[WN] 14/15 jarige omscholen naar western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit__

14/15 jarige omscholen naar western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 21:16

Hoi.

Dat vroeg ik me af: Is het mogelijk om mijn 14/15 jarige pony om te scholen naar western?
Ik rij altijd dressuur, maar western interesseert mij al jaren dus wil ik graag de stap wagen naar western.
Wel wil ik dressuur blijven rijden, maar western voor de afwisseling.
Is het meteen belangrijk dat ik een goede trainer/instructeur zoek, of zou het niet nodig zijn i.v.m
dat het toch alleen voor de "afwisseling" is.
Goed tuig is ook belangrijk, maar daar ben ik al druk voor aan het sparen. :)

Ook snap ik dat mijn pony natuurlijk niet meteen begrijpt als ik ineens iets nieuws ga proberen.
Daarvoor zou een trainer of iets dergelijks wel handig zijn.

Oja, ik weet niet of ras er mee te maken heeft, maar mijn pony is een mengelmoesje. Ras is onbekend.
Er zit waarschijnlijk wel iets van welsh in en misschien ook arabier.

Hopelijk snappen jullie het een beetje, anders vraag maar. :)

Ik weet trouwens niet of het hier goed staat.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: 14/15 jarige omscholen naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:22

Ja het kan, ja een goede instructeur is meteen belangrijk en nee het maakt niet uit wat voor ras je pony heeft als je niet verwacht binnenkort Rieky eruit te kunnen rijden ;)

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 21:27

Dankje voor je reactie.
Oke mooi dat ras niet belangrijk is. :)
En instructeur.. Ja dat word dan zoeken.

Haha, ik mocht willen dat ik haar eruit kon rijden. :D

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 21:39

Maar nu heb ik nog een vraagje.
Mijn pony heeft een korte rug, en een hoge schoft. Ook is hij smal gebouwd.
Zou het moeilijk zijn om zo een goed passend westernzadel te vinden?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:41

Ja hoor, mijn pony was een jaar of 9-10 toen ik haar omschoolde. Eigenlijk is er niet zoveel verschil, in beide rijstijlen moet een paard goed aan de hulpen staan en op zit terug te rijden zijn. Alleen de mate van verzameling en oprichting is anders.

Westernzadels zijn over het algemeen wel wat langer, dus een goed passend, niet te lang westernzadel vinden kan iets lastiger zijn. Maar! Ze zijn er wel, je moet alleen goed zoeken en je niet met een kluitje (of een slecht passend zadel ;) ) in het riet laten sturen :) Succes!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 21:44

Oké. Heel erg bedankt. :)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:00

Hoi Birgit, Leuk dat je wil gaan overstappen.
Met een beetje geduld en een goede instructie kan dat best gaan lukken. Maar dan zul je wel 1 ding overboord moeten gaan zetten en dat is het "het is voor de afwisseling". Als je dan het ene dan het andere gaat doen dan kunnen paarden namelijk erg in de war raken.

Misschien is het ook een leuk idee om een keer bij Wendy van Osch in Venhorst te gaan kijken en eens een proefles te nemen op een western geschoold paard. Want als ik je verhaal zo lees heb je nog maar weinig echte ervaring met de westernsport. Of ga een keer in Vorstenbosch, Sterksel of Hoogeloon kijken naar een clinic van Rieky Young. Want is misschien wel zo slim om eerst eens echt te gaan proeven of jij het zo leuk vindt als je denkt voordat je allerlei spullen gaat aanschaffen om er achter te komen dat het toch niks voor je is dat zou toch erg jammer zijn.

Veel plezier vast in in elk geval!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 10:30

Hoi, bedankt voor je reactie.
Ja op het begin is het zeg maar voor de afwisseling, en als het bevalt wil ik de overstap helemaal gaan maken.
Ik ben al jaren geïnteresseerd in western, maar echte ervaring heb ik idd niet.
Misschien is het dan idd een idee om daar te gaan kijken. Bedankt voor de tip!
Ook weet ik dat er veel tijd en moeite in gaat zitten, maar als het straks echt blijkt dat het is wat ik wil, dan heb ik het er allemaal voor over.

Bedankt!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:34

Natuurlijk kan dat!
Mijn moeder heeft haar paard op 16jarige leeftijd ook nog omgeschoold. Het is een verschrikkelijk koppig en sterk paard, toen ze nog dressuur reed kon ze amper met haar het bos in dan moest ze altijd een slof om doen.
En nu rijd ze ong. anderhalf jaar western, en ze kan zo met een lang los teugeltje het bos in heerlijk relaxed. Het heeft haar erg goed gedaan.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:02

jup dat ka hoor ik heb ook een haf gereden die eerst alleen dressuur en mennen kon,als ik hem zeg maar wat langer door kon rijden voor die verkocht werd was het een goeie alpenquarter geweest ;) en hij was 16 en maakte na een paar keer rijden al helemooie stops vanuit de trot dus ja het kan.

selma_rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:17

tuurlijk kan dat, mijn pony is 12 en ik ben sinds 6 maanden western aan het rijden, gaat super, ik zou wel idd een instructrice zoeken!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:52

mijn pony van 17 ben ik ook net aan het omscholen. een lieve lompe fjord die eerst alleen in de beginnerslessen van een manege liep. (Ze kon een B proefje) en reed buitenritten/ endurance en voor de kar. Dit jaar kwam daar ineens western bij. Maar ze pakt het heel goed op. Loopt hartstikke mooi!
(zie profiel)
goeie instructrice, goed tuig en gaan met die banaan! Want het is leuk hoor! succes!