[WN] Spieren terug opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnebelleVD

Spieren terug opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 11:38

Hallo, ik heb een vraagje.
Ik heb mijn paardje vanaf juni 2008 en hij was ontzettend mooi gespierd toen hij bij mij kwam.
Nu rijd ik vooral recreatief, dus lekker in het bos en basis trainen in de bak als ik 's avonds kom en we niet op buitenrit komen, nu viel hij wel wat af in spieren uiteraard maar dat vond ik wel normaal.
Nu heeft hij met de ijstijd van de afgelopen maanden veel stil gestaan i.v.m. bevroren rijbak en bevroren bosbodem, een keer zelfs 3 weken aan een stuk vakantie gehad, dan kwam hij uiteraard wel de hele dag buiten maar trainen ging niet, hij knapte er wel van op moet ik zeggen maar alle spieren werden dunner.
Nu zijn we pas verhuisd naar een nieuwe stal en heeft hij even moeten wennen, kortom we hebben circa 6 weken weinig ECHT getraind.
Nu is hij echt zo schraal als maar zijn kan, helemaal geen kont meer, geen schouders meer en geen gespierde rug meer, van bulldozer naar babypaardje dus...
Nu kunnen we eindelijk weer volop aan de bak met trainen, dus nu zoek ik eigenlijk tips en oefeningen die echt heel goed zijn om spier op te bouwen.
Onze bak loopt een klein beetje af dus als we rijden dan loopt hij de ene helft een beetje naar beneden en de andere helft van de bak loopt hij omhoog, dit lijkt me erg ideaal om alles te trainen.

Maar ik zoek dus echt oefeningen die echt effectief spieren trainen, ben benieuwd!

Francis

Re: Spieren terug opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:02

Ik zou niet zo gefocussed zijn op 'opbouw' van spieren maar gewoon weer het trainen op gaan pakken en je paard rondom lekker loswerken en trainen. Dan komen die spieren vanzelf weer terug. Ga je je focussen op spieropbouw loop je alleen maar 't risico bepaalde spieren te overbelasten of bepaalde spieren meer te ontwikkelen dan anderen waardoor je verkeerde balans/krachtverdeling krijgt.
Als jij gewoon gaat rijden krijgt je paard vanzelf de spieren die hij daar voor nodig heeft weer terug.
Enige waar je daarbij om moet denken is dat je paard voldoende eiwitten binnen krijgt om ook daadwerkelijk spieren op te bouwen. Zonder bouwstenen (dus eiwitten) geen spieren.
Al die 'westernvoertjes' zijn allemaal achterlijk laag in eiwitgehalte en eigenlijk alleen geschikt voor de top-wedstrijd-reinier die vol in training staat. Geen enkel ander paard heeft zo veel koolhydraten nodig als daar in zit, maar een jong paard of een paard dat nog aan't opbouwen is heeft wel veel meer eiwitten nodig (dat toppaard trouwens ook, 't is niet voor niets dat men dan weer met selenium enz. aan de gang moet om spierkrampen en verzuring tegen te gaan... puur omdat er te weinig eiwitten in zo'n paard komen om z'n spieren te onderhouden, hij dus spieren afbreekt tijdens z'n training en daardoor verkrampt en/of spierpijn krijgt. Spierpijn is niets anders dan beschadigde spieren. Om dat te kunnen herstellen zijn eiwitten nodig).

Gewoon een normaal voertje dus, zonder extreem lage eiwitgehaltes, of eventueel aanvullen met Lucerne, dat bevat eiwitten die voor een paard ook heel goed te verteren/verwerken zijn, en dan gewoon lekker gaan trainen, rustig aan opbouwen en niet overvragen.
Dat zou ik doen...

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:36

Wat je zou kunnen geven Weight Builder Granulest, Diamond Omega samen met Marstall Corn en Marstall Western. Er is nog een variant die meer vet bevat maar daar kan je paard wel heet op worden. Dit werkt super voor de paarden weer in conditie te brengen. Een goed voerschema is heel belangrijk.

Daarnaast is het eerst van belang dat je een goed conditie opbouw doet en dat is heel veel draf.. (Trot the hell out of them) Dat is wat ik te horen kreeg toen ik mijn paard weer conditie op mocht bouwen. (natuurlijk wel opbouwen). Dan komt de spier opbouw dat werkt op kracht training.

Succes en als je intresse hebt in de suplimenten of er meer over wil weten stuur me even een pb!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:57

anika schreef:
(Trot the hell out of them)

Klinkt gezellig >;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:40

Ga anders even vragen bij de vorige eigenaar :)

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:44

Vera schreef:
anika schreef:
(Trot the hell out of them)

Klinkt gezellig >;)

Tis maar weer hoe je het op wil vatten! :O
Maar ja sommige willen het altijd verkeerd zien! :x
Laatst bijgewerkt door anika op 05-02-09 13:52, in het totaal 3 keer bewerkt

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:48

Muscle Toner zou ook nog een optie kunnen zijn dat gebruik je bij bevorderen van spierontwikkeling, verbetering van het uithoudingsvermogen! ;)

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:43

Is magnesium niet ook erg belangrijk bij de opbouw? Volgens mij zit dat ook aardig in de Marstall Western (althans, dat hoop ik, want ik heb er onze Amerikaanse dames sinds 2 dagen op staan). En moet je de hel eruit trotten of joggen? ;)

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:07

Ik zou niet meteen met allerlei poedertjes en pillen beginnen maar eerst gewoon lekker gaan rijden met je paardje. Rustigaan conditie opbouwen (lekkere buitenritten?) en daarna overstappen op de meer krachttraining.
En de tijd nemen....

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:14

laat al die rotzooi als weight builder en muscle toner lekker in de kast staan, dat is weer zo'n uit amerika over gewaaid fenomeen "hoe krijg ik mijn paard zo dik mogelijk en laat hem er uitzien als een bodybuilder" vaak zitten in deze middelen rommel die je niet in je paard wil hebben.
2 maanden om de dag trainen en omdat hij stilgestaan heeft in de winter rustig aan beginnen, veel stap en draafwerk doen niet te veel galopperen maar wel je training opbouwen naar minimaal 1 uur perdag rijden en ook flink rijden, je paard mag best zweten als hij klaar is.
je zal zien dat na twee maanden de spieren vanzelf terug komen want als hij gespierd was zal hij ook weer gespierd worden ( of de vorige eigenaren stopte er ook al spul in voor de spierbevordering) maar hoe dan ook gewoon proberen en conseqent zijn naar je zelf en het paard dus echt elke dag iets doen met je paard maar zeker om de dag rijden.
dat ik mijn remedie op het opbouwen van spieren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:38

Ik zou die weightbuilder en nog een paar van die middelen inderdaad fijn links laten. Verschillende van die middelen bevatten nl. dierlijke eiwitten en vetten en daar kan een paard spijsverteringstechnisch niks me en is zelfs slecht voor ze (paard was geen vleeseter hé...;) )
Als je al iets extra's wilt geven, geef je hoogstens een flinke scheut soyaolie over 't voer, meer niet.
Supplementen zou in mijn ogen met goed voer in dit geval niet nodig moet zijn, dit paard is wat spieren kwijt door een relatief korte tijd stil staan. Da's niks vergeleken met een paard wat door ziekte of langdurig stilstaan een flinke jas heeft uit gedaan. Zoals Piggeljay ook al zegt... in een geval als dit zitten die spieren er met een maand of twee goed opgebouwde training weer op, spieren hebben een soort van 'geheugen' en dus gaat het nu veel sneller dan bij een paard wat die spieren voor het eerst moet ontwikkelen.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:48

BlackRose heeft ook door ziekte een hele beste jas uitgedaan (lees: van een typetje "merrie met ballen" naar een schriele 10 jarige..)

Remedie? Rijden-rijden-rijden-rijden, gewoon kilometers maken! Rustig aan beginnen en elke week geleidelijk uitbouwen, goed eten geven en gewoon de tijd gunnen; die scheut olie krijgt ze inderdaad ook elke dag!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:42

Dit kreeg ik niet binnen mischien een optie voor je.

Nieuw: marstall Amino-Sport muesli en Amino-Muskel Plus
De nieuwste generatie sportvoeders en voedingssupplementen voor topprestaties – met een unieke voedingstechnische formule

Nieuw in het marstall assortiment zijn twee aminozuurproducten voor de doelgerichte spieropbouw van sportpaarden. Naast de Amino-Sport muesli voor een energie- en aminozuurrijke basisvoeding voor sportpaarden, is er ook het geconcentreerde voedingssupplement Amino-Muskel PLUS, voor de ondersteuning van een optimale en soepele spieropbouw bij sportpaarden, slecht bespierde paarden of
herstellende paarden.

Spieropbouw
Alleen met goed getrainde en ontwikkelde spieren kunnen paarden topprestaties neerzetten. Voor de opbouw van spieren heeft een paard aminozuren nodig. De meeste van deze aminozuren haalt een paard uit de eiwitten in zijn voeding. Bepaalde soorten kan het lichaam echter niet zelf maken. Deze zogenaamde essentiële aminozuren zal het paard dus via de voeding binnen moeten krijgen. Een te hoog eiwitgehalte in de voeding kan echter leiden tot een eiwitoverschot met o.a. nier- en leverbeschadigingen of hoefbevangenheid tot gevolg.

Met de speciaal aangepaste, energierijke Amino-Sport Muesli en het geconcentreerde voedingssupplement Amino-Muskel PLUS, heeft marstall in samenwerking met Prof. Dr. Spona van Vitalogic in Wenen een tot nog toe unieke voedingstechnische formule ontwikkeld, voor een doelgerichte voeding voor absolute topprestaties van sportpaarden. Hierdoor worden paarden optimaal voorzien van biologisch hoogwaardige essentiële aminozuren, zonder dat daarbij het gevaar bestaat dat het paard te veel eiwitten binnen krijgt. De speciale samenstelling van de aminozuren in het voer komt overeen met de natuurlijke aminozurenverhouding in het spierstelsel van het paard.

Aminozuren
Deze speciale combinatie van aminozuren ondersteunt en bevordert de natuurlijke spieropbouw van moderne toppaarden en kan daarom ook bijdragen aan een vlotter herstel na grote belasting, doordat afvalstoffen in de spieren, zoals lactaten, sneller worden afgebroken. Dit speciale aminozurencomplex kan op twee verschillende manieren toegevoegd worden aan het rantsoen: in de vorm van de nieuwe Amino-Sport Muesli, of als geconcentreerd voedingssupplement, het Amino-Muskel PLUS.

Sportpaardenbezitters kunnen zo zelf beslissen of ze het dagelijkse krachtvoer rantsoen volledig baseren op een optimale aminozurenverzorging, of dat ze het bestaande rantsoen handhaven en deze verrijken met Amino-Muskel PLUS, eventueel in combinatie met een andere muesli uit de sport-lijn van marstall zoals marstall Concours, Champion of Cornmuesli.

marstall Amino-Sport muesli is verkrijgbaar in zakken van 20 kg. Het supplement marstall Amino-Muskel Plus is verkrijgbaar in emmers van 3,5 kg en 9 kg

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 18:18

kmvreter schreef:
Ik zou niet meteen met allerlei poedertjes en pillen beginnen maar eerst gewoon lekker gaan rijden met je paardje. Rustigaan conditie opbouwen (lekkere buitenritten?) en daarna overstappen op de meer krachttraining.
En de tijd nemen....

Die mening deel ik! Ik wil geen poeders en pillen, geen suplementjes, geen hoge eiwitgehaltes, geen sportbrok en noem maar op.
Mijn paard eet 's ochtends en 's avonds een schep muesli en een schep lucerne en als ik gereden heb krijgt hij altijd slobber, maar 250 gram is dat, puur voor het lekker en voor zijn vacht en om enigzins een vetlaagje te krijgen want het is geen dikke.
Verder eet hij de heeeele dag hooi, heel veel hooi.

Ik dacht zelf ook aan het rijden-rijden-rijden principe, leek me ook de beste optie maar wie weet zijn er bepaade oefeningen (geen poeders, maar oefeningen) die extra spiergroepen trainen, maar inderdaad ook daar kun je op over-focussen met als gevolg een scheef paard.

Vandaag zijn we 2 uur naar buiten geweest, onze grote hobby, volop gecrosst over de heide want twis wil alleen maar hard harder hardst en volgens mij hebben we heel wat spiergroepen getraind!!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:43

Leuk, dat voer van Marstal. Zoals ik al vaker zeg.. mensen zouden zich af en toe es wat meer in voedinsleer en spijsvertering moeten verdiepen.
Aminozuren zijn namelijk de bouwstenen van... TADAAA...eiwitten!
Wat Marstal daar dus maakt is een eiwitsupplement zodat je zelf het eiwitgehalte van je voer kunt bepalen!
Geef nou gewoon een voer met een normaal eiwitgehalte, dan heb je al die - extra dure - speciaalvoertjes en supplementen helemaal niet nodig!
Weet wat je paard nodig heeft en weet wat je voert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:42

Ik zou gewoon weer rustig aan op gaan pakken en normaal voeren, dan komen die spieren vanzelf weer. Overigens vind ik zo'n enorme terugloop in 'slechts' 6 weken wel érg veel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:57

Ik meng me ook even in dit topic...
In 6 weken kun je best je bespiering kwijt zijn hoor... Dat gaat heel snel, met een week of 3 ben je eigenlijk al het meeste aan spieren kwijt (bij mensen ook zo trouwens)...
Maar er zit natuurlijk wel een verschil tussen spieren kwijt en vermageren...

Ik zou inderdaad ook niet bewust bepaalde spiergroepen trainen, maar gewoon lekker gaan rijden en op die manier trainen. Je paard traint dan vanzelf de spieren die wenselijk zijn. Dat is een prima begin. :)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 01:22

Gewoon gaan rijden met je paard en de oefeningen doen die je anders ook deed met je paard

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:35

AnnebelleVD schreef:
Vandaag zijn we 2 uur naar buiten geweest, onze grote hobby, volop gecrosst over de heide want twis wil alleen maar hard harder hardst en volgens mij hebben we heel wat spiergroepen getraind!!!

Is op zich helemaal prima, maar hier train je geen dikke spieren mee. Hier train je de lange spieren mee. Wel eens een marathonloper met dikke spieren gezien? ;)

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:35

het beste wat je kan doen als je "echt al die bijproducten"wil voeren, even bloed laten prikken door je dierenarts en laten onderzoeken welke voedingsstoffen je paard tekort komt en of er ander afwijkingen in het bloed zitten.
wat er op al die verpakkingen staat kan een normaal mens niet lezen behalve waar van het een meer in zit dan bij de andere maar nog altijd weet je niet wat je paard echt nodig heeft.
de enigste die dat weten zijn de mensen die voedingsleer voor dieren hebben gestudeerd en ook weten wat elk voedingsmiddel in een paarden lichaan doet.
vaak denken we dat we er goed aan doen om ons paard wat extra te geven maar het enigste wat we doen is de lever en de nieren in werking zetten om die dingen weer zo snel mogelijk af te voeren omdat er voldoende van in het lichaam aanwezig is.
sterker nog je kan de lever er ernstige schade mee berokkenen omdat die eigenlijk allerei stoffen opslaat die het paard niet nodig heeft maar wij er met grote hoeveelheden in stoppen.
enja natuurlijk gaat zo'n fabrikant dat niet vermelden die willen alleen verkopen en zich voordoen dat ze het nodig hebben en wij "blondjes" trappen daar maar al te graag in omdat wij maar denken het goed te doen voor het paard.
een voorbeeld is vitamine C voor de mensen, mij werd door mijn ouders verteld "als je griep heb moet je een vitamine stoot nemen" dat betekende dat ik 10 vitamine C pillen in een keer moest in nemen ( dat was hun op een voorlichtings avond van de boerinnenbond verteld door een vertegewoordiger van de vitamine pillen, ik ga het merk niet noemen maar kijk maar eens goed in de winkel wie de grote potten vit.C verkopen), jaren later kwam ik er achter toen ik voedingsleer op school kreeg dat die grote hoeveelheden schadelijk waren en volkomen onnodig omdat het lichaam het niet opneemt net als al die andere vitaminevoeding supl. die in de winkel te koop zijn. gezonde voeding en voldoende beweging is genoeg om je lichaam op peil te houden en zo niet dan verteld de arts je wel wat jou lichaam te kort komt.
zo is het ook met paarden vertrouw je je paard niet maar hij is niet ziek laat even bloedonderzoeken en je weet precies wat je wel en niet kan geven als extra maar vooral je paard beweging geven en er elke dag wat meedoen en zo kom je ook aan gezonde en sterke spieren en ja in 6 weken kunnen spieren verdwijnen naar het niets maar in die zelfde 6 weken training kunnen ze weer terug komen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 10:54

Romkabouter schreef:
AnnebelleVD schreef:

Is op zich helemaal prima, maar hier train je geen dikke spieren mee. Hier train je de lange spieren mee. Wel eens een marathonloper met dikke spieren gezien? ;)

Haha, er moeten gewoon weer spieren opgebouwd worden, en dan juist effectieve spieren, geen dikke spieren want dat is nergens voor nodig, mijn paard is altijd nogal effectief bespierd geweest en echt dikke spieren komen er niet op, dat is ook mijn doel niet dus dat is helemaal prima dat die lange spieren komen haha.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 10:59

piggeljay schreef:
het beste wat je kan doen als je "echt al die bijproducten"wil voeren, even bloed laten prikken door je dierenarts en laten onderzoeken welke voedingsstoffen je paard tekort komt en of er ander afwijkingen in het bloed zitten.
wat er op al die verpakkingen staat kan een normaal mens niet lezen behalve waar van het een meer in zit dan bij de andere maar nog altijd weet je niet wat je paard echt nodig heeft.
de enigste die dat weten zijn de mensen die voedingsleer voor dieren hebben gestudeerd en ook weten wat elk voedingsmiddel in een paarden lichaan doet.
vaak denken we dat we er goed aan doen om ons paard wat extra te geven maar het enigste wat we doen is de lever en de nieren in werking zetten om die dingen weer zo snel mogelijk af te voeren omdat er voldoende van in het lichaam aanwezig is.
sterker nog je kan de lever er ernstige schade mee berokkenen omdat die eigenlijk allerei stoffen opslaat die het paard niet nodig heeft maar wij er met grote hoeveelheden in stoppen.
enja natuurlijk gaat zo'n fabrikant dat niet vermelden die willen alleen verkopen en zich voordoen dat ze het nodig hebben en wij "blondjes" trappen daar maar al te graag in omdat wij maar denken het goed te doen voor het paard.
een voorbeeld is vitamine C voor de mensen, mij werd door mijn ouders verteld "als je griep heb moet je een vitamine stoot nemen" dat betekende dat ik 10 vitamine C pillen in een keer moest in nemen ( dat was hun op een voorlichtings avond van de boerinnenbond verteld door een vertegewoordiger van de vitamine pillen, ik ga het merk niet noemen maar kijk maar eens goed in de winkel wie de grote potten vit.C verkopen), jaren later kwam ik er achter toen ik voedingsleer op school kreeg dat die grote hoeveelheden schadelijk waren en volkomen onnodig omdat het lichaam het niet opneemt net als al die andere vitaminevoeding supl. die in de winkel te koop zijn. gezonde voeding en voldoende beweging is genoeg om je lichaam op peil te houden en zo niet dan verteld de arts je wel wat jou lichaam te kort komt.
zo is het ook met paarden vertrouw je je paard niet maar hij is niet ziek laat even bloedonderzoeken en je weet precies wat je wel en niet kan geven als extra maar vooral je paard beweging geven en er elke dag wat meedoen en zo kom je ook aan gezonde en sterke spieren en ja in 6 weken kunnen spieren verdwijnen naar het niets maar in die zelfde 6 weken training kunnen ze weer terug komen.

Er is een voedingsdeskundige geweest en die heeft hem op dit voer gezet.
nogmaals wil ik even benadrukken: wil gewoon weer wat spieren terug op mijn paard, geen halterpaardspieren maar effectieve spieren, hij is niet te dun, hij is gewoon spieren kwijt, ik ga geen bloedonderzoek doen voor een paard dat spieren kwijt is, ik wil het er gewoon weer effectief op trainen want het spierverlies komt door te weinig kunnen trainen ok, dat is gezegd, hopelijk leest iedereen het ook een beetje, want ik wil eigenlijk niks meer horen over ander voer of supplementen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 11:01

Het mijn antwoord al wel gevonden denk ik, een bevestiging van wat ik zelf ook al vermoedde: gewoon veel trainen en veel rijden.
Wat mij betreft kan er dus een slotje op dit topic (hoe heet zoiets)

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:20

Wat wel heel belangrijk is, (volgens mijn dierenarts) is dat je achter het werk aan voert. Dus niet eerst meer voer erin stoppen en dan weer opbouwen, maar eerst meer laten werken en dan meer voeren.
Bij mij op stal was een paardje die van de zomer op de wei had gestaan, daarna weer aan het werk ging en sloom was en daarom meer voer kreeg, daardoor weer slomer werd. Daar hebben ze bloed bij laten prikken en bleek dat hij bijna spierbevangen was. Oorzaak volgens DA bovenstaande reden.
Het is wel zo dat spieropbouw heel langzaam gaat en spierafbouw heel snel. Ben je 3 maanden bezig het te trainen, is het met 1 maand weer weg (tenmiste, dit is bij mijn paard altijd het geval.)
Maar als je het niet vertrouwd kan het natuurlijk nooit kwaad om bloed te laten testen.
Verder zijn de bovenstaande reacties allemaal bedoelt om je te helpen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:57

Dat begrijp ik heel goed, maar ik vind het gewoon jammer dat ik reacties krijg over supplementen en voeding aanpassen en bloed laten prikken, terwijl in mijn beginpost heel duidelijk vermeld staat dat ik dus echt oefeningen zoek om effectief spier op te bouwen.
ik heb een heel gezond paard, dat goed eet, blij is en dat op een dieet staat dat door een voedingsdeskundige is aangeraden, vandaar dat ik dit topic stop heb gezet.