[WN] Hoe zit dat bij jullie? [stallings vraagjes]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe zit dat bij jullie? [stallings vraagjes]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:10

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn langzaam aan( voor volgend jaar ), aan het rondkijken voor een western stalling.
We willen graag weten waar we op moeten letten zodat we voorbereid op zoek kunnen gaan.
Dus een beetje orienteren en informatie winnen, kan dan geen kwaad.

Daarom wil ik jullie graag het volgende vragen.

bij welke western of gedeeltelijk western pensionstal/manege staan jullie?
Wat zijn jullie ongeveer kwijt aan stallings kosten?
En wat zit er dan allemaal bij?
Van welke fasciliteiten mag je gebruik maken?
Zit er dan les bij in, of komt dat er nog los bij?
Binnenbak, buitenbak of allebei?
Wat voor bodem bedekking?
moet je zelf mesten of wordt dat voor je gedaan?
Heb je leuke uitrij mogelijkheden?
Zijn hengsten welkom?
Voordelen/nadelen?

Alvast bedankt voor de genomen moeite Ja
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-08 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Barramundi

Re: Hoe zit dat bij jullie? [stallings vraagjes]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:15

Wil je alleen informatie over (100 procent) western stallen, of 'alle soorten' stallen?? Ik sta nl ergens wat geen westernstal is, maar waar wel een aantal mensen western rijden..
(voordat ik een heel verhaal ga neertypen waar je niet naar op zoek bent Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:16

gemengd is ook goed Knipoog
heb het gelijk even aangepast in de begin post Ja

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:31

Ok, daar gaat-ie:
Onze pensionstal heeft nu ook een binnenbak, iets kleiner dan 20x40 (is net deze week aangelegd), een buitenbak van nu nog 20x40, wordt als het goed is groter gemaakt. Bakken worden allebei Achterberg-bodem als ze klaar zijn.
Verder hebben we een stapmolen, een paddock, in de zomer staan de paarden op het land, winter binnen.
Omdat we in een overgang zitten van oude naar nieuwe eigenaar kun je nu nog zelf uitmesten, op termijn wordt dat voor iedereen gedaan. Het is mogelijk om je paard overdag in de stapmolen te zetten, betaal je wel extra voor.
Uitrij-mogelijkheden zijn een klein recreatie-gebied/bos op 10 min stap-afstand met ruiterpaden. Anders langs fietspaden door de polder.
Les wordt niet standaard op of door de stal verzorgd, je kunt wel je instructeur laten komen als je dat wilt.
Op dit moment betaal ik 320 euro (incl stapmolen-toeslag), maar de verwachting is dat de stalprijs komend jaar omhoog gaat omdat er van alles bijgebouwd/verbouwd wordt (vroeger hadden we geen berijdbare binnenbak enzo).
Voordelen: superdicht bij huis (3 min) en een mooie, goed verzorgde accomodatie met ruime boxen. Nadelen: 's winters geen mogelijkheden voor weidegang en op dit moment de stijgende prijs Haha!
Dit alles is in de buurt van Rotterdam.

Megs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:52

Ook ik sta op een stal met een gemengd gezelschap. Momenteel zijn we met 3 westernruiters.
Wij hebben alleen een buitenbak (eb/vloed heet dat geloof ik), zomers weidegang in kleine groepen. 's Winters kan je gebruik maken van de paddock. We hebben een stapmolen tegen extra betaling.
Je moet wel zelf mesten.
Instructie ook zelf regelen.
Je kan naar buiten langs de weg en over fietspaden.
Er staat nu ook een hengst, dus ik denk dat dit in overleg wel kan.
Het is een gezellige stal met een ruime boxen. En ik betaal nu 175 euri. In de buurt van hei-en boeicop.
Nou dat was het geloof ik wel zo'n beetje Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:27

.

gewone stalling, vooral recreatief, western en NH mensen

120 op de wei, 220 op stal voor een paard. Wat goedkoper voor een pony. Daarvoor wordt de stal gedaan en worden ze dagelijks op de wei gezet als ze 's nachts op stal staan.

binnen en buiten zetten, voer, gebruik van faciliteiten.

twee grote buitenbakken (waarvan één enorme met divers balkenmateriaal). Eén binnenbak. Spuitplaats met warm water.

Er is wekelijks een les van de pensionhouder.

2x buitenbak en 1x binnenbak.

zand, achterste buitenbak is hoog gelegen, goede afwatering.

mag zelf, kan worden gedaan. Kost 15 per maand.

Enorm leuke uitrijmogelijkheden.

Zijn hengsten welkom?
ja, maar moeten wel apart van de groep, er is geen hengstenwei op het moment.

Voordelen/nadelen?
Veel voordelen, geen tot weinig nadelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:37

ik sta in het gooi en ben 270 euro kwijt aan volpension incl weidegang. We hebben een binnenbaan en er rijden maar 5 western ruiters. Sliden gaat hier helaas niet want het is een bodem die alleen voor dressuur en springen geschikt is! er zijn overigens geen hengsten welkom en de buitenbaan is ook niet om te juigen!

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:47

Share schreef:
Hallo,

Mijn vriend en ik zijn langzaam aan( voor volgend jaar ), aan het rondkijken voor een western stalling.
We willen graag weten waar we op moeten letten zodat we voorbereid op zoek kunnen gaan.
Dus een beetje orienteren en informatie winnen, kan dan geen kwaad.

Daarom wil ik jullie graag het volgende vragen.

Zijn hengsten welkom?
Voordelen/nadelen?

Ik heb op 2 verschillende stallen gestaan, eerst op een een volledig western gerichte stal, en nu gemengd, voornamelijk engelse ruiters en een handejevol western

eerst de westernstal, daar ben ik nu sinds anderhalf jaar weg, dus sommige dingen kunnen niet meer helemaal kloppen
Wat zijn jullie ongeveer kwijt aan stallings kosten?toen was dat 235, ik geloof nu 255
En wat zit er dan allemaal bij?dit was op basis van volpension, dus alles werd verzorgd
Van welke fasciliteiten mag je gebruik maken?rijbakken, stapmolen, wei (beperkt), voer, stal, stro, solarium (was een euro per x geloof ik)
Zit er dan les bij in, of komt dat er nog los bij?les was apart
Binnenbak, buitenbak of allebei?buitenbak en overdekte bak
Wat voor bodem bedekking?zand, redelijke zware bakken
Heb je leuke uitrij mogelijkheden?ja, op ongeveer 20 min stapen afstand
Zijn hengsten welkom?geloof het wel
Voordelen/nadelen?voordelen: alleen western ruiters, dus geen gezeur over andere rijstijl, nadelig was dat er ook redelijk was lessen werden gegeven en dan de binnenbak altijd bezet was. nogal nadelig voor met slecht weer en in de winter

mijn huidige, gemengde pensionstal zegmaar:
Wat zijn jullie ongeveer kwijt aan stallings kosten?180 euro, halfpension
En wat zit er dan allemaal bij?stalling en stro, voer verzorg ik zelf, hooi koop ik bij de staleigenaar
Van welke fasciliteiten mag je gebruik maken?binnenbak, buitenbak,longeerbak, springmateriaal (handig met balken voor trail oefenen) diverse weides. stapmolen (70 ct per half uur)
Zit er dan les bij in, of komt dat er nog los bij?ik heb mijn eigen instructrice, les is dus apart
Binnenbak, buitenbak of allebei?allebei!
Wat voor bodem bedekking?goed onderhouden zand bodem, dit jaar nog vernieuwd in binnen en buitenbak
moet je zelf mesten of wordt dat voor je gedaan?zelf mesten, maar als we op vakantie zijn word het wel gedaan
Heb je leuke uitrij mogelijkheden?direct aan het bos!
Zijn hengsten welkom?ja
Voordelen/nadelen?voordelen: er zijn een paar regels maar je kan eigelijk doen en laten wat je wilt, iedereen laat andere in hun waarde, mijn paard kan lekker op wei, ik bepaal zelf wat voor voer ze krijgt, kan altijd rijden. nadelen zijn er eigenlijk niet echt..

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:30

waar woon je en welke omgeveing zoek je wat? heeft weinig zin om van heel nl alles op te schrijven, ahha

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:40

Je hebt pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:08

Ik woon in zuidholland, maar dicht bij brabant en dicht bij gelderland.
Mijn vriend en ik hebben wel plannen om naar west brabant te verhuizen Ja

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. erg intressant allemaal Ja

Yuma, ik heb je pb gelezen. ik zal je nog wel terug pben als ik het mijn vriend ook heb laten lezen Knipoog

Nog meer mensen?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:19

Share schreef:
bij welke [b]western of gedeeltelijk western pensionstal/manege staan jullie?[/b]
Een pensionstal waar elke tak van sport zo'n beetje beoefend wordt in Z-W Drenthe.

€ 110,00

Zeer ruime open box en gebruik van een kast die op slot kan, onbeperkt ruwvoer, onbeperkte weidegang (eigen keuze 's nachts wel/niet binnen), paarden worden gevoerd en buiten/binnen gedaan. Exclusief vlas en krachtvoer (krachtvoer kan zelf neergezet worden en wordt op jouw aanwijzing gevoerd of je kan brok afnemen van de eigenaar die op jouw aanwijzing je paard voert).

Twee verlichte buitenbakken, longeerpaddock, kantine met eten/drinken (opschrijven) en wc, eenvoudige wasplaats.

Komt er nog bij.

Buitenbakken.

Eentje met snippers en een gedraineerde zandbodem.

Moet je zelf mesten of wordt dat voor je gedaan?
Zelf doen en vlas op het bord schrijven.

Ja zit op 5 minuten afstand van bos en heide.

Zijn hengsten welkom?
Weet ik niet, volgens mij liever niet.

Voordelen/nadelen?
Geen nadelen, bevalt prima.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 07:59

Ik sta op een hele kleine pensionstal vlakbij Leeuwarden.
Ik betaal 150,00 euro in de maand. Ik moet er wel bijzeggen dat ik veel meehelp op stal met voeren, binnen-en buitenzetten en uitmesten.
Ze heeft een ruime box, staat in elk geval overdag buiten, maar zo lang het land het toelaat snachts ook.
Er wordt uitgemest, elke dag, meestal doe ik het zelf (omdat ik het leuk vind), maar als ik geen zin of tijd heb, wordt het gedaan
Ik gebruik vlas, dat schaf ik zelf aan, zit niet bij de prijs in. Je kan ook meer stalgeld betalen, dan kan je stro gebruiken. Verder mag ik kuil/hooi gebruiken zoveel als ik wil. Ook krachtvoer zit er bij in, ik mag zelf bepalen wat mijn paard krijgt.
Er is een zadelkamer en ik heb een kast tot mijn beschikking voor de rest van mijn troep zoals dekens. Ook mijn menkar staat er (binnen) en de kist voor het tuig. Er is ook een kleine wasplaats, alleen koud water.
In overleg worden er ook wel dekens op en af gedaan voor je.
We hebben alleen een buitenbak, die ook als paddock dient. Bij slecht weer is de bak redelijk goed. Er is geen WC of kantine, wel een waterkoker en een doos theezakjes en een pot oploskoffie Knipoog
Uitrijmogelijkheden zijn om de hoek, ruiter-en manpaden. 20 minuutjes stappen naar de rijvereniging met mooie binnenbak en crossbaan.
We hebben liever geen hengsten. De stalhouder zelf heeft merries en de pensionpaardjes zijn ook dames. De paarden gaan elke dag naar buiten, maar de omheining gaat geen hengst tegenhouden, dus die zou dan de hele dag binnenstaan, vandaar geen hengsten.

Nadelen: ach, elke stal heeft wel eens iets dat je soms wat irriteert denk ik, maar de laatste tijd kan ik niets bedenken. Met dit weer is het land een blubberbende, maar dat is overal. Dat houdt je niet tegen denk ik. Of je moet de paarden binnenhouden......

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 08:16

Ikzelf sta op een kleinschalige pensionstal waar een aantal (recreatieve) westernruiters staan, oa ikzelf. Lachen
Zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.. Ik woon overigens in Zeeuws Vlaanderen, dus qua stallingen niet dikbezaaid en daarom kan alles nog goedkoop vanwege weinig concurrentie. Lachen

Share schreef:
Een paardenpension in de omgeving van Oostburg, Zeeuws Vlaanderen.

Ongeveer 300 voor 2 paarden, all inclusief

Mijn paarden staan naast elkaar in mooie ruime, open boxen. Ik huur de 2 buitenstallen, dus mijn beestjes kunnen ook lekker naar buiten koekeloeren. Haha!
Voeren, mesten, binnen/buitenzetten (winter/zomer), dekens wisselen, als de DA of Hoefsmid komt kunnen zij dit voor je overnemen.. Medische zorg etc. Ja, eigenlijk is alles bespreekbaar en kan alles, zonder extra te betalen.

Elke dag weidegang, bij slecht weer op ruime paddocks met hooi.
Verlichtte buitenbak 20x40. Ruime poetsplaatsen, wasplaats. Grote gezamelijke afgesloten zadelkamer.
Toilet.

Komt er los bij, er komt iemand aan huis lesgeven bij ons.

Buitenbak

Westerscheldezand, ook bij slecht weer goed te rijden.
Er staat dan wel wat water op staan, maar de boel word niet glad of modderig.

Moet je zelf mesten of wordt dat voor je gedaan?
Word gedaan..

Jawel, mooie rustige polders en strand.

Zijn hengsten welkom?
Liever niet.

Voordelen/nadelen?
Het bevalt me prima, dus geen nadelen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:10

mijn paardje staat in Belgisch limburg, vlak over de grens bij Maastricht. ik sta daar samen met nog 2 andere meiden (er staan nu in totaal 5 paarden). de meiden zijn NH gericht, ze rijden bitloos (touwhalster), maar wel met zadel (garland en freeform).
de stalling is op basis van halfpension, de paarden worden s'morgens gevoerd (dit zetten wij s'avonds al klaar) en op de wei gezet, er is stromend water en licht, maar voor de rest moeten wij zelf zorgen.
het zijn open stallen (ze kunnen wel dicht in geval van nood) en voor de stallen ligt een tamelijk grote zandpaddock. hier staan de paarden in de zomer alleen s'avonds/s'nachts en in de winter 24/7. bovendien gebruiken we deze ook als rijbak.
we hebben de beschikking over circa 2 hectare grasland, wat onderverdeeld is in 4 weides. zolang er genoeg gras staat en de grond niet te nat is, gaan ze hier overdag op.
zoals ik al zei, staan we er met 3 meiden en wordt er onder elkaar geregeld wie welke dag s'avonds gaat voeren, mesten en verzorgen.
bovendien zitten we vlakbij het bos en de heide, dus mooie uitrijmogelijkheden gegarandeerd! Haha!

voordelen

per paard betalen we € 80,-
er is altijd toezicht!
er is stromend water en stroom/licht... in de zomer zetten we gewoon een slang op de kraan en voila: wasplaats (met koud water)...
ik heb de controle over wat en hoeveel mijn paard te eten krijgt...
de paarden krijgen veel frisse lucht en beweging...
de paarden hebben altijd gezelschap...
we hebben 4 weides, zodat we op tijd kunnen afwisselen, wat inhoudt dat we voor de hele zomer genoeg gras hebben!
het is vlakbij militair terrein, dus onze paarden zijn echt bomproof Haha! (elke morgen, behalve zondag, schietoefeningen)
als ik een dagje niet kan, dan regel ik dit met een van de anderen. de meiden zijn echt geweldig! Lachen
een heel belangrijk voordeel: er zijn geen dazen!
de uitrijmogelijkheden zijn eindeloos: veel zandpaden, weinig mensen (als ik ga uitrijden kom ik zelden of nooit iemand tegen, op de rijpaden groeit gewoon gras!) en als je het ene bos uit bent, kun je de weg oversteken en dan kom je in het volgende bos...
geen openings- of sluittijden...
er is een kleine kantine met een koelkast, vriezer, koffiezetapparaat, waterkoker,verwarming en er is een toilet!

nadelen

we moeten zelf ons hooi aankopen (we hebben wel opslagruimte tot onze beschikking)...
in de winter is het vroeger donker en kun je niet echt veel meer doen met je paardje...
als het veel geregend heeft, dan is de paddock erg nat (maar zodra de zon weer een dagje geschenen heeft is het droog). snel nat en snel droog dus...
in de zomer zitten er veel teken (we spuiten de paarden in met frontline, dit helpt best goed!)...
met 5 paarden heb je in de winter veel te mesten... Boos!

ik heb op verschillende stallen gestaan, maneges en pensionstallingen, en zelfs alleen op een weide, maar ik moet zeggen dat dit mij het beste bevalt! in het weekend zijn we meestal alledrie daar en hebben we de grootste lol, gaan we uitrijden enz. echt super! Haha!

hieronder nog wat foto's (zodat je je een beetje een voorstelling kunt maken):

de paddock

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

de boswei

AfbeeldingAfbeelding

de hei en het bos

AfbeeldingAfbeelding

we hebben trouwens een nestje snoezige kittens (3 stuks) op stal, als iemand misschien eentje wil of iemand weet die er eentje wil, pm me dan! dit zijn de eerste kiekjes:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding