Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
brigitta1987 schreef:Ook bij engels rijden hoor je niet contstant aan te drijven, of teugelhulpen te geven. In principe geef je 1x been, en gaat je paard pas langzamer als je daar een hulp voor geeft. Dat is bij engelse dressuur niet anders dan bij western.
Alleen omdat veel ruiters niet consequent genoeg zijn met hun hulpen blijven ze drijven, waardoor het beeld ontstaat dat je dat contstant zou moeten doen.
Lees er eens een boek van bijvoorbeeld Tineke Bartels op na.
En dat van die voltes inzetten is ook stukken anders, ipv binnenbeen aanleggen, juist ruimte geven, misschien weer een goeie tip voor mij.. rockwitch schreef:Wat ik zelf heb geleerd over het sturen, is dat je dus je binnenbeen juist van je paard afhaalt, om hem de ruimte te geven om die kant op te gaan, je binnenteugel ook van de hals af, ook om ruimte te geven.
Citaat:En je buitenbeen aantikken om dus duidelijk te maken dat hij dus moet afwenden en je binnenteugel aanleggen om die kant zeg maar op te sluiten. Dus niet door die teugel strak te pakken, maar gewoon om soort van tegen te houden.
Jessie_J schreef:rockwitch schreef:Wat ik zelf heb geleerd over het sturen, is dat je dus je binnenbeen juist van je paard afhaalt, om hem de ruimte te geven om die kant op te gaan, je binnenteugel ook van de hals af, ook om ruimte te geven.
Tot zover kan ik me hierin vinden.....Citaat:En je buitenbeen aantikken om dus duidelijk te maken dat hij dus moet afwenden en je binnenteugel aanleggen om die kant zeg maar op te sluiten. Dus niet door die teugel strak te pakken, maar gewoon om soort van tegen te houden.
Maar nu snap ik het niet meer, ik doe het toch heel anders.
brigitta1987 schreef:Ik weet dan wel niks van western maar toch een reactie: Ook bij engels rijden hoor je niet contstant aan te drijven, of teugelhulpen te geven. In principe geef je 1x been, en gaat je paard pas langzamer als je daar een hulp voor geeft. Dat is bij engelse dressuur niet anders dan bij western.
Alleen omdat veel ruiters niet consequent genoeg zijn met hun hulpen blijven ze drijven, waardoor het beeld ontstaat dat je dat contstant zou moeten doen.
Lees er eens een boek van bijvoorbeeld Tineke Bartels op na.
Citaat:Hoe doe jij het dan Jessie_J?
In principe sluit je aan de ene kant je paard op door zowel been als teugel aan te leggen, vervolgens crëeer je aan de andere kant ruimte om weg te lopen door daar juist je been en teugel van het paard af te houden. Er is dan dus maar 1 logische kant om op te gaan, namelijk de open kant.
? Jessie_J schreef:- Ik breng mijn binnenhand iets omhoog, dit om te voorkomen dat ze op haar binnenschouder valt.