[WN] Vraagje entingen voor wedstrijden in Duitsland/ Belgie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybollie

Vraagje entingen voor wedstrijden in Duitsland/ Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 20:56

Hoi,

Omdat we meer quartershows willen gaan starten, en omdat die er in Nederland niet zoveel zijn, willen we ook gaan starten in Duitsland en/ of Belgie.

Weet iemand of je voor (AQHA)wedstrijden in Duitsland/ Belgie ook voor Rhino moet enten? Of is Influenza voldoende? En zijn er nog meer dingen waar we rekening mee moeten houden? Ik heb wel begrepen dat je voor grote shows een gezondheidsverklaring moet aanvragen bij de vwa.

Alvast bedankt,

Bianca

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:19

In Duitsland nur Influenza, maar ze letten wel op de eerste enting dat daar max 4 weken tussen mag
en de laatste enting mag niet meer dan half jaar oud zijn. op de grote wedstrijden fragen ze ook een gezondheidsverklaring en
wanneer je nog weiter wie nach italien geht dan fragen ze ook cogginstest die mag ook nog geen jaar oud zijn.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:29

Ok, duidelijk. Bedankt voor je reactie.

Italie is te ver weg voor ons. Denk dat we het eerst maar eens net over de grens gaan proberen.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:57

Hollybollie schreef:
Ik heb wel begrepen dat je voor grote shows een gezondheidsverklaring moet aanvragen bij de vwa.
Niet alleen voor grote shows. Je moet sowieso als je de grens naar Duitsland overgaat een gezondheidsverklaring van de VWA hebben. Voor België hoeft dat niet, want de Benelux is vrijgegeven.
Ik heb het wel gedaan toen wij naar Aachen gingen, maar eigenlijk is het onzin want je wordt (bijna) nooit gecontroleerd bij de grensovergang en daar is het juist voor: een in- en export goedkeuring. Het kostte mij iets van 40 euro (vorig jaar) dus het is "up to you" om het te doen of niet. Na veel wikken en wegen heb ik het dus toch maar gedaan, je weet het tenslotte maar nooit ;)

Anya

Re: Vraagje entingen voor wedstrijden in Duitsland/ Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:37

Duitsland ben je verplicht om twee keer per jaar influenza te enten als je op wedstrijd gaat. En er zijn wedstrijden waar ze rhino enting vereisen, alhoewel het niet landelijk verplicht is.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 20:48

Dan ent ik toch ook maar voor rhino voor de zekerheid.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:00

Voor Rhino is het wel belangrijk om even goed te overleggen met je DA. Rhino entingen hebben eigenlijk alleen zin als de hele stal ent. En in Nederland gebeurt dat doorgaans niet. Ik ben het in Duitsland niet vaak tegengekomen, en als ik wilde starten vroeg ik er speciaal om of dat nodig was. Dan kon je eventueel besluiten niet te starten.

Rhino entingen zijn nl. niet goedkoop en nogmaals, ze werken alleen als de hele stal ent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:04

Hoe zit dat precies? Moet je zo'n VWA-verklaring eigenlijk ook laten zien aan de show-organisator?

De politie controleert eigenlijk nooit erop dus daarvoor zou ik het niet doen. Wij hebben een keer een ongelukje met een trailer gehad in Duitsland. Zowel brandweer, dierenarts en politie kwamen te hulp maar niemand heeft gevraagd naar een VWA-verklaring.

De verklaring schijnt meer voor 'slachtpaarden' te zijn dan voor de gewone sport- en recreatiepaarden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:18

Hollibolly: leuke paardjes heb je, daar kun je je wel mee vertonen in duitsland :-).
Naar welke shows wil je gaan? Hill country circle 1,2 en 3 bij leckebush kan ik aanraden, waren vroeger in ieder geval altijd super gezellig!
En de duiste kampioenschappen in aken zijn ook super, erg mooie locatie.
Unicum is natuurlijk de eropeese in kreuth maar dat is erg ver rijden...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:42

nielsd schreef:
Hoe zit dat precies? Moet je zo'n VWA-verklaring eigenlijk ook laten zien aan de show-organisator?

De politie controleert eigenlijk nooit erop dus daarvoor zou ik het niet doen. Wij hebben een keer een ongelukje met een trailer gehad in Duitsland. Zowel brandweer, dierenarts en politie kwamen te hulp maar niemand heeft gevraagd naar een VWA-verklaring.

De verklaring schijnt meer voor 'slachtpaarden' te zijn dan voor de gewone sport- en recreatiepaarden.

nee alleen bij de grens. Heeft idd te maken met slachtpaarden. Daar is de regeling voor ingesteld. Maar geldt ook voor privé paarden. Doorgaans gok ik het erop eerlijk gezegd, maar je kunt een keer wel aangehouden worden.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 22:19

Anya schreef:
Voor Rhino is het wel belangrijk om even goed te overleggen met je DA. Rhino entingen hebben eigenlijk alleen zin als de hele stal ent. En in Nederland gebeurt dat doorgaans niet. Ik ben het in Duitsland niet vaak tegengekomen, en als ik wilde starten vroeg ik er speciaal om of dat nodig was. Dan kon je eventueel besluiten niet te starten.

Rhino entingen zijn nl. niet goedkoop en nogmaals, ze werken alleen als de hele stal ent.

De reden waarom wij dus niet (meer) rhino enten is omdat we op een pensionstalling staan waar dus niet iedereen tegen rhino ent. In het verleden hebben we het wel gedaan toen we ergens anders stonden. Dus als ik het wel doe is het alleen voor de wedstrijden. Ik zal wel even overleggen met de da.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 22:26

Pienb,

We hebben nog geen wedstrijdplanning gemaakt voor dit jaar. Ik wacht nog even de wedstrijden in Belgie af (staan nog niet op de site van de BQHA). Ik denk ook niet dat we al aan duitse kampioenschappen moeten gaan denken, zo goed zijn we nou ook weer niet :D . Het niveau is naar wat ik begrepen heb in Duitsland toch wel wat hoger dan in NL toch???

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:42

Mayflower schreef:
Hollybollie schreef:
Ik heb wel begrepen dat je voor grote shows een gezondheidsverklaring moet aanvragen bij de vwa.
Niet alleen voor grote shows. Je moet sowieso als je de grens naar Duitsland overgaat een gezondheidsverklaring van de VWA hebben. Voor België hoeft dat niet, want de Benelux is vrijgegeven.
Ik heb het wel gedaan toen wij naar Aachen gingen, maar eigenlijk is het onzin want je wordt (bijna) nooit gecontroleerd bij de grensovergang en daar is het juist voor: een in- en export goedkeuring. Het kostte mij iets van 40 euro (vorig jaar) dus het is "up to you" om het te doen of niet. Na veel wikken en wegen heb ik het dus toch maar gedaan, je weet het tenslotte maar nooit ;)

Je hebt geen gezondheidsverklaring nodig als je je paard voor een 1-daags paardenevenement meeneemt naar Duitsland. Andere gevallen worden vaak gedoogd (dus meer dan 1-daags evenement, etc.).
Dit is een Europese wetgeving en Europese wetgeving gaat altijd boven Nederlandse wetgeving. Dit geldt overigens niet voor slachtpaarden!

Wij hebben dit afgelopen najaar helemaal uitgezocht i.v.m. een grensoverschrijdende (Duitsland -Nederland) koetsentocht.
Wij wonen zelf in Duitsland en (voordat ik zwanger werd) ging ik gemiddeld 1 keer per maand met mijn paard de grens over naar Nederland naar Moravita in Drenthe.
In de (bijna) 5 jaar dat wij hier wonen zijn we nog nooit aangehouden of gecontroleerd (sterker nog: toen we 5 jaar geleden gingen verhuizen heb ik via mijn toenmalige werk bij hun vaste expediteur/douane gevraagd of een gezondheidsverklaring nodig was. Hun antwoord: "Volgens de regels wel maar laadt dat paard maar gewoon in en steek gewoon de grens over. De kans dat je gecontroleerd wordt is miniem").

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:45

Ik ben ook nooit aangehouden, en toch jaren op en neer over de grens gegaan. Maar volgens de douane moet het officieel weer wel (ondanks de europese regel). In essentie weten ze het zelf niet. Al helemaal niet dat die gezondheidsverklaring niet zomaar bij de eigen DA mag.

En ook de douane zei: "het mag niet maar ach... ".

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:51

Op verzoek kunnen we nog wel even de exacte tekst van die Europese wet opzoeken.... maar vanavond niet meer ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:58

Ik heb die tekst wel ergens. En voldoende wetskennis.
Ik schrijf ook niet dat ik het niet snap. In de praktijk snappen de uitoefenaren van die wet het niet altijd even goed. ;)

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:25

Anya schreef:
Duitsland ben je verplicht om twee keer per jaar influenza te enten als je op wedstrijd gaat. En er zijn wedstrijden waar ze rhino enting vereisen, alhoewel het niet landelijk verplicht is.

Bijna goed maar niet helemaal, bij LPO wedstrijden, (Leistungs-Prüfungs-Ordnung) heb je een influenza enting nodig EN mag deze niet ouder zijn dan een half jaar EN moet er een zogenoemde "basisenting" hebben plaatsgevonden. Bij WBO wedstrijden (Wettbewerbs-Ordnung) wordt er alleen een jaarlijkse influenza enting gevraagd. Tevens is het bij LPO wedstrijden verplicht het deelnemende paard te registreren als wedstrijdpaard (kosten 245 euries voor buitenlandse paarden) en moet je lid zijn van een bij de FN aangesloten vereniging. Bij WBO wedstrijden mag iedereen met een paard deelnemen, ongeacht lid van een vereniging, etc.

Die registratie als wedstrijdpaard is voor mij een reden om niet deel te nemen aan LPO wedstrijden met onze nederlands geregistreerde paarden. Vanaf volgend jaar wel WBO voor mij.

Groetjes Roy

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:08

Roy mijn paarden stonden in Duitsland in die tijd. Het waren duitse paarden, niet ouder dan een half jaar lijkt mij twee keer per jaar ;) en een basisenting is in Nederland ook verplicht anders enten ze niet eens. Ook wordt er niet geent (officieel) als de enting verlopen is. Maar ik ga ervan uit dat iedereen dat weet.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:57

flettie schreef:
Mayflower schreef:

Je hebt geen gezondheidsverklaring nodig als je je paard voor een 1-daags paardenevenement meeneemt naar Duitsland.
Dat klopt, maar waar ik naar toe ging (EK) was wel een meer-daags evenement. Bovendien was dit ook de 1e keer dat ik überhaupt over de grens ging met mijn paard, dus dan hou je je nog netjes aan de regels ;) Mocht ik volgend jaar weer naar Duitsland gaan, betwijfel ik of ik het weer doe. Wat Anya en de Douna zelf ook al zeggen: de kans is miniem ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:47

@Roy dat is allemaal NVT omdat het in dit geval over westernpaarden gaat ;) Westernpaarden hoeven niet als wedstrijdpaard ingeschreven te worden. Ze hebben nl niets te maken met de LPO en WBO wedstrijden.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:25

Ik heb het ook altijd gedaan voor Aken, maar dat was maar 1x per jaar. Het certificaat is maar 10 dagen geldig, dus lijkt me ook best kostbaar worden als je het vaker moet aanvragen. Er heeft ooit wel in de western horseworld een heel artikel gestaan over het gezondheidscertificaat en wat er kan gebeuren als je gecontroleerd wordt, daar werd je niet vrolijk van. Is misschien nog op te vragen.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 07:32

Op de site van de KNHS staat ook info.......... ;)