[WN] Ongeschreven regels... kleding/ uitrusting paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Ongeschreven regels... kleding/ uitrusting paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 22:01

De meningen zijn heel verdeeld en ook na het bezoeken van meerdere wedstrijden wordt ik er niet veel wijzer op. Wat zijn de ongeschreven regels in de showring betreft reining en trail?
Dat wat in de regelementen staat, heb ik nagelezen, daar ben ik van op de hoogte.
Maar wat ziet men graag en wat ziet men graag NIET....?

Graag jullie reacties!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:13

Leuk topic !
Ik zie graag kleuren die op elkaar zijn afgestemd, zowel bij paard als ruiter.
ik hou zelf niet van heel veel bling bling, of van hele opvallende kleuren.
Maar ik moet wel eerlijk toegeven dat ik dat bij sommige dames wel mooi vind staan bv in de pleasure!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:12

Goed topic en vaak reden tot discussie ;)

Not done:
Te korte broekspijpen
Foute hoed (australische leren hoed, kermisachtige hoeden, etc)
Line dance achtige kleding
Westernlaarzen die geen westernRIJ laarzen zijn
Verwassen en verkleurde kleding
Indianen-achtige atributen

Zoiets :D ?

Biskwie

Re: Ongeschreven regels... kleding/ uitrusting paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 10:21

Inderdaad.... zoiets :D En een discussie zou ik graag zien...
Dan weet ik echt wat de ongeschreven do's en don't zijn :D :D

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:37

helemaal met vera eens maar...........
het maakt het wel juist ook weer leuk om al die mooie en verschillende kleding te zien,iedereen probeert zich zo mooi mogelijk te laten zien op een show.
afgestemde kleding van ruiter en je paard zijn natuurlijk altijd sjiek en geven een rustig en verzorgd plaatje.
Het blijft altijd leuk... om te zien wat een ander aan heeft vind ik.
Ikzelf keek in het begin meestal de foto's van de grote shows en keek of er wat bij zat wat ik ook wel mooi vond.
En maakte daar mijn eigen kleding ideeen van.(harstikke leuk om te doen hoor).
Amerikaanse shows zijn ook heel leuk om eens te kijken.
Maar de vrijheid van eigen keuze van kleding vind ik echt heel fijn en het plaatje is ook vaak een leuk bont plaatje in de show ring
Wat ik wel erg belangrijk vind is dat het je staat en dat het je past.
Laatst bijgewerkt door JJocosas op 01-02-09 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:39

Alleen rijden met navojo dekentje als zadeldek!!
veren aan je hoed
Voor de rest sluit ik me helemaal bij Vera aan

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:41

Ik heb nog nooit een wedstrijd gereden (rij pas sinds augustus western) maar als ik nu een wedstrijd gaan doen, een onderlinge ofzo dan was ik ws in mijn gewone spijkerbroek, waarvan de pijpen een beetje opkruipen met rijden, een leren australische hoed en mijn dubarrywandellaarzen gekomen...... Best wel een beetje fout dus hahaha! :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:44

Volgende vraag, hoe belangrijk is het eigenlijk om correct gekleed te gaan, gaat dat ten koste van je punten? In principe zou het natuurlijk moeten gaan om je prestatie, los van het plaatje..

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:47

Dat vind ik nou een goede vraag. Ik vind het gewoon mooi als de kleuren in ieder geval bij elkaar passen. Vorig jaar in aken zag je genoeg mensen rijden met een blanket en showblouse die echt niet bij elkaar pasten. Vind ik dan toch jammer.
Ik heb in november meegedaan aan een oefenwedstrijd. Had ik vantevoren gevraagd hoe het zat met kleding, maar de bedoeling was gewoon wedstrijdoutfit. Nou ik voelde me zwaar overdressed. Het meerendeel zat gewoon in de dagelijkse kleren op het paard, terwijl vooral bij de pleasure meestal nogal wat blingbling voorbij komt..

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:51

in de pleasurre kun je leker bling blingen zeg maaar en je weer leuk verkleden voor andere onder delen heerlijk vind ik dat.
Maar dat is natuurlijk wel persoonlijk ,doe het dan zo dat de blanket die ik op heb kan laten liggen en pas mijn kleding dan weer aan,voor trail of hms en voor de halter heb ik altijd andere kleding mee.hahahaha ik heb dus verschillende outfits mee.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 10:51

troi schreef:
Volgende vraag, hoe belangrijk is het eigenlijk om correct gekleed te gaan, gaat dat ten koste van je punten? In principe zou het natuurlijk moeten gaan om je prestatie, los van het plaatje..

Het plaatje zou alleen maar de intresse van de jury meeer moeten lokken en denk ik bij gelijke prestatie dat een plaatje dan een doorslag zou kunnen geven.
Wat mij opviel is dat veel mensen zo gericht zijn op wat ze aantrekken en hoe te combineren met het paard, dat ik als simpele wran beginner echt door de bomen het bos niet meer zie, terwijl ik op zich meer gericht ben op de prestatie dan op het plaatje.
Maar toch verbaast het mij hoeveel verschillende 'smaken' betreft kleding er zijn en dat het altijd onderwerp van gesprek is, waar je ook komt. Maar het viel me op dat hier de discussie eigenlijk niet gevoerd werdt...

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:58

troi schreef:

Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is hoor ,stel dat je als jury staat te kijken en je ziet twee paarden die even mooi lopen en er is er 1 tippie toppie gekleed ,ik denk dat dat best eens doorslag gevend kan zijn dan.
het plaatje maakt het dan helemaal net helemaal af toch.
Zo denk ik altijd zelf hoor,dat is de reden dat ik mijn kleding verwissel per onderdeel ook.(beetje extra werk maar wel de moeite waard )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:00

Zeker in horsemanship en showmanship telt je kleding mee in de beoordeling :j
Met andere onderdelen ook wel maar dat is ,denk ik, meer onbewust. Een combinatie met oude kleding etc zal je onbewust minder punten geven dan een combinatie waarbij de kleding netjes is en bij elkaar past.

Vera heeft het ergste al wel genoemd. Vooral kleding van line-dancers vind ik persoonlijk echt heel lelijk.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:10

Ik ben helemaal verbaasd :D
Voorheen leidde dergelijke uitspraken van mij tot hevige discussies omdat men vond dat het allemaal maar aangetrokken moest kunnen worden :o
Nu zijn jullie het met mij eens!!!! Hahahaha :D

Citaat:
gewone spijkerbroek, waarvan de pijpen een beetje opkruipen met rijden, een leren australische hoed en mijn dubarrywandellaarzen gekomen...... Best wel een beetje fout dus hahaha!

Ja heel erg fout ~~}>
Maar daar zijn oefenwestrijdjes voor.

Kijk gewoon eens rond op een grote show en kijk dan naar de pro-klasses. Daar zie je de 'grote' ruiters rijden die zich over het algemeen kleden zoals het hoort.
En het hoeft helemaal niet veel te kosten :n In vesteer in goede basics (mooi chaps, goede hoed, goede laarzen) en voor de rest moet je lekker creatief zijn.
Onder je chaps kun je bv een rijbroek aantrekken, dan zitten je chaps mooi en heb je een mooi strak geheel. Rijbroeken heb je al voor 25 euro.
Als je reining rijdt dan een mooie niet verwassen spijkerbroek eronder en dat hoeft echt geen Wrangler te zijn.

In de pleasure kun je lekker uitpakken met Bling bling. Dit kun je bv. voor heel weinig op de Zwarte Markt kopen. Soms moet je het een beetje innemen om het mooi te laten vallen maar dan heb je een tuniek voor een paar tientjes.
Kijk ook op www.ebay.com, hier heb ik de leukste dingen vandaan gehaald voor weinig geld.

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:20

heerlijk he vera zo dicht bij de zwarte markt te wonen ik trek daar ook veel van daan.VOOR WEINIG
ook heren hemden zijn daar goed te koop,en je moet goed zoeken en struinen maar als je dan wat vind is het juist te gek.
Ik doe het net zoals jij het doet ,harsikke leuk om zo te shoppen toch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:21

Over smaak valt niet te twisten, maar veel Amerikaanse Juryleden gunnen je bij de Pleasure maar één blik bij het binnenkomen, en als je dan bijv in een puur zwarte outfit op een zwart paard zit, ga je niet echt opvallen. Er zal dan ook bij de wedstrijd verder niet echt op je worden gelet. Je kunt dus maar beter opvallen.

In showkleding heb je ook hele duidelijke modestromingen.
Er zijn websites zoals Hobby Horse of Sergeants waar je kunt spieken, iemand die handig is met naald en draad kan daar inspiratie vanaf halen.

http://www.sergeantswestern.com/

http://www.hobbyhorseinc.com/

En vooral op de laatste pagina is een tab met "dress for success" met een kleurenkaart en tips wat je wel en niet moet doen.

http://www.hobbyhorseinc.com/08_dress_f ... main.shtml

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:23

Vera schreef:
Goed topic en vaak reden tot discussie ;)

Not done:

Foute hoed (australische leren hoed, kermisachtige hoeden, etc)

:D ?

Cappie tijdens de wedstrijden is not done ;) maarja , daar moeten we wel aan geloven :D

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:25

Bedankt voor de tips! Ik woon sinds 2 maanden in Zweden, dus eerst even settelen voordat ik me in de wedstrijden ga storten. Met mijn eigen paardje, een tinker, wordt het dan pleasure en trail. Ze heeft artrose dus reinig zit er niet in, maar dat trekt me ook niet zo.
Vanwege de welzijnswetten voor dieren hier, moeten we een 2e paardje (je mag geen kuddedieren alleen houden), heel vervelend ;-) Geen idee wat die allemaal in haar mars heeft, dus wie weet!

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:29

ach als je de eerste levels door ben mag je je hoed weer op gelukkig.hopelijk blijft deze regel bestaan,het oog wil ook wat toch hihihihi.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:32

nee die cap is ook not done :n
Maar op rassenshows kun je die gelukkig thuislaten ;)

Cassidy, ik ben het niet helemaal met je eens hoor, ik heb op de Worldshow een prachtig diepzwarte hengst met een in het zwart/zilver geleden dame gezien en die spatte allebei van de uitstraling! Een echte eyecatcher!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:40

Chris Knol heeft een heel goed stuk geschreven hoe er als jury naar kleding wordt gekeken en hoe je de aandacht zo kan verleggen dat je 'zwakke' punten minder opvallen.

Over de cap is genoeg onzin geschreven........ :P

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:44

O ja wat ik not done vind ....is kleding dat veel te klein is.
Bij een maatje meer is alleen een slinky niet al te.... charmant vind ik ook al is het mode.
Met een shiletje paasend erover heen ziet het er al vele malen beter uit .
Ook dat is goed te koop overal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:47

Biskwie schreef:
Wat zijn de ongeschreven regels in de showring betreft reining en trail?
Vroeger waren dat de onderdelen waarin men iets minder uitbundig gekleed was. Minder 'showy' zeg maar. Ik heb de indruk dat dit nu iets wordt losgelaten.

Verder denk ik dat je moet kijken naar het soort wedstrijd en daar je kleding wat aan aanpassen.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:21

Je hebt in ieder geval geen last van stomme staartjes maken bij de reining hihi :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:50

Pannenkoek schreef:
Chris Knol heeft een heel goed stuk geschreven hoe er als jury naar kleding wordt gekeken en hoe je de aandacht zo kan verleggen dat je 'zwakke' punten minder opvallen.

Waar staat dit stuk?