[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:23

Laag 2
Afbeelding

Fromz1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:04

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en vond dit een erg leuk topic. Heb als kind lessen gereden (Engels) en op latere leeftijd kort bijrijder geweest (ook Engels) en de laatste jaren tot 5 jaar geleden, zo af en toe een buitenrit via een Tinkerstal. Tinkers koos ik met name omdat ik onzeker kan zijn in het zadel (Angst om te vallen) en de Tinkers bomproef waren. :j
In de omgang met paarden (dus ernaast) nooit onzeker geweest en heb me altijd aangesproken gevoelt in de "paard-natuurlijkere" trainingsmethodes. Zo heb ik mijn bijrijder paardje toen der tijd van een lastig probleem afgeholpen. (Trappen en niet laten oppakken/aanraken van (met name achter) benen.) Hiervoor gebruikte ik vergelijkbare methodes die ik nu (jaren later) terug zie bij de video's van Clinton Anderson.
Uiteindelijk is dat allemaal vele jaren geleden en voel ik me intussen een oud mens maar toch blijft het trekken.
De talloze youtube filmpjes kijken, erover lezen en naar events gaan helpt wel wat, maar toch. Het blijft missen.
Western trekt mij aan omdat het voor mij ook weer paard natuurlijker voelt en het een bepaalde "nuchterheid" heeft.
Mijn droom is ooit eens zo'n western vakantie te doen, waarbij je veel kunt rijden. Maar, eerst zou ik toch eens willen gaan lessen. Helaas kan ik daar niet direct aan beginnen, vanwege het simpele feit dat ik te zwaar ben. Western stallen eisen meestal dat je niet zwaarder bent als 90 kilo, en daar zit ik nog boven. Dus, nu druk bezig met afvallen en intussen verder dromen.
In de western spreken diverse takken mij enorm aan, met name reining en de barrel races en pole bending. Voor mezelf zou ik vooral de basis willen leren en vertrouwen krijgen in het zadel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:07

Welkom hier! En succes met de afvalrace!

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:57

@ swartbeesie, ik werd er inderdaad ook beetje verdrietig van, bij die Diamond league. Ik had iemand bij die geen Western rijdt, ik zei tegen haar, nou, dit is niet hoe ik les krijg hoor.
Ontspanning en controle was ver te zoeken in sommige combinaties. De winnaar was echter wel een terechte winnaar.
De bak was overigens ook bar slecht om stops in te maken..

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:01

Welkom Fromz1978 :) Success met afvallen

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:15

@dressage ja dat... Teveel mensen reden met de handrem erop, zeg maar. En dat ene paard te vroeg vertrekt en je ingrijpt snap ik, maar niet op deze manier. Het is een prachtige sport, maar zoals de vriendin die mee was al zei: In de Vs lachen ze hierom. Maar ik werd er dus verdrietig van.
Vind het ook apart dat niemand commentaar heeft ls een quarter tact problemen heeft achter, bijvoorbeeld. Ik dacht alleen maar: Au. Bijna allemaal met (teveel) teugelxontact en shanks stoppen, nog zoiets. Dan heb je de oefening gewoon niet begrepen. Teveel gebitten en tongen gezien...ik hou het daarbij. Ik had geen leuke middag.

Fromz1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:22

Dank jullie voor het welkom! Eens trouwens, ik was er ook bij de Diamond league en mij viel het inderdaad ook op. Mooie dingen maar ook dingen dat ik dacht; nou...

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:36

Dan maar proberen de mooie dingen te onthouden

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:38

Ik heb helaas ook veel negatieve berichten gehoord, dat het nivo over het algemeen ver te zoeken was en er erg grof werd gereden. Maar ik ben er zelf niet geweest, dus ik kan er niet uit eigen ervaring over vertellen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:09

Jammer dat het tegenviel...had het nu eigenlijk wel met eigen ogen willen zien...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:37

Ik vind dat altijd moeilijk beoordelen van de kant. Omdat ik zelf ook niet het makkelijkste paard op wedstrijd heb en nog wel eens behoorlijk in moet komen. Terwijl hij thuis echt wel op 2 pinken te rijden is. Wedstrijd kan zoveel vertekenen t.o.v. hoe er thuis gereden wordt.

Mijn camera geeft errors -O-
Ben bang dat hij gaat overlijden binnenkort -O-

Nog een topicje gemaakt van onze buitenritten: [RIJ-ITP] Door regen en zonneschijn, de paden op, de lanen in...
Gister zijn we echt zeiknat geregend :+

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:09

Mooie foto's Amanda (in je topic) en je blouse is ook gaaf geworden.

Welkom Fromz1978!succes met afvallen.

Jammer dat de wedstrijd zo tegen viel. Ik ben laatst bij een wedstrijd in Oosterwolde geweest, niet heel erg lang geweest want er zat niet veel tempo in (duurde allemaal erg lang) en vriendlief vond dat niks aan (lees heeft al weinig geduld). Is dat vaker op western wedstrijden zo of was dit ook toeval?

Ik heb laatst een lesje grondwerk gehad en vond dat heel erg leuk.
Verder oefenen we lekker door met de aanwijzingen die we gekregen hebben.
Vind het achterwaarts nog erg lastig, wat doen jullie wanneer dit niet lukt? De ene keer gaat het super en het andere moment blijft hij lekker staan. Ik wil eigenlijk dan niet aan de teugels trekken, maar weet dan ook niet hoe ik het dan wel voor elkaar krijg.
Ben nu dus vanaf de grond veel bezig met achterwaarts en dat gaat redelijk goed. Achterwaarts is trouwens iets wat altijd al moeilijk is geweest voor ons onder het zadel.

Leuk nieuws heb ik ook nog: ik he toch maar een zadel besteld, de freemax.

En nog een vraagje: wat voor vliegendeken gebruiken jullie nu op buitenrit?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:59

Welkom Fromz! Leuk dat je ook weer bezig gaat :) !

Ik heb gister contact gehad met mijn instructie, eindelijk! En ze komt volgende maandag met mij en mn verzorgster Plan du campagne maken. Wat gaan we doen, hoe gaan we dat doen en wat willen we uiteindelijk :) Heb er zin in! Dan maar even zonder zadel gaan oefenen haha! Mijn instructie heeft wel een zadel wat hem redelijk ligt, maar ik ga niet voor 'redelijk'. Ik ga voor goedpassend haha! Zo lastig een full quarter, kort (als in: 62cm), veel schoudervrijheid, en recht (hij heeft een best rechte rug) zadeltje te vinden wat toch 16" is. Het zal me worst wezen wat voor kleur hij heeft, als hij maar past :')

Ik gebruik geen vliegendeken op buitenrit, dus ik kan je daar niet mee helpen :)

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:07

Wow zo kort zadeltje ! :p hopelijk vind je iets.

Welke freemax neem je nanda?

Paardje is goed gekeurd ! *\o/* wel een kleine opmerking links vanachter maar hij zei dat voor een merrie van haar leeftijd en reining gereden is ze super in orde en was zelf fan van haar. Donderdag komt ze bij ons op stal. :D

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:55

Heey ik meld me hier ook weer eens. Laatste tijd super druk gehad met school, maar nu eindelijk weer tijd om mee te praten. Heb wel de hele tijd netjes mee gelezen :)

Ik zal me nog even voor stellen voor de nieuwe mensen. Ik ben yara 20 jaar oud en ik rijd al bijna 15 jaar paard waarvan dit mijn 3e jaar westernrijden is. Ik heb een quarter merrie genaamd generals fairy star roepnaam Frizzle van nu 12 jaar oud en over 39 dagen (5 augustus is ze uitgerekend) verwacht ik een veulentje van de hengst red pebbles. Ik rijd met grizzle de onderdelen trail, horsemanship en pleasure en wil hier ook ranch riding aan toe gaan voegen. We hebben al een aantal wedstrijden gereden en zijn tot nu toe op een keer na altijd geplaatst.

Dit zijn Frizzle en ik tijdens de jaarlijkse bos cross van een ruiterclub bij mij in het dorp.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:57

:wave:

Ik ben heel benieuwd naar jullie veulen. Ik volg je topic nog steeds :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:33

Ik volg het ook maar het ligt stil dus neem aan dat het nog niet opschiet...wanneer is ze uitgerekend?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:44

Augustus was het toch?

Bah. Ik zou vanochtend voor de laatste keer reiningles hebben hier in Canada, is het paard gisteren een hoefijzer kwijtgeraakt. En de hoefsmid kan helaas vandaag niet meer komen. Balen, maar is even niet anders..

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:51

Bellatrix schreef:
Ik volg het ook maar het ligt stil dus neem aan dat het nog niet opschiet...wanneer is ze uitgerekend?

Het schiet idd nog niet echt op. Door de drukte ook nog niet echt tijd gehad om het topic te onderhouden. Gelukkig heb ik nu weer wat meer tijd. Ze is 5 augustus uitgerekent.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:52

Gefeliciteerd Laraaj :D Lekker van je paardje genieten. Wat vond de dierenarts dan achter? Ja, zo'n kort zadeltje indd :P Engelse zadels waren ook altijd een crime...

Dat is jammer Judith, wanneer kom je terug?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:02

Eind juli pas, maar ik ga begin volgende week op roadtrip voor een maand :D

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:16

Meet my new horse :D :

Frosty liby
Vader: frosty chic olena
Moeder: peppy san liby
13yo
Red roan

Afbeelding

Afbeelding

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:21

Wat een leukerd, gefeliciteerd!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:26

Die is gaaf!!! Gefeliciteerd!!!

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:32

Gefeliciteerd Lara! Een hele knappe! Hou van dat kleurtje.

Ik gebruik een busse deken, speciaal voor westernzadels nanda

Afbeelding

Heb alleen toen de verkeerde maat gekocht :+ hij moet eigenlijk een maatje groter hebben. Het is niet dat hij klein uitvalt ik was er gewoon met m'n hoofd niet bij. Maar vind het verder een fijne deken