[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimvicious

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:23

Oh wat ruk zeg Denise. En de Nika dekens? Anders kom je denk ik echt op de "quarter" merken maar die weten de prijzen helemaal wel....

Lilo vond 't allemaal schitterend. Knuffels in overvloed dus werd ze ook gewoon zonder halster of touw of wat dan ook geënt :P

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:36

Zo effe gezocht hoor. Maar ik heb wel eens een Nika gehad. Ik kon die naam even niet meer voor me halen. Deze was toen wel te groot, maar dit is 2013 .. toen was ze een 3 jarige beebie.

Afbeelding

Dit staat er bij in de email:
Ik kocht op dat moment maat 185 gezien normale 175 dekens te krap waren. De 185 van jullie
was voor het mooie net te groot (en daardoor ook best zwaar en hing op de schoft)
Ik heb bijgaande een foto van onze oude Nika deken geplaatst. En een foto van hoe zij nu is. Ik snap dat jullie daar niet veel van af kunnen zien, maar wellicht in de goede richting wijzen?

Oh dit was Beeb 2015

Afbeelding
Ik vraag me af waar dit is ... :') Ik denk Limburg.
Wat een bizar verschil zeg. Ik schrik er een beetje van.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 18:59

Die laatste foto? Wat bedoel je dan?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 19:52

Nee verschil met mijn foto van dinsdag.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:54

Ben ik weer :)
Vandaag had ik een goede dag dus ik ben lekker naar Beeb gegaan. Heerlijk met al die hoosbuien in de auto haha. Toen ik aankwam op stal stond ze lekker in de modder samen met d'r vriendin, als ik dan mijn raampje open draai en 'Beeeeebie' roep dan gaat dat hoofd altijd met een ruk omhoog van 'Ik hoorde mijn naam!'. Zo leuk <3
Omdat ik wist dat haar vriendin de verzorgster ook kwam heb ik ze er samen uitgehaald. Normaal gaat dat prima. :') Maar Beeb had dr grappenmakerbroek aan want die begon ineens te lopen. En die bleef lopen. Ergens achterin de stal kon een hoopje hooi d'r verlijden en bleef ze stil staan. Wat een flater haha.

Daarna fijn gepoetst, gereden en foto's gemaakt. Via de CounTree ranch ga ik een uitgebreid onderzoek doen. Door middel van het opsturen van haar gaan ze van alles controleren. Vond het wel sneu om die te trekken :') Ze keek me echt aan van 'klerewijf, wat doe je'. Er wordt in ieder geval dan gekeken naar PSSM1, EMS, IMM en nog heel veel meer. Ook welke kleuren ze allemaal draagt, bijzaakje.

Volgende stap is maandag de dierenarts bellen voor een bloedonderzoek op het gebied van mineralen en vitamine. Ik moet ergens beginnen. Ze is niet doodziek maar er zit me iets niet lekker en ik wil knopen gaan doorhakken en niet meer het gevoel hebben dat ik overal wordt weggewuifd.

Voor CounTree ranch moest ik ook foto's maken, dus verzorgster van vriendinnetje heeft even geholpen. Beeb heeft nooit halter training gehad dus uh.. tsja. Het was een uitdaging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zag er in ieder geval minder schokkend uit dan afgelopen dinsdag. Met het rijden ga ik nu meer spiergericht trainen, iemand nog tips daar in? Ik heb nu het overgangen rijden, schijn overgangen, achterwaarts etc. Tips zijn altijd welkom.
Ook degene die mij ondersteunt (is verzorgster van Beeb d'r vriendin) over het longeren gehad en die gaat nu ook wat meer meepakken. Al deed die al groter, kleinere volte, overgangen etc. Maarja. Nu ook met wat pessoa erbij, maar heb gezegd dan voor wel zo los mogelijk dat ze geen valse knik krijgt en haar eigen houding mag aannemen. Ze gaat al snel uit zichzelf zakken, maar die pessoa ondersteunt wel wat met het lichaam. Vast zetten ben ik geen fan van, dus ook hier weer andere opties altijd welkom.

Zo, dat was onze zaterdag :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:12

Goed dat je je gevoel volgt. Jij kent Beeb het beste. Ik werk in de zorg, en wij worden altijd gestimuleerd ons 'niet pluis-gevoel' serieus te nemen. Zou dat met mijn dier ook doen.

Hopelijk blijkt uit de onderzoeken dat het iets kleins is en/of iets dat goed op te lossen is!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:25

Waarom ga je dan met pessoa rijden? Geen judgement, maar interesse.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:15

Met een pessoa ga je niet rijden. Verder leg ik het hoe en waarom uit.

Thanks miereneter! Dat hoop ik ook :)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:44

Zoveel mogelijk uitsluiten en als t kan een oorzaak vinden. Succes Denise, ik hoop dat je het vindt!
Veel noem je al, ik mis met balkjes werken. Dan activeer je vooral achterhand en rug.

Bijzetten is geen schande, het is een hulpmiddel. Veel vergeten dat en gebruiken t te veel of lang.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:53

Jaa balkjes! Daar kwam ik niet op maar gaan we ook doen :)

Klopt het is ook als hulpmiddel bedoelt. Er wordt nu alleen aan een longe gelopen, puur zodat ze beweging heeft omdat mensen daar zo over zeuren. Geen spieropbouw dus, gewoon lopen. Daar willen we verandering in en degene is niet zo handig met dubbele longe maar heeft wel ruime ervaring van haar eigen paarden met de pessoa. Helemaal prima, give it a try. Is t niets dan is t niets. Dankjewel Yvette :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:01

Ik vind haar darmen erg leeg lijken (ingevallen flanken). Krijgt ze wel voldoende ruwvoer over de dag heen?

Kun je met dubbele longe longeren? Dat kan ook heel fijn zijn. Balkjes doen het ook altijd goed. En goed ondersteunen met eiwitten.

Pssm vind ik geen gekke om te onderzoeken. Wat me opvalt is de grote deuk in de flanken en achterhand. En de aangetrokken buikspier net voor de flank (die schuine lijn). Dat zie je vaker bij pssm’ers, maar ook paarden die te weinig ruwvoer krijgen. Is ze niet 5-panel getest?
Maar goed dat je het aanpakt. Ze ziet er niet slecht uit, maar ik zie er wel een soort van ongemak in haar lijf aan.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:10

Ik kwam rond etenstijd, dus ze had vandaag voor t eerst wat later eten.
Ze krijgen 4x op een dag ruime hoeveelheid ruwvoer bij ons.

Ik heb Baby 12 jaar geleden aangeschaft, toen was panel en pssm nog niet zo bekend. Daar is ze dus niet op getest, ben ik hard mee bezig.

Ik ga het nu even hierbij laten. Tips kan je altijd via PB sturen maar het mag weer even over iemand anders in t topic gaan :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:15

Oh ik heb er geen last van hoor :D
Maar top dat je het onderzoekt. Altijd je gevoel volgen :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:17

Vriendelijk Denies :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:21

Daihyo schreef:
Oh ik heb er geen last van hoor :D
Maar top dat je het onderzoekt. Altijd je gevoel volgen :j

Dankjewel :)

Zertab schreef:
Vriendelijk Denies :')

Jammer dat je het zo ziet. Ik sta al weken met mn rug tegen de muur en wordt aan alle kanten afgewimpeld of krijg geen reactie. Zit met mn handen in het haar omdat ik bang ben dat t helemaal mis is.
Het spijt me als ik dan even een stapje terug doe omdat het me emotioneel raakt. Ik wil juist niets verkeerd zeggen.
Daarom laat ik t nu even.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:07

Hoe kijken jullie aan tegen yearling lunge line classes? Mij werd gevraagd of ik dit volgend jaar met Tulip wil doen maar ik twijfel nog.

Een longe line class is een categorie waarbij je 90 seconden hebt om je paard te longeren. Een kwart rondje in stap, 3/4 rondje in draf, en daarna een rondje in handgalop. Daarna stop je het paard, laat je het omdraaien, en doe je alles nogmaals op de andere hand.

Tulip wordt in april 1 jaar oud en in juli vind de show plaatst waar ik haar in deze categorie zou showen. Het gene wat mij tegenhoud is de Nederlandse gedachtegang dat longeren niet goed is voor een jong paard. Men zegt hier 'het is maar 90 seconden', maar je moet er natuurlijk wel voor oefenen. Aan een kant denk ik, als ik in April zo'n 1 keer per week ga oefenen met grondwerk dan heb ik haar in juli wel zo ver dat ze het longeren snapt en klaar is voor de show. Maar aan de andere kant denk ik, dan nog moet ik haar het longeren aanleren, ook al is het maar 5 minuten per keer.

Of ik nu wel of niet met deze categorie mee ga doen, ik ga in de lente sowieso beginnen met grondwerk (achterhand en voorhand wijken voor druk, achterwaards), en aan het haltertouw meelopen als ik buitenrij (hooguit 1 km) met Nike. Maar ik twijfel dus tussen mijn Nederlandse gedachtegang en het gene wat hier normaal is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 19:14

Ze doen het idd ook bij de Paints, ik heb mijn twijfels over de éénjarige...tweejarige snap ik nog wel.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:47

Vervelend dat je je niet gehoord voelt, dan wel gepushed voelt op stal, Denies. Is soms wel fijn om vertrouwen te krijgen én niet alles in je eentje op te hoeven lossen.

@juniper: persoonlijk vind ik dat een eenjarige nog niets hoeft te doen. Meelopen aan halster, voetje geven, dat wel. Verder lekker baby zijn en manieren leren in de kudde. Geen oordeel over mensen die dat anders doen, maar ik zie ook geen enkele meerwaarde van lunge line classes. Ze zijn nog zo jong.

Vandaag heb ik geholpen met de uitreiking van lintjes, prijzen en medailles op het NK van de DAWRA. Meteen mijn eerste kennismaking. Wat een leuke club is dat! De sfeer was geweldig en de mensen verschrikkelijk aardig. Opvallend hoe relaxed het eraan toe ging. Mooie paarden, mooi tuig, mooie rondjes gezien! Kan niet wachten om zelf ook deel te nemen (met name de trail-achtige onderdelen).

Terwijl wij in de binnenbak zaten, reden de dresuurruiters van de AVS hun proeven buiten. In de stortregens. Ik had echt medelijden met ze. Maar was wel blij dat wij droog zaten :Y)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 21:00

De DAWRA is idd een gezellige groep mensen. :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:50

Juniper, ik denk dat je Nederland en Amerika niet met elkaar kan vergelijken. Ze zijn daar met veel heel vroeg. Persoonlijk vind ik dat je met een Quarter echt wel spelenderwijs dingen kan doen, dat heb ik immers ook gedaan. En ik heb ook dingen gedaan die volgens het boekje en het bokt-boekje niet kunnen, en toen heb ik (in mijn ogen) een blij oké paard. Ja, nu dan wat strubbelingen maar goed dat krijgt ieder dier.
Ik had nog nooit van die klasse gehoord. Met één jaar zou ik het wellicht niet doen, met twee jaar zou ik het prima vinden kunnen. Een goede basis die je nu al spelenderwijs er in kan krijgen is alleen maar erg fijn voor alles wat nog komen gaat.
En ik ben van mening dat er zat Quarters en Paints rondlopen die die behoefte ook echt al hebben. De één is de ander niet, ik voelde bij Beeb bepaalde dingen ook aan dat het kon. Maar er zit inderdaad een verschil tussen gelijk 5 dagen vol aan de bak en 2x 10minuutjes in de week. Jij kent je paard, jij maakt de keuzes :knuffel:

Misschien zit het tussen m'n oren hoor miereneter. Maar soms wordt het bij mij qua emoties ook even teveel haha.
Leuk dat het zo goed voelde! Überhaupt is de sfeer op western wedstrijden al een stuk relaxter, dus daar ga je het zeker goed naar je zin krijgen :D

Ik ga er niet teveel over uitwijden maar de DNA test is vandaag op de post gegaan. Ik heb gecontroleerd naar alle namen en daar zit o.a ook de 5-panel test in. Ook nog andere moeilijke termen die jij benoemde Daihyo, dus hij is echt compleet. Mag ook wel voor dat geld -O- Het gaat nu ongeveer 4,5 week duren voor de uitslag. Via PB kan ik eventueel een screenshot sturen met alle moeilijke termen.
Donderdag komt er een dierenarts bloed afnemen om te controleren op vitamines en mineralen. Volgende week dinsdag komt de osteopaat en dan moet ze ook nog geënt worden en hoefsmid - dus mijn portemonnee is niet zo blij met me :Y)
Maar hee, alles om die herrie in mijn hoofd rustig te krijgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:20

Spannend. Ik hoop dat de testen negatief terug komen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:23

Success met de test, hopelijk is het 'verspild geld' en komt alles negatief terug.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:34

hoi mensen,

Ik lees al eventjes mee in deze groep, en inmiddels heeft mijn zus via een kennis een quarter gekocht.
Ik vroeg mij af, waar kopen jullie de toebehoren voor je paard?

en vraag 2: ik ben zelf aan het rondkijken voor een quarter, maar waar vind je een beetje goede/gezonde quarter ? site zoals Ehorse en marktplaats?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:14

Western gerelateerd kan je bij Arthur's kopen. Andere paardenspullen bij Epplejeck, Divoza, Ooteman.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 17:18

Eurohorse heeft nu ook een winkel. :D In Moordrecht geloof ik.