[WN] overschakelen nog mogelijk ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

overschakelen nog mogelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 11:54

Na meer dan 9 jaar dressuur wil ik wat anders gaan doen met mijn nrps paardje.
Ik rij z2 dressuur en zit naar mijn gevoel aan mijn en zijn top.
Hij is 16 en in top conditie.
Is het te doen om over te stappen naar western?
Wie heeft daar ervaring mee?

Cassidy

Re: overschakelen nog mogelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:57

Ja hoor, is best te doen. Het is juist makkelijker om van dressuur over te schakelen naar western, dan omgekeerd. Had je een bepaalde discipline voor ogen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:31

Ik ben met mijn oude ( NRPS) paard overgeschakeld toen hij 14 was en we M dressuur waren. Geen enkel probleem, integendeel, we vonden het allebei veel leuker. We hebben wel voor pleasure/ horsemanship gekozen, dat lag mijn paard beter dan bijv. reining.

Ik heb hem nog ca. 6 jaar western gereden, incl. wat shows, hij is nu met pensioen en bijna 29. Als je paard fit is en je de juiste trainer kan vinden is het geen enkel probleem.
Op zich is dressuur en western niet zo heel erg verschillend, een paard wat de juiste basis heeft zal de nieuwe "kunstjes" zo doorhebben, de ruiter kost het meestal iets meer tijd. Maar verloochen je dressuurachtergrond niet, je kan in de trainingen gewoon de oefeningen blijven trainen die je eerder deed om je paard soepel te houden en alert. Je zal met wat minder teugelcontact gaan rijden, maar je hoeft je teugels echt niet helemaal los te gooien, je zal gewoon je benen en zit moeten blijven gebruiken om de hulpen te geven, etc.
Ik weet niet waar je woont, maar misschien is het leuk om dit jaar een clinic bij te wonen van Jean Claude Dysli, die volgens de oude Californische methode westernrijdt en dat is eigenlijk heel dressuurmatig, incl. travers, contragalop, etc. etc. Hij voert met zijn cutting/ reining paard zowel pirouettes als spins uit, dus....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:08

Cassidy schreef:
Ja hoor, is best te doen. Het is juist makkelijker om van dressuur over te schakelen naar western, dan omgekeerd. Had je een bepaalde discipline voor ogen?

pleasure/ horsemanship lijkt mij het leukst, ik ben niet zo'n racer.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:10

Elcid, ik woon in de Haarlemmermeer. Ik heb nog niet veel gevonden hier ,alleen 1 in Nieuw Vennep.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:22

kohtje schreef:
Elcid, ik woon in de Haarlemmermeer. Ik heb nog niet veel gevonden hier ,alleen 1 in Nieuw Vennep.

De clinics van JC Dysli worden in Groningen ( Marum) gegeven, maar zijn zeker de moeite waard om te komen kijken of evt. mee te doen. Ik stuur je een PB.