Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dat je daarnaast dressuur rijdt zou niet moeten uitmaken, tenslotte lukt het Anky ook 

Biskwie schreef:Kan het dat ik met mijn ene paard die ik redelijk hoog uitbreng in de dressuur en spingsport, dat ik met het andere paard in een nieuwe stijl niet kan wennen/leren? Hoe hebben jullie het gedaan? Ik vind het ontzettend leuk en vernieuwend om op een andere manier met dezelfde sport bezig te zijn, maar gaat dit wennen? Of is het gewoon te simpel gedacht dat ik naast engels rijden, ook het westernrijden kan leren... En, heeft mijn lieve paardje hier last van?
Ik had precies hetzelfde, je wilt als dressuur ruiter teveel controle hebben en je moet leren dat enigszins los te laten, je benen te ontspannen en gewoon te zitten zonder te drijven. En dat kost nou eenmaal uren oefenen
)spatter schreef:maar puur sturen op de teugels wordt toch knap lastig als je ze in één hand moet gaan houden

spatter schreef:en als je paard alleen maar bij je blijft op teugeldruk dan heb je in de western ook een probleem

spatter schreef:als ik aan sturen denk zoals de meeste dressuurruiters dat doen ,verkorten zij de binnenteugel en verlengen zij hun buitenteugel om de bocht om te gaan

spatter schreef:dat gaat niet als je de teugels in 1 hand houdt

spatter schreef:het is toch het mooiste in bijvoorbeeld de horsemanship, als je je hand netjes boven de manenkam van je paard kan houden en niet steeds van links naar rechts moet bewegen
lautje76 schreef:Ik snap er ook nog geen hout van hoor. Heb nu een paar maanden 1 keer per week privéles western en rijd geen dressuur meer ernaast.
Ik zit tijdens het rijden alleen maar panisch na te denken over de westernhulpen terwijl mijn lichaam ondertussen al automatisch dressuurdingen doet. En dan zit ik op zo´n westernpoown die als je niet preciiiees de juiste hulpen geeft gelijk als een malle naar de bakrand rent en daar met haar hoofd over het hek gaat staan. En dan moet ik weer backuppen
spatter schreef:biskwie als ik jouw verhaal zo lees heb ik het idee dat je geen goed zadel hebt voor jou
past waarschijnlijk super op je paard maar het zit niet voor jou
ik zou eens in andere zadels gaan zitten om te voelen en te kijken of er eentje beter zit
er zijn niet voor niks ook echte dames-westernzadels
Ik wist niet dat er speciale dames westernzadels waren. Ik ben vrij lang en vrij smal, dat is met een goed engels zadel waar ik een diepe, lange zit in wil hebben en het liefst 'close contact' al behoorlijk zoeken. Ik ga eens kijken of ik ergens ook andere type zadels kan uitproberen en of dat voor mij verschil maakt. Mijn eerste eis zal altijd wel blijven dat het ook goed voor mijn paard past!spatter schreef:verder een oefening waar ik altijd mee begin is
teugels los en in 1 hand en dan eerst in stap , daarna in draf, je paard sturen op je benen
beginnend met grote cirkels en afwenden en uiteindelijk kun je mini cirkeltjes, slangevoltes en keertwendingen rijden op je zit en benen
leer voelen wat je paard onder je doet en merk dat een paard heel gemakkelijk te sturen is op beenhulpen
ga ook overgangen maken op je zit
eerst van stap naar HO en gebruik daarbij gewoon ook je stem en daarna van stap naar draf
leer te voelen hoe je paard van rustige stap naar vlottere stap gaat en dan wil aandraven en stop dan ook met drijven zodat hij niet de neiging heeft te snel te vertrekken
het enige moment dat je de teugels mag aannemen is als hij totaal niet reageert op je beenhulpen
dus als jij aangeeft naar links te willen en hij banjerd rechtdoor dan pak je de teugels op als rem, geen gestuur, gewoon door blijven vragen met je been
je blokkeerd zo de kant waar hij heen wil en meer hoeft niet
het is een leuke manier van losrijden en zo begin je gelijk goed met de juiste hulpen
Romkabouter schreef:Ik stuur trouwens helemaal niet met alleen benen, maar met de teugels. Het binnenbeen hoort voor de buiging te zorgen, de teugel zorgt voor het stuur.
Dat zal ook wel weer een stijlverschil zijn
spatter schreef:ik zit even te denken maar bij bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts buig je je paard om het binnenbeen en drijft hem daar ook mee voorwaarts in de richting van de hoefslag en je buitenbeen begrenst wat van achteren om te voorkomen dat de kont uitzwaait naar buiten
het enige wat je met je teugel doet is wat begrenzen in het begin zodat hij de oefening oppakt en misschien wat in stelling zetten als hij dat niet genoeg doet op je binnenbeen
wil je van hier uit op de cirkel verminder je de druk van het binnenbeen en verhoog je de druk op het buitenbeen, paard loopt in buiging en ik doe nog steeds niks met mijn teugels
in mijn ogen zijn teugels hoofdzakelijk de handrem, als je paard niet reageer op je andere hulpen
verder kun je door teugeldruk tegen de hals ook nog wat meer aangeven wat je bedoelt
maar puur sturen op de teugels wordt toch knap lastig als je ze in één hand moet gaan houden
en als je paard alleen maar bij je blijft op teugeldruk dan heb je in de western ook een probleem
Romkabouter schreef:Klopt!spatter schreef:als ik aan sturen denk zoals de meeste dressuurruiters dat doen ,verkorten zij de binnenteugel en verlengen zij hun buitenteugel om de bocht om te gaan
Nee hoor, een correcte wending in de dressuur gaat ook op de buitenteugel.
Je rijdt met je binnenbeen naar je buitenteugel toespatter schreef:dat gaat niet als je de teugels in 1 hand houdt
Voordat je met 1 hand gaat rijden neem ik aan dat je de basis neckreining al gelegd hebt
De stap van de dressuur "binnenbeen naar buitenteugel" naar neckreining is niet zo groot.
Biskwie schreef:Met uitzondering van zijgangen, buiging, stelling e.d. stuur je toch door een teugel tegen de nek aan te leggen en de rest op je zit, kijken in de richting die je wilt gaan en je been erbij?