[WN] [RT] "verkeerd" aanspringen in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjuutje

[RT] "verkeerd" aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:36

Hoi,

Misschien hebben jullie nog tips die ik nog niet geprobeerd heb. Mijn paard springt sinds ongeveer 1,5 maand ineens rechts aan in de galop terwijl we linksom gaan... oftewel de verkeerde galop. Hij doet dit zowel onder het zadel als aan de longe, tijdens buitenritten maar ook tijdens baktraining...

Mijn instructie gooit het op disbalans omdat hij nog jong is. Dat zou goed kunnen natuurlijk alleen deed het eerst wel gewoon goed en nu dus ineens niet meer....

Wie heeft er nog leuke oefeningen voor ons om die linkergalop er weer in te krijgen?

_angela

Re: [RT] "verkeerd" aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:40

Mijn vorige pony deed dit ook. Eerst een hele periode rechtsom, toen een hele periode linksom. Haar moeilijke en makkelijke kant wisselde eigenlijk de hele tijd af. Wat ik deed was haar gewoon terug pakken, en opnieuw aan laten springen. Desnoods door wat duidelijker te zijn voor bijvoorbeeld iets meer stelling te nemen. Wat doet hij als je hem terugneemt en opnieuw aanspringt?

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:44

heb ik ook een tijdje gehad. Vanalles geprobeert. Bij mij was het gewoon eigenwijzigheid. Ik heb toen advies gekregen. ligt te rijden. Aanspringen ingalop in de hoek met goed stelling en daarna pas doorzitten. Als je van te vorgen gaat doorzitten heeft je paard namelijk al lang bedacht hoe hij gaat aanspringen 'verkeerd' bij mij was het paar keer mislukt maar daarna ging het goed!

_angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:48

Reden_ schreef:
heb ik ook een tijdje gehad. Vanalles geprobeert. Bij mij was het gewoon eigenwijzigheid. Ik heb toen advies gekregen. ligt te rijden. Aanspringen ingalop in de hoek met goed stelling en daarna pas doorzitten. Als je van te vorgen gaat doorzitten heeft je paard namelijk al lang bedacht hoe hij gaat aanspringen 'verkeerd' bij mij was het paar keer mislukt maar daarna ging het goed!

Juist zo heb ik het ook gedaan!

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:52

Tirzameisje schreef:
Mijn vorige pony deed dit ook. Eerst een hele periode rechtsom, toen een hele periode linksom. Haar moeilijke en makkelijke kant wisselde eigenlijk de hele tijd af. Wat ik deed was haar gewoon terug pakken, en opnieuw aan laten springen. Desnoods door wat duidelijker te zijn voor bijvoorbeeld iets meer stelling te nemen. Wat doet hij als je hem terugneemt en opnieuw aanspringt?

gewoon weer verkeerd aanspringen. Het aanspringen doen we op rechte lijnen en ook in bochten, overal in de bak. Vanuit stap of draf kan hij beiden wel. Hij doet het alleen ook aan de longe, zelfs als ik hem bijzet met wat stelling naar binnen.

_angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:06

En als je hem door laat galoperen? Blijft hij dan verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:19

Zorgen dat 'ie mooi stabiel op het binnenachterbeen staat als je aanspringt, bijvoorbeeld door vanaf een kleine circel aan te springen (die mooi in balans is, dus niet een circel om maar een circel te draaien), of vanuit een lichte schouder-voor.
Verder zou ik kritisch naar m'n eigen houding en zit laten kijken, én 'm even door een osteopaat na laten kijken. Ik geloof niet in eigenwijzigheid wat dit probleempje betreft.

_angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:49

Ik denk ook niet dat het door eigenwijzigheid komt overigens. Maar als het wel degelijk door je eigen verkeerde zit komt, dan kan het niet gaan doorzitten een oplossing zijn om te kijken hoe het dan gaat. Doet hij het dan goed, weet je dat het aan jou ligt.
Mij is ook wel eens verteld dat het door de verandering van bespiering kan komen, zeker als de makkelijke en moeilijke kant elkaar afwisselen. Merk je van zijn makkelijke en moeilijke kant bij andere oefeningen ook iets, of alleen bij het aanspringen?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:24

Dit probleem heb ik ook. Ik was dus bij de clinic van Bill Fleming geweest en die gaf de volgende tip, wat bij mij dus werkt.
Stel je wil rechts aanspringen dan zet je eerst alleen de heup van je paard op een kleine cirkel RECHTS om, daarna zet je de schouder LINKS om op een cirkel. Dan een paar passen achterwaart, de heup nog eens RECHTS om zetten daarna rustig wegdraven en aangalloperen. Bij mij werkt dit dus gewoon echt. Voor links doe je precies hetzelfde alleen andersom, dit wel doen ook linksom, want wat je rechts doet moet je ook links doen bij een paard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:28

hoever in de africhting is je paard, heb je heup controle? dan zou je eens een lichte travers houding kunnen aannemen dus heup naar binnen zodat het buitenachterbeen eronder komt en de binnenkant ruimte heeft om aan te springen. Dus niet aan de voorkant stelling vragen maar hoofd rechthouden en via de achterkant buiging vragen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:36

Mijn paard sprong linksom ook steeds in rechtergalop, terwijl hij dat voorheen wel goed deed. Een testje in de round pen (dus zonder ruiter) liet me zien dat hij wel degelijk nog links kon galopperen en dat het in mijn geval wel koppigheid was, zo was ik zeker dat het niets lichamelijks was. Na een goede maand lekker eigenwijs te zijn, gaat hij terug in linkergalop (op buitenrit zelf uit zichzelf).
Dankzij oa oefeningen zoals DubbelDun het beschrijft. Ook m'n eigen houding liet te wensen over in die linkergalop. Ik heb dan ook enkele keren met een dressuurzweep gereden om zijn rechtachterbeen te stimuleren omdat hij eigenlijk tegen m'n buitenbeen aan het vechten was.
Ik rij hem nu al volgt. Ik vraag binnenstelling op de grote cirkel, totdat hij ontspant (en nageeft), dit kan wel even duren. Zodra dat hoofdje lekker ontspannen, licht naar binnen staat, leg ik m'n buitenbeen aan, kusje en springt hij 90 % van de keren goed aan. Dat moment, van lekker ontspannen met binnenstelling, duurt soms maar een paar seconden. Het is dus de kunst om juist op dat moment de galop te vragen. Niet makkelijk hoor. Mis je je moment, dan moet je gewoon rustig opnieuw die binnenstelling vragen tot een nieuw goed moment. Ik hoop dat het helpt!

Die van jou gaat hoegenaamd niet meer in de juiste galop (zelf zonder ruiter), dat vind ik wel een beetje raar. Dus als dit blijft duren, zou ik toch de DA (of osteopaat) laten komen. Het feit dat het paard het wel deed en nu helemaal niet meer, kan idd duiden op iets lichamelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:49

Cissy, waarom zou je het binnenachterbeen ruimte willen geven om aan te springen?

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 18:05

Tirzameisje schreef:
En als je hem door laat galoperen? Blijft hij dan verkeerd?

Ja, in alle soorten bochten enz. alleen niet natuurlijk als ik van hand verander maar dan raakt hij wel een beetje in de war Haha!

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 18:09

Bolieke schreef:
Mijn paard sprong linksom ook steeds in rechtergalop, terwijl hij dat voorheen wel goed deed. Een testje in de round pen (dus zonder ruiter) liet me zien dat hij wel degelijk nog links kon galopperen en dat het in mijn geval wel koppigheid was, zo was ik zeker dat het niets lichamelijks was. Na een goede maand lekker eigenwijs te zijn, gaat hij terug in linkergalop (op buitenrit zelf uit zichzelf).
Dankzij oa oefeningen zoals DubbelDun het beschrijft. Ook m'n eigen houding liet te wensen over in die linkergalop. Ik heb dan ook enkele keren met een dressuurzweep gereden om zijn rechtachterbeen te stimuleren omdat hij eigenlijk tegen m'n buitenbeen aan het vechten was.
Ik rij hem nu al volgt. Ik vraag binnenstelling op de grote cirkel, totdat hij ontspant (en nageeft), dit kan wel even duren. Zodra dat hoofdje lekker ontspannen, licht naar binnen staat, leg ik m'n buitenbeen aan, kusje en springt hij 90 % van de keren goed aan. Dat moment, van lekker ontspannen met binnenstelling, duurt soms maar een paar seconden. Het is dus de kunst om juist op dat moment de galop te vragen. Niet makkelijk hoor. Mis je je moment, dan moet je gewoon rustig opnieuw die binnenstelling vragen tot een nieuw goed moment. Ik hoop dat het helpt!

Die van jou gaat hoegenaamd niet meer in de juiste galop (zelf zonder ruiter), dat vind ik wel een beetje raar. Dus als dit blijft duren, zou ik toch de DA (of osteopaat) laten komen. Het feit dat het paard het wel deed en nu helemaal niet meer, kan idd duiden op iets lichamelijks.

Daarom heb ik ook juist het idee dat het niet aan mij als ruiter ligt. Zodra het weer het weer toelaat ga ik hem eens "los" longeren, kijken wat hij ervan bakt zonder enige vorm van iets aan zijn hoofd enz. Puur om mijn lichaamshouding vanaf de grond dus.
Hij is overigens juist verder heel erg fijn soepel, makkelijk ontspannen te rijden op beide kanten. Ik denk trouwens niet dat het eigenwijzigheid is hoor, juist meer een onbalans probleem of zoeiets.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 18:12

cissy schreef:
hoever in de africhting is je paard, heb je heup controle? dan zou je eens een lichte travers houding kunnen aannemen dus heup naar binnen zodat het buitenachterbeen eronder komt en de binnenkant ruimte heeft om aan te springen. Dus niet aan de voorkant stelling vragen maar hoofd rechthouden en via de achterkant buiging vragen.

Zover zijn we nog niet maar heb ik gisteravond wel geprobeerd. Weet niet of dat travers heet want ik ken die engelse benamingen niet voor oefeningen. Het paard moet dan op 2 of 3 hoefslagen lopen waarbij hij met de voorkant op de buitenhoefslag loopt en de achterhand op de binnenhoefslag, zoiets...
Ik heb ook nog wat wijken voor het been gedaan om hem wat rechterop te krijgen, hij vindt het in cirkels namelijk erg makkelijk om "plat door de bocht" te gaan in galop.... ook dat wijst meestal op een onbalans probleem.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:34

De mijne wou nooit in de linkergalop, ook aan de longe niet. Ik kreeg toen de tip van een instructeur om de binnenhand iets hoger te houden en stelling naar buiten te nemen zodat de binnen schouder meer vrijheid krijgt waardoor hij makkelijker in de goede galop kan aanspringen. Het heeft bij de mijne goed geholpen en springt al jaren nooit meer verkeerd aan.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 21:10

Helaas, dat laatste heb ik ook al meerdere malen geprobeerd maar zet geen zoden aan de dijk. De stelling naar buiten ga ik nog even proberen, kijken of hij zo voldoende ruimte heeft om het binnenvoorbeen het eerst naar voren te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 23:51

Galoppade begint met een achterbeen, niet met een voorbeen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 01:45

Ik had een friesje die hier problemen mee had, om dit op te lossen moet ik hem meer schouderruimte geven, dus, hoofd naar buiten kijkend en verder alle gewone linker gallop hulpen geven, gaf hem net even die extra ruimte die hij nodig had om zijn been goed naar voren te kunnen plaatsen, misschien helpt dat bij jouw paardje ook. Groetjes

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:39

Sonja schreef:
Galoppade begint met een achterbeen, niet met een voorbeen.

Het grote probleem (meestal) bij verkeerd aanspringen is dat het paard niet luistert naar het buitenbeen van de ruiter, die dat achterbeen moet stimuleren om als eerste te vertrekken. Die oefening waarbij je de achterhand naar binnen zet, is alvast een begin. Soms kan het helpen om dan iets buitenstelling te vragen, maar dat werkt niet bij alle paarden (zoals de mijne). Je paard moet leren luisteren op dat buitenbeen. Een zweepje of spoor kan hierbij helpen. Zodra het paard weet wat de bedoeling is, kan je die terug achterwegen laten. Let wel dat deze hulpmiddelen correct gebruikt, maar dat zal je wel weten.

Dat plat door de bochten gaan is ook weer een "been" probleem. Je moet dat oplossen door je binnenbeen en je binnenteugel (iets opheffen) en je buitenteugel naar buiten te brengen (zo geef je z'n schouder de kans om recht te komen). Maar als hij niet luistert naar dat binnenbeen, is dat ook weer een probleem.

Ik zou zeggen, leer hem goed te reageren op je benen. Wijkoefeningen kunnen hierbij helpen. Dat balansprobleem kan je oplossen door te longeren, zodat hij al eerst op z'n eigen benen leert lopen. Probeer hem ook niet te veel te hinderen moest je onder het zadel, heel dikwijls ligt het aan de ruiter. Veel succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:43

Sonja, ik bedoel zoiets: (ben geen trainer) als je het buitenachterbeen eronder hebt heeft het binnenachterbeen meer ruimte om naar voren te treden. Galop is een 3 tempi gang, 123 en dan het zweefmoment en het buitenachterbeen is de 1 van de 123, als je het buitenachterbeen dus eronder kunt vouwen moet het heel raar lopen wil ie in de verkeerde galop kunnen aanspringen Lachen het binnenachterbeen en buitenvoorbeen samen zijn de 2 uit de 123 en het binnenvoorbeen is de 3. Galop komt dus van achteren, als je de achterkant (heup) kunt bedienen dan komt de galop vanzelf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:18

Klopt, maar de eerste stap wordt gezet door het buitenachterbeen, niet door het binnenachterbeen. Dus als je je paard op het buitenachterbeen gaat zetten, dan lok je juist uit dat 'ie die eerste opstap met het binnenachterbeen gaat maken en dús in de verkeerde galop opstapt...

Reden van kont naar binnen zetten of even schouder voor zetten, is dat je 'm stabiel op het binnenachterbeen wilt zetten, zodat het buitenachterbeen mooi vrijgemaakt wordt om in te stappen in de galoppade. Daarom is timing ook belangrijk bij een nog niet bevestigd paard.
Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:04

dus je zet 1 in positie zodat 2 en 3 verder kunnen Lachen
we bedoelen hetzelfde alleen schrijven het anders op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:04

Waarom woon je dan ook zo ver weg? Is ook veel makkelijker als je 't ff voor kan doen Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb 'm laatst in de les ook op handen en voeten voorgedaan, tot grote hilariteit van de groep. Maar 't heeft wél geholpen want toen snapten ze het doel van hun oefening Haha!

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:08

Ik heb ook een tijdje dat ik mijn pony niet in de rechtergalop kreeg. Ik heb al tip meegekregen om mijn rechterhand iets omhoog te doen. en dan iets stelling naar buiten. Het ging meteen goed. Nu kan ik weer gewoon 'normaal' op de goeie hulpen aanspringen Ja