[WN] [RT]galopvraagstuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjappe

[RT]galopvraagstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 11:50

Mijn paard heeft tijdens de galop vaak geen zweefmoment. Ze heeft wel een 3-takt-galop. Het gaat alleen niet van 1,2,3..1,2,3 maar het gaat 1, 2, 3, 1, 2, 3, 1, 2, 3. Dit zit ook lastig. Heb al een tijdje geoefend om haar eerst goed vooruit te rijden (wat in het begin ook moeilijk was voor haar) en daarna te verzamelen. Het gaat wel iets beter, maar ze vervalt toch heel gemakkelijk weer in dit ritme. Ook tijdens het longeren doet ze dit. Wie heeft tips?
Laatst bijgewerkt door Berdien op 12-11-08 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [RT]-tag toegevoegd.

TurdusMerula

Re: galopvraagstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:40

Misschien ben ik heel raar, maar ik kan me hier niets bij voorstellen. Er moet toch een zweefmoment inzitten als ze wel een 3-tact loopt... Kan wel zijn dat ze heel vlak loopt, maar dan nog moet er alsnog een zweefmoment inzitten, toch?!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:55

Weet je zeker dat je paard nog tactzuiver is? Het klinkt een beetje als een "dralop", dus een paard dat van voren galoppeert en van achter draaft. Heb je een filmpje (al is het maar voor jezelf)? Dan wordt het waarschijnlijk ook duidelijker wat je ermee moet doen.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:58

Ik zie een shetlander voor me die korte pasjes maakt? Dat beeld krijg ik bij jouw galopvraagstuk. Ik zou idd ook goed vooruit rijden, en wanneer ze weer terug wil vallen in dat ritme meteen weer vooruit rijden?

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:51

Ik vind het zelf ook een vreemde situatie en het voelt vooral ook heel maf tijdens het galoperen. Ik ben ook al een tijdje zoekende wat ze nu precies anders doet. Ik kan haar galop tijdens het longeren van een afstandje observeren en het gene dat dan opvalt is dat het moment tussen alle passen even groot is tijdens een rustige galop (dus geen zweefmoment, wel 3-takt). Dit komt overeen met wat ik voel als ik op haar zit. Als ik haar meer vooruit rij dan normaliseert het ritme ook. Nu denk ik dat ik haar misschien nog niet genoeg in de verzameling krijg tijdens de galop. Ze heeft ook de neiging om snel terug te vallen in de draf als ze in een rustiger tempo galopeert. Hoewel ze normaliter best gevoelig reageert op mijn been, moet ik mijn been er flink tegenaan houden tijdens de galop. Ik heb helaas (nog) geen filmmateriaal. Wat betreft dralop: ik heb het niet als zodanig herkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:41

Is het niet juist een kwestie van sprong houden?
Ik zou je paard lekker voorwaarts houden. Waarschijnlijk wil je paard langzamer en dan naar de dralop omdat dat makkelijker is.
Het is erg zwaar om langzaam (en dan nog verzameld) te galoperen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:35

Meestal is het nemen van geen sprong in de galop een manier om er makkelijk vanaf te komen.
Sommige paarden hebben er meer moeite mee en gaan dan galloperen 'zonder' sprong en dan hoeven ze in feite niet veel te doen.
Het is makkelijker aangeleerd als afgeleerd.
Je zou ook met galopbalken kunnen gaan werken, dan moet ze wel ómhoog' springen, dan word ze starker en als je dat consequent doet dan zou het beter moeten worden.
Ik denk dat als ze meer op de achterhand gaat lopen en die serker gaat onwikkelen het stukken beter word! Knipoog

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:38

Maar je bent vast niet de enige hoor. Ik zie wel vaker paarden die hophophop galoperen ipv hop hop hop... (paardje in galop Haha!)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:41

Jazeker, haflingers endergelijk rassen hebben dit vaak ook al van nature.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:45

misschien een balkje op de hoefslag om een keer de 'sprong' uit te lokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:44

Klinkt als onvoldoende sprong, beetje te 'luie' galop. Goed actief houden en veel schakelen in tempo. Werken met balkjes (zowel onder het zadel als aan de longe) kan helpen.

Overigens zie je dit ook vaak bij paarden die onvoldoende mogelijkheid hebben om de lage onderrug te laten 'welven' in de galop. Heb je wel eens een ostheopaat bij je paard gehad? Mogelijk heb je een kleine blokkade in de onderrug zitten. Hoeft absoluut niets ernstigs te zijn hoor, kan van een bokje, misstap, keertje rollen of wat dan ook komen. Maar keertje checken kan geen kwaad. Kost je de kop niet en sléchter zal 'ie er sowieso niet van worden.

chery

Re: [RT]galopvraagstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 08:28

Ik dacht inderdaad ook, kan hij wel goed ondertreden met de galop....
Kan inderdaad een lichamelijk probleem zijn.
Duran heeft ook altijd moeite met de rechtergalop, ik heb er de osteopaat bij gehad en die zei ook dat het rechts niet helemaal lekker zat, waardoor hij niet goed kan ondertreden. Duran uitte dit in slecht aanspringen en dan alleen maar hard!!!!
Inderdaad bij rare bewegingen kan het er gewoon inschieten.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 20:54

Bedankt voor jullie reacties. Ik zit er inderdaad over te denken om er ook eens een osteopaat bij te halen. Ik kan zelf, bij haar, op twee plekken een wervel voelen met een iets afwijkende positie. Het zal er niet voorzorgen dat ze opeens een goede galopsprong gaat maken, maar het zou wellicht positief kunnen bijdragen aan de situatie. Weet iemand een goede paarden-osteopaat in Friesland?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:37

Ik heb via evelien{eurohorse} een osteopaat gekregen, ben ik heel tevreden mee!! Als je info wilt pb me dan maar even.
Je kan ook naar Rodinde hoogenraad{Vinkega}, maar die is wel aan de prijs....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:50

Ik heb Mariëlle Kamphorst en ben daar uitermate tevreden over. Haar praktijk werkt landelijk. Met google vind je haar wel.