[WN] Western rijden schadelijk voor de bodem van de bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

Western rijden schadelijk voor de bodem van de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:07

Hallo,

Ik heb het geluk dat ik helemaal gratis gebruik mag maken van een enorm luxe buitenbak die vlakbij mijn verzorgpaard ligt. Eigenaren van de bak hebben zelf ook een aantal paarden, maar rijden niet meer zo heel intensief als voorheen. Hele vriendelijke mensen, mag van een heleboel faciliteiten gebruik maken. De bak is echt prachtig, geweldige bodem waar je met -10 of met extreme regenbuien nog prima op kunt rijden. Ik rijd met mijn verzorgpaard western, beginnersniveau reining. We rijden vooral cirkels, lange lijnen, contragalop en oefenen de spins en rollbacks. Voor slidingstops is de bodem niet echt geschikt (bovendien kan ze ook nog geen echte slidingstop maken) dus we doen alleen heel af en toe een voorzichtig stopje vanuit draf.
Meestal rijden we er zo'n 1x per week in, in de vakanties soms iets meer maar soms komen we er ook 3 weken niet. We oefenen gewoon af en toe het huiswerk dat we van onze instructeur meekrijgen ;)

Het was alweer een aantal weken geleden, dus afgelopen zaterdag besloot ik weer es in de bak te gaan rijden. Kom ik bij de bak, hangt er een briefje bij de opening;
"In de deze doen wij niet aan:
-Springen
-Paarden losgooien
-Longeren
-Western rijden

Deze bak is puur voor DRESSUURMATIG gebruik!"

Dus ik dacht ojee, dan kan ik beter rechtsomkeert maken! Net op dat moment komt de eigenaresse aanlopen, en die legt het eventjes uit. "Deze bak is behoorlijk duur, want er zit een hele speciale bodem in. Bij het losgooien en springen blijven er enorme kuilen in de bodem achter, en die beschadigen de onderste laag van de bodem. Bij spins draait het paard zijn achterbenen ook zo als een soort van schroef het zand in, waardoor die ook bij de onderste laag komen. En dat geld ook voor de rollbacks en de stops. Dus je kan best je cirkels en dergelijke oefenen in de bak, maar de andere oefeningen moet je hier echt niet doen. "
Verder doe ik met mijn verzorgpaard ook aan vrijheidsdressuur, en ze kent de oefening steigeren op commando. We oefenen dit bijna nooit, slechts een enkele keer doe ik het eens. "Ohja, ik heb liever ook dat je niet meer steigert in de bak. Het paard graaft zich dan eigenlijk verder de grond in met zijn achterbenen, en ook op die manier wordt de bodem beschadigt."

Nou oke, jammer dat het niet meer in de bak kan, maar er ligt ook nog een ruime paddock naast en daar mag ik die oefeningen wel in doen van ze. Dus ik dacht prima niets aan de hand :) Bovendien snap ik best dat het losgooien e.d de bak kan beschadigen, dus heb er verder echt geen moeite mee.

Maar nou zat ik er toen ik weer thuis was nog eens over na te denken, en ik vraag me af of het echt zo schadelijk is. Heb zelf niet veel verstand van dit soort dingen, dus dacht misschien dat Bokt me hier wel bij kan helpen. Ik weet wel dat losgooien en slidingstops de bodem redelijk kunnen omwoelen, en een flinke spin of rollback misschien ook nog wel, maar verder valt het toch redelijk mee dacht ik. Bovendien rijden mijn verzorgpaard en ik echt puur op beginnersniveau, we zijn nog slechts nog met de basis van de spin en rollback bezig, een echte spin kunnen we nog niet eens. En mijn verzorgpaard heeft ook geen slidingijzers, dus een flinke stop kan ook niet.

En begrijp me niet verkeerd hoor, het is echt niet zo dat ik het allemaal maar onzin vind, integendeel. Ben hartstikke blij dat ik gratis en geheel vrijblijvend gebruik mag maken van die geweldige faciliteiten, dus heb er totaal geen moeite mee als ik af en toe even van de bak naar de paddock moet lopen. Het is immers hun terrein en hun bak, dus ik heb niet het recht om daar commentaar op te hebben. Maar toch ben ik wel benieuwd of het echt zo schadelijk is als zei zeggen, en in welk opzicht dan. De eigenaresse had het over de onderste laag van de bodem die dan beschadigt wordt, hoe zit dat dan in elkaar?

groetjes Julia :)

Weet overigens niet of dit hier goed staat, excuses dus als het fout staat!

pantuf

Re: Western rijden schadelijk voor de bodem van de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:29

Ik denk dat het wel mee valt (zeker op dit niveau), maar ook ik heb er niet heel veel verstand van maar dit zegt mijn gevoel.
Zeker als hij regelmatig glad getrokken word lijkt het me helemaal wel mee vallen.
Maarja zoals je al zegt hun bak, hun terrein dus hun regels. En ja dan kun je idd niks anders als hun regels respecteren.
Maar ik ben ook wel benieuwd naar de verdere reacties of het nou echt heel schadelijk is

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 15:32

Bedankt voor je reactie! :)
Ja het leek mij ook redelijk meevallen doordat ik nog maar op beginnersniveau rijd, en dus nog geen echte spins, stops en rollbacks kan. Maar inderdaad, ook ik heb er niet veel verstand van!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:50

Hoeveel snelheid hebben je spins??? Anders noem je ze toch keertwending om de achterhand ;) Dat is een dressuuroefening en kan dus niet geweigerd worden :D

Maar even alle gekheid op een stokje, en ter info ik rij western ;) Als er een achterberg bodem inligt zijn idd oefeningen die draaien op de plek, en stopps enz erg schadelijk voor de bodem. En overigens ook voor de benen van je paard ;) Dus daarom kan ik me wel voorstellen dan dat ze die dingen niet graag willen. In Bunschoten ligt er in de buitenbak ook een Achterbergbodem, daar mogen de westernruiters ook echt geen stopps/roll backs enz enz laten zien.

Voor de rest, tja ik denk (maar das dus mijn gedachte he) dat ze bang zijn voor hun naam en aanzien. Ik heb geen idee of dit een privestal of handelsstal oid is. Maar als ze gasten/klanten enz enz hebben en die zien jou trucje kan hun dit wel klanten kosten. Niet iedereen vind zulke trucjes leuk ;) (ik heb er niets op tegen, zolang je het niet aan mijn paard leert ;) :D ) Maar snap je wat ik bedoel?? Hun stal/naam kan met zulke dingen heel snel de verkeerde kant opgaan.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:51

Het klopt echter wel wat ze zeggen. Bij een draaibeweging krijg je inderdaad die schroef de bodem in. Bij een Achterberg bodem bijvoorbeeld is de toplaag maar 12 cm dik en daaronder ligt de grondlaag. Als je die niet vlak houdt krijg je een ongelijke bak, die je ook niet meer vlak kunt trekken. Ik begrijp dan ook wel dat ze deze eisen stellen. Zo'n toplaag van 12 cm daar ben je zo doorheen met je paard.
Bij een dressuurmatig oefening als een pirouette stapt het paard van de grond af omhoog, dat kan dus wel (mits goed uitgevoerd natuurlijk). Bij een spin houdt het paard de achterbenen op de grond. Dit kan dus niet. Dat heeft dan in dit geval voor de westernsport ook niet eens te maken met het niveau van de ruiter.
Zo te horen willen ze gewoon hun bak zo lang mogelijk goed houden en pakken ze daarom de meest voor de hand liggende oorzaken van bodemonrust aan. Ik vrees dat je je daar dan ook aan zult moeten aanpassen.
Ik denk dat je verder gelukkig best veel oefeningen ook gewoon wel zult kunnen trainen. Rollbacks en spins kan je dan evt ook in de paddock doen en die dan evt aanharken. Succes!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 16:03

Bedankt voor jullie reacties! :)
@ rina; haha tja zo kan je het ook noemen := Een echte spin kun je het overigens ook niet noemen hoor, het is echt de basis waarbij ze heel af en toe een rondje echt netjes haar binnen achterbeen laat staan. En snelheid zit er dus ook nog helemaal niet in ;)
Wat je zegt over hun naam/aanzien; vroeger is het volgens mij wel een pensionstal o.i.d dergelijks geweest, maar nu is het puur een privestal. Ligt gewoon allemaal bij die mensen aan huis en alleen hun eigen paarden staan er nog. Dus hier zal het denk ik niet veel mee te maken hebben :)

@ ikkedus: Bedankt voor je info, had geen flauw idee dat het echt allemaal zo in elkaar zat. Ze had het inderdaad ook over die toplaag en grondlaag, maar begreep niet helemaal wat ze nou bedoelde. Dus bedankt voor je uitleg! En ik maak er verder ook geen probleem van hoor, ben allang blij dat ik van hun bak gebruik mag maken dus doe er echt niet moeilijk om als ik af en toe even de paddock in moet :)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:25

Ik heb er ook niet zoveel verstan van Juul. Geloof inderdaad best dat het schadelijk zou zijn, maar een jaar geleden niet dan? Ze heeft vaak genoeg staan kijken, wist van het begin af aan al dat jij western rijd. Beetje vreemd, maar er zit natuurlijk ook logica in.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:31

Klopt, ook bij ons op stal is de bodem verruineerd na stalgenoten die western reden, vol kuilen en gaten. In de buitenbak is zelfs het grondzeil naar boven gekomen. Krijgen we helaas niet meer in orde met slepen.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:43

Had echt geen flauw idee dat de westernoefeningen echt veel schade aan de bodem konden toe brengen :n Helemaal niet omdat de spins die ik rijd echt nog maar beginnende rondjes zijn waarbij Babiche heel af en toe 1 rondje met haar binnen achterbeen blijft staan. En stops rijd ik sowieso al niet, en de rollbacks zijn ook nog echt in het begin stadium. Das dan toch wel een groot verschil met de westernruiters die echt op hoog niveau rijden? Bijvoorbeeld in jouw geval Urielle, kan me best voorstellen dat een snelle spin of een flinke slidingstop dat soort kuilen achter laat!
Maar goed, het is dus in ieder geval wel duidelijk waarom de eigenaren van de bak deze maatregelen nu treffen :j
Bedankt voor jullie reacties!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:34

vind het wel meevallen hoor, bij ons op stal ligt er ook een dure goede bodem in en die houd hij liever ook zo lang mogelijk goed, paarden loslaten erin mag ook niet en longeren ook niet.
Hij heeft ook graag dat we afwisseld voorin en achterin de cirkels rijden.
De mijne spint ook niet zo maar een stopje uit galop kan hij best, geen megastop dan. Paardje van vriendin spin wel leuk, niet op volle snelheid maar draait lekker door. we rijden met zijn 3en western van de 33 paarden en de bak ziet er nog top uit mits hij geregeld rechtgesleept wordt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:42

Julia_14 schreef:
Had echt geen flauw idee dat de westernoefeningen echt veel schade aan de bodem konden toe brengen :n Helemaal niet omdat de spins die ik rijd echt nog maar beginnende rondjes zijn waarbij Babiche heel af en toe 1 rondje met haar binnen achterbeen blijft staan. En stops rijd ik sowieso al niet, en de rollbacks zijn ook nog echt in het begin stadium. Das dan toch wel een groot verschil met de westernruiters die echt op hoog niveau rijden? Bijvoorbeeld in jouw geval Urielle, kan me best voorstellen dat een snelle spin of een flinke slidingstop dat soort kuilen achter laat!
Maar goed, het is dus in ieder geval wel duidelijk waarom de eigenaren van de bak deze maatregelen nu treffen :j
Bedankt voor jullie reacties!

Ik moet idd wel zeggen dat er bij ons op stal ruiters stonden die schijnbaar op erg hoog niveau reden in de westernsport (heb er zelf niet zo'n verstand van), er werd ook erg veel gespind en gestopt :))
Maar ik denk dus niet dat de maatregelen zijn om jou persoonlijk weg te krijgen oid. :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:45

Ik denk dat als je een bodem onderhoud zoals het moet je deze niet snel zal beschadigen maar ja dat kost tijd en geld voor het juiste materiaal.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:07

Beetje jammer dat gelijk alle western verboden is. Bij 9 van de 10 westeronderdelen komen helemaal geen stops en spins kijken. Dat is alleen bij Reining. Dat ze dat niet willen kan ik me voorstellen, maar laat ze dat dan op het briefje zetten.

De gemiddelde Pleasure/Trail/Horsemanship/Hunter-ruiter zal minder schade geven aan een bodem dan de gemiddelde dressuurruiter gezien de grootte van de hoeven, het gewicht van de paarden, de knieheffing en het tempo. Iemand die voorzichtig is met zijn bodem zou juist blij moeten zijn met zulke ruiters.

En inderdaad, geen enkele Reining-ruiter zal het in zijn hoofd halen om stops en spins te maken op een Agterbergbodem. Het paard is dan eerder kapot dan de bodem. :D

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:54

[PP] > [WN-AM]

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:23

LindyH schreef:
Beetje jammer dat gelijk alle western verboden is. Bij 9 van de 10 westeronderdelen komen helemaal geen stops en spins kijken. Dat is alleen bij Reining. Dat ze dat niet willen kan ik me voorstellen, maar laat ze dat dan op het briefje zetten.

De gemiddelde Pleasure/Trail/Horsemanship/Hunter-ruiter zal minder schade geven aan een bodem dan de gemiddelde dressuurruiter gezien de grootte van de hoeven, het gewicht van de paarden, de knieheffing en het tempo. Iemand die voorzichtig is met zijn bodem zou juist blij moeten zijn met zulke ruiters.

denk dat dat wel klopt. toen ik op mijn stal aan kwam met ik zou hier graag willen staan, maar ik rijd ook western heb ik ze dat eerst moeten uitleggen. en weet je wat: nu staat er nog een quarter.. haha

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 22:41

@ LindyH, mensen hebben ook niet veel verstand van western hoor, toen ik daar kwam wisten ze denk ik niet eens wat het was ;) Maar ik rijd verder ook alleen maar reining, en aangezien ik de enige met hun ben die gebruik maakt van de bak zullen ze het gewoon als algemeen westernrijden hebben opgeschreven ;)

Maar inderdaad wat je al zegt; ik rijd sowieso al geen stops daar in die bak omdat het slecht is voor m'n paard. De spins zijn echt nog maar langzame beginseltjes, dus die deed ik dan wel.

Chess
Woonplaats: een uur rijden van mijn paard en dat heb ik er voor over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:39

ondertussen ben ik wel heel benieuwd welke bodem wel geschikt is voor reining, ik ben met mijn paardje ook nog in het begin van de sport en probeer er achter te komen hoe dat zit met die bodems.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:04

Het trainen van reining paarden bestaat natuurlijk niet alleen uit stops en spins maken! Bij ons kan en mag dat ook niet op de Achterberg bodem. Mensen die serieus met die sport bezig zijn wagen zig daar ook niet aan op die bodem omdat je paard dan kapot gaat! Wij trainen veel oefeningen die het paard soepel in het lijf houden en dat kan op elke bodem.Als je in de luxe positie zit dat je vervoer voor je paard hebt zou je bij een westernstal mét geschikte bodem les kunnen nemen.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 20:33

@ rapido: We gaan ook iedere donderdagavond naar een manege hier in de omgeving die wel een geschikte bodem heeft, en krijgen dan ook les van een hele goede western instructeur :j De bak waar ik het over heb gebruik ik alleen om af en toe een klein beetje het huiswerk wat we meekrijgen te oefenen, dus inderdaad oefeningen om je paard soepel te houden e.d. Maar aangezien we bezig zijn met het aanleren van de spin en rollbacks etc, oefende ik dit dus ook vrij vaak, gewoon een paar minuutjes. Maar wist niet dat dat dus zo schadelijk voor de bak was :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:33

De basis van een spin kun je heus wel oefenen! dan bedoel ik het begin met rustig laten overstappen. Wanneer een gevorderd paard een spin draait dan krijg je zoveel snelheid waardoor er een gat kan ontstaan :? Wel lekker dat je een manege in de buurt hebt met een geschikte bodem +:)+

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 22:06

@ rapido: Ik dacht inderdaad ook dat de basis van de spin niet zoveel schade aan de bak zou aanrichten, maar heb daar verder geen verstand van. En wist al helemaal niet dat een goede spin met flink wat snelheid echt een soort gat kon maken waardoor de onderste laag van de bak beschadigd wordt. Maar het is natuurlijk niet mijn bak, dus als die mensen het liever niet hebben dan doe ik het gewoon niet :)
En inderdaad, ben ook heel blij dat we daar zo af en toe met de trailer naar toe kunnen :))