[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:54

Het begon met een wat kale plek die ik hier plaatste en iets daarna dacht ik dat ik een stevigere manenkam zag maar van de week was het echt hard. Ik ga morgen weer voelen.

Ik heb nog aan geen enkel supplement gedacht omdat ik eerst wil weten wat het kan zijn. Daarom op advies van DA eerst gekeken om qua voeding minder suikers te geven. Als dit niet werkt gaan we een bloedonderzoek op suiker, eiwit en insuline resistentie doen. Maar vooral die laatste is pittig.

Qua beweging staat ze buiten en 2 dagen rijden, 3 dagen longe. Dus ik weet het ook niet meer. 12 jaar geen ellende op die sarcoid na en dan nu dit steeds...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:07

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:32

Het was geen hoefbevangenheid, en ze heeft ook geen overgewicht. Is ook niet futloos ofzo. Ik ga er morgen eens verder over lezen.
Ze heeft eigenlijk helemaal geen standaard symptomen van iets, dus het is tasten in de duisternis.

Controleren hoeveel suiker er in t hooi of kuil zit kan, maar beetje onbegonnen zaak zo hard als t op stal gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 06:48

Nee dat is alleen interessant als je lange tijd dezelfde partij voert van hetzelfde land.
Ik dacht dat Beeb in het verleden ook hoefbevangen was geweest. Maar mijn geheugen laat me wel vaker in de steek :+

Lastig :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 07:24

Nee dat was in april/mei een vermoeden maar heeft ook geen vinkjes gekregen. Met de 12 dagen pijnmedicatie is het over gegaan dus waarschijnlijk een gekke en verkeerde sprong gemaakt. Ook geen hoefkanteling.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 07:33

Aaah, dan was dat blijven hangen. NAH helpt niet altijd mee en ik kon het gisteravond niet zo snel terug vinden :+
Ik ben in ieder geval benieuwd wat er uit de bloedtest komt :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 07:58

Geen probleem. Bloedtest ga ik pas doen als deze veranderingen niets doen. Het is sinds het bloed hete weer dus ik zou zelf denken dat daar ook iets in meespeelt. Iemand op stal opperde dat ze te weinig zou drinken en ze dus elektrolyten moet krijgen maar dat vind ik ook niet zomaar iets voor natte vinger werk.

De dierenarts wilde sowieso wachten omdat een insuline resistentie bloedtest best pittig is. Bloed prikken, daarna een suikeroplossing, en vervolgens om de zoveel tijd nog eens 4x prikken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:12

Elektrolyten voegen niks toe als ze te weinig drinkt, wel als ze overmatig zweet.
Als je denkt dat ze te weinig drinkt zou je water neer kunnen zetten in een emmer met een scheutje appelsap. Dat verleidt wat meer tot drinken.

Bloedtest voor IR is best pittig inderdaad. Moet op het juiste moment, niet teveel tijd tussen prikken en testen. Dat luistert heel nauw :j
Heb je een recente standfoto van Beeb?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:15

Alleen onder het zadel, haha. Ze zweet niet overmatig maar goed met die hitte heeft ze wel wat meer gezweet dan alleen tijdens het rijden. Net als ieder ander paard. Ze heeft twee automatische water drinkbakken in hun paddock en ik zie haar daar regelmatig wel uit drinken, sowieso als ze terug komt van het rijden bijvoorbeeld. Dan moet iedereen wijken want dan wilt ze drinken :') (handig bovenaan de rangorde staan)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:31

Oh dan zal dat ook wel loslopen inderdaad. Kun je ook heel makkelijk testen met een huidplooi tussen je vingers nemen op de hals. Als het snel terug schiet, dan drinkt ze genoeg. Blijft de plooi staan, dan is ze uitgedroogd.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:11

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er is ook op de foto niet echt iets te zien. Als je weet waar t zit dan zie je wel de verharding bij de manenkam.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 17:13

Ik zie het niet maar ik ben een leek hierin. :=

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:33

Ik zie het ook niet... maar ik heb er ook weinig verstand van.
Soms zou ik ook een eigen paard willen maar als ik dit dan weer zo lees, hoefzweer, verdikte manenkam... nee laat maar haha. Ik zou echt gek worden van de zorgen :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:21

Tsja dat heb je met alle dieren, zou het ook voor geen goud willen missen. Valt echt in het niet voor wat je er voor terug krijgt.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:45

Zoals ik het lees heb je ook vooral heel veel goede jaren met Beeb gehad zonder zorgen toch?
Blijft lastig, de zorgen bij een paard. Hoort er bij. Tijdens de revalidatie riep mijn man het hardst dat Ginny ons eerste en laatste paard was. Toen kocht hij toch Luna. En zei er bij dat dit ons laatste veulen was. Maar niet ons laatste paard.
De zorgen wegen tot nu toe nog niet op tegen de liefde en plezier. Maar Luna doe ik het liefst in bubbeltjes plastic hoor :’)

Over liefde en plezier gesproken, de oudste heeft regelmatig les en die vindt het geweldig. De tweeling heeft een mentale beperking en vermoedelijk komt dat door ASS. Met de jongste is soms geen contact te krijgen. Hij is mentaal maar 9 maanden. Ik had hem even op het paard gezet terwijl ik hem vast hield, om te kijken of ik een reactie kreeg. Dít is dus de grootste reden om een paard te hebben <3
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:13

Ze is nog niet dood hoor :Y) Ik heb nog steeds een hele goede tijd met Beeb, ze is 12 - voorlopig dus nog héél veel goede tijden. En tsja, zorgen horen er nu eenmaal bij. Ik heb ook genoeg kopzorgen met mijn eigen lijf dus we lijken gewoon een beetje op elkaar. Ik kan echter zelf actie ondernemen en wat betreft Beeb ben ik afhankelijk van wat ze mij laat zien en waar andere op kunnen antciperen.

Wat een heerlijke foto!

Afbeelding

Wij hebben dus ook weer heerlijk genoten van verkoeling en afkoeling in het bos :D Ja, ik heb een plens water of me heen gekregen met dank aan Guus (de andere pony)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:19

Haha zo bedoelde ik het ook absoluut niet! Maar meer gewoon dat zorgen in het algemeen niet opwegen tegen het plezier van een eigen paard.

Wat heerlijk water pret!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:25

Haha ik snap het, maar het stond er heel grappig :P Ik vind het inderdaad niet opwegen wat je er allemaal voor terug krijgt. Of ik hierna weer een paard zou aanschaffen weet ik niet. Voorlopig focus ik me liever op het hier en nu met le Beeb :) Maar zij is ook een one of a kind, dus niet te vergelijken.

Al wil ik er heel graag iemand voor extra bij zoeken, maar dat is nogal een issue blijkt. Zeker als rijden niet direct op nummer 1 staat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 18:15

Ik neem na mijn katten ook geen nieuwe meer. Al dat verdriet als ze overlijden, ik kan het niet meer.
Ik wil nog steeds het land uit en dat kan pas als ze er niet meer zijn.

Ja, je hebt jaren plezier en liefde van ze maar ik kan heel slecht met verlies omgaan...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:00

xDenies schreef:
Tsja dat heb je met alle dieren, zou het ook voor geen goud willen missen. Valt echt in het niet voor wat je er voor terug krijgt.

Ja uiteraard heb je dat met alle dieren. :+ Vind paarden daarin toch kwetsbaarder en natuurlijk een véél grotere kostenpost.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:24

Ik zou westernles hebben morgen, maar vanwege de hitte gaat deze niet door. Heel begrijpelijk, maar wel balen. Nu pas 9 september weer...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 19:26

Begrijpelijk ja maar snap dat je baalt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:37

Nu even een weekje niet gereden. Is ergens ook wel lekker.

Lease paard heeft een week vakantie :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 19:46

Ik rij voorlopig ook niet meer.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:14

Waarom niet, Marlies?
Tja, dieren,... wij zijn bezig met immigratiedocumenten op te laten maken voor Canada. Het plan is dat er een container paarden meegaat, en ook mijn honden uiteraard.
nog ff ego-spam :D
[WN-ITP] EK paints 2022