[WN] Doorzitvraagje jong paard....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Doorzitvraagje jong paard....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 13:53

Ik heb sinds afgelopen weekend een nieuw westernzadel voor mijn 3,5 jarige haflinger.
Hiervoor reden we nog samen met mijn dressuurzadel, hierop kon ik wat minder lekker ontspannen zitten, werd in een nogal dressuurhouding Clown gedwongen waardoor ik te stijf zat en voor mijn gevoel was dat voor Wodan niet fijn maar mij is ook altijd verteld dat het slecht is voor jonge paarden om veel door te zitten?
Maar.....nu heb ik gister op ons nieuwe westernzadel gereden en ik kon zo ontzettend lekker en ontspannen doorzitten dat ik dat voor het eerst kleine stukken op Wodan heb gedaan en hij leek het allemaal wel goed te vinden en liep lekker relaxt door.
Ook heb ik gister voor het eerst wat meer gezeten in de galop, ook goed te doen.

Nu de vraag, is het nu zoveel slechter voor een jong paard, doorzitten?
Ik lees namenlijk zoveel verschillende dingen, bij lichtrijden krijg je eenzijdige belasting zeggen ze, hiervoor wissel ik dan ook steeds van been.
Maar lees ook geregeld dat doorzitten een zwaardere belasting is voor de jonge paardenrug?

Aangezien ik het beste voor Wodan wil ben ik hier erg mee bezig en ga ik er dus over twijfelen wat te doen.
Wat doen jullie, aangezien je bij western meer doet doorzitten, hoe hebben jullie dat dan aangepakt met jonge paarden?
Ik start in Januari met westernlessen en wil dan ook grag achter de dingen staan die ik doe....begrijp me niet verkeerd, wil natuurlijk niet constant doorzitten nu Tong uitsteken maar eigenlijk heb ik tot nu toe nooit doorzitten gedaan in de draf alleen met een overgang.
Is het nu wel of niet slechter?

*EDIT*
Ik heb Wodan zelf aangereden afgelopen zomer.
Heb hem in die 4 a 5 maanden ongeveer 25x bereden en meestal in het bos of een klein ritje in de bak.
Wodan loopt over het algemeen altijd ontspannen en rustig zonder veel druk, wel loopt hij uiteraard nog niet aan de teugel, wil graag dat hij eerst volledig op eigen benen kan lopen.
In de stap laat hij zo nu en dan wel al zijn hoofd naar onder zakken.
Ik rij niet meer dan 2x per week en soms slaan we zelfs een week over aangezien hij nog zo jong is en alles ontzettend goed gaat.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 11-12-08 14:13, in het totaal 4 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Doorzitvraagje jong paard....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:00

Als ik een jong paard beleer dan ga ik de eerste drie maanden nooit doorzitten in de draf. Daarna neem ik het steeds in kleine stukjes mee. En dan alleen als ze voor de tijd ontspannen lopen.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:06

Eigenlijk laat je paard het je zelf voelen. Hij kan het blijkbaar al stukjes als hij je dan ontspannen laat zitten.
Aan de andere kant, ook bij een ouder paard: ga nooit doorzitten als het paard je nog niet 'laat' zitten. blijf dan nog rustig lichtrijden en rij overgangen en tempowisselingen tot de rug uitnodigend voelt om te zitten.
Voel wat er onder je gebeurt. Zo te lezen heb jij dat bij Wodan prima aangevoeld.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:06

De westernruiters bij mij op stal rijden tijdens de training gewoon licht Knipoog
Ik zou zelf bij een jong paard niet te snel gaan doorzitten.
Een jong paard moet je eerst op zijn eigen benen leren lopen en dat doe je door lange stukken recht uit te rijden en veel te schakelen. Dan krijg je nooit eenzijdige belasting. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Wesco op 11-12-08 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:07

Je leest inderdaad steeds verschillende dingen. aan de ene kant ontlast je de rug van je paard door te lichtrijden, maar aan de andere kant is dit wel weer onevenwichtig.
En het doorzitten, ja als dit goed lukt en echt in de beweging mee kunt gaan. Dan lijkt het mij dat je je paard hiermee ook niet hindert.
ik denk dat je goed naar je paardje moet luisteren/kijken hoe die erop reageert(houd ie z'n evenwicht, valt ie naar binnen/buiten, orenspel,...). Dan alleen kan je voor jezelf de keuze maken of je gaat lichtrijden of kunt blijven zitten.
Als ik je verhaal zo lees ben je daar wel bewust mee bezig, succes!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 14:11

Ja ik merk wel heel goed aan Wodan wanner ik niet kan gaan zitten en wanneer wel.
Voor mijn gevoel ging het gister ook zo makke;lijk omdat hij naar mijn idee het westernzadel veel fijner en vrijer vind dan het dressuurzadel.
Hij liep ruimer en ontspannender, maar dat kan ook komen doordat ik zelf heerlijk ontspannen hierop kon zitten.
Op het moment dat hij ergens bang voor is of opgewonden raakt gooit hij mij ontzettend hoof op, jonge puber he Knipoog , dus hij laat het zelf idd wel merken.
Maar dan bedenk ik me steeds wat ik her en daar heb geleerd en mee heb gekregen en weet ik niet meer zo goed wat wel en niet te doen?
Dus als hij mij lekker laat zitten zonder te stuiteren kan hij het aan, ja anders zit het ook verschrikkelijk ahaha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:06

Ik las laatst dat er onderzoek naar gedaan is en dat uit het onderzoek niet gebleken is dat lichtrijden "lichter" is voor het paard. Met andere woorden, het maakt niks uit Knipoog

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:19

Het lijkt mij ook niks uit te maken,iig niet als je relaxed met hem in vloeiende beweging meegaat.En zo te lezen voel je hem goed aan en kun je heel fijn doorzitten op hem.Daar is verder niks mis mee als het maar geen uur duurt.
Ik heb zelfs het idee dat lichtrijden storender is als doorzitten,want
als je lichtrijdt ben je imo steeds van je paard af en meer beweegelijker als eigelijk nodig.

De kracht/zwaarte van je lichaam verandert door het duwen in de beugels als je gaat staan.
Met doorzitten ga je continue op dezelfde manier met de beweging van je paard mee en je hebt veel meer kontakt met je paard.
Het is veel vloeiender en relaxter in z'n geheel.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat het natuurlijk wel van belang is dat men ook daadwerkelijk goed kan doorzitten en niet zit te stuiteren,want dan kan men waarschijnlijk toch beter lichtrijden.
Laatst bijgewerkt door Marei op 11-12-08 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:25

StableEnable schreef:
Eigenlijk laat je paard het je zelf voelen. Hij kan het blijkbaar al stukjes als hij je dan ontspannen laat zitten.
Aan de andere kant, ook bij een ouder paard: ga nooit doorzitten als het paard je nog niet 'laat' zitten. blijf dan nog rustig lichtrijden en rij overgangen en tempowisselingen tot de rug uitnodigend voelt om te zitten.
Voel wat er onder je gebeurt. Zo te lezen heb jij dat bij Wodan prima aangevoeld.

kan het eigenlijk niet veel beter omschrijven
doch lichtrijden is voor de mens uitgevonden niet voor het paard
maar zeker bij een jonkie vind ik althans ..
is het aan de mens om de spieren de kans te geven op te bouwen en
te zorgen dat je zo min mogelijk hinderd
geef je paard de kans om zijn balance te vinden

je voelt snel genoeg of een paard je laat zitten of niet
uiteraard het ene ras zit makkelijker dan de ander
maar dan nog voel je het als het goed is wel

just don.t overdo it

vraag nog niet te veel te vaak te lang
paarden pleasen graag / erg graag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:36

Lichtrijden is idd voor de mens zijn gemak uitgevonden, niet om het paard te ontlasten.
De eenzijdige belasting die ontstaat door lichtrijden moet je aanpakken door regelmatig te wisselen.

Verder is het maar net hoe het paard 'zit' of je makkelijk doorzit of niet. Een doorzittende bonkende ruiter doet meer kwaad dan een lichtrijdende op het zelfde paard.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 21:31

Ok dat is al heel duidelijk Knipoog

Ga lekker door met wat ik aan het doen ben en op het moment dat hij zijn rug los laat ga ik oefenen door te zitten.

Ik rij al bewust maar 1 a 2 x per week en zoals ik al zei geregeld een weekje niet omdat Wodan zo ontzettend graag zijn best doet voor mij.
Hij leert zo snel, is ongelooflijk, als ik zo afentoe om me heen kijk kunnen mijn puber en ik al meer dan onze meerderjarige stalgenoten met veel en heel veel ervaring!
Bij ons eigenlijk nooit stress, tuurlijk is het overal wel eens hommelus maar over het algemeen hebben we altijd dikke [pret en ik denk dat hij daarom ook zo super gaat!

Bedankt voor de super antwoorden!

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:44

vandaag heb ik voor het eerst op me 3 jarige zonder zadel gereden ook in draf Haha! en volgens mij vond het het veel prettiger zonder zadel dan met.. laatst was er een heel stuk op tv dat het makkelijker en lichter is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:04

Volgens mij wordt het dan tijd voor een zadelmaker bij je zadel... Knipoog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:40

of een oefenrondje boomloos??

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 07:47

Nou het kan uiteraard aan het zadel liggen aar hoeft niet.
Het kan ook de houding zijn die de ruiter aanneemt op een bepaald zadel waardoor er spanning is en die is er dan niet meer als het zadel er niet opligt dan vind de ruiter ontspanning.
Sommige zadels vragen nogal een houding van de ruiter en soms kan die spanning opzoeken.
Ik merkte dat ik Wodan ook lekker ontspannen liep met ons nieuwe westernzadel, hierdoor kon ik juist ook zo lekker doorzitten, en mijn andere dresuurzadel paste super dus daar lag het absoluut niet aan maar ik werd zelf in zo'n ontzettende houding gedrukt die er zeker heel mooi uitzag maar lekker zitten moeilijker maakte voor mij. Knipoog

Boomloos kun je een week testen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:06

Een goede zadelmaker kijkt niet alleen naar hoe het zadel bij het paard past, maar ook hoe het bij de ruiter past Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 08:14

Ja maar dat wil niet zeggen dat de ruiter dan altijd goed zit Knipoog
Maar ik neem aan dat de lange lijnen in mijn uitleg duidelijk zijn en iedereen snapt hoe ik het bedoel.
Mijn dresuurzadel zat heerlijk, begrijp me niet verkeerd, samen liepen we er ook super onder, maar......ik merk dat we meer ontspanning hebben bij het westernzadel.
Uiteraard kan dit ook wat te maken hebben met de manier van denken....maar goed, voor mij pkt het dus goed uit! haha Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:50

Ik moet eerlijk toegeven dat ik liever doorzit dan lichtrijd op een jong paard. Ze houden nog geen tempo dus je hupt van hot naar her in het zadel voor mijn gevoel. Dan lijkt het me veel beter om te blijven zitten en daarme je paard niet in onbalans brengt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:56

Ben het met cc eens, niet persé alleen toepasbaar op een jong paard.

Mijn merrie zit heerlijk en komt in draf met doorzitten 10x eerder met haar hoofd naar beneden dan met lichtrijden, terwijl ik ook daarbij behoorlijk onafhankelijk kan staan.
Dus automatisch zit ik vaker door op haar.

Idd lichtrijden is uitgevonden voor de mens en als je her en der onderzoeken leest naar de druk die je onder lichtrijden produceert blijf je wel zitten Haha!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:59

Ik heb altijd geleerd dat lichtrijden het achterbeen sterker maakt, dus ik kan me ook voorstellen dat het op een bepaalde manier 'belastend' is voor je paard.

Ik denk dat het, zoals genoemd, er maar net vanaf hangt hoe jij zelf zit.
Zo te horen ben je je bewust van je eigen zit en let je goed op je paardje. Ik zou gewoon verdergaan met datgene waar je je goed bij voelt. Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 07:42

Hmmm......daarom heeft Wodan zo'n sterk bewegend achterbeen Tong uitsteken Vingers aflikken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:51

@TurdusMerula : en welk achterbeen wordt dan sterker; de ene waar je op doorzit of die waar je op lichtrijdt Knipoog

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:40

Bij een jong paard is er helemaal nog geen sprake van ruggebruik en rechtrichten. Daarom wordt het ook lastig te beantwoorden. Zo te horen ben je lekker bezig. Je luistert naar je gevoel, maar wel met verstand en redenatie.
Ik zie het zo, bij een jong paard leer je voornamelijk het dier wennen aan de ruiter. Het is een balans kwestie. Stel je bent een perfecte ruiter die alles super aanvoelt, dat maakt het niet uit of je doorzit, lichtrijd of verlicht zit. Je gaat met alle bewegingen van het jonge dier mee.
Maar ja, lang niet iedereen is zo perfect, en moet je dat wel willen? Je werkt naar een combinatie toe, paard én ruiter.
Dus blijf gewoon voelen, pak lichtrijden er wel bij en zie wat voor reactie je bij je paardje krijgt. In verlichte zit draven ( passagieren) is goed voor je eigen balans gevoel, maar kan belastend zijn voor de voorhand van je paard. Gewoon lekker blijven zoeken en rijden. niet bang zijn voor fouten want die maakt iedereen en zolang je ervan leert zijn het geen fouten maar leermomenten.

De westernsport heeft net zo min te maken met de mechaniek van paardrijden als de dresuursport. Train dus ook niet voor de sport, maar om je pard lekker te laten lopen en hem te leren zijn lijf toe te passen om een mens te dragen. Daarna pas komt het rijden naar een sporttak...

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:52

Ik vond het ook erg moeilijk, wat ik nou moest doen. Ik heb een 3,5 jarige welshpony, en rij haar boomloos. Lichtrijden voelt veel minder prettig, ze heeft zo'n vlakke gang, dat het me amper lukt hihi. Daarom zit ik liever door, en ik heb het idee dat dit voor haar ook fijner is, aangezien het mij zwaarder lijkt voor haar, als ik steeds kracht uitoefen op de beugels, is denk ik ook niet erg prettig voor haar aangezien ik met een boomloos zadel rij..
Ik denk dat het echt gewoon aan paard&ruiter ligt.