[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:16

Ik zeg ook niet dat je bang bent voor Kato :o? Het maakt ook niet uit, was als een hart onder de riem bedoelt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 19:31

Bedankt. Zal wel wennen zijn.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:59

Ik snap je wel Marlies. Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om weer op dat paard te stappen waar ik zo hard vanaf gevallen was... het is geen angst voor paardrijden, maar dus echt dat specifieke paard. En ook inderdaad nu op dit ''nieuwe'' paard, het idee dat ik gelijk er weer vanaf val als dit paard iets geks zou doen. Om die reden durfde ik op de buitenrit niet eens een mini stukje te galopperen...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 20:00

Ja, klinkt heel bekend.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:02

En toen bleek dat de andere, een voor een samen met de instructrice, wel gingen galopperen. Mijn paard wilde ook graag - en leider paard ging dus ook een stukje weg - dus die begon te dribbelen en achteruit te lopen. Dat was wel een moment waarop ik het liefst afstapte uit angst hem niet te kunnen houden. Maar ik ben dapper blijven zitten en heb hem tegen gehouden. :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 20:23

Zertab schreef:
En toen bleek dat de andere, een voor een samen met de instructrice, wel gingen galopperen. Mijn paard wilde ook graag - en leider paard ging dus ook een stukje weg - dus die begon te dribbelen en achteruit te lopen. Dat was wel een moment waarop ik het liefst afstapte uit angst hem niet te kunnen houden. Maar ik ben dapper blijven zitten en heb hem tegen gehouden. :')

Wat goed van je!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:40

Je hebt jezelf overwonnen. Dat is goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:46

Herkenbaar. Ik ben heel hard gevallen toen Jim struikelde. Dat is 9 jaar geleden. Hersenletsel opgelopen. Ik kan nog steeds in paniek schieten als een paard struikelt in draf of galop. Het slijt wel een soort van, ik kan er mee dealen. Maar helemaal weg is het nooit gegaan. Ondanks dat ik weet dat ik echt een braaf paard heb. In stap overigens nergens last van, dus dat komt dan wel weer goed uit :+

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:04

Wat heftig Daihyo, kan me voorstellen dat zoiets een serieuze impact heeft. Angst kan lang blijven hangen en is ook niet weg te redeneren. Durf alles met paarden, maar angst op ander gebied is me niet onbekend. Iedereen die hier met zijn angsten dealt, op welke wijze dan ook, vind ik moedige mensen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:06

Ik merk wel dat het naarmate ik ouder word, het ook moeilijk wordt om dat los te laten. Ik kom er minder makkelijk overheen ofzo. Dat klinkt echt bejaard :+
Maar toen ik 20 was ging dat makkelijker dan nu ik 40 ben.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:33

Ik heb het juist andersom. Ben vroeger een paar keer goed gevallen waardoor er wat angst ontstaan is. Mijn huidig paard heb ik sinds veulen en heeft werkelijk nog nooit een stap verkeerd gezet. Hij is nu zes jaar onder het zadel en ik kan hem toch niet 100% vertrouwen. Ik blijf bang om de controle te verliezen. Soms voel ik me wel schuldig tegenover hem, hij doet zo zijn best voor me!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 07:41

Ik reed vroeger elk paard zo in, had er 5-7 dagen voor nodig en dan konden ze de 3 gangen. Nu stap ik echt niet meer op elk paard. Het is ook net of je vroeger steviger in het zadel zat ofzo.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 07:50

Ondanks dat ik het wel doe heb ik echt een hele grote angst voor springen. Ik vind het op zich wel leuk maar als ik de sprong nader heb ik gewoon angst. Ooit een keer een dagje mee geweest met iemand en behoorlijk gevallen door een haflinger. Die rende op de sprong af en hoorde toen een maatje (net verhuisd) hinniken en daar gingen we. Ben toen heel hard op mijn rug/onder rug terecht gekomen en heb toen nog 5kilomter (als het niet meer is) naar huis moeten fietsen met onweer/regen in mijn kielzog.

Bleek uiteindelijk stukje van mijn ruggenwerveltje af. Dat gaat nu goed maar lang last van gehad. Dat slijt ook niet echt.

Ik heb ook een periode gehad dat ik op mijn andere merrie niet durfde te rijden. Ik was als de dood. Maar die ging dan ook als een konijntje door de bak heen, vier benen de lucht in en hoofd tussen de benen. Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik niet eens op mijn eigen paard durfde te rijden dat ik ben opgestapt en aan de gang gegaan :') Als ik maar dacht dat ze ging etteren sprong ik er naast, en dan er weer op. Uiteindelijk is mijn zit wel gigantisch goed geworden en kon ik haar zelfs zonder zadel uitzitten. Die angst is toen wel weggegaan.

Ben nu heel erg aan Beeb (en toen Shiva) gewaagd dus stap op zicht niet direct op andere. Maar projectjes vind ik leuk. Net zoals toen dat arabiertje bij ons op stal. Vond ik heel leuk om te doen, ondanks dat we alle kanten opschoten. Maar goed, daar kan en mag ik niet teveel over uitwijden helaas.

Ik heb het vannacht 3 uur zien worden (thanks to herrie makende buren, herrie in heel het dorp/stad en de vieze hitte). Maar hee, we kunnen weer aan t werk ....

Fijne dag iedereen.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:10

Poe ik snap het ook dat ouder worden en voorzichtiger zijn dan :+

Ik rij nog steeds af en toe op de zwarte Merens pony ik hier wel eens heb gedeeld volgens mij. Doodbraaf, kan af en toe wel wat drammer of sneller willer. Laatste keer ik voorop in galop, ging toch ietsje te hard voor mij en wilde terug nemen maar ze ging alleen maar meer hangen. Ik meteen paniek terwijl er nog redelijk wat pad was en ze niet hard hard ging :+ Dus ik naar de vriendin achter mij zo van: joh hee ik heb haar niet meer. En zij heel rustig dat ze haar paard wel had en dat ik los moest laten. Uiteindelijk los gelaten en de pony ging meteen naar een rustige handgalop :')

De eigenaresse gaat zo op vakantie en dan rij ik haar een paar keer, ben benieuwd! Samen met die vriendin weer lekker op buitenrit.

Met T gaat het wel lekker, met het warme weer helemaal niks gedaan. Vrijdag heb ik op stal gekampeerd en kwam nog een stalgenootje tegen. Die kwam de zaterdag al voor 7 uur weer terug met goede camera om wat leuke foto's te maken in het ochtendlicht :D
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:48

Oh wauw wat een pracht plaatje!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:19

Mooie foto! <3

Hier een nacht gewoon niet geslapen, vanmorgen ook echt beroerd (misselijk en hoofdpijn) dus ben ziek gemeld. Hopelijk kan ik morgen weer gaan werken.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:37

Gaaf plaatje Lagonda!

Wij hebben weer les gehad! Twee weken geleden begonnen we volledig groen. Ze wist wat een halster was en dat je soort van achter het mens met het touwtje aan moest lopen. That's it.
Vandaag kon ze netjes op schouder hoogte mee stappen, halt houden en meteen achterwaarts. Draven aan de hand zonder dat ik haar fysiek echt mee sleur :P al met al, mega trots op onze voortgang al. Ze is onwijs slim dus af en toe even vijf minuutjes iets oefenen is al genoeg nu.
En bijna vierkant!
Afbeelding
Weer genoeg leer werk mee gekregen om alles te verfijnen, waar ik zelf op moet letten qua houding etc. We kunnen weer aan de bak :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:17

Ik vind dat eigenlijk best grappig, de in hand is bij western serious business, en in de Engelse sport wordt het dan meteen op NH, grondwerk of weet ik veel wat gegooid. Er zijn geen onderdelen op wedstrijden in de hand. Als je als Engelse ruiter zoiets zou gaan doen op een dressuurstal, dan gaan ze je echt raar aankijken. Terwijl het best leuk kan zijn om je paard netjes mee te krijgen. En meestal vinden paarden het ook nog wel leuk om te doen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:43

Klopt Germie, en het is nog nuttig ook. Alles wat ik de mijne op de grond leer en geleerd heb, heb ik profijt van nu we de eerste stappen onder het zadel maken. Hij snapt wijken voor druk veel beter, en kent ook de stemcommando's voor vanalles en nog wat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:12

miereneter schreef:
Klopt Germie, en het is nog nuttig ook. Alles wat ik de mijne op de grond leer en geleerd heb, heb ik profijt van nu we de eerste stappen onder het zadel maken. Hij snapt wijken voor druk veel beter, en kent ook de stemcommando's voor vanalles en nog wat.

Ik doe eigenlijk nooit grondwerk moet ik eerlijk zeggen. Maar toen ik mijn paard kocht, was ze 1 jaar oud. Ik heb toen echt overal en nergens met haar gewandeld, over zeiltjes, langs drukke 80km provinciale wegen, alles. En dat heb ik ook met mijn ruin gedaan. Beiden waren zo op weg te rijden met inrijden. Ik heb zelfs bij beiden niemand gehad die ze vasthield met de eerste keer opstappen.
Dit heeft niets met western te maken natuurlijk, maar feitelijk is in hand gewoon een vorm van goed opvoeden.
En zo heb je in de western ook een oefening waarbij je je paard na afstappen moet laten staan en jij wegloopt. Ik wist niets van western, maar mijn paard kan dat ook. Gewoon geleerd. Als ik op wedstrijd was en ik was alleen, dan moet je soms even je auto openen terwijl er geen ruimte is tussen auto's en trailers om je paard vast te houden. Dan moet ze wel blijven staan.
Dus het is zeker nuttig om zulke oefeningen te doen, en het kan al met hele jonge paarden.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:41

Vervelend Zertab, hopelijk de laatste dagen wat beter geslapen! Vooral nu het wat meer is afgekoeld

Kim, lekker bezig! Hoe oud is ze nu eigenlijk?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:46

Heel sfeervol, Lagonda.

Leuk Kim, zo spelenderwijs oefenen.

Gaat het al beter, Zertab?

Zijn er hier mensen die 18 september meedoen in 't Keelven in Someren? Heb me aangemeld om te helpen bij het sportweekend van de DAWRA en AVS. Mijn eerste westernwedstrijd (als toeschouwer dan), leek me extra leuk om het dan voor en achter de schermen mee te maken. Kan ik ook de sfeer proeven bij de DAWRA, heb tenslotte (hopelijk) een westernarabier in spe. Nu al zin in!

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:24

Ja in de western is het vooral op wedstrijd niveau ook wel lekker uitdagend die in hand onderdelen. Heb m'n paarden in de basis ook altijd alles wel aangeleerd maar op de "show" manier is toch wel anders en vele male perfectionistischer haha. Dus maar meteen goed aanpakken voor ik straks vanalles kan omgooien om op wedstrijd te kunnen.

Lilo is nu 1 jaar dus ideale leeftijd om spelenderwijs zo wat regels te leren. De bedoeling is dat ze dan volgend jaar een paar keer mee kan voor nqha en evt wran shows in hand. Worden ze lekker wijs van.

Leuk hoor miereneter! Je gaat het vast naar je zin hebben, altijd erg gezellig bij dawra.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:09

miereneter schreef:
Heel sfeervol, Lagonda.

Leuk Kim, zo spelenderwijs oefenen.

Gaat het al beter, Zertab?

Zijn er hier mensen die 18 september meedoen in 't Keelven in Someren? Heb me aangemeld om te helpen bij het sportweekend van de DAWRA en AVS. Mijn eerste westernwedstrijd (als toeschouwer dan), leek me extra leuk om het dan voor en achter de schermen mee te maken. Kan ik ook de sfeer proeven bij de DAWRA, heb tenslotte (hopelijk) een westernarabier in spe. Nu al zin in!

Ik twijfel nog om me op te geven voor t vrijwilligerswerk die dag, ik kamp al efkes met mn gezondheid en afmelden vind ik erger dan me er niet voor opgeven. De manege is hier zowat om de hoek, ik les er normaal gesproken ook. Misschien dat ik een dagdeel meehelp, en op de dag zelf kijk of het langer kan.
Achter de schermen is altijd zeer leerzaam en gezellig!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 14:01

De DAWRA is altijd gezellig. Leuke club is dat :j
Ik heb er een aantal shows gereden toen ze nog all breed walk & jog hadden. Een toffe manier om kennis te maken met de westernsport. Helaas doen ze dat niet meer na overleg met de WRAN. Jammer, want ik vond de sfeer daar een stuk relaxter.
En met een aantal mensen heb ik nog steeds contact, ondanks dat ik geen arabier heb. Dat vind ik ook zo leuk :j

Noura zit weer in de lappenmand. Vermoedelijk een hoefzweer -O-
Die stond vanmorgen ineens op 3 benen. Dus dierenarts erbij en pootje ingepakt. Ze kon het niet exact lokaliseren, dus nu moet het met weken er uit gaan trekken. Zondag komt onze bekapster, dus ik hoop dat ze het tot die tijd laat zitten, anders moet ik zelf een nieuw verbandje gaan aanleggen :=
En dan hoop ik dat het doorbreekt of voor die tijd al doorgebroken is.
Afbeelding