[WN] geen gelegenheid on de bak te verkennen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amarilla

geen gelegenheid on de bak te verkennen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 09:29

Ik wil vragen aan de WRAN SHOWMANAGERS om op wedstrijden tijd in te plannen voor de ruiter/paard combinaties om de wedstrijdbak even te verkennen. Vooral als je 'sochtend moet starten is het schema (nog) strak en kan je haast nooit even in de rijhal (omdat het trailparcour er al ligt,of omdat er net gesleept is..) De mensen die een "thuiswedstrijd" rijden zijn op die manier altijd in het voordeel! Zeker voor de pleasure beginners maakt het een groot verschil of je weet waar de "enge" stukken zitten.
Graag hoor ik jullie reacties! Groeten, Maria

MSQuincyTE

Re: geen gelegenheid on de bak te verkennen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:32

Dat gebeurt dus bijna nooit dat je de rijhal mag verkennen met je paard, dan moet je de in hand onderdelen gaan starten

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:37

Vaak kan dit alleen in de pauzes. Het tijdschema laat dit vaak niet toe om dit ook op andere momenten te doen.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:48

En de volgende wedstrijd op een andere locatie zijn er weer anderen die een thuiswedstrijd rijden... dus gemiddeld gezien valt het met dat voordeel wel mee denk ik Knipoog
Ik denk niet dat de showmanagers dit als een probleem ervaren en er meestal ook geen tijd voor is.

Kun je niet beter zelf een keer op verschillende locaties 'vrij' gaan rijden als je hier een probleem mee hebt? Zo leert je paard ook om te wennen aan verschillende dingen e.d..

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 12:09

Het tijdschema wordt toch gemaakt. Dan laat je het qua tijdschema wél toe. Niet iedereen staat op een stal waar wedstrijden zijn en het is eenvoudig te organiseren. Ik vraag me gewoon af of showmanagers zich ervan bewust zijn dat die behoefte bestaat. Het doel is uiteindelijk toch om het zoveel mogelijk ruiters naar de zin te maken en daarmee ook een heleboel starters enthousiast te krijgen om mee te doen, en ook als ze een wat schrikachtig paard hebben zich een keer in de wedstrijdbak durven wagen.
Er zijn bijvoorbeeld vaak klachten dat de beginners pleasure een racepartij is....

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:37

Dit is een probleem die je bij alle wedstrijden tegen komt Ach gut
Soms mag je, als de tijd het toe laat, wel even inrijden in de wedstrijd bak maar meestal is het gewoon beginnen.
Het enigste wat je er aan kunt doen is regelmatig een wedstrijd rijden, zodat je paard (en jij Haha! Knipoog ) aan alle spannende dingen kan wennen, kilometers maken dus.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:55

Als je steeds ruimte in moet lassen om mensen te laten losrijden in de wedstrijdarena, kun je minder starts verwerken op een dag. Je gaat er van uit dat combinaties die op wedstrijd gaan voldoende controle hebben over hun paard om ook op vreemde lokaties te kunnen presteren. Is dit nog niet het geval dan zijn de oefenwedstrijden aangewezen om je paard hierin te schoolen.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:28

Ik sluit me volledig aan bij Crow; als je paard het nog nodig heeft om de nieuwe omgeving te verkennen, is er maar één oplossing: Op heel veel verschillende lokatie's gaan rijden zodat je paard jou vertrouwd in een vreemde omgeving en dus gewoon aan 't werk gaat in plaats van op alle vreemde dingen te letten.
Eén troost: alle paarden hebben overal wel iets waar ze even naar kijken willen, het is dan de ervaring van de wedstrijdruiter om daar rustig en soepel mee om te gaan!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:36

Dit is niet bedoeld om de DSBA/NSBA te promoten zoals wel wordt beweerd,maar in onze regelgeving ligt het *verkennen* van de bak vast gelegd.
Dus zorg gewoon dat je DSBA start dan komt alles goed Cool

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:39

Dan is die cap in de L5/L4/L3 dus ook niet echt nodig.Alleen op een oefenwedstrijd...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:45

Wel als je HUS rijd Tong uitsteken

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:49

Dat doe ik dan ook! Knipoog

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:29

crow schreef:
Als je steeds ruimte in moet lassen om mensen te laten losrijden in de wedstrijdarena, kun je minder starts verwerken op een dag. Je gaat er van uit dat combinaties die op wedstrijd gaan voldoende controle hebben over hun paard om ook op vreemde lokaties te kunnen presteren. Is dit nog niet het geval dan zijn de oefenwedstrijden aangewezen om je paard hierin te schoolen.

Mmmm, mijn Poohtje heeft heel wat wedstrijden in de benen zitten (en niet onverdienstelijk Bloos ), maar ook ik verken graag van tevoren de wedstrijdarena. Al is het maar 2 rondjes stappen beide kanten op. En ik kan het verschil tijdens het rijden merken. (niet altijd, ik geef het toe, het blijft een super-muts Clown )
Ik probeer dus altijd even in de bak te kunnen, maar als je dat echt onmogelijk gemaakt wordt ben ik ook Verdrietig
Die 5 minuten moet toch wel in te plannen zijn? Je hoeft niet je paard te trainen in de wedstijdbak? Gewoon even erin rijden, rondje doen, klaar! Niet moeilijk toch?

breaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:14

Ik moet bekennen dat ik hetzelfde heb al Natascha dh. Ik merk ook wel degelijk het verschil.Ik snap ook wel dat het voor de organisatie lastig in plannen is.
Maar fijn is het wel,zeker voor de beginnende mensen en paarden.

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:54

Dank voor de bijval! In Duitsland en Belgie valt het ook te plannen dus waarom hier niet? 15 minuten is lang zat en van tevoren omroepen zodat iedereen klaar kan gaan staan.

Misty_1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:09

Hoi,

Misschien een goed plan om om de 2 uur een pauze van 10 minuten voor de verkenners in te lassen. Dan hoef je maximaal 2,5 uur voor je 1e onderdeel aanwezig te zijn....

Ik heb ook altijd last van een kijkerig paard als hij van te voren de bak niet heeft gezien.... is vooral leuk als de trail ons 1e onderdeel is...... Clown

Groetjes,

Esther

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:06

Mij lijkt het ook een goed idee om even 10 min. verkenningstijd in te passen in een programma.
Zeker ben ik het er ook mee eens dat als je officiele wedstrijden rijd, je je paard dusdanig onder controle moet hebben dat andere dingen als thuis in de bak geen probleem moeten zijn, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om oefenwedstrijdjes te starten.

Een paard kan altijd schrikken, maar als er eentje flipt in bv een pleasure wedstrijd, kan de rest ook niet meer echt laten zien wat ze kunnen.
Maar veel paarden schrikken als ze ergens 2 keer rustig langs hebben kunnen lopen niet meer, en dat zou ook al veel uitmaken.

Ik wil ook graag beginnen en volgende maand dus ook voor het eerst naar een oefenwedstrijd, maar omdat ik in zuidlimburg woon is het altijd een enorme reis, waar ik ook heen wil voor wedstrijd/clinic e.d.
Dan kan ik me ook voorstellen dat er mensen zijn die meteen een officiele willen starten, als ze dan toch een aanzienlijk eind moeten rijden. Plus dat als je het bij een AQHA wedstrijd erg goed doet, je paard puntjes achter de naam krijgt (heb ik me laten vertellen, ik heb er zelf geen weet van), en je bij oefenwedstrijdjes was dat betreft voor niks rijd.

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:52

@mariadehaas:
je bent op 9 november van harte welkom op de WFPT show in Vrouwenpolder!

De wedstrijd begint om 10 uur en vanaf half 9 mogen de ruiters best de wedstrijdarena verkennen hoor.
Helaas is het voor ons qua planning ook niet te doen om tussen iedere proef een pauze in te lassen om de bak te verkennen.

Zelf rijden we meestal een dag voor aanvang van de wedstrijd al naar de wedstrijd lokatie toe. Niet alleen omdat de meeste wedstrijden voor ons een eind rijden zijn maar juist ook omdat je dan de dag van te voren al de bak kunt verkennen.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:59

Hoe graag ik dit ook zou willen (met mijn stuiterbal Clown ), even de bak verkennen vantevoren, meestal blijkt hier geen tijd voor te zijn.
Ik moet me wat dat betreft bij Crow aansluiten: het vaker doen helpt echt!! Bij mij heeft het gaan lessen op een andere locatie dan thuis veel voordeel opgeleverd. Je hebt dan ook geen wedstrijd-stress en kan je helemaal concentreren op de nieuwe omgeving. Meedoen aan clinics is ook een goede oefening hiervoor, en superleuk om te doen!!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:22

Als ik als wedstrijdorganisator reageer:
Wat heb je er voorover om de wedstrijd bak te verkennen?
Het kost nl tijd en tijd moet je " kopen" op een wedstrijdlokatie.
Als mijn wedstrijd een half uur langer duurt doordat er 3x 10 minuten verkend moet worden loop ik het risico dat de dag uit 3 dagdelen gaat bestaan en ik dus extra huur voor jury en bak zou moeten betalen.
Het is een goede vraag,maar als wedstrijdorganisator besteed ik de beschikbare tijd liever aan starts, dan aan losrijden.
Ik neem je vraag wel mee in mijn volgende wedstrijd. Hoe het vorm gaat krijgen, weet ik nog niet,maar ik zal kijken wat ik kan doen om losrijden mogelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:26

Misschien net als bij de AQHA PS?
Een paid warming up?

Imo is het een stuk ervaring in het showen krijgen. Een paard kan altijd schrikken maar hoe meer ervaring het paard, hoe kleiner de kans. En dat is ook het lastige, je paard onder 'stressgevende' omstandigheden toch onder controle houden.

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:24

Paid warm up is wel een goed idee, maar dan moet je er weer serieus tegenaan want dan willen de mensen waar voor hun geld.En wat ik bedoel (en Natascha en Breaker en vele anderen) is niet losrijden, of trainen, of fencen maar slechts 15 min. bak verkennen, desnoods verplicht alleen stappen,zodat je het met een grote groep kan doen. Ook niet voor elk onderdeel,maar misschien na de trail alle L5/L4/L3 ruiters die pleasure en horsemanship gaan doen in één keer 15 min. Daarna slepen etc. Dan heb je daarna meestal de lunchpauze waarin de L2/L1 ruiters die veel later aankomen erin zouden kunnen enzovoort. ligt natuurlijk aan de planning van de hele show...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 01:37

mariadehaas schreef:
Dan is die cap in de L5/L4/L3 dus ook niet echt nodig.Alleen op een oefenwedstrijd...

Die is bij de WRAN namelijk wel verplicht bij de officiele wedstrijden

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 07:34

Ja, dat bedoel ik. Ze houden er toch rekening mee dat niet iedereen even kant-en-klaar instroomt in het wedstrijdgebeuren.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:44

Mloez schreef:
Zeker ben ik het er ook mee eens dat als je officiele wedstrijden rijd, je je paard dusdanig onder controle moet hebben dat andere dingen als thuis in de bak geen probleem moeten zijn, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om oefenwedstrijdjes te starten.

Even Mloez gequote, maar dit kwam in meerdere reacties terug.
Maria, Misty en ik hebben het er niet over dat we onze paarden niet onder controle hebben in de wedstrijdbak, we zijn geen ongeleide projectielen die eigenlijk nog niet aan wedstrijden toe zijn. Nee, wij willen onze paarde optimaal showen. Ook als gevorderde ruiter.
Western rij je ontspannen aan een lange teugel. Maar een paard is een vluchtdier en dat zal ie altijd blijven. Dus in een vreemde omgeving met vreemde geluiden zal hij/zij dan minstens de omgeving in de gaten willen houden. En met een alfa-merrie heb je dat nog veel meer (he, Maria Clown ) Dus kop erop en rug wegdrukken. Als je dat gaat corrigeren ben je in de pleasure zoiezo al weg.
Omdat ik (en ik denk de andere ook) mijn paard niet wil dopen of zo intimideren dat ze d'r hoofd niet meer durft te bewegen, steun ik deze vraag aan de organisatie van wedstrijden.

@ PeppySan OK dan!
Weer een reden om naar dat hoge noorden te komen rijden.