[WN] Het valt best tegen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Het valt best tegen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 19:12

Nu na ongeveer een ruim half jaar met 1 van mijn paardjes (5 jarige xpaint) voor het eerst western te rijden, merk ik dat ik het toch erg moeilijk vind om de 'engelse' knop uit te zetten en de 'western' knop aan...

Ik rij met veel plezier, heb wekelijks les, het contact met mijn lieve paardje is goed en zij heeft engelengeduld met mij. Toch lukt het me op de een of andere manier niet om voor mijn gevoel wat te vorderen... ik merk niet dat ik resultaat haal uit mijn training met haar en uit de lessen. Dit ligt zeer zeker niet aan het paard. Zij is correct ingereden en getraind door een ander en wordt ongeveer 2x in de week naast mij doorgereden door een ervaren ruiter. Zelf rijd ik 3x in de week met haar, waarvan 1x les.

Naast rijden besteed ik met beide paarden veel tijd aan longeren en grondwerk, dit pakt mijn xpaint net zo goed op als mijn kwpner. Dit moet goed zitten, maar het is dan toch echt het rijden wat niet klikt.

Kan het dat ik met mijn ene paard die ik redelijk hoog uitbreng in de dressuur en spingsport, dat ik met het andere paard in een nieuwe stijl niet kan wennen/leren? Hoe hebben jullie het gedaan? Ik vind het ontzettend leuk en vernieuwend om op een andere manier met dezelfde sport bezig te zijn, maar gaat dit wennen? Of is het gewoon te simpel gedacht dat ik naast engels rijden, ook het westernrijden kan leren... En, heeft mijn lieve paardje hier last van?

Graag jullie reacties!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:28

ik zit met een beetje hetzelfde probleem.
heb altijd engels gereden, en ging voor de fun een westernlesje nemen en ik was meteen verkocht. Heb vanaf juli wekelijks prive westernles gehad op een heel ervaren quarterhorse. Reed ook nog een keer per week op een manege, gewoon dressuur dus. Ik ben wel veel vaster in het zadel gaan zitten, maar die dressuur wil nog niet echt uit mijn kop. Sinds eind november hebben we (mijn dochter en ik) een haflinger gekocht, die we nu western aan het beleren zijn. Haflinger is altijd recreatief gereden. We hebben nu wekelijks westernles, en ik krijg geregeld te horen dat ik weer dressuur aan het rijden ben ipv western, hahaha. Het valt dus niet mee. Nu heb ik dus een dubbel probleem, ik moet omschakelen, maar mijn paardje ook!

ik volg dit topic dus ook even

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:38

ik denk dat je te snel teveel wilt, je bent pas een half jaar bezig, hoe lang duurt het om je een rijstijl eigen te maken..... ;) dat je daarnaast dressuur rijdt zou niet moeten uitmaken, tenslotte lukt het Anky ook ;)
maar je moet geduld hebben en gewoon lekker blijven lessen en desnoods bij meerdere trainers en er eentje uitzoeken waar je je lekker bij voelt en je wel de resultaten haalt die je wilt.
Maar gun het de tijd, je hebt nu je ´engelse muscle memory´ die bij je ingesleten zit en je moet er een western muscle memory bij gaan kweken ;)
iemand die eerst rechts schrijft en nu links moet gaan schrijven lukt het ook niet zo makkelijk hoor, blijven oefenen en oefenen...
succes!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:50

Biskwie schreef:
Kan het dat ik met mijn ene paard die ik redelijk hoog uitbreng in de dressuur en spingsport, dat ik met het andere paard in een nieuwe stijl niet kan wennen/leren? Hoe hebben jullie het gedaan? Ik vind het ontzettend leuk en vernieuwend om op een andere manier met dezelfde sport bezig te zijn, maar gaat dit wennen? Of is het gewoon te simpel gedacht dat ik naast engels rijden, ook het westernrijden kan leren... En, heeft mijn lieve paardje hier last van?

Het eerste wat je moet doen als je twee paarden hebt waarvan 1 western en 1 engels is:
De knop western of engels uitzetten.

Zet je misschien automatische piloot uit en ga nadenken. Als je dressuur rijdt: waarom doe ik zus of zo en ook als je western rijdt.
Denk er wel aan dat je je jonge paard niet gaat overvragen omdat je dressuurpaard al hoger opgeleid is. Dit kan ook een deel van het probleem zijn.

Wat voor soort problemen met jezelf heb je dan zoal tijdens het westernrijden?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 19:57

Mijn voornaamste problemen zijn teveel dressuur rijden tijdens het westernrijden... dus niet en te weinig los kunnen laten.
Het lukt me nu wel op cirkels, ook in alle gangen, maar niet als ik met oefeningen aan de slag ben, dan pak ik haar nog te vaak op. Verzamelen, nageefelijkheid e.d. is geen probleem. Ook heb ik moeite met de andere zithouding in het zadel. Mijn dressuurzadel, net als mijn springzadel 'dwingt' me in een positie wat goed is voor dat onderdeel (lang en zwaar bij de dressuur en kort en voorover bij het springen) Ik heb het idee dat ik in mijn westernzadel mijn plek nog niet helemaal heb gevonden en dat ik daardoor mijn zit kwijt ben en dus ook mijn controle.
Ondanks dat het paard jong is, heb ik niet het idee dat ik haar overvraag. Ze wordt naast mij gereden door iemand die er heel veel verstand van heeft en mijn westernavontuur wordt begeleid door mijn instructeur die er veel van af weet. Het is niet zo dat ik continu probeer om spins, stops en andere dingen te rijden, ik ben echt nog met de basis bezig.
Mijn kwpn'er gaat na dit wedstrijdseizoen met pensioen, dus dan zou de engelse knop uit kunnen. Wat niet weg neemt is dat hij dan volledig stil komt te staan, maar ik zal niet meer fanatiek en wedstrijdgericht met hem trainen.

cissy

Re: Het valt best tegen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:59

dat heeft zowat iedere dressuur ruiter die omschakelt, het loslaten! ;) Ik had precies hetzelfde, je wilt als dressuur ruiter teveel controle hebben en je moet leren dat enigszins los te laten, je benen te ontspannen en gewoon te zitten zonder te drijven. En dat kost nou eenmaal uren oefenen ;)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:11

precies, het loslaten is ook bij mij een probleem. Ik wil teveel controle, teveel teugeldruk. Maar geef ik haar ruimte, dan gaat haar tempo meteen omhoog waardoor ik weer teveel teugeldruk wil nemen.
Het is echt een verschil van dag en nacht met het quarterhorse waar ik les op heb gehad. Maar dit is ook wel heel erg leuk om te doen, samen omschakelen, ik en mijn paardje.

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:11

Toen ik helemaal omschakelde van dressuur naar western een jaar of 5 geleden heeft mijn instructeur van destijds tijdens de eerste 5-6 lessen alleen maar zitten hameren op houding en het los laten van mij reins. Tot vervelens toe. Tot hij op een dag kwam en ik al aan het losrijden was en hij zei dat het nu goed was en we verder konden. Maar ik moet mezelf af en toe nog corrigeren. Vooral bij mijn vorige paard maar dat kwam ook vooral door mijn eigen onzekerheid.
Ik denk dat het lastig is als je zowel dressuur rijdt als western dan moet inderdaad je automatische piloot uit.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:37

Ook ik herken het probleem. Nu, na 3 jaar westernles wordt het wat makkelijker. De verleiding om weer dressuur te rijden is groot. Dat is zo makkelijk, omdat je er niet meer bij na hoef te denken. Met western rijden, moet ik nog steeds heel bewust nadenken en anders redeneren.Maar hoe langer western je rijdt, hoe makkelijker het wordt. Je gaat de logica van bepaalde dingen inzien en dan wordt het steeds eenvoudiger om het goede te doen. Wat mij in het begin heel erg hielp,was het rijden zonder hoofdstel,alleen met een neckrope. Het bleek al snel dat mijn paard dan ook gewoon luisterde,maar dat ik wel veel meer met zit en neckreining moest gaan doen. Zo heb ik geleerd dat die teugeldruk helemaal niet nodig was.
Veel succes en gewoon volhouden!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:54

Het duurt soms best lang voordat je kunt schakelen tussen dressuur en western. Ik heb er ook erg last van gehad, ik reed met mijn eigen paard Engels (niet wedstrijdgericht, recreatief) en op de westernmanege reed ik alleen manegepaarden.
Nu is het zo, dat ik op mijn eigen paard met een mix van Engels/Western/Freestyle/NH rijd.... Uit alle disciplines doe ik wat voor ons 2 het best is..

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:09

Hier ook iemand die het erg moeilijk vind. Het loslaten gaat nu op zich goed, maar het rechtrichten.....
Gelukkig wordt er door mijn instructeur goed op gehamerd.
Maar ben nog steeds blij dat ik de overstap heb gedaan!!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:34

Wel, blijkbaar hebben veel mensen er last van. Ik ook, nog steeds en ik ben al enkele jaren bezig. Langzaam begint dit te vebeteren al moet mijn lesgeefster mij nog dikwijls corrigeren. Ik heb ondertussen geleerd dat loslaten heel belangrijk is en dat het wel degelijk werkt met m'n jonge paard. Maar in een stress-situatie begin ik ineens weer rare "dressuur" dingen te doen, die het dier ook niet begrijpt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:08

biskwie als ik jouw verhaal zo lees heb ik het idee dat je geen goed zadel hebt voor jou
past waarschijnlijk super op je paard maar het zit niet voor jou
ik zou eens in andere zadels gaan zitten om te voelen en te kijken of er eentje beter zit
er zijn niet voor niks ook echte dames-westernzadels

verder een oefening waar ik altijd mee begin is
teugels los en in 1 hand en dan eerst in stap , daarna in draf, je paard sturen op je benen
beginnend met grote cirkels en afwenden en uiteindelijk kun je mini cirkeltjes, slangevoltes en keertwendingen rijden op je zit en benen
leer voelen wat je paard onder je doet en merk dat een paard heel gemakkelijk te sturen is op beenhulpen
ga ook overgangen maken op je zit
eerst van stap naar HO en gebruik daarbij gewoon ook je stem en daarna van stap naar draf
leer te voelen hoe je paard van rustige stap naar vlottere stap gaat en dan wil aandraven en stop dan ook met drijven zodat hij niet de neiging heeft te snel te vertrekken
het enige moment dat je de teugels mag aannemen is als hij totaal niet reageert op je beenhulpen
dus als jij aangeeft naar links te willen en hij banjerd rechtdoor dan pak je de teugels op als rem, geen gestuur, gewoon door blijven vragen met je been
je blokkeerd zo de kant waar hij heen wil en meer hoeft niet

het is een leuke manier van losrijden en zo begin je gelijk goed met de juiste hulpen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:30

Ik stuur trouwens helemaal niet met alleen benen, maar met de teugels. Het binnenbeen hoort voor de buiging te zorgen, de teugel zorgt voor het stuur.
Dat zal ook wel weer een stijlverschil zijn ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:55

rom dat zal dan wel
ik doe deze oefening tijdens het begin van het losrijden
daarna komen bij mij de oefeningen schouderbinnenwaarts, traver en appuyeren(heel dressuur dus :D )
maar ik heb dan al een paard wat heel attent is op het been en ik hoef dan nauwlijks meer met mijn teugels te werken

rakker reed ik op 1 hand en gewoon schouderbinnenwaarts enz, dat was alleen de hand wat naar links of rechts brengen

ik zit even te denken maar bij bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts buig je je paard om het binnenbeen en drijft hem daar ook mee voorwaarts in de richting van de hoefslag en je buitenbeen begrenst wat van achteren om te voorkomen dat de kont uitzwaait naar buiten
het enige wat je met je teugel doet is wat begrenzen in het begin zodat hij de oefening oppakt en misschien wat in stelling zetten als hij dat niet genoeg doet op je binnenbeen
wil je van hier uit op de cirkel verminder je de druk van het binnenbeen en verhoog je de druk op het buitenbeen, paard loopt in buiging en ik doe nog steeds niks met mijn teugels

in mijn ogen zijn teugels hoofdzakelijk de handrem, als je paard niet reageer op je andere hulpen
verder kun je door teugeldruk tegen de hals ook nog wat meer aangeven wat je bedoelt
maar puur sturen op de teugels wordt toch knap lastig als je ze in één hand moet gaan houden
en als je paard alleen maar bij je blijft op teugeldruk dan heb je in de western ook een probleem

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:21

spatter schreef:
maar puur sturen op de teugels wordt toch knap lastig als je ze in één hand moet gaan houden

Waarom :?
Het enige wat ik met mijn benen doe is: als hij niet buigt op de cirkel, bumpen met binnenbeen.
Schouderbinnenwaarts/wijken ed. is geen sturen. Afwenden, cirkels en dat soort dingen vallen bij mij onder sturen. Misschien begrijpen we elkaar wat dat betreft anders ;)

spatter schreef:
en als je paard alleen maar bij je blijft op teugeldruk dan heb je in de western ook een probleem

klopt, maar ik had het ook over sturen en dit geldt ook in de dressuur ;)

Ik vind de teugels dus absoluut niet alleen maar handrem, maar wel degelijk een hulpmiddel. Net als je benen en zit.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:42

Het loslaten heb ik wel van Duran geleerd, want als ik die te strak aannam dreigde hij omhoog te komen...
Dus een goed leermeester!!
Benen gebruik ik bij alle buigingen zowel op de cirkels als voor lengte buiging en als hulpmiddel om iets duidelijker te maken...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:50

als ik aan sturen denk zoals de meeste dressuurruiters dat doen ,verkorten zij de binnenteugel en verlengen zij hun buitenteugel om de bocht om te gaan
of ze verkorten alleen de binnenteugel en houden de buitenteugel op zijn plaats als het paard verder gevorderd is
en dat gaat niet als je de teugels in 1 hand houdt

nouja, handrem, je remt met je hand, maar het blijft voor mij inderdaad een begrenzing, een ophouding die je maakt omdat je paard niet luistert of niet terug komt op je zit als je langzamer wilt
het is toch het mooiste in bijvoorbeeld de horsemanship, als je je hand netjes boven de manenkam van je paard kan houden en niet steeds van links naar rechts moet bewegen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:30

spatter schreef:
als ik aan sturen denk zoals de meeste dressuurruiters dat doen ,verkorten zij de binnenteugel en verlengen zij hun buitenteugel om de bocht om te gaan

Nee hoor, een correcte wending in de dressuur gaat ook op de buitenteugel.
Je rijdt met je binnenbeen naar je buitenteugel toe :)

spatter schreef:
dat gaat niet als je de teugels in 1 hand houdt

Voordat je met 1 hand gaat rijden neem ik aan dat je de basis neckreining al gelegd hebt ;)
De stap van de dressuur "binnenbeen naar buitenteugel" naar neckreining is niet zo groot.

spatter schreef:
het is toch het mooiste in bijvoorbeeld de horsemanship, als je je hand netjes boven de manenkam van je paard kan houden en niet steeds van links naar rechts moet bewegen

Het naar links en rechts bewegen van je hand is als alles een beetje goed gaat beperkt tot zo'n 20cm (dus 10cm heen en weer)
En sturen met je teugel is wordt je niet op afgestraft omdat het niet fout is en geen correctie.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:08

Ik snap er ook nog geen hout van hoor. Heb nu een paar maanden 1 keer per week privéles western en rijd geen dressuur meer ernaast.
Ik zit tijdens het rijden alleen maar panisch na te denken over de westernhulpen terwijl mijn lichaam ondertussen al automatisch dressuurdingen doet. En dan zit ik op zo´n westernpoown die als je niet preciiiees de juiste hulpen geeft gelijk als een malle naar de bakrand rent en daar met haar hoofd over het hek gaat staan. En dan moet ik weer backuppen :')

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:30

lautje76 schreef:
Ik snap er ook nog geen hout van hoor. Heb nu een paar maanden 1 keer per week privéles western en rijd geen dressuur meer ernaast.
Ik zit tijdens het rijden alleen maar panisch na te denken over de westernhulpen terwijl mijn lichaam ondertussen al automatisch dressuurdingen doet. En dan zit ik op zo´n westernpoown die als je niet preciiiees de juiste hulpen geeft gelijk als een malle naar de bakrand rent en daar met haar hoofd over het hek gaat staan. En dan moet ik weer backuppen :')

:D

maar het blijft leuk hè? :D

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:24

Ik wil me ook graag hier melden :o

Roosje wordt op dit moment omgeschoold en dat gaat hartstikke goed. Maar ik ben inderdaad bang als ik het straks zelf moet gaan doen. Volgens mij doe ik echt alles precies verkeerd om :+

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 20:59

Bedankt voor alle reacties!
Vandaag in mijn les heb ik zonder zadel gereden op aanraden van de instructeur om te kijken of ik zo een ander belans kon vinden, waardoor het mijn rijden tegoede zou komen. Tot mijn verbazing, zolang ik maar van de teugels af bleef, liep mijn lieve lieverd als een treintje in alle drie de gangen! Voor herhaling vatbaar dus! We hebben ook vandaag niets ingewikkelds gedaan. Gewoon cirkels, openen en sluiten, in alle gangen en veel overgangen en tempowisselingen. Ook heb ik op een 'gevorderd' westernpaard mogen voelen hoe het werkt als ze wat verder zijn. Ondanks mijn onhandigheid en de neiging om zeer veel Engelse invloeden te gebruiken, gaf mijn instructeur aan dat ik maar eens moest proberen om met dit paardje wat zijgangen e.d. te rijden... wederom tot mijn verbazing, kon dit paard zo een reguliere minimaal M dressuurproef rijden!! *D
Dit heeft me wat hoop gegeven.... Misschien is de weg zeer lang, het is een leuke weg, waarin ik nog heel veel kan leren!! En met jullie tips, heeft die weg, misschien ook wel een binnendoorweggetje :+

spatter schreef:
biskwie als ik jouw verhaal zo lees heb ik het idee dat je geen goed zadel hebt voor jou
past waarschijnlijk super op je paard maar het zit niet voor jou
ik zou eens in andere zadels gaan zitten om te voelen en te kijken of er eentje beter zit
er zijn niet voor niks ook echte dames-westernzadels

Ik heb niet bezuinigd op een goed zadel, hier heb ik met verschillende mensen en met verschillende aanbieders naar gekeken. Voor mijn paard ligt ie idd perfect en zelf heb ik niet meer gekeken dan of de inch klopt en of ik er in kon 'zitten'. Het onwennige wat ik toen voelde daarvan ben ik uitgegaan dat het gewoon was. Het zadel is voor mijn paard zelfs helemaal individueel aangepast :D Ik wist niet dat er speciale dames westernzadels waren. Ik ben vrij lang en vrij smal, dat is met een goed engels zadel waar ik een diepe, lange zit in wil hebben en het liefst 'close contact' al behoorlijk zoeken. Ik ga eens kijken of ik ergens ook andere type zadels kan uitproberen en of dat voor mij verschil maakt. Mijn eerste eis zal altijd wel blijven dat het ook goed voor mijn paard past!

spatter schreef:
verder een oefening waar ik altijd mee begin is
teugels los en in 1 hand en dan eerst in stap , daarna in draf, je paard sturen op je benen
beginnend met grote cirkels en afwenden en uiteindelijk kun je mini cirkeltjes, slangevoltes en keertwendingen rijden op je zit en benen
leer voelen wat je paard onder je doet en merk dat een paard heel gemakkelijk te sturen is op beenhulpen
ga ook overgangen maken op je zit
eerst van stap naar HO en gebruik daarbij gewoon ook je stem en daarna van stap naar draf
leer te voelen hoe je paard van rustige stap naar vlottere stap gaat en dan wil aandraven en stop dan ook met drijven zodat hij niet de neiging heeft te snel te vertrekken
het enige moment dat je de teugels mag aannemen is als hij totaal niet reageert op je beenhulpen
dus als jij aangeeft naar links te willen en hij banjerd rechtdoor dan pak je de teugels op als rem, geen gestuur, gewoon door blijven vragen met je been
je blokkeerd zo de kant waar hij heen wil en meer hoeft niet

het is een leuke manier van losrijden en zo begin je gelijk goed met de juiste hulpen

Dit ga ik eens proberen.... je hoort terug wat er uit gekomen is!

Romkabouter schreef:
Ik stuur trouwens helemaal niet met alleen benen, maar met de teugels. Het binnenbeen hoort voor de buiging te zorgen, de teugel zorgt voor het stuur.
Dat zal ook wel weer een stijlverschil zijn ;)

Met uitzondering van zijgangen, buiging, stelling e.d. stuur je toch door een teugel tegen de nek aan te leggen en de rest op je zit, kijken in de richting die je wilt gaan en je been erbij? Misschien dat de western manier zelfs nog geen beenhulp gebruikt voor het sturen. (Neem wel aan voor de zijgangen en stelling).

spatter schreef:
ik zit even te denken maar bij bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts buig je je paard om het binnenbeen en drijft hem daar ook mee voorwaarts in de richting van de hoefslag en je buitenbeen begrenst wat van achteren om te voorkomen dat de kont uitzwaait naar buiten
het enige wat je met je teugel doet is wat begrenzen in het begin zodat hij de oefening oppakt en misschien wat in stelling zetten als hij dat niet genoeg doet op je binnenbeen
wil je van hier uit op de cirkel verminder je de druk van het binnenbeen en verhoog je de druk op het buitenbeen, paard loopt in buiging en ik doe nog steeds niks met mijn teugels

in mijn ogen zijn teugels hoofdzakelijk de handrem, als je paard niet reageer op je andere hulpen
verder kun je door teugeldruk tegen de hals ook nog wat meer aangeven wat je bedoelt

Teugels zullen voor mij nooit een handrem zijn. Ook niet als ik dressuur/spring. Als ik mijn teugels nodig heb als rem, dan zit er iets niet goed in mijn basistraining en zal ik eerst dat moeten lossen, voor ik verder ga. Ik kan wel van mezelf zeggen dat ik een ontzettende westernbeginner ben, ik rij afgewisseld met een en twee handen, maar ook met een hand sturen hoeft het probleem niet te zijn omdat dit vrij dicht bij de dressuur ligt. Met mijn andere paardje start ik Z en maak gebruik van (regelementair verplicht) een stang en trens hoofdstel, dus met dubbele teugelvoering, deze kan ik ook eenhandig gebruiken.

Romkabouter schreef:
spatter schreef:

Nee hoor, een correcte wending in de dressuur gaat ook op de buitenteugel.
Je rijdt met je binnenbeen naar je buitenteugel toe :)

spatter schreef:
dat gaat niet als je de teugels in 1 hand houdt

Voordat je met 1 hand gaat rijden neem ik aan dat je de basis neckreining al gelegd hebt ;)
De stap van de dressuur "binnenbeen naar buitenteugel" naar neckreining is niet zo groot.
Klopt! :Y)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:07

Biskwie schreef:
Met uitzondering van zijgangen, buiging, stelling e.d. stuur je toch door een teugel tegen de nek aan te leggen en de rest op je zit, kijken in de richting die je wilt gaan en je been erbij?

Ehm ja, zoiets zeg ik volgens mij ook :D

Verder merk ik dat je nog veel engels <> western denkt. Volgens mij werkt het beter als je daar van af stapt ;)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:10

Lijkt me een goed plan! Misschien zit het probleem wel in mijn hoofd! En moet ik me iets minder druk maken om dat het western nog niet echt wil, en iets meer (geniet nooit met mate!) genieten met de tijd die ik met mijn paardjes doorbreng :)

Idd eigenlijk zeg jij hetzelfde!! :D :D