Ik heb het geluk dat ik helemaal gratis gebruik mag maken van een enorm luxe buitenbak die vlakbij mijn verzorgpaard ligt. Eigenaren van de bak hebben zelf ook een aantal paarden, maar rijden niet meer zo heel intensief als voorheen. Hele vriendelijke mensen, mag van een heleboel faciliteiten gebruik maken. De bak is echt prachtig, geweldige bodem waar je met -10 of met extreme regenbuien nog prima op kunt rijden. Ik rijd met mijn verzorgpaard western, beginnersniveau reining. We rijden vooral cirkels, lange lijnen, contragalop en oefenen de spins en rollbacks. Voor slidingstops is de bodem niet echt geschikt (bovendien kan ze ook nog geen echte slidingstop maken) dus we doen alleen heel af en toe een voorzichtig stopje vanuit draf.
Meestal rijden we er zo'n 1x per week in, in de vakanties soms iets meer maar soms komen we er ook 3 weken niet. We oefenen gewoon af en toe het huiswerk dat we van onze instructeur meekrijgen

Het was alweer een aantal weken geleden, dus afgelopen zaterdag besloot ik weer es in de bak te gaan rijden. Kom ik bij de bak, hangt er een briefje bij de opening;
"In de deze doen wij niet aan:
-Springen
-Paarden losgooien
-Longeren
-Western rijden
Deze bak is puur voor DRESSUURMATIG gebruik!"
Dus ik dacht ojee, dan kan ik beter rechtsomkeert maken! Net op dat moment komt de eigenaresse aanlopen, en die legt het eventjes uit. "Deze bak is behoorlijk duur, want er zit een hele speciale bodem in. Bij het losgooien en springen blijven er enorme kuilen in de bodem achter, en die beschadigen de onderste laag van de bodem. Bij spins draait het paard zijn achterbenen ook zo als een soort van schroef het zand in, waardoor die ook bij de onderste laag komen. En dat geld ook voor de rollbacks en de stops. Dus je kan best je cirkels en dergelijke oefenen in de bak, maar de andere oefeningen moet je hier echt niet doen. "
Verder doe ik met mijn verzorgpaard ook aan vrijheidsdressuur, en ze kent de oefening steigeren op commando. We oefenen dit bijna nooit, slechts een enkele keer doe ik het eens. "Ohja, ik heb liever ook dat je niet meer steigert in de bak. Het paard graaft zich dan eigenlijk verder de grond in met zijn achterbenen, en ook op die manier wordt de bodem beschadigt."
Nou oke, jammer dat het niet meer in de bak kan, maar er ligt ook nog een ruime paddock naast en daar mag ik die oefeningen wel in doen van ze. Dus ik dacht prima niets aan de hand
Bovendien snap ik best dat het losgooien e.d de bak kan beschadigen, dus heb er verder echt geen moeite mee. Maar nou zat ik er toen ik weer thuis was nog eens over na te denken, en ik vraag me af of het echt zo schadelijk is. Heb zelf niet veel verstand van dit soort dingen, dus dacht misschien dat Bokt me hier wel bij kan helpen. Ik weet wel dat losgooien en slidingstops de bodem redelijk kunnen omwoelen, en een flinke spin of rollback misschien ook nog wel, maar verder valt het toch redelijk mee dacht ik. Bovendien rijden mijn verzorgpaard en ik echt puur op beginnersniveau, we zijn nog slechts nog met de basis van de spin en rollback bezig, een echte spin kunnen we nog niet eens. En mijn verzorgpaard heeft ook geen slidingijzers, dus een flinke stop kan ook niet.
En begrijp me niet verkeerd hoor, het is echt niet zo dat ik het allemaal maar onzin vind, integendeel. Ben hartstikke blij dat ik gratis en geheel vrijblijvend gebruik mag maken van die geweldige faciliteiten, dus heb er totaal geen moeite mee als ik af en toe even van de bak naar de paddock moet lopen. Het is immers hun terrein en hun bak, dus ik heb niet het recht om daar commentaar op te hebben. Maar toch ben ik wel benieuwd of het echt zo schadelijk is als zei zeggen, en in welk opzicht dan. De eigenaresse had het over de onderste laag van de bodem die dan beschadigt wordt, hoe zit dat dan in elkaar?
groetjes Julia

Weet overigens niet of dit hier goed staat, excuses dus als het fout staat!
Een echte spin kun je het overigens ook niet noemen hoor, het is echt de basis waarbij ze heel af en toe een rondje echt netjes haar binnen achterbeen laat staan. En snelheid zit er dus ook nog helemaal niet in 
Helemaal niet omdat de spins die ik rijd echt nog maar beginnende rondjes zijn waarbij Babiche heel af en toe 1 rondje met haar binnen achterbeen blijft staan. En stops rijd ik sowieso al niet, en de rollbacks zijn ook nog echt in het begin stadium. Das dan toch wel een groot verschil met de westernruiters die echt op hoog niveau rijden? Bijvoorbeeld in jouw geval Urielle, kan me best voorstellen dat een snelle spin of een flinke slidingstop dat soort kuilen achter laat!
Wel lekker dat je een manege in de buurt hebt met een geschikte bodem