[WN] Ex - engels/dressuur mutsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Ex - engels/dressuur mutsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 22:09

Hoihoi,

Er zijn vást en zeker wel mensen op bokt die van 'Engels/Dressuur' rijden zijn overgestapt naar Western. Ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen daarover, en wat jou meeviel en tegenviel. Per persoon is dat natuurlijk verschillend, en daarom leek het mij wel leuk om een topic daarover te openen.

Dus...brand los! :D

Groetjes Joyce

Mloez

Re: Ex - engels/dressuur mutsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:23

Ja hiero! :D

Hetgeen dat eigenlijk het meeste tegenviel was het omstellen van de hulpen. De paarden snapten mij uiteraard niet, en ik snapte de hulpen niet. Het oude afleren en wat nieuws aanleren was vrij moeizaam na behoorlijk wat jaren dressuur :P
Daarbij was het wennen van een tamelijk royale kwpn'er (het paard dat ik reed had een schofthoogte van 1.84) naar cutting gefokte quarters van max. 1.54 :D

Waar ik blij mee was, was de wat meer ontspannen sfeer, en de losse teugelvoering. Met reuma in je handen voelt dat een heel stuk fijner dat constant contact met de mond moeten houden :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 07:09

Hier ook eentje, maar ik reed niet op hoog niveau engels (nou ja, ik weet niet of ik uberhaupt enig niveau had ha ha ha, gevalletje 'bleef hangen in alle gangen' :D ), wat ik vooral heerlijk vindt is het lossere contact, ik houdt totaal niet van strakke teugels, en het voor mij meer intuïtieve rijden. Ik had nooit goed geleerd hoe je gebruik maakt van je balans en kijkrichting.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 07:40

Ja hier nog een, ik heb zelfs het laatste halfjaar voordat ik overstapte op western nog op een dressuurstal gereden en daar hebben ze me streng alles afgeleerd wat ik verkeerd deed, was dus dressuurmatig best vooruitgegaan en toen stapte ik op een westernzadel... wat een ramp, ik viel er meteen bijna vanaf omdat ik veel steun bij mijn knieen gewend was, dat heb ik 1.5 jaar op het paard van een goede vriendin volgehouden en ik heb nu mijn eigen paardje vanaf juni en hij leert me vanalles af en bij.
Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik het goed doe,ik val nog te vaak en te onhandig terug in mijn engelse hulpen en dan geef ik mezelf op mijn donder door allemaal bochtjes en patronen te gaan rijden op 1 hand en met de perfecte hulpen net zolang tot ik precies daar kom als waar ik naartoe stuurde en in de perfecte aanleuning anders moet het opnieuw.
Ik heb eigenlijk het idee dat ik het nooit echt af ga leren, maar aan de andere kant 2.5 jaar western tegenover 11 jaar engels gaat het misschien gewoon nog niet winnen op dit moment.
Tegenwoordig richten we ons vooral op basisdingen in de bak (want we hebben alletwee een hekel aan in de bak rijden maar het kan even niet anders nu het om half zes donker is...)
en op lange intensieve buitenritten gemiddels 3x per week, daar ligt ons hart eigenlijk, merk dat mijn paard heel knorrig word als hij weet dat we bak-werk gaan doen en hij is helemaal opgeleefd en happy als we lekker het bos in gaan, dan staat hij te springen tijdens het opzadelen.
Dus eigenlijk is mijn stiekeme droom om een beetje de endurance-kant op te wandelen door ook op wat serieuze dingen te letten op het moment dat we lang buitenrijden, zoals hartslag en algemene gezondheid en herstelperiode van mijn paard (en mezelf) etc.

Toevallig heb ik gister nog Anky en Bonfire gespeeld met mijn paardje, we hebben tijdelijk een dressuurzadel te leen omdat het westernzadel momenteel door verlies aan bespiering niet lekker ligt... en twis vond het hartstikke leuk met zo'n leuk lichtgewicht klein compact zadel!!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:18

Het moeilijkste? Goede begeleiding vinden. Manman ik heb wat koekebakkers in de bak gehad. Van zelfuitgeroepen goeroe's tot regelrechte leugenaars qua behaalde prestaties en titels. (overigens ook wel eens een hele goede die helaas wegens z'n gezondheid niet meer aan huis kon komen trouwens hoor, anders zou ik mensen tekort doen met deze post)
Je hebt geen idee waar je in terechtkomt als je overstapt. Ben er zelf ook veel te vaak in meegegaan, heb de goeroe's geloofd etc.

Inmiddels, jaartje of 7 verder, vertrouw ik weer op m'n eigen gezonde verstand en ervaring, heb ik prettige begeleiding die er voor uitkomt dat hij me alleen mee kan geven wat HIJ vindt en doet, niet wat "de waarheid" is, en zie ik vooral veel overeenkomsten met dressuur, en minder verschillen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:32

Ik ben 15 jaar geleden "overgestapt" , reed toen ongeveer M dressuurniveau. Mijn 1e stappen gezet onder begeleiding van Sjaak Marsman, die intussen al lang niet meer in Nederland woont. Daarna hier en daar nog wel eens geprobeerd om een "goede" trainer te vinden, maar spijtig genoeg schijnen die in Nederland niet te bestaan.
Nu les van Jean Claude Dysli, daar ga ik heen ( Duitsland, Andalusie en in mei komt hij gelukkig naar Nederland *D ) en van een ruiter van de Portugese Klassieke rijschool, die we 5 a 6 x per jaar een weekend hier hebben, Die 2 stijlen sluiten prima bij elkaar aan, niet zo vreemd aangezien het western rijden gebaseerd is op de klassieke Iberische rijkunst.
Het verschil tussen dressuur en western is overigens minimaal, zeker in de basis. Een goed ruiter, dressuur of western of wat dan ook, rijdt met zijn zit, daarna met zijn benen en daarna met de teugel, waarbij in beide stijlen en buitenteugel het belangrijkste is.
De uiteindelijke kunstjes verschillen van elkaar en de wijze waarop het paard zich moet gaan "dragen" ( meer/ minder oprichting), maar een paard met de juiste basis zal voor weinig kunstjes zijn "hoef" omdraaien. Onze Arabier ( western gereden) kan ook piafferen, de Paint ( western) leren we gewoon via de "klassieke" methode de basis aan en onze Lusitano ( Klassieke dressuur) gaat binnenkort mee naar een clinic Working Cowhorse, wat ook een onderdeel is van de Working Equitation, een onderdeel wat wordt uitgeschreven op grote shows in Spanje en Portugal voor PRE en Lusitano paarden die "dressuurmatig" worden gereden.

Het moeilijkste is dus, inderdaad zoals Sonja zegt, het vinden van een goede trainer/ instructeur en om je te realiseren dat er een aantal dingen hetzelfde blijven:
je rijdt een paard
jij bent een mens ( ruiter/ amazone)
je gebruikt een zadel en een hoofdstel
je wil communiceren met je paard
basis is basis, welke discipline je ook rijdt. Een paard zal moeten leren zijn rug te gebruiken, aan zadel/ hoofdstel/ ruiter en ruiterhulpen moeten wennen. Een ruiter zal moeten leren hoe hij dit alles aan zijn paard moet leren en hoe hij met het paard moet communiceren. Als je je gezonde verstand gebruikt is de overstap niet moeilijk zolang je je niet teveel wijs laat maken door de hele grote groep wanabe ( top)ruiters en trainers.

Uiteindelijk zal je bij een western paard de teugels vaak wat meer loslaten, maar niet in het begin! Maar er zijn ook dressuurpaarden die op een losse teugel alle oefeningen kunnen uitvoeren.

Succes ermee!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:07

@El Cid _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ En nog een paar van die ;)
Super omschreven en niets aan toe te voegen.

Ik ben ook (eigenlijk nog steeds) een dressuurmuts, en ik heb ook niet zon grote overstap/omschakeling ondervonden tussen western en dressuur (maar ik kom ook nog van de oude klassieke school).

Off topic: Ik ben erg nieuwschierig naar Dylsi El Cid :D Kan bijna niet wachten tot het mei is ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:21

Qua 'engels rijden' heb ik alleen zeven jaar manege-ervaring. Ik vond de overstap eigenlijk niet zo schokkend, maar ik heb dus ook nooit op (hoog) niveau engels gereden. Het enige: ik dacht dat ik niet mocht lichtrijden. :+ Heb dus de eerste paar keer vrij ongemakkelijk gezeten op een happy-loosa. :=

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:21

Hier nog een engelse muts die wel overgestapt is maar zich nog niet volledig cowgirl voelt! }:0
Ben pas sinds een jaar overgestapt en heb het idee (bijna) van voor af aan te moeten beginnen. Mijn paard heb ik aanvankelijk zelf Engels basis beleerd maar ga het nu toch, wat betreft de westernbeginselen, uit handen geven. Toen ik voor de eerste keer op een Western beleerd paard zat ben ik ontzettend geschrokken; ik dacht dat ik best wel ok reed (in de Engelse dressuur op M-niveau gereden en veel, recreatief dat wel, gesprongen), maar op zo'n gevoelig paard die elke spanning in mijn lichaam aanvoelde ging het echt knudde! Het meeste moeite heb ik met de controle (lees teugels) weggeven, en gek genoeg is juist datgene wat me ook zo aantrekt aan de manier van rijden. Verder ben ik zo gewend te 'werken' op een paard en dat moet ik nu echt afleren!
Ben heel blij met mn instructrice, waar knollie in de leer gaat. Ze werkt veel met NH en freestyle methodes en dat sluit ook perfect aan bij mijn visie op rijden en omgaan met paarden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:17

Tja, jaren geleden ging ik met mijn amerikaanse appaloosa western rijden. Heel wat verschillende (wannabe) trainers gehad (ook prutsers die zichzelf nog steeds trainer noemen) maar uiteindelijk is mijn paard bij de fysio beland omdat hij door allerlei rare oefeningen volledig in de knoop zat. Overigens heb ik wel geluk gehad met de allereerste trainer, toen was pride 3 en daar hebben we een zeer fijne basis gehad. Omdat ik wat wedstrijdstress had ben ik destijds overgestapt op dressuur, zodat ik wat vaker kon starten. Het was lastig om een instructeur te vinden die wat met ons kon dus zijn we een paar dagen wezen trainen bij Tineke Bartels. Een wereld ging voor ons open... het rijden moest vooral heel simpel, gewoon 1 x een hulp geven en dat is het. Bij het losrijden heerlijk met losse teugel rijden zodat je met je lichaam leert rijden. Uiteindelijk met een zo licht mogelijke aanleuning de oefeningen uitvoeren. Omdat ik inmiddels een kwpn'er heb voor de dressuur wil ik weer western met hem gaan rijden maar de overstap vind ik nog niet echt groot op dit moment. Training blijft hetzelfde alleen voor de wedstrijdhouding moet ik hem wat meer uitschuiven. Vanwege een oude blessure moet ik hem wat hoger rijden in de trainingen maar daarin wisselen we veel af en mijn doel is o.a. hem zo te gymnastiseren dat ik hem in elke gewenste houding/tempo kan laten lopen maar dat zal nog wel wat jaartjes duren :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:40

Ik ben toch wel blij om te lezen dat er meer mensen zijn die vinden dat goed paardrijden altijd hetzelfde is, en niet opeens veranderd omdat je er een ander etiketje opplakt.
Nu de rest van de wereld nog zien te overtuigen ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:11

Ik heb vroeger eerst 9 jaar dressuurmatig aangeklungeld. En echt met recht klungelen want ik reed altijd paarden die niemand anders wilde rijden. Of ze waren niet te houden, bokten enz enz of niet vooruit te branden. Wist altijd wel dat ik westernrijden veel leuker vond, maar 17 jaar geleden waren er nog niet zo veel stallen waar je terecht kon.
Eerst ben ik begonnen op de kwpner die ik toen reed, gewoon westernzadel erop en aan een lossere teugel kon meneer wel gewoon aangaloperen (hij was echt helemaal niet gebouwd voor de dressuur). Niet lang daarna hebben we onze eerste Quarter gekocht, en ben ik een tijdje op de Madepolder wezen rijden.
Ook reed ik diverse paarden van vrienden en aldoende leerde ik aardig wat bij.

Al met al ben ik wel een cowgirl in hart en nieren, maar zo heeeeel af en toe "pest" ik mijn merrie wel eens met een beetje meer stelling en oprichting. Dan pak ik mijn hunterzadel en doen we even wat anders ;)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:31

Heb ooit eens een proeflesje westernrijden genomen omdat ik graag eens zo'n zadel wilde meemaken maar was daarna gelijk om!

De manier van werken zegt me meer. Ik snap het beter en dressuur begreep ik niet. Op de manege waar ik dressuurles had was het ook meer een kunstje leren en werd er aan het paard zelf eigenlijk compleet voorbij gegaan. Nu leer ik hoe ik op een verantwoorde manier mijn paard moet trainen, hoe hij mij kan dragen, hoe ik hem soepel kan krijgen, hoe ik mijn handen los mag laten, hoe ik mijn paard op zijn eigen benen mag laten lopen, hoe mijn paard denkt en leert, wanneer ik nog even door moet gaan en wanneer ik moet stoppen kortom, ik ben blij dat ik western rij :-).

Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat ik het onwijs getroffen heb met de begeleiding die ik krijg hoor, dat speelt natuurlijk wel een heel belangrijke rol.

Bij ons op stal wordt er erg veel aandacht aan grondwerk besteed waardoor ik het hele paard gewoon beter snap. Weet niet zo goed hoe ik het anders aan jullie kan overbrengen maar het is meer zo'n soort 'eureka' gevoel :-).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:47

ik ben pas serieus dressuur gaan rijden toen ik 21 was en in die 7 jaar dat ik dressuur reed was het geen probleem om richting Z te rijden maar eigenlijk kon ik er geen bal van
ik voelde niet wat ik deed, ik deed een kunstje na wat mij totaal niet lag

ook ik leerde de western kennen via Sjaak(Marsman)in '92/'93, dat was pas het echte rijden
en ineens begon ik te voelen wat ik deed en hoe paard onder mij reageerde
voor mij is het een veel vanzelfsprekendere manier van rijden
hier in het zuiden kwam ik gelijk bij Pierre Boonen terecht en leerde op een nette manier de basis
daarna was het wel steeds zoeken naar een goede trainer en had je er eentje mocht je weer blij zijn als hij ook in de buurt bleef(komen)

een zeer prettige bijkomstigheid was dat ik terug mocht naar een ponymaatje
bij de 1.60 kom ik op een grens dat ik het niet leuk meer vindt
geef mij maar een E maatje om te rijden

voor mij is western en dressuur in basis het zelfde
mijn ervaring is zelfs dat western nog een graatje verder gaat als dressuur
waar bij de dressuur de ruiter het paard altijd blijft ondersteunen met de hand, leert een western ruiter zijn paard om los van de hand te komen en toch verzameld blijft lopen op eigen benen
dat lijkt dan weer meer op klassieke dressuur, al is de houding van het paard precies tegenovergesteld
ik ga daarin mee met ElCid

volgens mij hebben veel meer dressuurruiters moeite om western te rijden als western ruiters om dressuur te gaan doen

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:26

Wij zijn "beginners "in het western, maar ik moet zeggen dat er veel overeenkomsten zijn tussen beide.
Ik ben ook naar Tineke Bartels geweest en haar methode van dressuurrijden zou heel goed passen bij de western. Het naar beneden rijden van de paarden is zeer diervriendelijk het paard laat zijn rug los. Verder is het heeel moeilijk om goede instructie te krijgen, dit komt ook mede doordat je nog niet weet wat je zoekt als "beginner".Ben hte wel eens met ElCid

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:36

Toen ik als "manegeruitertje" een paard kocht leek western me leuk, dus ik kocht een paardje dat "western gereden" was...... (praktijk was "western verknald") Natuurlijk ben ik ook les gaan nemen van iemand die daar wat van wist, maar vooral wist hoe je op zoek moest gaan naar handleidingen bij rare paarden }> Toen zij naar het noorden verhuisde een ander geschikt lesgeefmens gezocht, was iets meer specifiek western en we kwamen zoetjes aan verder met de rariteiten van het paard, maar ook die verdween uit beeld, blauwe maandag les gehad van Ed Gosen, maar dat was niet zo'n goede combi met ons, doorgeschoven naar een instructrice die vanuit de westernhoek doorschoof richting doma vaquera, wat gesnuffel aan klassieke dressuur en dankzij een jonge Welsh Cob terecht gekomen bij een instructrice die rijtechnisch in de dressuurhoek zit, maar wel met degelijke kennis van anatomie en bewegingsleer, aangevuld met (alweer) kennis over rare paarden :+ (tja, ik heb iets met rare paarden, kan het ook niet helpen :P )
Ergens in de loop van de jaren is het westernzadel aan de kant gegaan en rijdt ik op dressuur(achtige) zadels, maar wel met bagagemogelijkheden. Mijn ding is uiteindelijk toch vooral buitenrijden en de gymnastiek die nodig is om dat verantwoord te doen is een wat uit de hand gelopen bijkomstigheid.
Mijn cirkeltje lijkt rond te zijn gegaan. }>
Laatste overblijfselen van mijn westernrijden zijn de lange chaps en geen neusriem aan het hoofdstel (bij de merrie). En ik kan niet zeggen dat er nou zulke dramatische verschillen waren in de rijtechnische benadering van de verschillende lesgeefmensen, het is voor mij in ieder geval niet meer belangrijk wat het labeltje is, maar wel hoe mijn paard(en) erop reageren.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:06

Ik ben nooit helemaal omgeschakeld naar het western. Ik heb een aantal jaar westernles gehad en na een paar jaar een western aangereden paard gekocht, waarmee ik zo ontzettend in de knoop kwam, dat ik bij een zeer goede dressuur instructrice ben gaan lessen. Zij heeft ons zo weten te kneden dat ik, zeg maar, weer alles kon met dat paard. Zo zijn ben ik uiteindelijk bij de rijvereniging terrecht gekomen en ben ik weer dressuur gaan starten, terwijl we ondertussen ook alle westernwedstrijden in de buurt af reden.

Ik heb nooit zo heel veel problemen ondervonden tijdens de westernlessen, het was op sommige punten wel net wat anders, maar daar was ik eigenlijk zo aan gewend.

Mijn huidige paard moet nog ingereden worden (is al wel eens onde het zadel geweest), maar dat gaat gewoon met een goede (dressuur) instructrice gebeuren. Daar is gemakkelijk aan te komen en de basis is toch echt hetzelfde zoals er al meer mensen hier hebben gezegd. En ook met dit paard sluit ik niet uit dat hij ook de dressuur in gaat. In de western starten we momenteel al aan de hand en is een geweldige showbasis voor hem. Dat is dan wel weer een heel groot voordeel van de westernsport +:)+ . Je kan je paard al showen voordat je er op gaat zitten en ze zijn de wedstrijdstress al gewend zodra je onder het zadel gaat starten.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 22:54

Wat een ontzettend leuke (en ook leerzame) reacties! Dat de basis van western met de klassieke dressuur vrijwel hetzelfde is wist ik :).

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:05

Ben ook overgestapt, doe met loswerken nog veel oefeningen uit de dressuur, schouder binnenwaarts, travers, appuyementen ed. met meer contact. voel me erg thuis in het western rijden en wil zo allround mogelijk dus start pleasure, trail, hmship, reining en cowwork/teampenning.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:12

Ben ik overgestapt? Ja, ik denk het wel. Maar wat is overgestapt?

Toen ik ruim 3,5 jaar geleden mijn paard kocht heeft hij tijdelijk op een westernstal gestaan om gecastreerd te worden: op de pensionstal die ik op het oog had, waren hengsten niet toegestaan. Een vriendin van me had haar paard op de westernstal staan en ik was daar ook wel welkom :)
Wat ik in die periode zag, sprak me wel aan. Op die bewuste stal werd netjes gereden en de paarden eerlijk behandeld. Ook heb ik een paar lesjes meegepakt met het paard van mijn vriendin.

Een tijd later was het tijd om met mijn paard aan de slag te gaan. Vanwege communicatieproblemen op de grond al veel NH-dingen gedaan en veel geleerd. Vooral van de laatste persoon die me daarmee hielp, want die had zelf ook zo'n raar paard :+
En toen werd het tijd om mijn paard in te rijden... het liefst wilde ik dat zelf doen onder begeleiding. Bij ons op stal kwam al een westerntrainer die de uitdaging met mij en mijn paard wel aan wilde gaan.
Eerst reed ik met een barefoot cheyenne zadel, maar uiteindelijk beviel dat mij en mijn paard niet. Dus overgestapt naar een equiflex, dat bevalt beter.

Verschillen en overeenkomsten? M.i. heel erg afhankelijk van je instructie. Zowel bij dressuur als bij western zijn er veel verschillende stromingen en opvattingen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 14:23

Tja, overgestapt is niet echt het juiste woord. Ik wil ook western gaan 'rijden', omdat het me veel meer aanspreekt en ik het er veel relaxter en ontspannener vind uitzien. Maar dat hangt uiteraard ook van jezelf af etc. (En ook van je instructeur )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:31

Bij mij is het niet altijd relaxed hoor...
Mijn paard heeft het qua lijf soms ook gewoon nodig om goed te buigen om mijn been, meer dan bij sommige mensen als gewenst wordt geacht. En ik rijd hem regelmatig met aanleuning. Dat moet eerst in orde zijn voordat je kunt gaan loslaten. En je moet altijd blijven kijken naar paard en ruiter: wat hebben zij nodig?
Het eindresultaat moet er relaxed uit zien, dat is helemaal waar. Maar als je denkt dat het altijd relaxed en ontspannen uit ziet, dan heb je denk ik wel een verkeerd beeld.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:52

hier nog zo'n dressuurmiep die sinds een half jaarte western probeert te rijden.
ik heb altijd dus engels gereden, eigen paard gehad, netjes dressuur gereden. 7 jaar niet gereden en sinds vorig jaar maart weer besmet dankzij dochterlief die op een manege ging rijden. Ik heb tot november op de manege gereden, maar ik kon niet meer wennen aan de manege lessen, ik wilde meer! In de zomer heb ik een proeflesje western genomen en was meteen besmet! Dit was leuk, dit wil ik! Dus toen bijna wekelijks les gehad op een ervaren quarterhorse, alle knopjes zater er al op. Ik hoefde alleen maar de goed knopjes 'in te drukken' en voila, een stop, een spin, een rollback, de jog, galopwisseltjes (had ik nog nooit gedaan) kortom, gewèldig!!! Omdat een quarterhorse, toch echt iets boven ons budget lag, ben ik gezwicht voor een supersnelle haflingerdame. Dame heeft altijd recreatief een beetje rondgehobbelt, op de engelse manier. Dus nu is deze dressuurmiep bezig om haar haflinger om te scholen tot heuse alpenquarter. Wat niet atlijd meevalt. We hebben haar vanaf december, en vanaf januari wekelijks westernles. Ik moet echt de dressuur uit mijn hoofd zetten, want mijn haflinger begint altijd in turbostand en dan verval ik weer in de dressuurhandelingen, en zit veeeeeel en veel te veel aan de teugels te hannessen. LOSLATEN moet ik leren, LOS die teugels. Paardje moet het ook leren, want in het begin vond ze het ecth heel raar, geen teugeldruk. Dan wist ze niet meer wat ze moest doen en ging dus maar gewoon hard. Het gaat beetje bij beter iedere keer ietsje beter. Vanmiddag weer gereden, geen les, maar gewoon lekker in de bak. Eerste kwartier was dus weer turbostand en verval ik weer in de dressuurhouding, vreselijk vind ik dit van mezelf. Ik moet echt tegen mezelf zeggen, EN NU LOS DIE TEUGEL. Na heel veel figuren en wendingen en overgangen rijden werd het tempo wat meer regelbaar en op een gegeven moment liep ze zo lekker dat ik bijna alleen al met mij zit kon sturen, wauw! Weer een doorbraak.
Ik moet toegeven, mijn dochter doet het veel beter wat dat loslaten betreft, die stapt op en loopt gewoon met een los teugeltje weg. Kind rijd nog maar net een jaartje op de manege, maar ik vind dat het western haar veel beter past. Ze laat tenminste los, het ziet er lekker ontspannen uit. Haar hoofd zit nog niet zo vol met al die dressuurhandelingen, dat scheelt denk ik ook.
Maar ik geef niet op, we komen er wel!
Ik vind het in ieder geval geweldig om te doen, en een hele uitdaging.

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:35

4 jaar geleden overgestapt en wil niet meer anders! ;)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:37

Maflingertje schreef:
4 jaar geleden overgestapt en wil niet meer anders! ;)

hoe lang duurt het voordat je hoofd ook overgestapt is van engels naar western :? :D