[WN] Vraag over back-up

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Vraag over back-up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 10:44

Hallo,

ik ben sinds enkele maanden mijn paard aan het omscholen van "dressuur-zonder-niveau", naar western (zowel ik als het paard kunnen nog niets van western). Allemaal onder begeleiding maar door omstandigheden kan mijn lesgever maar éénmaal per maand komen, en geeft ons dan huiswerk voor tegen de volgende les.

Momenteel oefenen we op sturen op zit en benen (enkel nog maar stap en draf), een klein beetje rollback (stap) en de back-up. Hij snapt nu min of meer het principe van achteruitgaan (op een vrij losse teugel), maar doet dit telkens met zijn hoofd omhoog. Heeft er iemand tips hoe ik ervoor kan zorgen dat hij zijn hoofd ontspannen en lager houdt? Of beter gezegd, hoe het geheel meer ontspannen wordt? Ik ga het natuurlijk ook nog aan mijn lesgever vragen Knipoog

ps: hij wordt nog gewoon gereden op een dubbelgebroken bit.

dropje2

Re: Vraag over back-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:50

Achterwaarts is heel vaak een kwestie van spieren ( je paard moet zn gewicht op de achterhand verplaatsen, dat moeten zn spieren wel aankunnen) , evenwicht én vertrouwen in de ruiter; je paard ziet immers niet wat achterhem is.
Laat het hoofd even voor wat het is; als de oefening hem steeds makkelijker af gaat, zal zn hoofd ook gaan zakken. Gewoon rustig blijven oefenen en belonen als hij netjes zn voeten optilt bij het achterwaarts gaan. Je kunt hem wat helpen door bij het achterwaarts gaan je handen wat op te tillen, je armen recht naar voren houden (dan trek je niet namelijk Haha! ) en dan wat "liften"

Rustig aan, het is voor een paard best een zware oefening! Succes ermee Pling

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:28

Bedankt voor je reactie! Ik had hem het eerst op de grond aangeleerd, en dan pas onder de ruiter, hij waggelt af en toe nog wel een beetje (dus niet in een rechte lijn naar achter maar zo'n beetje ganzenpas), dus best nog gewoon wat rustig dooroefenen Lachen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:10

je kunt ook langs de bak rand oefenen of tussen 2 balken op de grond in het begin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 16:39

Ik heb geen piste Bloos Maar tussen twee balken is wel een goede tip! En als de oefening dan gemakkelijker wordt voor hem, zal hij automatisch dus meer gaan ontspannen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:28

En als hij nog niet gesetteld achterwaarts kan lopen en hij komt hard tegen de balken aan of struikeld er over heb je kans dat ie het helemaal niet meer doet.
IMO Geen goed idee dus.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:31

Hoe kun je een paard dat nog achteruit moet leren lopen,gelijk achteruit dwingen te sturen?
Laat hem maar lekker gaan zoals het gaat,rechtuit komt dan vanzelf met jouw begeleiding.

Vraag ook niet door als hij achteruit gaat maar wees tevreden met één of een paar stapjes en ga volgende keer (een stapje)verder.
Overvragen wat op dat moment niet kán geeft stress en onbegrip bij je paard.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:41

Iedere stap achterwaarst is een stap in de goede richting!
Dus belonen!!!!!!

En het recht en nagevelijk zijn komt vanzelf wel !

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:27

DubbelDun schreef:
En als hij nog niet gesetteld achterwaarts kan lopen en hij komt hard tegen de balken aan of struikeld er over heb je kans dat ie het helemaal niet meer doet.
IMO Geen goed idee dus.
je moet de balken ook niet té dicht bij elkaar leggen natuurlijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:18

Ik zou het niet tussen balken doen. Ik vind dat niet zo goed voor het zelfvertrouwen.

Ik zou het eerst goed bevestigen op stem (prima dat je 't eerst op de grond aangeleerd hebt!) en er een zithulp aan gaan koppelen. Elke pas apart, en meteen alle druk wegnemen als beloning.
Eerst dat goed bevestigen, dan de pauzes tussen de losse stapjes zo verkleinen dat ze bijna niet meer zichtbaar zijn, en daarna pas de volgende stap. En dat is recht achterwaarts. En dat doe je door de voorhand weer voor de achterhand te zetten als het paard scheef gaat. Niet door de achterhand terug te duwen. Overigens is scheef achterwaarts gaan bijna altijd het gevolg van nog niet sterk genoeg zijn op 1 kant, dus je weet dan meteen waar je 'dressuurmatig' aan kunt werken.
En pas als dat allemaal gesetteld is, zou ik eens naar de hoofdhouding gaan kijken. En tegen die tijd heb je een grote kans dat dat zichzelf al lang geregeld heeft Knipoog

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 21:43

Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik heb een hele tijd goefend met 1 pasje achterwaarts en belonen, dan een pasje meer enz, want hij kon de hele oefening idd nog niet. Dus met kleine stappen werken en rustig verder oefenen, komt in orde Lachen En het belonen niet vergeten natuurlijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:48

OK dan!
Komt wel goed met jullie!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:57

Je kunt het achterwaarts gaan ook (eerst) goed oefenen aan de hand en er een stemcommando ('back up' of 'terug') aan koppelen. Dan kun je dat commando ook onder het zadel gebruiken. Wissel het aan de hand en onder het zadel af, aan de hand kun je het regelmatig een pasje oefenen, bijv nadat je hem uit stal hebt gehaald, tijdens het wandelen etc.

Kan je paard wel al nageven als je stilstaat? Als dat zo is kun je hem eerst laten nageven en dan heel voorzichtig het achterwaarts commando geven. Door heel iets druk op je teugels (terwijl hij nageeft) en je houding zo te verplaatsen dat hij achteruit zal gaan, een eerste stapje laten doen en dan belonen. Direct stoppen zolang hij nog nageeflijk is, aantal stapjes achterwaarts uitbouwen zolang hij blijft nageven.

Of hij al recht achteruit gaat zou ik me idd absoluut niet druk over maken, dat sturen komt later wel. Dus niet tussen balken gaan oefenen, kans is veel te groot dat hij er op stapt

Succes met je omscholing!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:15

Solleke_Noah schreef:
Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik heb een hele tijd goefend met 1 pasje achterwaarts en belonen, dan een pasje meer enz, want hij kon de hele oefening idd nog niet. Dus met kleine stappen werken en rustig verder oefenen, komt in orde Lachen En het belonen niet vergeten natuurlijk Haha!

Leuk!Goed gedaan Haha!

En zo moet je in feite iedere nieuwe oefening beginnen.Bij de eertse goede poging bevestigen door te belonen.En de beste beloning voor een paard is; stoppen met (vragen van) de oefening Pling en de volgende keer weer doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:59

Heb ik ook weer wat geleerd, niet tussen de balken dus! Goede leer voor de volgende keer Haha!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:02

Eerst moet het lichaam in ablans zijn, dan komt het hoofd vanzelf!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:24

breaking it down....
hoofd neer: bumpen beheersen. een paard dta zijn hoofd laat zakken met de bump hulp en teugel hulp zal dat uiteindelijk ook in de achterwaarts gaan doen
sturen: verplaatsen voor en achterhand, een paard dat zijn schouders en heupen verplaats op commando in stap draf en galop zal dat uiteindelijk ook in de achterwaarts doen

De vraag is waar je de nadruk op gaat leggen. in het begin zou ik me concenteren op wat hierboven ook al is gezegd, taktmatig en met impuls achterwaarts gaan met relatief kleine hulpen.

Die andere twee dingen kun je namelijk pas gaan toepassen op de achterwaarts als je paard ontspannen backup gaat. En die twee dingen kun je ook in een voorwaartse ( of stilstaand) trainen. De kracht in de achterhand moet zich ontwikkelen en dan zal de rest heel snel gaan.
Voor de toekomst.. sturen in de achterwaarts is net als trailer achteruit.. tegen sturen. Knipoog