Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hollybollie schreef:Niet alleen voor grote shows. Je moet sowieso als je de grens naar Duitsland overgaat een gezondheidsverklaring van de VWA hebben. Voor België hoeft dat niet, want de Benelux is vrijgegeven.Ik heb wel begrepen dat je voor grote shows een gezondheidsverklaring moet aanvragen bij de vwa.
. nielsd schreef:Hoe zit dat precies? Moet je zo'n VWA-verklaring eigenlijk ook laten zien aan de show-organisator?
De politie controleert eigenlijk nooit erop dus daarvoor zou ik het niet doen. Wij hebben een keer een ongelukje met een trailer gehad in Duitsland. Zowel brandweer, dierenarts en politie kwamen te hulp maar niemand heeft gevraagd naar een VWA-verklaring.
De verklaring schijnt meer voor 'slachtpaarden' te zijn dan voor de gewone sport- en recreatiepaarden.
Anya schreef:Voor Rhino is het wel belangrijk om even goed te overleggen met je DA. Rhino entingen hebben eigenlijk alleen zin als de hele stal ent. En in Nederland gebeurt dat doorgaans niet. Ik ben het in Duitsland niet vaak tegengekomen, en als ik wilde starten vroeg ik er speciaal om of dat nodig was. Dan kon je eventueel besluiten niet te starten.
Rhino entingen zijn nl. niet goedkoop en nogmaals, ze werken alleen als de hele stal ent.
. Het niveau is naar wat ik begrepen heb in Duitsland toch wel wat hoger dan in NL toch??? Mayflower schreef:Hollybollie schreef:Niet alleen voor grote shows. Je moet sowieso als je de grens naar Duitsland overgaat een gezondheidsverklaring van de VWA hebben. Voor België hoeft dat niet, want de Benelux is vrijgegeven.Ik heb wel begrepen dat je voor grote shows een gezondheidsverklaring moet aanvragen bij de vwa.
Ik heb het wel gedaan toen wij naar Aachen gingen, maar eigenlijk is het onzin want je wordt (bijna) nooit gecontroleerd bij de grensovergang en daar is het juist voor: een in- en export goedkeuring. Het kostte mij iets van 40 euro (vorig jaar) dus het is "up to you" om het te doen of niet. Na veel wikken en wegen heb ik het dus toch maar gedaan, je weet het tenslotte maar nooit
Anya schreef:Duitsland ben je verplicht om twee keer per jaar influenza te enten als je op wedstrijd gaat. En er zijn wedstrijden waar ze rhino enting vereisen, alhoewel het niet landelijk verplicht is.
en een basisenting is in Nederland ook verplicht anders enten ze niet eens. Ook wordt er niet geent (officieel) als de enting verlopen is. Maar ik ga ervan uit dat iedereen dat weet. flettie schreef:Dat klopt, maar waar ik naar toe ging (EK) was wel een meer-daags evenement. Bovendien was dit ook de 1e keer dat ik überhaupt over de grens ging met mijn paard, dus dan hou je je nog netjes aan de regelsMayflower schreef:Niet alleen voor grote shows. Je moet sowieso als je de grens naar Duitsland overgaat een gezondheidsverklaring van de VWA hebben. Voor België hoeft dat niet, want de Benelux is vrijgegeven.
Ik heb het wel gedaan toen wij naar Aachen gingen, maar eigenlijk is het onzin want je wordt (bijna) nooit gecontroleerd bij de grensovergang en daar is het juist voor: een in- en export goedkeuring. Het kostte mij iets van 40 euro (vorig jaar) dus het is "up to you" om het te doen of niet. Na veel wikken en wegen heb ik het dus toch maar gedaan, je weet het tenslotte maar nooit
Je hebt geen gezondheidsverklaring nodig als je je paard voor een 1-daags paardenevenement meeneemt naar Duitsland.
Mocht ik volgend jaar weer naar Duitsland gaan, betwijfel ik of ik het weer doe. Wat Anya en de Douna zelf ook al zeggen: de kans is miniem