[WN] veterinaire keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mimo

veterinaire keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:20

Ik ben niet zo thuis in het westernwereldje maar vroeg me af of er voor een wedstrijd (zoals bijv. de NK Marienheem) de paarden veterinair gekeurd worden?

crow

Re: veterinaire keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:48

Nee, er kan in theorie wel doping controle plaats vinden maar dat heb ik ook nog nooit mee gemaakt. Wel op een EK in Aken.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 18:01

misschien toch niet zo'n gekke optie....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:14

Wat is daarvan de achterliggende gedacht ??

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 18:25

ik heb sommige paardjes toch wel erg 'op eieren' zien lopen en andere die beslist niet rad gingen.
Bij mennen of endurance bijvoorbeeld zijn er strenge eisen wat betreft keuringen en ik denk dat dat de paarden alleen maar ten goede komt.

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:56

Naar mijn idee zou het ook een niet zo'n gekke optie zijn. Ik moet zeggen dat ik een paard heb zien lopen waar ik niet heel blij van werd....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:02

Tja dit onderwerp komt ongeveer na elke wedstrijd naar boven en volgens 'kenners' hebben de mensen die dat vinden er geen verstand van Knipoog

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:07

wat zou er op tegen zijn dan? Als 'kenners' zeggen dat er niets aan de hand is mag zo'n keuring geen probleem zijn...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:11

IMO Niets, maar als je een arts zou laten keuren die niet bekend is met westernpaarden kon de helft wel eens afgekeurd worden voor deelname en dan worden de klassen zo klein Haha!
vergelijk het met de 'valse krul' bij dressuurwedstrijden; als die uit de ring gehaald zouden worden bleef er ook niet zoveel over.
Dus elke sport heeft zo zijn 'eigen aardigheden' Haha!

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:12

westernpaard, endurancepaard, dressuurpaard, manegepaard: kreupel is kreupel en rad is rad: ongeacht het paard en de discipline

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:19

Er zijn ook dierenartsen die wel bekend zijn met de westernpaarden, want er worden toch ook westernpaarden gekeurd (en er komen ook westernpaarden door de keuring). Maar misschien is het dan handig een dierenarts met enige relatie tot de westernpaarden te kiezen......
En idd wat mimo zegt kreupel is kreupel, en ik was niet de enige op de tribune die dat dacht....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:22

Maar blijkbaar dacht de jury, of zelfs jury's dat niet aangezien het paard niet in het midden gezet werd.

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:23

DubbelDun schreef:
IMO Niets, maar als je een arts zou laten keuren die niet bekend is met westernpaarden kon de helft wel eens afgekeurd worden voor deelname en dan worden de klassen zo klein Haha!
vergelijk het met de 'valse krul' bij dressuurwedstrijden; als die uit de ring gehaald zouden worden bleef er ook niet zoveel over.
Dus elke sport heeft zo zijn 'eigen aardigheden' Haha!

Dit snap ik niet helemaal.. Een dressuurpaard met een valse krul kan toch makkelijk door de veterinaire keuring komen?? Die is dan toch niet per definitie kreupel?

Wat is dat dan met westernpaarden? Met welke eigenschap van westernpaarden kan je de valse krul van de dressuurpaarden vergelijken? Zijn er zoveel kreupel??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:26

@maline : je moet hier de valse krul niet gaan vergelijken met een IYO kreupel paard. De clou is dat elke sport zo zijn dingetje heeft die anderen menen te zien c.q niet zien of niet willen zien.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:36

Ik doel niet op een bepaald paard: ben meerdere dagen geweest en heb meerdere paarden gezien waar ik minder vrolijk van werd.
Een paard kan door de manier van rijden (engels, western of welke discipline dan ook) niet goed rad gaan maar monsterend aan de hand, op een harde gelijke ondergrond dan MOET ieder paard rad gaan.
Ik begrijp de weerstand voor een keuring niet want ongeacht de sport hoort het welzijn en het belang van het dier ALTIJD voorop te gaan.

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:00

DubbelDun schreef:
Maar blijkbaar dacht de jury, of zelfs jury's dat niet aangezien het paard niet in het midden gezet werd.

Nou dat was mijn grote verbazing, dat het paard niet naar het midden werd gehaald....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:02

En liep dit paard dan aan de hand of onder het zadel ??

simply123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:22

Wat ik weer erg jammer vond was dat er dan ouders zijn die gewaarschuwd worden dat hun paard Kreupel loopt. En dat er dan geen jury is die dit paard de ring uit stuurt en paps en mams alleen maar denken aan het humeur van hun dochtertje. Hoe ver wil je gaan Boos! Boos! Huilen

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:27

simply123 schreef:
Wat ik weer erg jammer vond was dat er dan ouders zijn die gewaarschuwd worden dat hun paard Kreupel loopt. En dat er dan geen jury is die dit paard de ring uit stuurt en paps en mams alleen maar denken aan het humeur van hun dochtertje. Hoe ver wil je gaan Boos! Boos! Huilen

Sja, wie wil er nu een dochtertje met een rothumeur... logisch toch Clown

"Dat paard is helemaal niet kreupel...dat loopt altijd zo."

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 20:29

inderdaad: hoe ver wil je gaan en dat geldt voor iedereen die een paard laat starten die niet door een keuring heen zou komen.

simply123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:34

Ja waar trek je je grens.... Gaat het om een titel of gaat het om samen en dan met nadruk op SAMEN fijn een wedstrijd rijden?????????

simply123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:36

Ik vond het dit jaar een erg gezellig Nk maar vind dat er teweinig naar het wel en wee van de paarden gekeken werd. Zag weer dingen in de losrij arena waarbij ik dacht :-( hoever laat iemand het gaan?