[WN] Wanneer beginnen met western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Wanneer beginnen met western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 16:28

Even de situatie:
Ik ben 35 jaar en rij sinds ik 8 ben paard (op de traditionele engelse wijze). Heb 1 keer aan western mogen snuffelen op ons eerste verzorgpaard (dat paard was groen en ook net aan het snuffelen. Dus het was echt alleen 2 rondjes in stap) maar al zooooo anders! Nu weet ik dat we over een jaar of 5 een eigen paard zullen gaan aanschaffen. In elk geval waar ik op ga rijden en misschien ook 1 van mijn 2 kids (of beide) die nu 4 en 6 zijn en op een shet wat met rijden aan het stoeien zijn (niks serieus, wat stappen en draven, maar voor hun al inspannend genoeg).

Nu vraag ik mij af waar ik goed aan doe:
* Moet ik mezelf bij engels dressuur houden en ook een gewoon paard kopen (niet western beleerd dus) en dan (na een goede gewenningsperiode uiteraard) gezamenlijk het western aanleren (dus voor ruiter en paard nieuw)
* Me nu bij engels houden, tegen die tijd een western pard zoeken en dan daarop western leren?
* Moet ik nu al westernles gaan nemen en dan een wat western betreft groen paard gaan zoeken en die dan het western aanleren?
* Nu westernles nemen en tegen die tijd een western beleerd paard kopen?

Zijn er paarden die dubbel beleerd zijn, dus dat ze EN gewoon dressuur kennen en kunnen EN western?
Kun je een engels beleerd paard altijd "ombouwen" naar western (we denken aan een fjord, haf, fries. Zijn die geschikt voor western?)
Is het slim/ aan te raden inderdaad de kinderen eerst gewoon dressuur te leren en later over te laten gaan op western als ze dat willen? (zoals gezegd is het nu nog niks serieus. Zoon rijdt m.n. vanwege zijn beperkingen. Hij leert evenwicht, ontspanning etc. En de shet is duidelijk engels beleerd)

Kortom nogal wat vragen om me 5 jaar mee bezig te houden.
Ik hoor graag jullie meningen/ opinies/ ervaringen

(als het hier niet goed staat, excuses en verplaats maar)

Elliebelle

Re: Wanneer beginnen met western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:42

Dit lijkt mij de beste optie, zo kun jezelf al een beetje wennen aan het western en de basis leren. En daarna met een western beleerd paard verder. Een onbeleerd paard kopen lijkt mij geen goed idee.

Natuurlijk kun je een engels gereden paard omzetten naar het western! Daar zijn er op bokt heel veel voorbeelden van.
Als je goede begeleiding neemt zal dat zeker goed komen.
Je kinderen kunnen wel op dressuurles blijven, daar zullen ze ook veel van leren. Als ze dan western gaan rijden, moeten ze alleen even de knopjes veranderen maar hij heeft dan wel al een goede zit.

Succes ermee!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:43

Zilfstar schreef:

Zilfstar schreef:
Kun je een engels beleerd paard altijd "ombouwen" naar western (we denken aan een fjord, haf, fries. Zijn die geschikt voor western?)

Ja, maar ik zou toch naar een QPA gaan kijken. Waarom een fjord/haf/fries bijvoorbeeld?

Zilfstar schreef:
Is het slim/ aan te raden inderdaad de kinderen eerst gewoon dressuur te leren en later over te laten gaan op western als ze dat willen? (zoals gezegd is het nu nog niks serieus. Zoon rijdt m.n. vanwege zijn beperkingen. Hij leert evenwicht, ontspanning etc. En de shet is duidelijk engels beleerd)

Ja, kinderen moeten eerst vertrouwd raken met paarden. Spelen is belangrijkrijk. De finesses hebben ze toch nog niet.
Maar als er een manege in de buurt is die ook western doet, kun je dat proberen :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:30

Elliebelle schreef:
Dit lijkt mij de beste optie, zo kun jezelf al een beetje wennen aan het western en de basis leren. En daarna met een western beleerd paard verder. Een onbeleerd paard kopen lijkt mij geen goed idee.
Natuurlijk kun je een engels gereden paard omzetten naar het western! Daar zijn er op bokt heel veel voorbeelden van.
Als je goede begeleiding neemt zal dat zeker goed komen.
Je kinderen kunnen wel op dressuurles blijven, daar zullen ze ook veel van leren. Als ze dan western gaan rijden, moeten ze alleen even de knopjes veranderen maar hij heeft dan wel al een goede zit.

Succes ermee!

Ik bedoelde niet een compleet groen/ onbeleerd paard maar een qua western onbeleerd paard. Dus wel een al doorgereden engels paard zeg maar.
Dank voor je input!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:36

Romkabouter schreef:
Zilfstar schreef:

Zilfstar schreef:

Ja, maar ik zou toch naar een QPA gaan kijken. Waarom een fjord/haf/fries bijvoorbeeld?

Zilfstar schreef:

Ja, kinderen moeten eerst vertrouwd raken met paarden. Spelen is belangrijkrijk. De finesses hebben ze toch nog niet.
Maar als er een manege in de buurt is die ook western doet, kun je dat proberen :)

Wat betreft het dikgedrukte: Wat is een QPA?
De reden dat ik aan Fjord/ Haf/ Fries denk is dat ik zelf niet zo groot ben (1,59) en wel stevig gebouwd. geen licht veertje dus vind dat ik niet op een sportief gefokt paard meot stappen. Stevige sobere rassen staan mij beter (of ik op hen :P ). Het zou ook vooral recreatief zijn, dus geen wedstrijdnivo ofzo. Lijkt me helemaal gaaf om zonder hoofdstel te kunnen rijden bijv. Ik zal dus tegen die tijd naar een niet te groot paard uitkijken (1,48 tot 1,60) vanwege mijn eigen grootte dus en niet al te iel gebouwd. Tinker, Merens of een leuk stevig KWPN-ertje. Heb het idee dat de echt western gefokte paarden mij niet zo passen qua beeld.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:08

Zilfstar schreef:

Sorry!
Een Quarter/Paint/Appaloosa ;)
Je kan in de wedstrijd in NL best ver komen hoor met een koudbloed, maar de typische westernrassen zijn in de meerderheid
En in sommige onderdelen heb je zonder QPA toch gewoon een nadeel.
Je hebt een paint of quarter ook in alle soorten en maten dus ook voor jou zit er wat tussen. Zonder hoofdstel is leuk, maar heeft bar weinig met western te maken ;)
Ik denk dat je beeld over western gefokte paard beter wat bij kunt stellen voor je echt een besluit neemt over het ras wat je wilt kopen :)
Je hebt ze echt in alle soorten en maten :j

Uiteindelijk is het plezier het belangrijkste, welk ras je ook kiest ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:14

Romkabouter schreef:
Zilfstar schreef:

Sorry!
Een Quarter/Paint/Appaloosa ;)
Je kan in de wedstrijd in NL best ver komen hoor met een koudbloed, maar de typische westernrassen zijn in de meerderheid
En in sommige onderdelen heb je zonder QPA toch gewoon een nadeel.
Je hebt een paint of quarter ook in alle soorten en maten dus ook voor jou zit er wat tussen. Zonder hoofdstel is leuk, maar heeft bar weinig met western te maken ;)
Ik denk dat je beeld over western gefokte paard beter wat bij kunt stellen voor je echt een besluit neemt over het ras wat je wilt kopen :)
Je hebt ze echt in alle soorten en maten :j

Uiteindelijk is het plezier het belangrijkste, welk ras je ook kiest ;)

OK.
Ja ik ga me echt niet op 1 ras vastpinnen ofzo. Maar probeer nu wat info te evrzamelen waar ik weer over na kan denken. En heb nog 5 jaar de tijd haha. Dus dan heb ik nog effe wat te doen zeg maar.
Wat ik wel zo'n beetje al weet is dat ik geen groen paard wil, maar een al wat doorgereden paard, 6 tot 8 jar zoiets. En wrs een ruin omdat ik met merries sja... dat gaat eigenlijk vrij zelden goed. Hoewel... :D Dus ook daar pin ik me niet op vast.

Maar dat van nu al western of toch nog even niet... dat is dus waar ik nu over zit te dubben.

Dat zonder hoofdstel geen western is weet ik. En misschien lukt me dat ook wel nooit hoor. Lijkt me wel gaaaaaf!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:13

Wat rassen betreft, juist bij de quarters/paints zitten er vaak behoorlijk stevige paarden (met redelijk 'dikke konten' :D ). Dus wat dat betreft denk ik niet dat je bang hoeft te zijn dat het er niet uit ziet. En qua grootte komt het ook aardig overeen met wat je wilt. Ik bedoel dit trouwens niet als promo praatje hoor maar enkel ter info.

Wat ikzelf trouwens doe (zit min of meer in dezelfde situatie) is nu al western leren zonder eigen paardje. Ik heb om de week les en via bokt een aantal bijrijdpaardjes, western uiteraard, waardoor ik nu geleidelijk een goed beeld krijg van wat mijn sterkere en zwakkere punten zijn, wat voor type paard ik wil (zowel qua discipline als qua uiterlijk als qua karakter) en natuurlijk de kneepjes beter onder de knie kan krijgen. Mijn plan is om over pakweg een jaar een paardje te gaan kopen en in de tussentijd goed mijn ogen open te houden zodat ik tegen die tijd behoorlijk goed weet wat ik wil en wat de prijzen zijn voor wat ik wil.

In elk geval heel veel plezier!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:16

ik zeg: nu al beginnen met westernlessen en dan een westerngereden paard kopen.
inderdaad bij voorkeur een quarter horse, Paint Horse of appaloosa.
hier kun je uiteindelijk veel meer mee en je beperkt jezelf met een fjord/fries/haf.

en quarters kunnen heel veel hebben qua gewicht hoor! kijk maar eens naar foto's, ze zijn klein en je ziet genoeg 9uiteraard ook veel in amerika) forsere mensen quarters rijden hoor!

je kunt dan natuurlijk als je dat liever hebt een wat breder gebouwde quarter kopen als je dat mooier vind passen.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:22

Ik zou ook eerst wat rijlessen doen in het western en daarna bijrijdpaardje, om te zien of je het westernrijden echt leuk vind.
Zo kun je straks een goeie keuze maken.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:34

Inderdaad, volg eerst wat lessen en zie of dat western rijden je bevalt.

Daarna zie ik geen probleem in het kopen van een paard dat niet western gereden is. Als je dan een goede trainer vindt, kunnen zowel jij als je paard naar het western omgeschoold worden. Zo leer jij ook nog veel meer bij over hoe een paard getrained moet worden en merk je pas hoe logisch sommige hulpen zijn.
Als het western jou bevalt, dan zou ik je kinderen ook meteen westernrijden aanleren. Het is zo verd*md moeilijk om iemand die engels geschoold is, western aan te leren. Dat merk ik bij mezelf nog dikwijkls en bij een vriend van mij, is dat zelf echt een ramp.
En dan de keuze van het paard. Zoek een paard dat goed in elkaar zit, waar het mee klikt en waar je lol mee hebt. Dan volgt de rest vanzelf. Ieder paard kan western opgeleerd/omgeschoold worden.
Ik spreek nu wel voor iemand die weinig tot geen wedstrijdambities heeft.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:22

Ik ben hel helemaal met bolieke eens!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:49

ik zou nu westernles nemen, en tegen die tijd een weternpaard kopen..
Wat je wel moet weten, is dat engels-beleerde paarden moeilijker om te scholen zijn naar western, dan andersom. Een paard van de stal waar ik kom, reed mee bij het NK western, maar zou ook gewoon een L_dressuur-proef kunnen lopen (het enige probleem is dat hij het niet leuk vond...:P)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:05

Onderschat idd niet dat het voor kinderen erg moeilijk kan zijn om de overstap naar western te maken. Mijn dochter heeft er wel wat problemen mee. Ze mist ook contact met andere kinderen die western rijden...De ponyclub is geen optie meer en dat vind ik toch eigenlijk wel erg sneu....

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:15

Miryamk schreef:
Onderschat idd niet dat het voor kinderen erg moeilijk kan zijn om de overstap naar western te maken. Mijn dochter heeft er wel wat problemen mee. Ze mist ook contact met andere kinderen die western rijden...De ponyclub is geen optie meer en dat vind ik toch eigenlijk wel erg sneu....

Zelf een westernponyclub beginnen? Zou mooi zijn hé, dat dit er zou komen voor kinderen. Want het zoals je zegt, kinderen willen graag bij andere kinderen zijn en er bij horen. En als die dan allemaal engels rijden, tja, dan is voor hun de keuze ook snel gemaakt.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:01

Zilfstar schreef:
* Moet ik mezelf bij engels dressuur houden en ook een gewoon paard kopen (niet western beleerd dus) en dan (na een goede gewenningsperiode uiteraard) gezamenlijk het western aanleren (dus voor ruiter en paard nieuw)
In die situatie heb ik gezeten en dat was géén succes. Ik was toen ook begin 30 en de Arabier die ik had was niet echt geschikt om om te scholen. En dat ging ook nog dubbel op, want ik moest mezelf ook omscholen. Uiteindelijk toch de Arabier verkocht en een Western beleerde Appaloosa weer gekocht, die heeft mij op zijn beurt ook weer veel geleerd. Als ik het over mocht doen, zou ik dat gelijk doen. Dus vanuit een ervaring hier: ik zou voor de laatste optie gaan!
Succes ermee :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:26

Mayflower schreef:
Zilfstar schreef:
In die situatie heb ik gezeten en dat was géén succes. Ik was toen ook begin 30 en de Arabier die ik had was niet echt geschikt om om te scholen. En dat ging ook nog dubbel op, want ik moest mezelf ook omscholen. Uiteindelijk toch de Arabier verkocht en een Western beleerde Appaloosa weer gekocht, die heeft mij op zijn beurt ook weer veel geleerd. Als ik het over mocht doen, zou ik dat gelijk doen. Dus vanuit een ervaring hier: ik zou voor de laatste optie gaan!
Succes ermee :D

Dat hangt ook weer van paard tot paard af. In de cursus die ik volg, beginnen de meeste ruiters met een paard dat nog niet western geleerd is. Het kost wat tijd, maar de meeste komen toch tot een mooie basis.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:36

Ik zou voor een goed beleerd Westernpaard gaan. Nu vast de basis leren met lessen en een goed getrained paard kopen om verder te gaan. Overigens is het best mogelijk beiden diciplines te doen. Ik heb een Am.Appaloosa die Europees en Ned. kampioen non pro Reining is geweest. Toen we voor de grap een dressuurwedstrijd meededen heb ik een M1 proef gereden en gewonnen!!Je kunt zoveel leren van zo'n doorgewinterd paard!! ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:58

Het is dus wel zo dat de meeste goed gereden westernpaarden allemaal QH of Appies zijn. Deze paarden vallen dan (meestal) in een hogere prijsklasse, al zijn er uitzonderingen maar meestal scheelt hier wel iets mee (jammer genoeg).
Ik zie hier wel verandering in komen. Steeds meer paarden worden western opgeleerd ook diegene die geen QH of Appie zijn. Zodoende komen er dus steeds meer westernpaarden op de markt in verschillende prijsklasses. Ik heb niet over de een paard dat een westernzadel op z'n rug krijgt (zo zijn er al velen), maar die echt een western opleiding krijgt natuurlijk.
Op die manier wordt het voor de gewone recreatieruiter ook mogelijk om een westernpaard te kopen die binnen het budget ligt ipv een klassiek gereden paard (meestal met heel wat verkeerde knopjes) en dan alle moeite van de wereld te hebben om daar toch iets van western aan te leren.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:03

Ik was een recreatie ruiter die voor een normale prijs een zeer goed westernpaard gekocht heeft. Zodra ze de topsport uitgaan zijn deze paarden heel goed te betalen en je kunt er alles op leren en jaaaaaren plezier van hebben dus. Ik ga nu met een jong paard de sport in!! De nu oudere Appy is nog steeds leermeester voor kinderen en beginnende ruiters en hij wordt 20 nu!!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:34

Gezien de tijd die je nog hebt en het feit dat je twijfelt over de toekomst zou ik het zo aanpakken :
1. Kijk eens op internet naar info ivm western rijden, paint horse, quarter, enz.
2. Bezoek enkele western stallen en kijk naar de paarden en trainingen, praat met de ruiters.
3. Bezoek enkele wedstrijden, zo krijg je een idee van wat er mogelijk is, praat er ook met de ruiters en toeschouwers.
4. De kans is groot dat nu al je twijfels verdwenen zijn en dat je kiest woor de western way, ga dan op zoek naar een goede trainer / trainster : neem bij een aantal een proefles; vergelijk en kies.
5. School jezelf om en tegen de tijd dat er een paard kan komen ga je samen met je trainer zoveel mogelijk paarden kijken en proberen. Kies voor een paint, of quarter omwillen van hun karakter : cool, leergierig en werkwillig.
Ik spreek uit ervaring, mijn dochter is enkele jaren geleden ook overgestapt en we hebben het zo aangepakt. Na 1 jaar les heeft ze een jonge paint merrie gekocht, deze mee haar basistraining gegeven en nu leid ze ze verder op, samen met haar trainster.