[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:50

Minimus

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:52

Zag m net voorbij komen! Weer erg mooie foto's staan er tussen :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:55

Thanks, ben er ook blij mee. :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:57

Mooie foto Marlies!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:58

Mooie foto!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:08

Hoi!
Ik kom even meelezen (en wellicht wat posten ).
Wil me al een poosje verdiepen in western rijden. Heb afgelopen zondag samen met een vriendin gekeken bij een instructeur hier in de buurt (Ab Bakker, welllicht bekend?) en we gaan binnenkort een les plannen bij hem. Eerst even met zijn tweeën want wat we zagen zondag.. Daar gaan wij niet zomaar bij in de groepsles... :')
We poepen nu al in onze broek -O- Maar vinden het wel zo leuk dat we het gaan proberen. En dat nog es op je 34e.. :roll:

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:15

Haha leuk joh! Ik was 31 toen ik overstapte :D
Prachtige foto's Marlies!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:25

welkom ! hopelijk bevalt het je , mijn eerste les voelde ik mij zo klein en beginner maar was meteen verkocht.

Hoe het stil op fb enz maar wil hier toch aan mijn lieve vriendinnetjes een update plaatsen over de merrie die ik op het oog ben: ben nog eens terug geweest en 1u30 op wandeling geweest. Camions, auto's treinen , op kop in het bos = alles ging perfect ! Gisteren terug gaan rijden in de bak en eigenlijk wist ik het vorige keer al: deze is het.. Zaterdag vertrek ik voor een weekje op vakantie dus nu al contract opgestelt en getekend: koop is gesloten ! :D Alleen als de keuring fout is of de 5-panel test kan het nog ontbonden worden. Wou dit vooral dat ze niet aan iemand anders verkoopt wanneer ik op vakantie ben. Dus nu maar duimen :D Ben wel bang voor de keuring, vorige week nog met een "gewone" dierenarts gesproken en hij zei zelf dat hij quarters etc. moeilijk vindt om te keuren omdat ze toch anders lopen en dus dat hij soms vindt dat ze niet goed lopen terwijl het eigenlijk wel goed is ...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:27

Oh wat leuk zeg! Alvast voorzichtig gefeliciteerd!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:34

Oh ik ben benieuwd!! :):)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:40

Wij doen even rustig aan. Lekker gehobbeld en buiten gereden. Heerlijk! Waren we hard aan toe.
Ritje van zondag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:54

Leuk, majabeestje. Welkom :)

Spannend, Lara. We duimen voor je!

Leuk die oortjesfoto's van Jim. Ziet eruit als een lekker tochtje.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:14

Leuk Lara, spannend!

Heerlijke oortjesfoto's, het is de laatste dagen ook prachtig weer geweest voor een lekker ritje!

iza_things

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:43

Wat leuk, een topic voor beginnende westernruiters :)
Mijn naam is Isabella en ik rij al ongeveer twaalf jaar paard. Acht jaar daarvan heb ik op een serieuze manier engels gereden. Twee jaar geleden zijn mijn moeder en ik op zoek gegaan naar een andere manier van rijden vanwege haar reuma, en toen hebben we het western rijden ontdekt! Een half jaar geleden heeft mijn moeder haar KWPN-er om laten scholen en hebben we samen western lessen genomen. En een maand geleden hebben we zelfs een Paint Horse gekocht, Spike. Nu maken we samen eindelijk weer buitenritten en hebben we een keer per week les. Het leukste gedeelte van de overstap van engels naar western vind ik dat ik iedere keer écht iets nieuw bij leer iedere keer dat ik rij. En ik heb het idee dat door het western rijden, mijn engelse manier van rijden is verbeterd doordat ik nu meer met mijn benen moet rijden. Deze vrijdag vertrek ik naar Amerika, om daar te gaan werken als nanny en ponykampleidster. En een van de leukste punten hieraan is, dat ik engels en western ga rijden. Ik ga zelfs een buitenrit(ten? wie weet...) maken op een western paard tussen de Rocky Mountens. Ik weet niet hoeveel tijd ik zal hebben om op bokt.nl te zitten, maar ik wil zeker weten proberen om dit topic te volgen.

https://www.youtube.com/watch?v=NWvEJmZ ... e=youtu.be

Afbeelding

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:28

Oh wat gaaf!! Ik ben zo jaloers. :')
Je hebt een solid paint zie ik? De onderste foto is de KWPN toch? Western staat hem goed hoor!!

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:56

Ja ik vind die KWPN onderaan er ook heel stoer uitzien in western outfit :)
Super veel plezier alvast gewenst in de USA ook natuurlijk!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:10

Wat een onwijs toffe kans is dat Isabella! Daar ga je ervaringen opdoen die je je leven nooit meer vergeet!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:01

Wauw osabella zo leuk ! Voor hoelang ga je ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:03

Welkom hier Isabella! En alvast heel veel plezier.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:17

Welkom Isabella! Wat enorm gaat dat je naar die ranch gaat. Het zal indd wel prijzig zijn maar het gaat echt een onvergetelijke ervaring worden :D

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:39

O ik ga proberen ook weer mee te kletsen. Alleen het is allemaal zo lastig via de telefoon en te druk of gun mezelf niet de tijd om even op de laptop te gaan.

De meeste hier ken ik nog wel. Alleen zie dat er ook veel nieuwe zijn, leuk! :D

Zal mij even kort voorstellen. Mijn naam is Lianne, 20 jaar oud. Ik woon vlakbij Ommen overijssel. Ik rijd nu zo een 2 jaar recreatief western. Boscrossen blijft mijn favoriet. Al lijkt het mij wel heel leuk om een keer trail te starten. Ik heb een Paint merrie van 8 jaar. Super braaf en mijn beste vriendinnetje! <3

Afbeelding

Afbeelding

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:57

Ik moet ook even kwijt dat mijn training vandaag echt heerlijk was. we stuitten even op wat probleempjes maar die waren zo weer opgelost, toen ik eenmaal logisch ging nadenken :p probleem 1: niet meer stappen achterwaarts dan hij wilde... Ik ben wel heel benieuwd hoe jullie dat zouden oplossen - ik heb het wel direct op kunnen lossen maar iedereen doet het anders dus misschien ook interessant om dat te plaatsen. Zal zo beschrijven hoe ik dat gedaan heb :) Probleem 2: we namen de linker galop (1e keer zat hij fout maar 2e keer niet) nou goed dat is eigenlijk zijn moeilijke kant maar hij was heel lekker los en ontspannen dus naja zal het grondwerken wel een goede warming up zijn geweest. Dus daarna kreeg hij de smaak te pakken - race monster kwam naar boven - hij wou niet meer draven maar galopperen en hard... Nou dat ook gelukkig snel en netjes op kunnen lossen (even gezocht welke manier van terug brengen op dat moment het beste werkte).

Hoe ik het opgelost heb:
probleem 1 - achterwaarts: wij werken natuurlijk veel vanaf de grond (natural horsemanship - parelli) dus ik pakte de stick erbij, want meer gewicht wil ik niet en ging ook niet werken want er stond al veel te veel op naar mijn zin. Doel: achterwaarts gaan met weinig gewicht in de teugels en als dat bereikt was meer stappen (ik weet dat hij dit allebei kan anders had ik hier meerdere trainingen voor uitgetrokken zodat we steeds aan 1 ding werken). Eerst probeerde ik tegen zijn schouder te tikken - zoals het eigenlijk gedaan wordt bij parelli, maar dat kwam niet helemaal binnen (hij snapte het niet en raakte gefrusteerd en beetje in paniek). Oke nadenken Dominique... Stick wat meer langs mijn been en lager - waar het ongeveer zou kunnen zitten als ik op de grond sta - en tikken, als ik meer reactie wilde tikte ik harder tegen mijn laars. En jeeeej daar ging hij. Paar keer gedaan tot hij vrijwel alleen op mijn zit ging en toen aan de passen gewerkt - stoppen = stick erbij pakken.
Probleem 2 - race monster: trekken aan 2 teugels doe ik nooit, het is altijd of de linker of de rechter - binnen of buitenteugel. Eerst buitenteugel geprobeerd, in draf werkt dit als een tierelier om hem weer rustig te krijgen maar galop was geen succes dus toen een cirkel. Niet genoeg resultaat maar werd al wat beter, dus toen maar de achterhand helemaal omgezet met mijn been (als been niet genoeg was dan was de stick er weer bijgekomen). En natuurlijk het belangrijkste van alles: zelf rustig blijven en uitademen om langzamer te gaan. Hij bleef te enthousiast, dus draven was even geen optie: eerst weer een rondje stap, dan weer rondje draf en toen hij weer gewoon lekker relaxed kon draven weer een galopje. En die was heerlijk :)

Ben benieuwd hoe jullie het doen :)

iza_things

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:05

Ik ga voor meer dan 9 weken. Wat ik allemaal precies ga doen weet ik nog niet. Ik heb besloten om maar gewoon met de flo mee te gaan :D . Ik heb het geluk dat de mensen waar ik bij ga werken als nanny ken. Het meisje heeft net een eigen paard gekregen en ik heb geen rijbewijs (Ik ben net 16) dus er is besloten dat ze doordeweeks naar een dagkamp gaat, en dat ik er als vrijwilliger ga helpen. En samen met die mensen en mijn ouders (die naar Amerika komen om mij te zien) gaan we de laatste week dus naar de Ranch in de Rocky Mountains.

Amanda: Wat woon jij in een mooie omgeving zeg.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:19

Gaaf zeg Iza! Knap dat je dat durft. Ik ben wat dat betreft echt een schijtert.

Domi ik heb ook probleem 2 een beetje gehad. Punk was eerst super braaf reageerde goed op zit en stem. Ik merk dat ik zelf te laks werd met tempo waardoor ze in het bos een super voorwaarts tempo had. Wat ik wel fijn vond, rij meestal alleen of met mijn vriend. Maar dan waren we nog een keer thuis. Tot dat ik naar les ging :P toen drong pas tot mij door dat het toch geen juist tempo was. Dus nu weer streng op het tempo letten eerst op stem en zit en geen reactie kleine ophouden nog geen reactie in de achteruit
Maar nu ik dit typ is het een heel ander probleem dat t jouwe :P

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:32

haha wat grappig Lianne, consequent zijn is inderdaad wel belangrijk. Wel fijn dat je het hebt kunnen ontdekken. Zorro was eerst in de bak altijd heel traag toen ik hem net had en voordat ik hem had ook al. En nu heb ik hem in de bak lekker scherp op mijn hulpen (zit, been, geluid, energie maakt niet uit hij doet het met allemaal). In het bos was hij dan juist weer heel loperig en dat heb ik er nu ook uit gekregen gelukkig - ik houd van relaxte buitenritjes. Bos was bij hem onzekerheid denk ik, heel soms heeft hij het nog maar dat is nog steeds niet zo erg als toen.

Ik heb hem dus eigenlijk wel heel goed op mijn hulpen, maar soms is hij zo enthousiast dat ik gewoon niet meer binnenkom. En soms zit hij ook helemaal in zijn sweet spot dat hij er niet uit wil :') bijv. met draf, dan wil hij niet meer terug naar stap omdat hij zich zo lekker voelt. En daar ben ik dan eigenlijk ook super blij mee dat hij zich zo lekker voelt, maar toch wil ik dan dat hij wel met mij meedenkt en luistert. Af en toe heeft hij ook wel echt verzet momenten gehad, vorig jaar toen we wat meer gingen werken in de bak. En dan ging hij ook racen. Heel lastig om dan het verschil te voelen waarom hij gaat racen. En dat verschil is voor hem heel belangrijk want dat vraagt om een andere aanpak van mij (zacht blijven of toch harder zijn) pak ik de verkeerde dan kan hij van enthousiasme overgaan naar verzet omdat ik hem niet begreep en dus wil hij dan niet meewerken.