[WN] Ik ga de overstap maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyAn

Ik ga de overstap maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 13:50

Hoi,

Ik heb een bijrijdpaardje (Tinker) dat Engels is aangereden. Ze is afgelopen zomer 5 geworden. Nu heeft de eigenaresse besloten dat ze de overstap wil maken naar western omdat zij de indruk heeft dat dit beter bij het paard past en omdat zij zelf hoopt minder last te hebben van haar gewrichten bij het rijden op deze manier. Daarbij spreekt de manier van rijden haar aan. Het paardje zal binnenkort door een ervaren trainer de basis van de western worden geleerd, waarbij wij (eigenaresse, dochter en ik) eveneens instructie en ondersteuning krijgen.

Ik heb zelf een jaar of 7 a 8 geleden een tijd westernlessen gehad op een manege, omdat ik het leuk vond kennis te maken met een andere disicpline in de paardensport. Inmiddels kan ik mij weinig meer van het geleerde herinneren. Uiteraard ga ik al mijn vragen stellen aan mijn 'instructeur', maar er waren nu al een aantal dingen die ik mij afvraag.

De Tinker die ik rijd is he-le-maal niet voorwaarts. Nu rijd ik haar normaal gesproken met zweep en tik haar regelmatig bij. We zijn nog steeds aan het oefenen om haar te laten reageren op lichte kuitdruk. Ik rijd haar zonder spoor. M.i. is een spoor bedoeld om je hulp te verfijnen en mijn voorwaarde is dat ze eerst voorwaarts is op mijn kuit, voordat ik uberhaupt aan een spoortje zou denken. Nu zie ik in de western eigenlijk nooit het gebruik van een zweepje. Niet dat ik mij zou laten weerhouden om dit toch te gaan gebruiken, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe hier vanuit een western visie tegenaan gekeken wordt / mee omgegaan wordt. Ik weet wel dat het in de western zo is dat er een hulp gegeven wordt en deze wordt gestopt zodra het paard reageert. Maar, wat als het paard niet op de hulp reageert (in dit geval druk van de kuit)?

Een andere vraag gaat over stelling/buiging. Vanuit het engelse rijden ben ik gewend dat, bij het wenden, het paard om mijn binnenbeen heen buigt. Nu kreeg ik gister een korte instructie op mijn bijrijdpaardje en bij het wenden moest ik juist kort aantikken met mijn buitenbeen (nadrukkelijk niet duwen, maar aantikken) en de buitenteugel aanleggen om de wending in te zetten. Voor mijn gevoel krijg je dan zo'n 'val-gevoel' omdat het paard niet wordt opgevangen door binnenteugel/binnenbeen. (Gisteren heb ik even rondgestapt met een scharenbit en lange teugel. Wanneer we serieus gaan starten met western gaat ze gereden worden op een dubbelgebroken snaffle en zullen we gaan trainen met 'normale teugellengte'.)
En hoe komt het dat er in oorsprong gekozen is voor deze manier van hulpen geven? Wat is het voordeel van het hulpen geven op deze manier boven de vorm van hulpen bij het engelse rijden? Nu lijkt het in mijn vraagstelling alsof Western een afgeleide is van Engels rijden, wat denk ik niet zo is. Maar, voor mij is het Engelse rijden nu nog zoveel logischer dan het Western rijden.

Een andere vraag gaat over aanleuning. Dit zal veel verder in het verhaal van toepassing zijn, maar ik ben wel nieuwsgierig. Bij het engels rijden ben ik gewend te zorgen voor een drijvende impuls vanuit de achterhand, die ik opvang met mijn handen.
Na veel oefenen zou het dan dus zo moeten zijn (corrigeer mij als ik het verkeerd zeg) dat er voldoende impuls is vanuit de achterhand, zonder een voortdurende hulp...?
Maar, dan loop ik tegen het volgende aan: hoe zit dat bij de gevordere westernruiter die met losse teugel rijdt zonder een direct contact met de mond. Hoe verkrijgt deze de aanleuning?

Ik denk dat ik nog veel meer vragen zal hebben, naarmate ik er meer mee bezig zal zijn en zal deze stellen tijdens de training en begreep ook dat het boek 'go west' (antje holtappel) een leuk boek is om te lezen?

Groetjes Annemie

sjappe

Re: Ik ga de overstap maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:17

Ik ben ook nog niet zo lang geleden begonnen met western rijden. Ik heb in het begin ook geworsteld met de overgang en doe dit soms nog steeds. Waar ik intussen achter ben is dat western rijden gebasseerd is op de kunst van het loslaten. Als je paard iets goed doet neem je druk weg, zowel bij teugeldruk als bij beendruk. Je valt je paard ahw alleen "lastig" met hulpen als dit nodig is. Dit is dan de beloning voor je paard. Bijv. Daar waar je bij engels inderdaad gebruik maakt van een vrij continue voorwaartse impuls streef je er bij western naar om je paard zover te krijgen dat hij pas zijn tempo vertraagt als jij dat aangeeft (dmv bekken naar achteren kantelen en zonder teugeldruk) en niet eerder. Bij western wordt m.i. op twee manieren gebruik gemaakt van de benen. 1e: Je geeft kuitdruk als je wilt dat hij zijn tempo verhoogd, als hij het juiste tempo heeft aangenomen neem je de kuitdruk volledig weg (dit is zijn beloning). Het is dan de bedoeling dat je paard in dat tempo blijft lopen, totdat jij anders van hem vraagt. 2e: je maakt gebruik van "bumpen" dit is één van de hulpen die je geeft als je wilt dat je paard een lagere hoofdhouding aan neemt (nb:je streeft bij western rijden niet naar oprichting). "Bumpen" is dat je je onderbeen iets van je paard afsteekt waarna je het ontspannen tegen je paard aan laat vallen (zonder extra druk). Tevens neem je iets (evt. langzaam toenemende) druk op de teugels. Als je paard de gewenste reactie geeft neemt je ogenblikkelijk de druk weg (volledige teugeldruk weg en benen af). Als je paard weer een hogere hoofdhouding aanneemt begin je weer opnieuw. Met natuurlijk als uiteindelijk resultaat dat je paard in de lage hoofdhouding blijft lopen, met losse teugel. Maar goed een paard dat andere hulpen gewend is moet het allemaal natuurlijk nog leren. Ik heb zelf het voordeel dat mijn paard al western beleerd is. Ik leer daardoor ook heel veel van haar.

Wat betreft stelling bij het inrijden van een bocht (of volte). Ik tik daarbij niet aan met mijn buitenbeen. Het belangrijkste is dat je zelf kijkt waar je heengaat. Je lichaam geeft dan dmv je zit (je lichaam en heupen draaien dan al enigszins naar de kant die je uit wilt, waardoor je buitenbovenbeen al druk geeft op het zadel). Je buitenteugel leg je tegen de hals, de binnenteugel breng je omhoog (dit voorkomt dat hij niet over de binnenschouder valt. Als hij de neiging heeft om zijn binnenheup naar binnen te gooien dan leg je je binnenbeen aan. In "Go West" staat inderdaad heel duidelijk beschreven, met tekeningen, welke hulpen je kunt geven bij buiging/stelling, over de schouder gaan schouder binnen/buitenwaarts. Het heeft mij veel duidelijk gemaakt.
Maar goed het verhaal van western rijden is nog wel uitgebreider dan dit en er zullen misschien ook mensen zijn die het toch weer anders doen. Je moet voor jezelf eigenlijk ook een manier vinden die bij jou en je paard past. Succes en vooral veel plezier, want dat is nog het allerbelangrijkste!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:38

dat boek van Antje Holtappel heb ik ook helemaal door gelezen. is een erg makkelijk en leerzaam boek. veel dingen wou ik gelijk gaan proberen.
veel succes met je overstap. hopelijk ben je net zo snel verslaafd aan het western als ik was, toendertijd.

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:58

Ik rijd nu ook een kleine 2 mnd westernlessen en was ook alleen maar engels gewend. Ook naar het rijden met sporen was ik een beetje huiverig, ik had zoiets van dat komt pas als ik fatsoenlijk mijn draai heb gevonden in de western. Maar eigenlijk werd me al snel aangeraden om sporen te gaan dragen en niet een zweepje te gebruiken. Je doet ook heel veel met de houding van je handen, door het gebruikt van een zweepje wordt dit eerder verstoord, zeker als je de teugels ervoor in1 hand moet nemen. Ik moet zeggen dat ik heel snel gewend ben aan de sporen. En ik gebruik ze ook echt niet als het niet nodig is. Ik heb ook wel in de ruiterzaak gezocht naar zo'n beetje de zachtste sporen die ze hadden. Maar je kan met sporen zoveel fijner communiceren met je paard, je geeft de hulpen veel subtieler en duidelijker door dan zonder. En dit is voor zowel paard als ruiter een stuk fijner. Want jij loopt niet constant te drukken met je benen, en je paard heeft dan dus ook niet constant die "vervelend benen" in zijn buik drukken.

En het boek Go West is echt een enorme aanrader! Ik vind het ideaal! Als ik in de les iets niet snapte, dan kan ik het altijd naderhand thuis rustig in het boek over lezen en zo kan ik het veel beter in me op nemen en de volgende keer weer meenemen in de les.

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:18

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik ga zeker het boek 'Go West' aanschaffen. Waar hebben jullie het gekocht? Ik heb het bij divoza.nl gezien voor 29,90. Vroeg mij af of ik het ergens anders goedkoper zou kunnen krijgen of dat dit de minimale prijs is.
Betreft jouw reactie nelly_555: ik ben het met je eens dat je met sporen fijner kan communiceren met je paard. Maar, mijn paard reageert niet op kuit en dit vind ik wel een vereiste, voordat ik 'scherpere' hulpmiddelen ga gebruiken. M.i. is de spoor om mijn hulpen te verfijnen (zoals jij ook zegt) en niet om mijn paard op die manier vooruit te krijgen. Ik wil haar juist gevoelig hebben voor mijn been, met of zonder spoor Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:15

Dat een spoor is om hulpen te verfijnen is leuk bedacht, maar slechts de helft van het verhaal.
De andere helft is wel degelijk om je paard vooruit te krijgen als het niet luistert naar je kuitdruk. Het heeft dezelfde functie als je zweep, maar dan wel tweezijdig.
Eerst kuitdruk, geen reactie = prik. Daarmee leer je je paard te reageren op kuitdruk.

Over het losse teugel: Je paard is dan zover dat het zelf verzameld kan lopen zonder op het bit te hoeven hangen. Het is dus niet de gevordere ruiter die het kan, maar het gevorderde paard Knipoog

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 12:50

Bedankt voor je correctie Romkabouter Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:02

Wat ik zelf heb geleerd over het sturen, is dat je dus je binnenbeen juist van je paard afhaalt, om hem de ruimte te geven om die kant op te gaan, je binnenteugel ook van de hals af, ook om ruimte te geven. En je buitenbeen aantikken om dus duidelijk te maken dat hij dus moet afwenden en je binnenteugel aanleggen om die kant zeg maar op te sluiten. Dus niet door die teugel strak te pakken, maar gewoon om soort van tegen te houden.
Mijn instructrice heeft het me heel duidelijk uitgelegd, maar ben niet zo goed in dat net zo duidelijk hier neerzetten. Ik merkte wel dat mijn paard er supersnel op ging reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:08

Ik weet dan wel niks van western maar toch een reactie: Ook bij engels rijden hoor je niet contstant aan te drijven, of teugelhulpen te geven. In principe geef je 1x been, en gaat je paard pas langzamer als je daar een hulp voor geeft. Dat is bij engelse dressuur niet anders dan bij western.
Alleen omdat veel ruiters niet consequent genoeg zijn met hun hulpen blijven ze drijven, waardoor het beeld ontstaat dat je dat contstant zou moeten doen.
Lees er eens een boek van bijvoorbeeld Tineke Bartels op na.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:18

Zweep : je zal nog wel leren dat de losse uiteindes van je teugels een prima en effectieve zweep zijn. Maar een goede trainer zal je deze zweep slechts in zeeeeer uitzonderlijke omstandigheden laten gebruiken.
De manier van hulpen geven bij het western rijden hangt samen met de oorsprong van de rijstijl : het veedrijven in de VS. Cowboys zaten vele uren en dagenlang in het zadel terwijl ze de kuddes volgde of bewaakte. Als je dan constant hulpen moet geven terwijl je paard misschien tientallen kilometers rechtdoor loopt is dit erg zwaar voor ruiter en paard. Zolang je paard deed wat jij wou liet je het doen, als je iets anders wou geeft je dat aan met je hulpen.
Als je problemen hebt vraag het gerust aan een meer ervaren westernruiter, de meeste zullen je zeer graag helpen. Dit is een van de grootste verschillen met de "engelse" wereld die ik heb vastgesteld, de meeste ruiters willen je daar niet helpen. Reden ? omdat ze zelf niet begrijpen wat ze doen ?

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:44

brigitta1987 schreef:
Ook bij engels rijden hoor je niet contstant aan te drijven, of teugelhulpen te geven. In principe geef je 1x been, en gaat je paard pas langzamer als je daar een hulp voor geeft. Dat is bij engelse dressuur niet anders dan bij western.
Alleen omdat veel ruiters niet consequent genoeg zijn met hun hulpen blijven ze drijven, waardoor het beeld ontstaat dat je dat contstant zou moeten doen.

Je hebt gelijk dat er vaak verschil zit tussen wat je om je heen ziet en hoe het eigenlijk hoort, bij beide disciplines. Toch heb ik zelf het idee dat bij western meer losgelaten wordt dan bij engels.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:53

Wow he, zit even mee te lezen, maar is toch wel interessant dat western rijden!!! Knipoog En dat van die voltes inzetten is ook stukken anders, ipv binnenbeen aanleggen, juist ruimte geven, misschien weer een goeie tip voor mij..

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:54

rockwitch schreef:
Wat ik zelf heb geleerd over het sturen, is dat je dus je binnenbeen juist van je paard afhaalt, om hem de ruimte te geven om die kant op te gaan, je binnenteugel ook van de hals af, ook om ruimte te geven.

Tot zover kan ik me hierin vinden.....

Citaat:
En je buitenbeen aantikken om dus duidelijk te maken dat hij dus moet afwenden en je binnenteugel aanleggen om die kant zeg maar op te sluiten. Dus niet door die teugel strak te pakken, maar gewoon om soort van tegen te houden.

Maar nu snap ik het niet meer, ik doe het toch heel anders.

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:11

Jessie_J schreef:
rockwitch schreef:
Wat ik zelf heb geleerd over het sturen, is dat je dus je binnenbeen juist van je paard afhaalt, om hem de ruimte te geven om die kant op te gaan, je binnenteugel ook van de hals af, ook om ruimte te geven.

Tot zover kan ik me hierin vinden.....

Citaat:
En je buitenbeen aantikken om dus duidelijk te maken dat hij dus moet afwenden en je binnenteugel aanleggen om die kant zeg maar op te sluiten. Dus niet door die teugel strak te pakken, maar gewoon om soort van tegen te houden.

Maar nu snap ik het niet meer, ik doe het toch heel anders.

Hoe doe jij het dan Jessie_J?
In principe sluit je aan de ene kant je paard op door zowel been als teugel aan te leggen, vervolgens crëeer je aan de andere kant ruimte om weg te lopen door daar juist je been en teugel van het paard af te houden. Er is dan dus maar 1 logische kant om op te gaan, namelijk de open kant.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:14

ik lees even mee zit er ook aan te denken de over stap te maken maar ik heb niemand die mij les kan geven Boos!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:28

Mijn tinker was ook helemaal niet voorwaarts, maar sinds ik western met haar rijd, gaat het met sprongen vooruit!

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:42

brigitta1987 schreef:
Ik weet dan wel niks van western maar toch een reactie: Ook bij engels rijden hoor je niet contstant aan te drijven, of teugelhulpen te geven. In principe geef je 1x been, en gaat je paard pas langzamer als je daar een hulp voor geeft. Dat is bij engelse dressuur niet anders dan bij western.

Brigitta1987, je hebt helemaal gelijk hoor. En als mijn paardje gewenst reageert op de gegeven hulp, laat ik los (ook tijdens het 'engels' rijden). Helaas werkt het bij haar in de praktijk niet zo, dat zij pas langzamer gaat wanneer ik daar een hulp voor geef.
Maar, het klopt natuurlijk wel wat je zegt. In feite zou dit principe moeten werken bij zowel het western als het engels rijden.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:22

Citaat:
Hoe doe jij het dan Jessie_J?
In principe sluit je aan de ene kant je paard op door zowel been als teugel aan te leggen, vervolgens crëeer je aan de andere kant ruimte om weg te lopen door daar juist je been en teugel van het paard af te houden. Er is dan dus maar 1 logische kant om op te gaan, namelijk de open kant.

Ja dat gedeelte is heel logisch, alleen dat gedeelte van de binnenteugel tegen de hals aan leggen vat ik niet (en het aantikken met het buitenbeen is ook nieuw voor mij)
Ik doe het volgende:
- Ik kijk (en blijf kijken) in de richting waar ik heen wil (daardoor draait je bovenlichaam en bekken
al subtiel mee, waardoor je buiten-bovenbeen iets
meer druk geeft dan je binnen-bovenbeen);
- Ik leg mijn buitenteugel tegen de hals: (breng daarbij mijn hand niet naar achteren, dus zonder druk op het bit te leggen)
- Ik breng mijn binnenhand iets omhoog, dit om te voorkomen dat ze op haar binnenschouder valt. Alleen als ze niet genoeg stelling geeft dan neem ik iets druk op de binnenteugel en laat deze weer los als ze nageeft.
- mijn binnenbeen leg ik alleen aan als haar achterhand naar binnen dreigt te vallen.
- Zo ook met het buitenbeen, leg ik pas aan als ze haar achterhand naar buiten dreigt te gooien.

Is dit dan erg anders dan anderen het doen Gestoord ?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:35

Jessie_J schreef:
- Ik breng mijn binnenhand iets omhoog, dit om te voorkomen dat ze op haar binnenschouder valt.

Waarom voorkomen? Je kan het paard ook eerst de fout laten maken en dan corrigeren Knipoog
Anders blijf je dingen "voorkomen" en dat is nu juist niet de bedoeling Knipoog

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:44

Daar heb je wel gelijk in Romkabouter. 'T heeft alleen voor mij op het moment ook nog een corrigerende werking--> ik laat mijn binnenschouder nog wel eens wat te veel zakken.