[WN] wat is er aan de hand met de westernbranche?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1978

wat is er aan de hand met de westernbranche?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 09:02

Ik zie hier in de buurt veel panden te koop/huur staan die met western te maken hebben/gehad. Gaan die nou allemaal over de kop? Of is er iets anders aan de hand? Gaat het zo beroerd in de westernbranche hier in Brabant? Of maak ik me onterecht zorgen?

Mac

Re: wat is er aan de hand met de westernbranche?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:08

Volgens mij is er iig eentje in Brabant die het prima doet *LOL*
Maar die trend zie ik overal wel hoor: er zijn een paar "blievers" en de rest komt en gaat.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:13

Dat is iets wat al jaren aan de gang is. Het kaf scheid zich van het koren Knipoog natuurlijke selectie noem ik het maar Tong uitsteken

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:16

Hier (in België) verdwijnen her en der manèges. Dikwijls gewoon omdat de gemeente het zo wil... dan zetten ze een stel appartementen op die plek, dat brengt meer op.
Ik ken iemand die maar geen vergunning krijgt omdat z'n weides de trek van de vogels zouden storen !!!! Dat is toch ontzettend ver gezocht??

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 09:22

maar het is toch te gek eigenlijk dat het bij de western zo slecht gaat. Oke ik heb niet veel met western, maar het is toch een prachtige tak. Heel erg jammer dat het gewoon schijnbaar niet wil lopen. Ik vind het ontzettend sneu voor hun allemaal.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:58

Ik denk dat er nog steeds negatief over western wordt gedacht. Mensen zien daarin nog steeds de cowboys zoals die in films rondvliegen. De reacties die ik dikwijls krijg, duiden daar op. Maar de mensen die er toch al van gehoord hebben, die zijn over het algemeen wel enthousiast maar om dan meteen de overstap te maken? Dan denken ze: ik rij met een haflinger daar kan je geen western mee doen. Ik alles proberen om dat idee er uit te praten Knipoog
Ik zie wel steeds meer instructeurs die ter plekke komen. Maar dan moeten mensen een eigen paard hebben. Het probleem in onze regio is dat er geen echte westernmanège is, ik bedoel, waar mensen paarden dus kunnen huren om western te leren. Moest dat er komen, de intresse zou stijgen. Maar hoeveel mensen willen op hun western geleerd paarden een beginner zetten? Niet veel hoor.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:07

in eede zit iets en ik dacht dat ze op margrette ook nog western les gaven
beide net over de grens

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:28

Inderdaad in de Margrette. Daar zit Katinka met de Sparklin quarter horses, zij geeft mij ook les (aan huis). Zij is nu iets aan het zoeken is om op haar eigen te beginnen. Op de Margrette zijn western ruiters niet echt welkom... Ik kijk er al naar uit, een echte "ranch" in de buurt, plannen heeft ze alvast genoeg. Maar ach, ze moeten eerst nog iets geschikts vinden hoor.
Zij heeft bv 1 paardje waar ze les op kan geven. En ik denk niet dat die echt geschikt is voor echte beginners.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:43

Ik denk dat er niks "aan de hand" is. Dit is gewoon een trend zoals Mac al zegt. Bovendien denk ik dat het op dit moment ook wel iets te maken zal hebben met de financiële crisis en dus niet alleen voor de Westernbrache geldt. Dat je nu een paar Westernstallen te koop ziet staan, zal waarschijnlijk puur toeval zijn.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:52

Mayflower schreef:
Ik denk dat er niks "aan de hand" is. Dit is gewoon een trend zoals Mac al zegt. Bovendien denk ik dat het op dit moment ook wel iets te maken zal hebben met de financiële crisis en dus niet alleen voor de Westernbrache geldt. Dat je nu een paar Westernstallen te koop ziet staan, zal waarschijnlijk puur toeval zijn.

Dat denk ik ook. Ik zie evenveel "gewone" manèges over de kop gaan. Ik zie trouwens evenveel manèges verschijnen dan verdwijnen.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:56

Bij ons in de buurt staan zo'n beetje alle maneges te koop. Ik tel er in ieder geval 4 binnen een straal van 4 km. Dit zijn allemaal dressuurstallen. De een heeft ruzie, de ander te weining grond,eentje door ziekte en nog een wil gewoon nu wat anders.Zoals iedereen weet is het best lastig om in de paarden geld te verdienen en helemaal in deze tijden. Ik denk dat het dus niet specifiek western is.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 15:16

oke dan zal het idd wel toeval zijn en misschien iets met de crisis te maken hebben.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:42

Bij mij op stal is net iemand overgestapt van dressuur naar western en ik laat haar af en toe ook even mijn paard rijden zodat ze even kan "voelen" wat de bedoeling is.
Ik denk dat western nog voor veel mensen onbekend is. Bij mij op stal staan alleen dressuur ruiters en de meeste daarvan hadden geen idee wat western precies inhoud. Ze zien nu dat mijn paard ook de meeste dressuuroefeningen uit kan voeren, en daardoor krijgen ze wat een betere indruk van western rijden.
Ik denk juist dat de westernsport in opkomst is!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:34

nou toeval of niet, het is wel zo dat jullie allemaal misschien geen flauw benul hebben wat een stal of manege kost en wat er per week binnen moet komen om het rond te blijven draaien.
bij het western heb je nog tegen dat er maar een beperkt gedeelte ruiters western rijdt dus je klanten kring is erg klein en beperkt.
om dan je hoofd boven water te houden is lastig.
je bent dan genoodzaakt om met andere western trainers een deal te sluiten door te zeggen: ik heb de accomodatie, jullie de klanten, dus als we nu samen werken jullie huren de bak om binnen les te geven en ik heb extra inkomen door de bakhuur dan hebben we er allebei voordeel bij.
en je moet ook niet western ruiters of niet paard gebonden dingen in je bak laten doen.
de luxe om te kunnen zeggen ik ben een westernstal is maar voor weinig mensen weggelegd.
want het is inderdaad zo dat het hele paarden gebeuren in Nederland het best wel zwaar heeft de laatste jaren en mensen die nu nog beginnen zijn idealisten die het als een droom hebben gezien om een eigen stal te hebben maar komen vaak al heel snel op de koffie als ze er geen ander inkomen naast hebben.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:54

Ik denk dat Piggeljay gelijk heeft. Je hebt het 'in de paarden' al moeilijk zat, en om je dan nog op een specifiek iets te richten, maakt het niet gemakkelijker. (En al helemaal niet omdat er rondom dat specifieke deel nog een hoop vooroordelen zijn)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:12

piggeljay schreef:
mensen die nu nog beginnen zijn idealisten die het als een droom hebben gezien om een eigen stal te hebben maar komen vaak al heel snel op de koffie

Misschien moeten ze minder vaak bij jou op de koffie komen en vaker zorgen dat mensen bij hun op de koffie komen Haha!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:25

En de jam uit de kantine halen, kom binnenkort nog een paar potten halen Haha!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:42

Bolieke schreef:
Dan denken ze: ik rij met een haflinger daar kan je geen western mee doen. Ik alles proberen om dat idee er uit te praten Knipoog

En anders verwijs je ze maar naar mij Knipoog Met mijn 4 jarige haflinger binnen 4 wedstrijden de L5 uit. Nog geen enkele keer NIET in de prijzen gezeten... En dat kan ik niet zeggen van de "wel-western" rassen die meedoen Haha!

Misschien een toevalstreffer en de vraag is of we in de L4 net zo soepel gaan Tong uitsteken

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:02

nickyu schreef:
in eede zit iets en ik dacht dat ze op margrette ook nog western les gaven
beide net over de grens

Eede is ook niet echt western meer..
Dat is pas verkocht, de westernclub rijd er nog wel volgens mij.. Maar wedstrijden oid zijn er helaas niet meer.. No Cheer

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:46

Laten we eerlijk wezen, een paard hebben is nog altijd een luxe Geld, geld! . Nu het overal financieel wat moeilijker gaat, gaan veel mensen toch bezuinigen. De gouden tijden zijn allang voorbij, dat iedereen zijn pensionstal makkelijk vol kreeg.

Ook zijn er in NL meer dressuur dan westernruiters, dus alleen je brood verdienen met een westernstal is alleen voor een klein handjevol stallen weggelegd. Kijk alleen maar op marktplaats wat er te koop staat aan (western)paarden, naar mijn mening ligt die handel ook grotendeels stil. Dit is ook wel eens anders geweest. De paarden moeten scherp geprijsd zijn of ze moeten echt iets gepresteerd hebben, dan is er nog wel een liefhebber te vinden. Kortom de financiele crisis treft ook zeker de paardenbranche.

Toch lekker blijven genieten van je hobby ! Pling

KarinG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:52

Ik kom veel mensen tegen die menen dat de westernsport groeiend is, dat steeds meer mensen overstappen. Dat is de indruk, maar de realiteit is denk ik meer: aan de voordeur komen de enthousiaste overstappers naar binnen, evenveel gaan er door de achterdeur weer uit. Of gaan buitenritten maken op een westernzadel. Niks mis mee, maar de westernsport groeit daardoor niet of nauwelijks.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:17

Hollowpoint schreef:
..........De gouden tijden zijn allang voorbij, dat iedereen zijn pensionstal makkelijk vol kreeg.
........

Gouden tijden zijn er nooit geweest in Nederland... of ik moet ergens onder een steen hebben gelegen Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:18

@KarinG: precies, die indruk heb ik ook.
@Blunneke; klopt. "Gouden tijden' is maar voor een enkeling weggelegd. De meeste kunnen er niet van leven en doen het 'erbij' of zijn genoodzaakt na een na een tijdje te stoppen.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:45

ik heb al jaren een pensionstal waar zowel dressuur als westernruiters staan. je hoeft echt geen gekke dingen gaan doen zoals, bv, de prijs van de stalling ineens omhoog gooien want dan lopen de mensen al heel snel weg en het is echt een wonder als je alle stallen ook vol houdt.nou hoor jij mij niet klagen want ik heb ook nog gewoon mijn werk dus dit doe ik erbij. en dat scheelt natuurlijk al heel wat.
maar als je alleen stalling hebt en daar ook nog van moet leven dan heb je wel een probleem tegenwoordig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:47

Het zal er ook maar aan liggen waar je woont/werkt.
Hier in de Randstad is het al lastiger een stal te vinden. Lachen