[WN] appaloosa's vs quarters??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

appaloosa's vs quarters??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 15:20

Ik zat weer eens rond te kijken naar verschillende paardenrassen ( Haha! ) en kwam geweldig mooie appaloosa's tegen maar tegelijk bedacht ik me dat ik die niet zo gek veel tegenkwam bij de stallen waar ik nu heb gereden (eigenlijk alleen maar quarters). Dus vroeg ik me af wat nu eigenlijk, qua karakter en aanleg voor de westernsport, de verschillen waren tussen de appaloosa's en quarters. Ik snap natuurlijk wel dat de meeste verschillen vaak zijn tussen individuen en minder tussen rassen, maar vaak zijn er toch wel rastypische kenmerken.

Anyone??

Popstra

Re: appaloosa's vs quarters??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:27

staan de appies er niet bekend om dat ze eigenwijzer kunnen zijn dan een quarter?

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:38

Men zegt dat ze eigenwijzer zijn. Ik heb 2 Appies (1 amerikaanse en 1 zonder papieren KWPN type). Beiden lopen in de sport en doen het prima, worden gebruikt voor buitenritten, werken met zwaar gehandicapte kinderen. En ja, soms zijn ze eigenwijs maar meestal super braaf. Misschien heb ik geluk gehad maar ik ga van karakters uit en niet zozeer van het ras. ik ken ook heel eigenwijze quarters

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 15:41

Maar wat betreft bewegingen niet echt?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:49

Wat bewegingen betreft heb je zowel Quarters als Appaloosa's die gefokt zijn voor bepaalde disciplines, en de bijbehorende beweging hebben.

Appaloosa's hebben de naam eigenwijs te zijn, maar ikzelf heb die ervaring niet. Wat dat betreft is het gewoon een paardenras, waar je eigenwijze en meegaande types in hebt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:49

troi, aankomend weekend veel te doen mety Appies in Beilen. Als je kan gewoon even kijken. Het staat bij evenementen, maar de 18e is een clinic van Barry Schuurman en de 19e het NK. Misschien vindt je het ver, maar het is vast de moeite om eens te kijken dan.
Wij komen uit Almere en hopen er dan wel te zijn. We slapen dan wel in Drenthe, dus scheelt al iets.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 19:21

Hmm dat is wel een goed idee! Op de appaloosa site staan in pricipe zowel de zaterdag als de zondag aangegeven maar vervolgens alleen maar info over zondag. Ik kan alleen maar zaterdag maar is er dan wel echt ietss??

Het viel me trouwens op dat appaloosa's een wat hogere stokmaat hebben (meestal tussen de 1.55 en 1.60 en ik ben zelf bijna 1.90 dus dat is niet zo slecht ha ha ha ) en volgens mij zijn ze ook iets minder duur dan quarters, of heb ik niet goed gekeken??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 19:23

Oh en nog iets, ik zie aardig wat poolse appaloosa's te koop staan. Dat klinkt dubieus (qua afkomst, opvoeding), is dat ook zo of ben ik te achterdochtig??

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:29

In beilen is zaterdag een clinic, zondag is de wedstrijd (NK)

Echte appaloosa's hebben een papier van de ApHC (Appaloosa Horse Club www.appaloosa.com) in Amerika. Er zijn veel paarden met spikkels die ook appaloosa worden genoemd, maar dat zijn geen Amerikaanse appaloosa's. Ik heb ook de indruk dat ze soms wat goedkoper zijn dan Quarters, maar dat hangt af van afstamming, talenten, leeftijd, prestaties, enzovoort Knipoog

De stokmaat verschilt, je hebt kleintjes en grotere. generaliserend gewsproken (en dit geldt voor alle amerikaanse rassen en is echt heel generaliserend Knipoog ) zijn de reiners/cutters wat kleiner en de pleasure/hunter gefokte paarden wat groter Lachen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 19:36

Hmm dan gok ik dat het verschil in de papieren zit, er staan veel termen bij als 75% aphc enzo (klinkt beter dan ' zonder papieren' ha ha ha). Dan weet ik dat ook weer!
Clinic, dat is toch iets minder interessant voor mij.. Ik kijk nog wel even (misschien kan ik zondag wel onder de visite uitkomen Lachen )
Bedankt!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:11

Die clinic is wel super interessant hoor. Barry is echt een fijne trainer. Hij heeft ook ervaring met appies ( en veel andere rassen en soorten natuurlijk) en je leert er sowieso van. Als je kan zou ik zeker kijken. 's ochtends de halter onderdelen volgens mij en 's middags de rij onderdelen.

Weet iemand eigenlijk of die clinic ook alleen voor appies is? En doen daar mensen aan mee die het NK ook starten? Dan zie je sowieso al wat appies en de zondag zou echt ideaal zijn om te kijken als je interesse hebt. Proef je ook de sfeer. Ik weet dat er mensen met een paint zijn, die ook zweren bij dat ras vanwege de sfeer op die wedstrijden. Volgens mij is de sfeer bij de appies ook goed. telt niet zwaar, maar wel mee als je zo een dagje komt kijken.

Ik ken verder het ras niet uit ervaring, maar de verschillen zijn wel enorm groot binnen het ras net als bij de quarters/paints. Uiteindelijk moet je kijken welke kant je op wilt en welk paardje aanstaat.

Hier op bokt, Woldhoeve fokt ook met appies. Ik denk dat zij ook aanwezig zal zijn.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:20

De clinic is niet exclusief voor Appies Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:21

hou er wel rekening mee (mocht je een echte appie willen gaan kopen) dat je er eentje neemt met een volwaardig amerikaans papier, mocht je dan ooit nog eens wedstrijden willen gaan starten dan kun je én bij de rasclub én bij de Wran terecht. Met die 'poolse' appie kun je alleen maar bij de wran terecht.
Is misschien niet van toepassing maar beter dat je dat van te voren weet dan achteraf teleurgesteld worden Lachen
Ik had ook een poolse appie kruizing met anglo arabier, geen fijn karakter dat paard, niet betrouwbaar en dominant kreng was het. Nu heb ik een quarter en zou nooit meer anders willen, maar ben dan ook verwend met dit paard. Pling

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:02

Yep ik ben ook aanwezig Haha! (alleen zondag dan)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:42

Oke, de clinic dus niet alleen voor appies, maar wel erg leerzaam!!

Woldhoeve ( kijk eens in haar onderschrift!) ook aanwezig en Suzanne heeft ook een hele knappe appie!!

En wat denk je van Mayflower die toch even mooi brons heeft gehaald op het EK? MET een appie!! Die zal je dan ook zien, volgens mij.

Lijkt wel of ik de appies promoot, hahahahaha.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:23

Superpony, de appieclub zoekt nog een nieuwe pr-dame Knipoog

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:41

__Suzanne__ schreef:
De clinic is niet exclusief voor Appies Knipoog
Scheve mond .........nou lekker dan! Heb ik voor niets een blanket op Max z'n kont geschilderd!

Bij de clinic kan je beide rassen bij elkaar zien en heb je wat tijd om de rijders/eigenaren wat vragen te stellen Cool

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:25

troi schreef:
Ik zat weer eens rond te kijken naar verschillende paardenrassen ( Haha! ) en kwam geweldig mooie appaloosa's tegen maar tegelijk bedacht ik me dat ik die niet zo gek veel tegenkwam bij de stallen waar ik nu heb gereden (eigenlijk alleen maar quarters). Dus vroeg ik me af wat nu eigenlijk, qua karakter en aanleg voor de westernsport, de verschillen waren tussen de appaloosa's en quarters. Ik snap natuurlijk wel dat de meeste verschillen vaak zijn tussen individuen en minder tussen rassen, maar vaak zijn er toch wel rastypische kenmerken.

Anyone??

Dat je ze minder tegenkomt lijkt me logisch; er zijn er veel minder van! Knipoog Dát maakt ze natuurlijk ook veeel exclusiever dan die 'alledaagse-dertien-in-dozijn- Quarters!' Knipoog Daar zijn er immers inmiddels een stuk of 5 miljoen van!! (die wil je toch niet?! Clown Cool )

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:29

ROFL sflj....jij hebt ze allebei Clown

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:30

Ik heb ook een appaloosa! Over de stokmaat, ik heb een "kleintje" , hij is nu 3 jaar en 4 maanden en zit nu rond de 1.49. Hij zal natuurlijk nog wel groeien, maar ik denk dat hij de 1.55 niet zal gaan halen.

Eigenwijs, ja dat is die van mij zeker. Maar of dat speciaal appaloosa-eigen is? Nee dat niet. Wel is het een ontzettend 1manspaard, met een gouden karakter.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:34

__Suzanne__ schreef:
ROFL sflj....jij hebt ze allebei Clown

sssssstt!! Hoeft niet iedereen te weten! Nors opkijken

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:36

sorry Clown

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:12

Hier nog een Appyfan.
Ik ben inmiddels al zo'n 12 jaar besmet met het appyvirus en het bevalt heel goed.

Ik denk dat de verschillen wbt. rijden met de quarters en paints niet groot zijn. In elk ras heb je paarden die voor bepaalde onderdelen geschikt zijn en voor andere onderdelen minder aanleg hebben.

Mijn eigen ervaring met verschillende appaloosa's is dat ze wel sterk op een persoon gericht zijn.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 06:43

Ik heb altijd een KWPNer gehad en nu sinds een jaar een Amerikaanse Appaloosa, maar het is zo fijn paard een erg meewerkend karakter en aboluut niet eigenwijs. hij heeft ook een mooie maat.

@ts: kom gezellig kijken zondag.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:11

Ik kan morgen niet onder de visite uitkomen.. (eerst op ziekenbezoek bij een vriend en later in de middag komen mijn ouders langs..) dus helaas gaat morgen appie kijken niet door.. Maar ik ga als het goed is volgende maand wel naar oostterwolde (tenminste ik meende dat het daar was, ergens in drente in elk geval op ik meen de 23e) daar zullen ook wel een stuk of wat appies rondlopen hoop ik