[WN] paard doet zijn mond ver open,wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

paard doet zijn mond ver open,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 08:29

Mijn nieuwe paardje is een droom om te rijden,maar ze doet altijd haar mond echt heel ver open,als ik de teugels ook maar iets opneem.Wel geft ze meteen na en ontspant ze. Ik wist dit toen ik haar kocht en denk dat het in de loop der tijd wel minder zal worden.
Ze is getraind door iemand met een "harde hand" dus hier zal het wel vandaan komen. Ik heb haar met snaffle, billy allen ,correctional en zelfs bosal gereden.Bij iets druk gaar haar mond al open.Ook heb ik met neusriem rijden geprobeerd,maar het is echt aangeleerd gedrag. Toch trekt ze haar mond dan zo ver open,dat het onder haar kaken helemaal kapot ging.
Gisteren les gehad en de tip was om toch haar mond maar vast te snoeren, eventueel met een neusriem met bont onderlegt o.i.d.
Nu vind ik het zelf niet zo'n probleem. Ik heb een zachte hand en denk dat het vanzelf beter zal gaan,als ik meer met mijn zit kan gaan doen en als ze snapt dat ze niet iedere keer in haar mond wordt getrokken bij het minste geringste. Maar ik zie hier ook altijd veel commentaar voorbij komen op paarden met open monden...wat zouden jullie doen? Toch een stevige neusriem om?

ellepel

Re: paard doet zijn mond ver open,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 08:34

ik zou eerst es een paardentandarts laten kijken of het gebit wel in orde is.
ik denk dat de mond dicht snoeren niet de oplossing is voor het probleem?

moeilijk ,maar ik vraag me toch af,,je hebt met bosal gereden?
welke bitloze optomingen heb je nog meer geprobeerd?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 08:52

Ik zou het paardje tijd gunnen. Dingen als aansnoeren kun je altijd nog doen immers en echt paardvriendelijk vindt ik het niet, helemaal als je bedenkt dat hij er in het verleden een goede reden voor had. Ik weet niet zo goed hoeveel tijd je je paard moet gunnen om zich te realiseren dat jij heel anders rijdt maar een jaartje is niks gok ik zo.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 09:23

Haar mond is al nagekeken,dat is prima in orde.Geen afwijkingen en geen haken o.i.d. Kwa bitloze optomingen heb ik alleen de bosal uitgeprobeerd.Hierdoor denk ik dat ze op druk reageerdt als ze haar mond open doet en niet zo zeer op het bit.
het aansnoeren met een neusriem zie ik zelf ook niet zo zitten. Ik vind dat je altijd het probleem moet zoeken en niet de reactie op het probleem moet gaan voorkomen.Maar misschien heb ik het mis en is dit toch de beste oplossing...?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:47

Geduld, tijd, heel veel tijd!!
Bij een verreden paard kan je wel een paar jaar daarmee bezig zijn, en zal je helemaal terug moeten naar de basis; stappen, leren dat de teugel niet "eng" is of pijn doet. Geen andere oefeiningen vragen totdat je de mond helemaal voor elkaar hebt, zelfs de 1e periode geen draf of galop ( misschien aan een los teugeltje, maar in die gangen niks vragen).
Zo heb ik het bij mijn Arabier ook opgelost: scherpere bitten hebben hier geen enkele zin, gewoon een trens en dan dus bij "nul" beginnen.
Een niet strak zittende neusriem zou wel kunnen maar wel op die manier dat ze haar mond iets kan openen en op een gegeven moment een begrenzing voelt; aansnoeren zal alleen averechts helpen en haar angsten bevestigen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:56

Wel neusriem, niet aansnoeren Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:20

Ga eens een tijdje met een bitloos hoofdstel rijden!

Onze ruin heeft ook een tijdje wat onrustig gedaan met zijn mond, we hebben hem toen een tijd bitloos gereden en daar is het erg van verbeterd. We wisselen nu af, shanks en bitloos en dat bevalt erg goed.

Ik weet niet of je wedstrijden rijdt of wilt rijden, anders is bitloos sowieso wel een aanrader vind ik. Zou het in elk geval proberen. Mijn paint rijd ik nu alleen nog maar botloos, ze reageert er super op vanaf het eerste moment, geeft keurig na, is ontspannen, gaat netje nageeflijk achteruit etc.
Misschien een (tijdelijke) oplossing voor jouw paardje om weer een rustige mond te krijgen.

Ik gebruik dit hoofdstel:

Afbeelding

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:29

Romkabouter schreef:
Wel neusriem, niet aansnoeren Lachen

Ja

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:16

catalyst1 schreef:
Haar mond is al nagekeken,dat is prima in orde.

nagekeken? niks aan gedaan?? hoe lang is het geleden dat er gevijld is?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:24

simodi schreef:
Ga eens een tijdje met een bitloos hoofdstel rijden!

Bosal is bitloos Knipoog

Maar doet ze het ook bij druk om de Bosal?

Ik ga mee met de rest, kies niet voor een quick fix maar gun haar de tijd, zachtste bit wat je kunt vinden en veel belonen met veel geduld.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:21

je zegt dat haar gebit is nagekeken, maar is haar mondspleet wel groot genoeg om een bit te kunnen vasthouden, is het niet omdat je druk op het bit geeft dat het dan knel komt in dr mond waardoor ze haar mond opendoet?
Voor sommige paarden is een dikker bit helemaal niet vriendelijker dan een dun bit als ze een smalle mondspleet hebben. Heb je daar ook al naar gekeken?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:59

Heeft ze misschien last van een 'hangend rooster'?
Dat geeft ook veel problemen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:50

Afgezien van het medische verhaal zeg ik:
Neusriem, niets mis mee. Een neusriem is er echt niet voor om te zorgen dat hij zijn mond dichthoudt. Ik zie plenty dressuurpaarden nog sperren! Door een neusriem leg je het bit stiller in de mond en als je idd ene zacht hand hebt, kan de neusriem je helpen om het aangeleerde gedrag ( zaols je zelf zegt) te doorbreken. Het is dan nog een kwestie van tijd en veel geduld. Bitloos is in mijn optiek geen oplossing voor het probleem omdat ze 'tegen het bit' is en niet tegen druk of tegen het commando dat je geeft.

Bekijk het eens zo. Het paard heeft geleerd: bit is druk in mond , is mond open doen. Dat stramien moet je onderbreken, dat onderbreken lukt niet met de optoming die al jaren wordt gebruikt en waarmee het is 'aangeleerd'. Je zult dus wat anders moeten proberen. Maar geef het de tijd, blijf opletten en observeren, kijk naar de reactie en sta open voor creatieve oplossingen.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:52

IN Oklahoma heb ik met de oude trainer van Lena gesproken.Dit probleem heeft ze al heel lang en was heel erg toen ze bij hun in training kwam.Door een zachte hand,het juiste bit en een speciale neusriem is het daar al veel minder geworden.Het bit heb ik meteen in Amerika gekocht en de neusriem heb ik van de trainer gekregen.Het is een neusriem met 3 knoopjes onder de kin.De neusriem moet losjes om em zodra ze dan haar mond opent,krijgt ze druk van de knoopjes.Afgelopen week heb ik hiermee gereden en dat ging prima.Deze neusriem moest ik afwisselen met een gewone hoge neusriem.Verder zorgen dat ik veel meer op zit en commando ga rijden,zodat ik het bit ook veel minder nodig ga hebben en erop letten dat ik slechts "kleine" beetjes vraag.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:04

Nu ben ik wel heel benieuwd naar het bit ( en de neusriem). Ik kom ze binnenkort wel eens bekijken.