[WN] Vraag over quarter merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

radoszin

Vraag over quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 08:51

Ik heb gisteren voor mijn dochter een 16 jarige palomino merrie gekocht .
Er zaten papieren bij maar die zijn bij de vorige eigenaar verloren geraakt ( zeggen ze ) ze is niet gechipt en heeft ook geen paspoort.
Nu zeiden ze dat ze vroeger reining heeft gelopen ( wat ik er wel uit kon halen tijdens t rijden ) en zelfs dat ze nk kampioen is geweest.
Ook heeft ze 4 jaar geleden een ongeluk gehad en heeft daarbij 1 oog erg lelijk beschadigd dat ze daar niks meer door ziet.

Nu is mijn vraag , miss dat 1 van jullie haar hier kennen of hoe dat ik erachter kkan komen of ze idd papieren heeft.
Ze komt uit Wijk en Aalburg en heeft ook een tijdje op een westernstal daar in de buurt gestaan bij ene Janneke ??

Zal straks hier een foto neer laten zetten .

Alvast bedankt .
Groetjes Wendy

Cassidy

Re: Vraag over quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:37

Zelfs als achterhaald zou kunnen worden of er een papier bij zit, zou je nog van de vorige eigenaar een transfer report moeten hebben om de merrie op jouw naam te krijgen.

Als de vorige eigenaar weet dat er een papier bij heeft gezeten, kan hij dan ook de namen geven van de ouders of een van de ouders? Op die manier is het wat makkelijker zoeken.

Ik kan je helaas niet verder helpen, ik ken deze merrie niet, maar veel succes met zoeken.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:48

Ik vraag me toch zeer af of je de waarheid te horen hebt gekregen over deze merrie. Niet gechipt, geen paspoort.. maar wel op het NK hebben gelopen? ........

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:55

Splash_ schreef:
Ik vraag me toch zeer af of je de waarheid te horen hebt gekregen over deze merrie. Niet gechipt, geen paspoort.. maar wel op het NK hebben gelopen? ........

In die tijd was dat nog niet nodig...

Maar tegenwoordig, geen paspoort (chip daargelaten) vind ik wel héél slordig. Is onderhand toch wel al een poosje bekend dat dat moet.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 10:43

Zoals ik ook al tussen 2 haakjes heb neergezet , zeggen ze , het is altijd maar afwachten of de mensne de waarheid spreken.
Veel doen het niet.
Van de week laaat ik haar meteen chippen en een paspoort aanvragen , veel mensen ( ben ik achter gekomen ) vinden elk dubbeltje teveel om te zorgen dat alles in orde is.

Het is ook geen must om de papieren te hebben maar ben gewoon nieuwsgierig wat voor afstamming erachter zou zitten.
Maar als ik er niet achter kan komen dat is dan pechals mijn dochter er maar plezier van heeft en daar gaat het toch om , niet dan .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:58

Splash_ schreef:

Dat kan...bij de WRAN.

Robodol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:59

Nogal een vreemd verhaal gezien het paard de NK heeft gelopen. Dit is altijd op te vragen. Wat ik op zich ook vreemd vindt is dat ts een pony te koop aanbied omdat ze er teveel van heeft, om dan toch enkele weken later weer een paard te kopen. Ik zet er dan ook maar wat ?? bij.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:41

Cassidy schreef:
Dat kan...bij de WRAN.

Daar moet je ook je paspoort laten zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:11

Tegenwoordig mag een paard zonder paspoort niet eens meer vervoerd worden. Elk paard hóórt een paspoort te hebben.
En Quarters zonder papier ben ik altijd wat huiverig voor; er lopen teveel Impressive-nakomelingen zonder papier maar mét HYPP rond.

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:23

DubbelDun schreef:
Tegenwoordig mag een paard zonder paspoort niet eens meer vervoerd worden. Elk paard hóórt een paspoort te hebben.
En Quarters zonder papier ben ik altijd wat huiverig voor; er lopen teveel Impressive-nakomelingen zonder papier maar mét HYPP rond.

Sterker nog, een paard mag niet gehouden worden en dus ook niet verkocht/gekocht worden zonder paspoort. Sinds vorig jaar moeten alle paardachtigen gechipt zijn en een paspoort hebben, zonder ben je in overtreding.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:25

Chip is geen verplichting, DNA mag ook Haha!
TS doet er idd raadzaam aan om eerst eens een chiplezer langs het paard te halen om te zien of er stiekum toch al niet een chip in zit Knipoog

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:43

Naar aanleiding van je topic op het Quarterhorse Forum (en de info dat ze vroeger Spinner heette), denk ik dat jouw merrie een kruising is tussen de Quarterhengst Siemon Par Freckles en de Welshponymerrie Olga. Een halfbloed Quarter, dus. Spinner is gefokt door wijlen Willem Burgmeijer en mogelijk vroeger door (de in middels in de VS wonende) Ruben van Dorp gereden Lachen

Er zijn vast wel bokkers die Spinner kennen en meer over haar kunnen vertellen Ja

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:56

@Robodol ik heb er idd te veel maar had er geen die geschikt was voor mijn dochter ,.
En ze wil graag rijden en om elke keer toe te kijken en zelf niet kunnen dat vond ik voortaan zielig.
Daardoor heb ik er ook voor gekozen om van mijn paarden er weg te doen en er voor haar 1 te kopen !

@ Wranglerbutt ik stuur je even een pb.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:13

Ik laat van de week even checken of ze idd een chip heeft .
Als dat niet zo is laat ik haar meteen chippen en dan kan ik een paspoort aanvragen.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:55

Afbeelding
Afbeelding

Ik kom morgen wel ff goede foto's maken Knipoog

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:56

ik zou voorzichtig zijn met zn paard kopen nk gelopen zeker 6 jr terug, toen was alles nog niet verplicht.
ongeval bij het oog een letsel? is ze niet afgekeurd en door de verzekering gekocht en zo weer doorverkocht en papieren zoek geraakt.
ik hoop dat je betere fotos hebt.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 08:08

Nou ik ben al heel wat wijzer geworden , bedankt Wranglerbutt.
Ze is vroeger van Ruben van Dorp geweest ( van zijn moeder ) en het is idd geen volle quarter maar een welsh x quarter.
Dit heb ik ook bevestigd gekregen van Ruben zelf ( heb ik gemaild ) .
Ook de eigenaresse daarna heb ik gesproken.

Dat chippen is gewoon nalatigheid geweest van de laatste eigenaar ( zal niks hebben mogen kosten ) .

En zoals Wranglerbutt het er neer zet klopt het verhaal rond Spinner.

In ieder geval iedereen bedankt.
Groetjes Wendy

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:28

radoszin schreef:
Er zaten papieren bij maar die zijn bij de vorige eigenaar verloren geraakt ( zeggen ze )

Kun je nagaan wat zo'n verkoper allemaal bedenkt, het is dus helemaal geen quarter... Lips are sealed

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 09:27

Het is idd een quarter x welsh maar er horen dus wel papieren van haar ergens te zijn .
Het registratienummer is 2018 1/2 qh en haar originele naam is Siemon's Best Girl.
Weet iemand de website van het halfquarter stamboek waar ik dat na kan zoeken ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:50

Het Hlave Quarter Stamboek is niets meer dan een loos papiertje wat iemand op een zolderkamertje in elkaar knutselt. De enige organisatie die daar achter zit is een banknummer voor je jaarlijkse inschrijfgeld.

Maar het is wel prettig m te weten dat je nu de achtergrond van het paard kent en ik hoop dat ze een mooie oude dag bij je zal krijgen en je dochter er nog veel van zal leren.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 13:23

Daarom en daar gaat t toch om dat zij er plezier mee heeft .

En zoals ik hier ook al neerzet dat ik er zelf 2 van mijn eigen verkoop omdat ik er anders gewoon teveel heb en ik heb liever dat mijn kinderen plezier hebben met de paarden .

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:15

@Radozin: ik denk, dat ondanks alles, wat niet in orde is gemaakt, dat je dochter nu een heeel leuk paardje heeft! Ja

moonlights

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:32

Ruben van Dorp komt in de reunie op 4 jan 2009 KRO programma

Veel plezier met jullie nieuwe paardje OK dan!