[WN] Beginner en wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Beginner en wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 10:06

Ik heb zitten googlen en op de zoekfunctie van Bokt gekeken maar het is me niet duidelijk :o ....

Ik ben beginnend westernruiter en heb een QH (6 jr) die ook nog niet veel kent. We hebben tot nu toe thuis gereden. Het lijkt me leuk om me eindelijk eens te gaan verdiepen in wat de mogelijkheden zijn met mijn paard maar ik heb een beetje plankenkoorts. Het lijkt alsof iedere westernruiter al gevorderd of vergevorderd is en van de hoed en de rand weet! Wie kan mij vertellen hoe je het aan moet pakken als je wedstrijden wilt gaan rijden? Waar en bij wie moet je wezen (ik ben NQHA lid en heb - kennelijk een verkeerd- AQHA lidmaatschap van amateur voor 3 jaar), welke wedstrijden zijn er voor beginners zodat je gevorderden niet in de weg rijdt, hoe zitten beginnersklassen in elkaar (niveau's), wat moet je doen om je in te kunnen schrijven, welke eisen zijn er om deel te nemen aan een beginnerswedstrijd, wat wordt er daar van je verlangd, wat mag wel en wat mag niet op een wedstrijd etc, etc.
Is er de mogelijkheid dat een stalgenootje (beginnend westernruiter) ook met mijn paard start, dus samen op wedstrijd?

Het gaat dus om een beginnend westernruiter en een groen (...) western gereden paard, die in principe alleen de basisgangen kent. Het paard is erg onrustig als hij meegenomen wordt naar andere locaties. Vanaf maart wil ik weer gaan lessen op locatie. Ik wil clinics gaan volgen, eens kijken bij wedstrijden en heb zojuist een mailtje verzonden over wat het Bootcamp voor een beginner kan betekenen (of juist niet).

Ik weet dat men bij de les ook al veel kan uitleggen hierover maar ik zou het fijn vinden om eerst wegwijs te worden zodat ik weet waar ik mijn aandacht aan moet gaan besteden (en bij het lessen weet je nog niet hoe het er op een wedstrijd aan toe gaat). Ik wil wel maar kijk er enorm tegenop om me onder de westernruiters te voegen, puur omdat de onbekendheid met de sport me een beetje onzeker maakt of ik geen sta-in-de-weg wordt voor anderen! :+

(....hier heb ik nooit bij stil gestaan bij dressuur en springwedstrijden in het verleden, maar daar leek alles niet zo complex) :?

Wie kan en wil mij eea uitleggen (of heeft internetsites); alles is welkom, ook per pb mocht het een lang verhaal zijn.

Romkabouter

Re: Beginner en wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:11

Je hebt een amateurkaart voor 3 jaar, dus bij Quarterwedstrijden zul je amateur moeten starten. Dat is als beginner misschien wat hoog gegrepen.
Je kan ook instappen bij de WRAN (http://www.wransite.nl), je kan daar in L5 instappen. Als je het regelboek download kun je er alles over lezen :)
Er staat ook een wedstrijd kalender online, dus dan kun je bijvoorbeeld ook eerst gaan kijken.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:28

Hier ook een net niet meer beginnende WN ruiter, maar wel met een groen paard en ikzelf heb geen wedstrijd ervaring. Heb 1 keer een onderlinge wedstrijd gereden met mijn andere paard, maar verder zijn we wegens omstandigheden niet gekomen.

Nu ik met mijn jonge merrie toch wel wil gaan starten, maar we zijn zo groen nog vergeleken met de andere ruiters in mijn omgeving, gaan we eerst wat onderlinge wedstrijden starten. Toevallig worden er eens in de buurt een paar georganiseerd. Bevalt dat, dan word ik lid van de WRAN en stromen we in de L5 in.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:17

L5 bij de Wrran starten is denk ik het beste. Volgens mij organiseerd de Wran ook meer wedstrijden dan de rassenorganisatie's dan kan je wat routine opbouwen.

In de L5 word alles in walk en jog gedaan. Ideaal om te beginnen dus. Op de laatste 2 of 3 pagina's van het regelboek van de Wran staat precies welke oefeningen gevraagd mogen worden , in welke gangen ze gevraagd mogen worden en de afstand tussen de balken en diameter van volte's enzovoorts.

Een startnummer moet je aanvragen op de volgende website www.westernsport.nl

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 12:57

Mooi, ik weet al weer ietsje meer! :j Reacties zijn nog steeds welkom!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:03

@Bravura: je kunt je Amateurkaart om laten zetten naar een Novice-kaart. Dan mag je ook bij de AQHA beginners starten.
Bij de WRAN is de L5 idd een goede instap (zonder galop).
Ook bij sommige rassenshows worden er tegenwordig wel walk&jog onderdelen uitgeschreven, die voor alle rassen toegankelijk zijn.
Hou de programma's van de show en de te verrijden onderdelen gewoon goed in de gaten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 13:50

DubbelDun schreef:
@Bravura: je kunt je Amateurkaart om laten zetten naar een Novice-kaart. Dan mag je ook bij de AQHA beginners starten.
Bij de WRAN is de L5 idd een goede instap (zonder galop).
Ook bij sommige rassenshows worden er tegenwordig wel walk&jog onderdelen uitgeschreven, die voor alle rassen toegankelijk zijn.
Hou de programma's van de show en de te verrijden onderdelen gewoon goed in de gaten.

Fijn te horen dat de amateurkaart nog omgezet kan worden. +:)+ Ik had zojuist naar de NQHA een mailtje met die vraag gestuurd of er iets mee gedaan kon worden, maar ik neem aan dat ik bij de AQHA zelf moet zijn daarvoor?

De AQHA wedstrijden zijn hier allemaal in de buurt maar de WRAN is meer dan 1.5 uur rijden om op die wedstrijden te kunnen komen. Er is niet echt iets in de buurt van Arnhem/Apeldoorn van de WRAN, zo te zien.

Waar kan ik regelementen vinden van de AQHA beginnerswedstrijden (als het even kan in de nederlandse taal)? Wat zijn daar de eisen van en zijn daar ook levels voor beginners? Moet het startnummer ook bij dezelfde instantie aangevraagd worden als de WRAN? Is dat startnummer voor zowel WRAN als AQHA te gebruiken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:56

De NQHA kan je misschien ook wel helpen, soms kun je ook op wedstrijden zelfs je kaart laten aanpassen.

De AQHA-regelmenten zijn er niet in het NL.
Kort samengevat:
-het paard moet op je naam staan of van een 1e lijns familielid
-je mag om Novice/Ama te starten nog niet in de Open in rij-onderdelen hebben meegedaan (halter open mag dus wel).
-bij 25 punten moet je over naar de Ama.
Er zijn bij de Novice geen levels. Je rijdt dus als groene beginner tegen mensen die al jaren Novice starten simpelweg omdat ze nooit aan de 25 punten komen in NL.

Meestal wordt er in November in de Oranjehal/Apeldoorn een AQHA-show georganiseerd met W&J-onderdelen. Ook de APHA-show in Bunschoten heeft meestal een W&J-onderdeel.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 14:13

Dus halter open starten mag in combinatie met novice onderdelen onder het zadel? Of lees ik het nu nog verkeerd? Ik ben nog nooit gestart. mijn interesse gaat uit naar Halter, Pleasure en Trail.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:31

Bravura schreef:
Dus halter open starten mag in combinatie met novice onderdelen onder het zadel? Of lees ik het nu nog verkeerd?
Je leest het goed :D

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:07

En wat nu als je het paard nog niet op naam hebt staan maar wel een lease contract hebt ?
Mag je wel rassenshows rijden of kan je dan wel via de WRAN starten ?

ik heb eens gehoord dat je van de AQHA een lease form kan downloaden ?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:33

Wran heeft geen eigen paard regel meer, dus dat mag altijd ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:22

@Backup: met een leasekontract (Quarter) mag je alleen Open starten. Wél kun je als niet-eigenaar bij de AQHA voor max 3 of 5 shows een 'probeer'kontrakt afsluiten. Bijv. omdat je het paard in kwestie wilt testen op een echte show zonder je N/A-status te verliezen. Je krijgt dan geen punten maar mag wel starten. De preciese regels staan op de AQHA-site te lezen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:55

Kan een bijrijder (beginnend westernruiter) ook AQHA starten op mijn paard? Zodat je met z'n tweeën op 1 wedstrijd start?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:56

DubbelDun schreef:
@Backup: met een leasekontract (Quarter) mag je alleen Open starten. Wél kun je als niet-eigenaar bij de AQHA voor max 3 of 5 shows een 'probeer'kontrakt afsluiten. Bijv. omdat je het paard in kwestie wilt testen op een echte show zonder je N/A-status te verliezen. Je krijgt dan geen punten maar mag wel starten. De preciese regels staan op de AQHA-site te lezen.

Wat is trouwens N/A status??? :o

Welke kledingvoorschriften gelden er voor pleasure, halter en trail?

Mag men bij AQHA novice met 2 handen rijden, met cap en zijn er voorschriften mbt het bit? (zelfde vraag mbt WRAN)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:03

Bravura schreef:
Kan een bijrijder (beginnend westernruiter) ook AQHA starten op mijn paard? Zodat je met z'n tweeën op 1 wedstrijd start?
Nee dat kan niet: of je moet direkte familie van elkaar zijn óf ze moet Open starten.

N/A = Novice/Amateur :D

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:51

Bij de Wran moet je in de L5 en L4 met twee handen rijden. In de L3 mag je kiezen en daarboven moet je met 1 hand. Cap is bij de wran verplicht. In ieder geval in de L5 en L4. Je bent dus geen buiten beentje met je cap :-) Wat betreft bit word er bij de wran wanneer je met twee handen rijd altijd met een trens ( = in western taal snaffle geloof ik ) gereden. Wanneer je met 1 hand rijd ga je over op een stang. In de hoogste klassen is er nog een extra regel waarbij paarden onder een bepaalde leeftijd met een trens ( en dus met twee handen ) gereden mogen worden. Hoe de regels zijn met een bosal weet ik niet uit mijn hoofd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:12

Junior-paarden op 2 handen met bosal of trens, Senior paarden op stang met één hand.
Junior is jonger dan 6, senior is 6 en ouder.
Bovenstaande geldt alleen voor de 'open' ruiters bij de rassenshows en bij de WRAN voor level 1 & 2 (3 naar keuze).
Novice mag op 2 handen met bosal/trens, maar op één hand is niet verboden.
Cap is eigen keus op de rassenshows.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:53

DD, voor amateurs geldt in de rassenshows hetzelfde hoor ;)

samba schreef:
Wanneer je met 1 hand rijd ga je over op een stang.

Eigenlijk is het andersom, omdat je met een bit rijdt (dus met shanks) moet je met 1 hand.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 19:54

Bedankt voor de uitleg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:07

@Rom: natuurlijk heb je helemaal gelijk :o

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:21

@rom Dat bedoelde ik inderdaad. Had het een beetje beroerd opgeschreven. Ben zelf ook nog niet helemaal doorgewinterd