Paarden beoordelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Paarden beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 18:30

Dit leek me wel een leuk en interessant onderwerp, omdat ik nog niet zo thuis ben in het westerngebeuren.

Hier een foto: Rachel, 6 jr, 1.48m, Ned. Appaloosa. [Oleander x Joker L Machine]
Afbeelding
Zouden jullie haar in het algemeen willen beoordelen op haar bouw, wat goed is en wat minder is.
En wat bijvoorbeeld goed is voor bepaalde disciplines in de westernsport en wat minder?

Misschien dat iemand anders het ook leuk vind om een foto van zijn paard te plaatsen, zodat anderen hem kunnen beoordelen *LOL*

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 18:52

oei ...dat is 'tricky' ... Haha! , maargoed, je vraagt er dan ook zelf om......
Ik zal 'positief' beginnen

Leuk paard om te zien, de afstamming zegt me iig niks (ben absoluut niet thuis in appaloosa bloedlijnen)... dus wordt een hele gok Clown maar hij 'lijkt' me meer all-round gefokt.
Lekkere 'veilige' uitspraak Haha!

Wat me iig het eerste opviel, dat ik je paard toch ietwat 'zwaar' vindt in de hals en 'neigt' naar een onderhalsje...
Lijkt me dus geen makkelijk paard om nageeflijk te rijden Scheve mond
Dus kort samengevat; stevig in de achterhand (goeie beweging) en moelijk in het 'voorste' gedeelte ... misschien zelfs neiging om op de voorhand te gaan lopen...

Zo... ik ben de eerste... en nu ben ik benieuwd hoever ik er misschien wel niet 'naast' zit of niet Haha! Knipoog

groetjes

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 19:00

Hey Colinda bedankt voor je beoordeling.
Ik zal even wat vertellen over haar afstammeling, Oleander haar vader is een dressuurpaard.
Joker l Machine is een Amerikaans gefokte Appaloosa.

Over haar hals, op deze foto lijkt haar hele hals wat breder dan hij in het echt is. Wat je zegt over het onderhalsje klopt helemaal, die heeft ze overduidelijk. Ze heeft ook gauw de neiging om met haar koppie in de lucht te lopen Knipoog
Goede beweging van achter heeft ze zeker, alleen wat vlakker gangen aan de voorzijde.

Wie volgt? (Met commentaar *LOL* )
Of met een foto van zijn eigen paard? (Wie durft }> )

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:12

Ik ken Joker L Machine zelf niet maar wel zijn familie
Ik zelf denk dat zij goed is voor trail, horsemanship, pleasure maar als je wil wil ik wel het een en ander uit zoeken voor je over Joker L machine en nakommelingen!

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:18

nou ik ben de volgende ik ben ook eens benieuwd naar commentaar van andere dus brand maar los waarvoor denken jullie dat ze het meest geschikt is?? zelfde vraag als Summertje dus!
Afbeelding
Afbeelding
dit zijn de meest duidelijke foto's wat ik tot nu toe heb van haar bouw
mocht het niet goed genoeg zijn hoor ik het wel en probeer zo
snel mogelijk fatsoenlijke te maken
Groetjes Naiomi graag jullie commentaar!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:23

Hoi, ik heb voor een examen paarden moeten beoordelen volgens een lineair scoringsformulier. (beoordeling volgens richtlijnen 'het paard in partjes') Deze foto is niet echt helemaal geschikt. Officieel hoort het paard met het hoofd naar links te staan en niet vierkant maar elk been hoor je te zien. Ook is het handig als de foto mooi 'recht' wordt genomen, nu lijken de verhoudingen misschien wat anders. Overigens is de moeder van oleander een zeer goede (fok)merrie. Oleander is Z2 dressuur ook al heeft hij niet echt de bouw van een dressuurpaard. Hij heeft het bv ook heel ver geschopt op zijn karakter. Zo op het oog lijkt ze wat onderstandig. (heeft ze misschien ooit eens koliek gehad? ) Als je een keer een duidelijke foto hebt vind ik het wel leuk om een scoringsformulier voor je in te vullen. Je weet me te vinden Lachen (overigens vind de eigenaresse van de moeder van oleander het ook leuk om eens een foto van rachel te zien.)

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:24

mijn paard Lovers
Afbeelding

Afbeelding

dus niet wanhopen als het er in het begin niet uitziet Haha!
Laatst bijgewerkt door Jos op 04-02-03 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:25

Ha die Jos Haha! Schijnheilig

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:26

ik had nog wat vergeten carys Bloos

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:31

voor summertje.
ik ga helemaal met colinda mee.
waar heb ik dat eerder gehoorrd Haha!
bij ons op stal staat ook zo'n type paardje.
de achterhand komt goed mee maar door de stevige hals is ze voor wat moeilijker te rijden, dramt ook vaak ff lekker door.

Afbeelding
hier is ze

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:39

Ik heb niet zoveel verstand van de bouw van paarden enzo, dus ik zal daar maar niets over zeggen Knipoog

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van mijn paardje vinden;
Sher, 2 jr, tussen de 1,45 en 1,50 hoog, Quarter Horse (Leos Diplomat x Otoes Crown Pace)
Afbeelding
Afbeelding
Het zijn wel al weer wat oudere foto's, ze is nou niet meer zo overbouwd Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:45

hee ... wat grappig !
Jos; idd... je ziet wel 'gelijkenissen' qua bouw.... Cool
Zat ik toch niet zo heel veel verkeerd.... Clown

mag ik ook meedoen? Haha!
Dan heb ik hier een veulen foto, van Colinda... en we zijn een aantal veulens wezen bekijken, maar ik was dus helemaal verkocht door haar 'conformatie' .... zo had ik ze nog niet gezien en was dus direct
in 'love' Lovers
Maar misschien denken jullie er anders over... brand maar los

Afbeelding

hier staat haar 'halsje' niet zo goed op, dus nog één... hier was ze ongeveer 2,5 jaar.

Afbeelding

ben benieuwd Knipoog

groetjes

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:51

de onderste foto zie ik niet Huilen
maar het veulentje Lovers wat een lekker kontje
raar eigenlijk hè.... als wij zo'n k*nt hebben willen allemaal aan de lijn Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 21:18

nog een keertje ....
(hopen dat ie het nu wel doet) Scheve mond

Afbeelding

op deze foto is tevens de verharing/verkleuren goed te zien.
jos; ja... liefffiee he... alleen... bleek het dus een ongelooflijke draak te zijn }>
wordt nu meer een draak 'je' ...gaat steeds beter

groetjes

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 21:49

ik vind het nog steeds moeilijk om andermans paard te beoordelen helemaal vanaf foto.
maar om het leuk te maken hier een van mijn 1.5 jarige een quarter merrie vader is ks skippa sonny time en moeder is ms tivio breeze.

Afbeelding

Afbeelding

deze foto's zijn zo'n 5 dagen geleden gemaakt, en het weer was niet zo.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:21

Ben ik ook weleens benieuwd naar. Wat betreft de merrie van rina...lijkt wat koehakkig, ik kan het niet helemaal goed zien, dus kan er hééélemaal naast zitten.

Hier wat foto's van Bud, van 6 oktober 2002 (betere standfoto's heb ik niet ):
Afbeelding
Afbeelding

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 00:48

naiomi schreef:
nou ik ben de volgende ik ben ook eens benieuwd naar commentaar van andere dus brand maar los waarvoor denken jullie dat ze het meest geschikt is?? zelfde vraag als Summertje dus!

dit zijn de meest duidelijke foto's wat ik tot nu toe heb van haar bouw
mocht het niet goed genoeg zijn hoor ik het wel en probeer zo
snel mogelijk fatsoenlijke te maken
Groetjes Naiomi graag jullie commentaar!


Pleasure en trail? Ik doe maar een gokje.. Bloos
Leuk paardje trouwens wat voor ras is het?

Enne ik zou graag meer info van Joker L Machine & family van je willen hebben! *LOL*

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 01:00

Cornelie, wat bedoel je met onderstandig? Ik weet trouwens niet of ze een keer koliek heeft gehad bij de vorige eigenaren.. Heeft dat onderstandig zijn ook nadelige gevolgen voor iets Verward
Als je zo'n forumulier voor me in wil vullen, leuk! Mag je gelijk mijn andere papierloze Appaloosa ook even beoordelen Schijnheilig

Jos, leuk kleurtje!
En dat Appaloosapaardje lijkt qua bouw wel een beetje op Rachel, alleen denk ik dat haar hals wat langer is. Enne, die van mij kan ook zo'n drammer zijn.. Lips are sealed

Steeffie en Colinda, de beoordeling laat ik aan iemand anders over! Knipoog
Wel lekkere stevige bouw, daar hou ik van.

Klopt het dat die van Rina nog wat overbouwd is door zijn jonge leeftijd? En dat zijn hals nog wat moet groeien? Zeg het me als ik dit verkeerd zie! Leuk kleurtje trouwens.. *LOL*

Die van jou Xono is ook zo'n lekker ding!
Toch valt het me op dat die van Rina en Xono dat de overloop van schoft naar hals iets apart is, lager ingezet? Of zie ik dit nu ook verkeerd, of is dit juist een goede of bepaalde eigenschap voor een bepaald type westernpaard of voor een bepaalde discipline?

Ik hoor graag jullie mening over mijn meningen..

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 01:18

Wat betreft de merrie van rina...lijkt wat koehakkig.

ja idd het lijkt of ze koehakkig is, maar ze staat wat dom op die foto. heeft op het moment zoiets van moet ik vierkant staan dan ga ik zo gesloten staan dat het er niet meer uitziet }> en dat doeik om het baasje te pesten. ik heb nogal een eigen mening. zo heb ik nog een andere foto dat ze los in de bak staat, maar dan staat ze half van mij afgekeert zo van nee ik wil niet vandaag.

en dat van de aanzet schoft hals was mij nog niet echt opgevallen maar nu je het zegt.


Klopt het dat die van Rina nog wat overbouwd is door zijn jonge leeftijd? En dat zijn hals nog wat moet groeien?
ZIJN Huilen (het is een merrie) hals moet idd nog groeien, maar de vader was ook pas als 4 jarige een beetje paard. en dat overbouwde, ik hoop dat dat nog wegtrekt ja.

colinda ik vind die van jou wel heel Kwijl en je weet wat ze zeggen he, een paard met karakter is een winnaar dus Haha!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 09:54

Oke , dan doe ik ook een duit in het zakje!

Powell is inmiddels 3 jaar oud. De foto is van november.
Het is een New Forest paardje van Kantjes Ronaldo met pit! Hij meet nu 1.47 m.
In het bos wil hij alleen maar naar voren maar in de bak... ahhh, echt heerlijk, helemaal ontspannen en regelmatig!
Hij is van nature heel wendbaar en lenig.
En... wat denken jullie?

Afbeelding

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 10:18

Sorry Rina had er overheen gelezen.. Frusty

Jonge paarden zijn toch vaak overbouwd? Ze hebben nog een hele tijd om een stuk omhoog te groeien, en in de juiste verhoudingen. *LOL*

Laat ik zo maar eens een foto opzoeken van mijn 1,5-jarige Appaloosamerrie, die is wel een heel stuk steviger gebouwd. Bij haar zie je ook dat ze van voren nog een klein stuk 'opgekrikt' moet worden Knipoog

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 10:29

Hai, ik heb rij ook een pony die afstammeling is van Joker L machine. Ze is dit jaar 4 geworden. Heel talentvolle springpony. Heb alleen nog geen goeie foto's van dr, maar die komen er zeker deze week aan. Dit is even een foto van zn koppie: Afbeelding

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 10:30

Ow sorry ik was er vergeten bij te zetten. (Bij de foto hierboven). We noemen 'm Dobby, maar zn stamboeknaam is Balthazar. Afstamming: Sunflower's Joy's Jewel x Joker L Machine

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 10:38

vraagje aan Rina:

Hoe heet de kleur van je merrie?
Echt superrrrrr mooi!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 10:55

Bonnigje schreef:
vraagje aan Rina:

Hoe heet de kleur van je merrie?
Echt superrrrrr mooi!


Als ik het goed heb gezien, dan is de kleur "buckskin". Ook wel 'valk' genoemd onder het niet- westernvolk *LOL* . Mooi he....