Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Reden_ schreef:heb ik ook een tijdje gehad. Vanalles geprobeert. Bij mij was het gewoon eigenwijzigheid. Ik heb toen advies gekregen. ligt te rijden. Aanspringen ingalop in de hoek met goed stelling en daarna pas doorzitten. Als je van te vorgen gaat doorzitten heeft je paard namelijk al lang bedacht hoe hij gaat aanspringen 'verkeerd' bij mij was het paar keer mislukt maar daarna ging het goed!
Tirzameisje schreef:Mijn vorige pony deed dit ook. Eerst een hele periode rechtsom, toen een hele periode linksom. Haar moeilijke en makkelijke kant wisselde eigenlijk de hele tijd af. Wat ik deed was haar gewoon terug pakken, en opnieuw aan laten springen. Desnoods door wat duidelijker te zijn voor bijvoorbeeld iets meer stelling te nemen. Wat doet hij als je hem terugneemt en opnieuw aanspringt?
Tirzameisje schreef:En als je hem door laat galoperen? Blijft hij dan verkeerd?
Bolieke schreef:Mijn paard sprong linksom ook steeds in rechtergalop, terwijl hij dat voorheen wel goed deed. Een testje in de round pen (dus zonder ruiter) liet me zien dat hij wel degelijk nog links kon galopperen en dat het in mijn geval wel koppigheid was, zo was ik zeker dat het niets lichamelijks was. Na een goede maand lekker eigenwijs te zijn, gaat hij terug in linkergalop (op buitenrit zelf uit zichzelf).
Dankzij oa oefeningen zoals DubbelDun het beschrijft. Ook m'n eigen houding liet te wensen over in die linkergalop. Ik heb dan ook enkele keren met een dressuurzweep gereden om zijn rechtachterbeen te stimuleren omdat hij eigenlijk tegen m'n buitenbeen aan het vechten was.
Ik rij hem nu al volgt. Ik vraag binnenstelling op de grote cirkel, totdat hij ontspant (en nageeft), dit kan wel even duren. Zodra dat hoofdje lekker ontspannen, licht naar binnen staat, leg ik m'n buitenbeen aan, kusje en springt hij 90 % van de keren goed aan. Dat moment, van lekker ontspannen met binnenstelling, duurt soms maar een paar seconden. Het is dus de kunst om juist op dat moment de galop te vragen. Niet makkelijk hoor. Mis je je moment, dan moet je gewoon rustig opnieuw die binnenstelling vragen tot een nieuw goed moment. Ik hoop dat het helpt!
Die van jou gaat hoegenaamd niet meer in de juiste galop (zelf zonder ruiter), dat vind ik wel een beetje raar. Dus als dit blijft duren, zou ik toch de DA (of osteopaat) laten komen. Het feit dat het paard het wel deed en nu helemaal niet meer, kan idd duiden op iets lichamelijks.
cissy schreef:hoever in de africhting is je paard, heb je heup controle? dan zou je eens een lichte travers houding kunnen aannemen dus heup naar binnen zodat het buitenachterbeen eronder komt en de binnenkant ruimte heeft om aan te springen. Dus niet aan de voorkant stelling vragen maar hoofd rechthouden en via de achterkant buiging vragen.
Sonja schreef:Galoppade begint met een achterbeen, niet met een voorbeen.
het binnenachterbeen en buitenvoorbeen samen zijn de 2 uit de 123 en het binnenvoorbeen is de 3. Galop komt dus van achteren, als je de achterkant (heup) kunt bedienen dan komt de galop vanzelf...