[WN] Veulen voor westernzadel en hoofdstel...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Veulen voor westernzadel en hoofdstel...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 14:19

Dag iedereen. Ik heb al een tijdje een westernzadel en hoofdstel te koop staan op marktplaats (Crates 241-4 full) en nou kreeg ik gister een mailtje van iemand om een ruil te doen...
Zij heeft een 'paint breeding stock' hengst veulentje, gechipt en ge-ent, met papier uit amerika, gekocht maar wilde eigenlijk niet zo lang wachten, dus heeft ze een merrie erbij gekocht. Nu wil ze mijn westernset voor deze merrie hebben en hiervoor het veulen ruilen (mits het bij mij een goed tehuis is Bloos ).
Nou ben ik de laatste jaren bezig geweest om een veulentje bij mijn merrie te krijgen (Welsh Cob) maar dit is na 2 jaar nog steeds niet gelukt en ik denk ook niet dat dat nog komt. Ik ben een tijdje internet aan het afspeuren geweest om misschien ergens een veulentje te kopen, maar heb het uiteindelijk nooit doorgepakt. Het kriebelt mij nu wel heel erg om op dit bod in te gaan, aangezien mij het heel leuk lijkt om dit veulentje zelf op te voeden e.d.
Nou weet ik verder nog niets, ik heb haar gevraagd om foto's en papier enzovoort, dus ik moet het allemaal nog even afwachten, maar ik zit ondertussen met een paar vragen en ik dacht waar kan ik die beter stellen als hier!
De pony's die ik nu heb zijn lekker makkelijk en onderhoudsvriendelijk. Daar bedoel ik mee, mijn Welsh kan ik zo 2 weken laten staan en daarna weer rustig mee op een buitenrit gaan. En verder heb ik nog een shetlander en samen leven ze van 2 plakken hooi op een dag en de Welsh krijgt een hand brokken, dat is genoeg. Nu dacht ik zo dit ga ik vast niet redden met een paint. Maar eigenlijk weet ik weinig van dit ras af, ik heb ook geen vriendinnen die met dit ras ervaring hebben.
Wordt dit een pittig paardje en met grote honger of is dit erg afhankelijk van zijn afstamming enzovoort? Kan iemand mij meer vertellen over karakter en of je alleen richting western kunt met dit soort of zou je ook richting endurance kunnen?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij meer kunnen vertellen en misschien waar ik op moet letten als ik straks de foto's en afstamming te zien krijg?

Misschien zit de eigenaar overigens ook wel op bokt en leest ze dit zelf ook? Dan mag je ook gewoon via de hotmail antwoorden....

b.v.d.

Groetjes Sanne

Wesco

Re: Veulen voor westernzadel en hoofdstel...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:22

Eet jou Welsh Cob zo weining in de winter? Bloos
Jonge paarden hebben vaak meer eten nodig omdat ze in de groei zijn.
Ze hebben ook leeftijd genootjes of een gemengde kudde nodig en zoveel mogelijk weidegang.
Als je weinig ervaring hebt met paarden dan zou ik er niet aan beginnen want je kan een paard heel snel verpesten Knipoog
Verder wacht ik op meer informatie over het veulen want dan pas kan je zeggen of het qua prijs eerlijk is om te ruilen Clown
Al vind ik het wel een belachelijke ruil Nagelbijten / Gniffelen
Je weet nooit de preciese reden waarom iemand een veulen weg doet voor hetzelfde mankeert het veulen wat.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:28

meissielief schreef:
Ze hebben ook leeftijd genootjes of een gemengde kudde nodig en zoveel mogelijk weidegang.
Als je weinig ervaring hebt met paarden dan zou ik er niet aan beginnen want je kan een paard heel snel verpesten Knipoog
Verder wacht ik op meer informatie over het veulen want dan pas kan je zeggen of het qua prijs eerlijk is om te ruilen Clown
Je weet nooit de preciese reden waarom iemand een veulen weg doet voor hetzelfde mankeert het veulen wat.

Ik denk dat TS meer wil weten over de rastypische kenmerken en eventuele karakter trekken Knipoog
Ik denk dat ze juist veel informatie wil omdat zij het goed voor heeft met het veulen.
Ik kan je wel informatie over de quarter geven, die denk ik aardig over een komt met de paint.
Over het algemeen hebben ze mooie karakters, leren makkelijk en zijn vrij flegmatiek en of het grote eeters zijn hangt van het paardje zelf af en heeft volgens mij niet zoveel met het ras te maken, ( mijn merrie eet echt alles op tot het laatste sprietje, terwijl onze ruin eet wat hij lust en het dan rustig laat liggen en er eventueel op poept. Haha! Clown.
En of je er meerdere disciplines mee kunt rijden ? Ja hoor waarom niet!
Wat de afstamming is het misschien wel verstandig om dat hier neer te zetten omdat er toch bloedlijnen zijn die eventuele "ziektes/gebreken" in zich verbergen.
Succes met je beslissing maar als je toch graag een veulen wilde hebben/fokken en het is gezond ,waarom niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:56

Ik ken ondertussen een stuk of wat quarters/paints en vindt ze vrij koel. Natuurlijk is dat ook een kwestie van consequent opvoeden (heel belangrijk!) en heb je binnen alle rassen variatie. Maar zo over het algemeen dus erg relaxed.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:12

Breedingstock hengst veulentjes met een 'gewone' kleur brengen niet zoveel op dus je moet zelf de afweging maken of je het de ruil met je zadel waard vindt.
Als je de afstamming weet kun je die hier neerzetten en kunnen we beoordelen wat voor 'vlees' je in de kuip hebt.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:37

het karakter is erg afhankelijk van het paard hoor
wij hebben hier 2 solid paints op stal staan waarvan de ene een heel braaf paard is zelfs als 4 jarige
maar de ander een zenuwpees die echt niet makkelijk is en die echt wel heel consequent opgevoed is! dit paard is ondertussen 10 dus het ras zegt niet alles!
een beetje vreemde ruil vind ik het wel maar dat moet je zelf weten verder.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:46

wat cissy ook al zegt een breedingstock veulen brengt meestal niet zo veel op.
ik zou er ook nog is goed over nadenken, ik vind het ook een beetje een aparte ruil als ik het mag zeggen,
ben benieuwd naar zijn afstamming

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:54

Waarom niet als het een gezond veulen is, en jij wilt al zolang een veulen.
Ik zou hem natuurlijk wel laten nakijken door de VA. Hou ons op de hoogte. Succes met het nemen van een beslissing!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 18:43

Oke, in ieder geval bedankt voor alle reacties!

En inderdaad, ik wil eerst weten wat voor soort ras het is en of ik daarmee overweg zou kunnen. Mocht ik al van tevoren weten dat dit een heethoofd zou worden waar ik elke dag uren mee bezig moet dan wordt het niet wat..
Een veulen eist veel tijd, dat snap ik, en een goede opvoeding (consequent en regelmaat). Ik denk dat ik hem dit wel kan geven. Ik heb ondertussen bijna 10 jaar pony's bij huis gehad, waaronder mijn shetlander (die ik vanaf veulen heb) en nog een ander veulen van een kennis. Mijn welsh cob heb ik ook zelf zover gebracht zoals ze nu is en ik vind van mezelf dat ik dat aardig heb gedaan... Verder heb ik een aantal jaren les gehad en sinds kort rijd ik af en toe bij Aart van der Sluis (sense4horses.nl). Hier hoop ik meer ervaring op te doen over hoe een paard te trainen op een juiste manier en ook hoe ik om moet gaan met jonge paarden.
En hoe kom ik erachter of het zou lukken of niet ? Als ik er nooit aan begin kom ik ook nooit aan ervaring natuurlijk . Ik heb een hoop mensen in mijn omgeving die veel ervaring hebben met het fokken van veulens (o.a. stal Wildzang, welshpony's) en die mij zeker wel willen helpen als ik ergens mee zit Ja .
Dus ik denk dat ik het wel aan kan (dat hoop ik athans) en mocht dat niet zo zijn dan kom ik daar hopenlijk snel genoeg achter, voordat ik hem verpest Verdrietig .

Of hij het waard is daar moet ik dus nog achter komen, bovendien moet het zadel natuurlijk wel op haar paard passen! Knipoog anders wordt het helemaal niets natuurlijk. En misschien wil ze overigens wel een hoop geld erbij hebben, dan gaat het helemaal niet door, want dat heb ik zomaar niet. Haha!

Verder is het inderdaad een vreemde ruil... ik wist eerst ook niet zo goed wat ik ermee moest. Ik ga er maar gewoon goed over nadenken en veel info vergaren, voordat ik hier zomaar wat op doe. Bovendien kan ze altijd nog gewoon geld geven voor het zadel als ik het veulen niet wil.... Ze heeft gewoon toevallig de juiste persoon gevonden, aangezien ik al graag een veulentje wilde.

Ik houd jullie op de hoogte,
tot zover bedankt iig!

Doei, doei

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:46

als het paardje je aanspreekt zal de afstamming toch een worst zijn , je valt op het paard niet op het papier. kijk of het veulen korrekt gebouwd is ,goede been stand,goed op de hoefjes letten ,koot stand ,zijn de hoefjes allemaal gelijk? etc , tanden zijn ook belangrijk maar dat zie je niet op de foto. iig het paard even in real life gaan bekijken!

val jij op dit paard dan is de ruil het dubbel en dwars waard! de zadels leveren op het moment ook niet veel op.vind je het niks lekker houden dat zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:48

Waarom is het een rare ruil?? Zij heeft iets waar ze vanaf wil en jij hebt iets wat zij graag wil hebben. Als jij nu nog brood ziet in dit veulen dan hebben jullie beiden toch een goede ruil gedaan Haha!

Als de papieren van dit veulen in orde zijn en ze tekent ook nog het transferbewijs dan denk ik dat je er geen slechte ruil aan heb (mits het gezond is en goed op de benen staat natuurlijk Haha! )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:02

Een breeding stock hengstje brengt niet zoveel op vergeleken met een quarter-hengst of een paint-hengst, maar als je niet geïnteresseerd bent in fokkerij, is dat alleen maar gunstig. Je hebt in feite gewoon een quarter/paint, die in geen enkel opzicht van 'echt' is te onderscheiden, maar dan voor minder geld.
Vergeleken met andere andere rassen kunnen breeding stock hengstjes toch nog best prijzig zijn.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:12

zucht jongens een breedingstock of zoals ze nu genoemd worden solid paint bred is GEWOON een paint, hoezo onderscheiden van echt?????

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:15

Hoeveel ze eten verschilt denk ik per paard en wat ze gewend zijn, bij ons krijgen ze (meestal) gewoon een halve kruiwagen in de ochtend middag en avond (weet het niet zeker hoor want ik ben niet de eigenaresse maar de verzorgster en voeren doet de eigenaresse zelf)
Denk dus dat het heel erg verschilt Knipoog

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:29

susan schreef:
zucht jongens een breedingstock of zoals ze nu genoemd worden solid paint bred is GEWOON een paint, hoezo onderscheiden van echt?????

Ja, weet ik ook wel, ik heb er zelf eentje gehad, maar veel mensen weten dit niet, en ik vermoed de TS ook niet. Mensen denken toch vaak: "Hmmm... een paint die geen paint is en minder kost... Die zal wel minder goed zijn dan een echte paint/quarter".
En ik zeg alleen dat dat niet zo is en dat ze inderdaad in geen enkel opzicht van de quaters/paints te onderscheiden zijn, en daar bedoel ik dan mee dat ze exact hetzelfde zijn.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:40

meissielief schreef:

Sorry, heb misschien een beetje overdreven.. Bloos maar 'k bedoelde in ieder geval dat ze niet veel nodig is.. ze krijgt een bodempje muesli en een beetje graan (Subli geloof ik dit keer.. bij de Jumper gehaald) Haha!

Heeft iemand daar ook nog tips over overigens? Ik heb Havens, Pavo, huismerken en Subli uitgeprobeerd, maar kan er niet echt achter komen waar ze het nou het best op doet... Ik heb ook de slobber gehad van havens geloof ik.. op zich ging dat wel goed, maar was wel een gesmeer zeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:45

je kan het rantsoen van je pony berekenen via een schema (heb ik voor school gedaan) ik vind 2 plakken hooi voor 2 ponys wel heel weinig..
ontopic. als het veulen gezond is, en jij vind het een goede ruil waarom niet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:10

Ik zou gewoon eerst eens gaan kijken. Wie niet waagt wie niet wint en dan heb je tenminste ook echt een beeld ipv wat zinnen..

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:47

LindyH schreef:
Ja, weet ik ook wel, ik heb er zelf eentje gehad, maar veel mensen weten dit niet, en ik vermoed de TS ook niet. Mensen denken toch vaak: "Hmmm... een paint die geen paint is en minder kost... Die zal wel minder goed zijn dan een echte paint/quarter".
En ik zeg alleen dat dat niet zo is en dat ze inderdaad in geen enkel opzicht van de quaters/paints te onderscheiden zijn, en daar bedoel ik dan mee dat ze exact hetzelfde zijn.

Ik wist wel dat het gewoon een paint was, maar dan zonder wit boven de benen Knipoog (moet een bepaald percentage zijn of zo? dat weet ik dan weer niet..). Maar ik wist niet dat de 'breeding stock' hetzelfde als 'solid paint bred' was.. had er wel wat over gelezen maar dacht dat dat weer net iets anders was.
Is dus het zelfde, weer een misverstand uit de wereld. Haha!

dees_daan schreef:
je kan het rantsoen van je pony berekenen via een schema (heb ik voor school gedaan) ik vind 2 plakken hooi voor 2 ponys wel heel weinig..
ontopic. als het veulen gezond is, en jij vind het een goede ruil waarom niet?

Shetlander en Welsh Cob.. beide weinig nodig (shet is te dik en welsh is precies goed), ze staan overdag ook nog op het land hoor (staat niet veel maar elk sprietje is er één) en ze krijgen nog wel eens aardappelschillen, oud brood en af en toe wat wortels om het voedsel een beetje vers te houden... Laat ik het zo zeggen, ze komen nu nog niets te kort...
En m'n ma voert ze stiekem af en toe een plakje extra als ze toevallig in de buurt is (die vind ze zo zielig in dit slechte weer.. haha Haha! )

Maar ik ben wel benieuwd naar je schema trouwens! Kun je me daar een keer over pb-en?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:52

maar je weet verder nog niet van welke lijn het veulen komt?? daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:55

Ik vind het wel humor!
En als alles gezond is,geen slechte ruil.
Van mezelf weet ik dat ik de ruil zou aangaan,maar heb dan ook weiland zat,voer zat en ervaring met veulens.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:56

Ik weet nog helemaal niets verder! Ze heeft nog niet geantwoord op mijn mail.... Ik check het zo'n beetje elke 5 minuten (hoezo nieuwschierig Haha! ).. maar er komt maar niets Verdrietig

Nog even geduld hebben dus Knipoog

Misschien heeft ze zich al bedacht.......... kan ook nog... ik zal direct berichten als ik meer weet.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:59

Dav schreef:
Ik vind het wel humor!
En als alles gezond is,geen slechte ruil.
Van mezelf weet ik dat ik de ruil zou aangaan,maar heb dan ook weiland zat,voer zat en ervaring met veulens.

Tja... mijn weiland is niet groot, maar zoals het nu gaat lukt het prima (in de zomer kan ik ze toch niet volledig op het land doen, worden ze te dik).
Maar ik weet natuurlijk nog niet of ze het alleen voor de set wil doen of dat ze er nog weet ik hoeveel geld bij wil hebben he.. want dan gaat het niet door... dat kan ik nu gewoon niet hebben financieel.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:08

Wat heeft je tuig gekost,en wat wil je er nu nog voor hebben. dat is jou vraag en alleen jij kan daar'n antwoord op geven Knipoog
Bedenk dan dat'n veulen met papier al gauw 1500,- waard is...
(ff van uitgaand van'n Fries veulen met papier,van paint weet ik het niet heel goed)
Maar das helemaal aan jou,maar kan je alvast niet ff kijken,en foto's nemen? Haha!
*zijn meer nieuwsgierig hoor!*

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:19

Voor een Breeding Stock/SPB-hengstje geldt dat ook wel zo'n beetje, als de pedigree niet fantastisch is. Is die goed of heeft het veulen een leuk kleurtje dan wordt het meer.

Maar €1500,- voor een westernzadel en hoofdstel is ook niet heel gek, afhankelijk van het merk, type en staat natuurlijk.

Ik zeg het ook wel eens als mensen aan mij vragen of mijn zadel duur is: "Tja, je kunt er wel een leuke pony voor kopen." Haha!

Welke kleur heeft het veulen eigenlijk?