Klopt helemaal Joyce. Ik heb een nacht over geslapen en ik ga het niet doen. Ik heb nog een nacht erover geslapen. Ik ga King zeker niet opgeven! Ik heb nog contact met andere leerbewerkers, misschien kan ik zo verder
Ik moet stuart echt stilzetten als hij weg rent, anders blijft hij rennen..
Heb woensdag even een heerlijk buitenritje gemaakt, begin hem weer aardig onder controlle te krijgen. Hij wilt altijd super hard als hij aangallopeerd zegmaar. De eerste paar meters is gewoon kneiterhard terwijl ik dat echt niet fijn vind langs de weg/fietspad. Maar ik begin er steeds meer controlle over te krijgen ;D
Als het goed is ga ik begin juni laarzen kopen en mooie sporen. Rijd nu op mn timberlands met nog van die simpele spoortjes, ziet er niet uit .
2 juli heb ik een fotoshoot met hem, eindelijk mooie foto's in westernstijl
Veriye
Geplaatst: 27-05-16 18:58
Vandaag onze tweede buitenrit alleen
JudithO
Geplaatst: 27-05-16 19:19
Aangezien het HK topic volledig in slaap gevallen is, kom ik hier maar weer actief meekletsen. Ooit dus wel in dit topic geweest, maar na het openen van het HK topic alleen nog maar meegelezen.
Even snel voorstellen: Ik ben Judith, 24 jaar, en ben anderhalf jaar geleden overgestapt naar western. Daarvoor engels gereden, maar nooit een wedstrijdmuts geweest. De laatste jaren alleen maar recreatief gereden. Ik ben begonnen in de reining en ben daar helemaal op mijn plek! Ik heb eens in de 2 weken les. Had het liever elke week gedaan, maar die geldboom wil maar niet groeien en die eigen QH is er ook nog niet. Komt allemaal nog later-als-ik-groot-ben Op dit moment zit ik in Canada voor eindstage. Geen spannende paardenranche, maar gewoon een kantoorbaan met computerwerk. In de weekenden ben ik wel veel op pad, zo lease ik elke zaterdag een paardje (gevalletje westernzadel op engels paard) waar ik mezelf weer even wat evenwichtsoefening geef. Ook hier probeer ik eens in de 2 weken een reiningles te plannen, maar dat valt nog niet mee bij een bekende ruiter die volop in het trainingsseizoen zit. Thuis in NL heb ik samen met mijn zusje 3 heerlijk eigenwijze Shetlanders, waar ik uiteraard niet mee rijd.
Ik weet niet eens in welke topic nou actiever ben sws niet echt actief maar goed zal mij dan ook maar even voorstellen.
Ik ben Dominique, 22 jaar en had net als Judith anderhalf jaar geleden de overstap gemaakt sinds maart 2015 heb ik echter geen westernles meer gehad omdat ik ook bezig was met natural horsemanship lessen en in maart 2015 kocht ik mijn eerste eigen paardje, een opknapper. Hij was behoorlijk schraal en zat onder de luizen en had rrotstraal. Hij is inmiddels lekker rond, geen kwaaltjes meer en lekker fit voor een 22 jarige ruin.
Gestopt met mijn opleiding ivm verslechtering van mijn gezondheid. Heeft even geduurd voor ik weer actief met paardje aan de slag kon maar inmiddels zijn we weer bezig.
Voor een uitgebreider verslag met foto's zie topic start of something new in mijn onderschrift.
Het gaat al wel beter maar nog steeds niet zoals het was voor de opnamen. Begin juli heb ik weer controle. En baal behoorlijk want het medicijn waar ik mijn hoop op had heeft een negatief advies gekregen van het zorginstituut, hopelijk gaan ze nog onderhandelen met de fabrikant.
Op dit moment heb ik mijn handen vol aan zorro haha, ik wil zo veel met hem doen in de trainingen. Dus dat gaat nog even duren, misschien komt het er wel helemaal niet meer van. Ik zie het wel voorlopig even de focus bij zorro, communicatie loopt nu zo lekker en licht.
Zou ik ook doen hoor, Zorro ipv de lessen En hopelijk krijg je gauw een medicijn wat goed werkt. Balen dat net die ene een negatief advies heeft gekregen.
Ja hij heeft ook heel veel aandacht en beweging nodig haha voor een oudje i hij nog heel actief. Stomme i dat het medicijn gewoon werkt, blijkt uit de testresultaten maar ze willen het niet op de lijst zetten van vergoede medicijnen omdat het te duur is, maar ik heb geen haast er zijn heel veel ontwikkelingen er zit er vast 1 bij die wel doorkomt.
Wat vervelend domii... Wel goed dat je er zelf zo relaxed onder bent. Kan me voorstellen dat het soms heel frustrerend kan zijn.
@Veriye: Goed dat je de knoop door hebt gehakt! Zelf ook een beetje vrede mee? En heb je al enig idee wanneer je King over mag gaan nemen?
Even een algemeen vraagje: van de week had ik een afspraak met een fysio voor Philo. Helaas heeft ze hem niet goed kunnen onderzoeken, want hij bleef maar draaien en lopen. Nu denk ik dat het komt doordat ik hem heb geleerd te wijken voor druk en hij is vrij gevoelig, dus op een lichte aanraking gaat hij vaak al om. Hoe zou ik hem nu kunnen leren om rustig stil te staan wanneer er aan alle kanten op hem gedrukt wordt?
Veriye
Geplaatst: 28-05-16 09:08
@joyce2: ja, ik heb er vrede mee, ik droom al zo lang (20jaar) van mijn eigen paard en King is gewoon alles wat ik zocht. De afspraak is, dat ik hem eind September kan kopen. Tot die tijd kan ik hem bijrijden en heb les op hem om aan elkaar te wennen en te kijken of het op buitenrit alleen ook een match is, maar gisteren ging het zo ontzettend goed, dat ik er eigenlijk niet meer aan twijfel
Zelf betalen is inderdaad niet haalbaar haha in de vs wordt het wel vergoed, dus als het hier in NL helemaal niks wordt dan staat mij maar 1 ding te doen
Hmm lastig joyce. Misschien kun je hem leren als je hem aan de andere kant ook druk geeft of aait terwijl je dus aan de andere kant drukt dat hij dan gewoon stil moet staan. Of misschien kun je iets doen met intentie. Als ik met intentie druk dan moet hij bewegen druk ik gewoon alsof ik hem aai dus zonder intentie om hem te bewegen dan blijft hij staan
sunnybellami
Geplaatst: 28-05-16 13:33
balen zeg dat het niet vergoed wordt..
Ik heb gister weer even geoefend. Hij begint steeds meer te ontspannen.
heeft iemand tips om hem in de goede galop te krijgen? Hij zit overkruist zegmaar. Voor zit hij goed maar achter zit hij fout.. Mn instructrice zegt dat ik hem gewoon heel goed moet belonen als hij een keer goed zit maar je kan het alleen zien en niet zelf voelen dus er moet iemand bij zijn en dat is 9/10 keer dus niet en ik heb geen idee hoe ik hem wel goed krijg..
Dat moet toch wel te voelen zijn? een rechtergalop op de linkerhand bijvoorbeeld, je ziet dat hij met de voorhand in de linker zit maar voelt een rechtergalop ivm de achterhand die niet goed zit? Heb er geen ervaring mee maar kan me niet voorstellen dat het niet te voelen is??
Eerst aan de longe gaan oefenen met overgangen naar de galop en door laten galopperen in de goede galop. Als het aan de longe wel goed gaat is het waarschijnlijk een balans probleem wanneer er een ruiter op zit. Dus dan zou je hem extra moeten ondersteunen met hulpen/zit.
En gevoel gaan krijgen voor zijn galop, want een overkruiste galop is wel degelijk een heel ander gevoel! Als je weet hoe een normale en een overkruiste galop voelt, hoef je niet continu iemand erbij te hebben.
Ik voel het bij hem iniedergeval niet en mn instructrice zegt ook dat het heel moeilijk te voelen is. Of hij voor goed zit voel en zie ik wel maar achter niet.
Ik ben altijd 100% recreatie ruiter geweest en reed ook altijd buiten met hem dus heb hier nooit opgelet. Maar sinds ik les heb met hem wil ik ook dat goed hebben :p
Ik lees altijd mee maar heb nu misschien een ideetje: Springt hij ook overkruist aan? Anders aanspringen over een balkje, en na de eerste sprong meteen teug en dit opbouwen? Ik heb zo de gok dat met balkje of klein kruisje hij wel zn achterbenen mee zou nemen.
Opdracht: bij drammen, stilzetten. Ook midden in je pattern.
Bij het losrijden voor de ranch riding een paar keer kunnen doen. Fijne pattern daarna kunnen rijden. Paar stomme foutjes, daardoor net geen plaatsing (was 7e). Maar wel een fijn gevoel
Bij de reining wel stil moeten zetten met de rechter cirkel. Hij werd zo sterk Daardoor een DQ. Maar wel de complimenten van de jury voor mijn cirkels. Eerste stop was fijn, 2e was dwars door alles heen en vol in mijn hand. Spins waren rondjes draaien. Maar heb hem terug rustig kunnen krijgen en drammen tegen kunnen houden. En dat was het doel. Dus ook daar wel een aardig gevoel over. Trail veel foutjes. Walk over aangetikt (iedereen overigens), uit de galop gevallen, brug was okee, slalom en jog over was een kort lijntje en wat slordig, daardoor drammen en net op tijd kunnen stoppen voor de sidepass. Wel een nette sidepasse en als laatste het hek. Hel was een vast hek en ik heb alleen maar met touw gereden. Maar ging goed. En ook redelijk rustig. Maar keer drammen, maar hij kwam wel terug en dat was al een hele verbetering. Normaal was hij doof en gevoelloos op mijn hulpen En tot mijn verbazing een 6e plaatsing (van de 14, grote groep ).
Dus niet zoveel lintjes en plaatsing, maar wel tevreden over wat ik heb kunnen doen. Drammen was veel minder door het ingrijpen. Line up was hij heel relaxt en tussendoor ook. Al zoveel beter dan de 1e keer. Dus ja, goed gevoel
Kijk! Soms moet je even schoolen en minder focussen op showen. Ik ken het. In dit geval ga je dan niet voor lintjes als eindresultaat maar voor een braaf luisterend paard als eindresultaat. Heb je voor een volgende keer alleen maar profijt van!
Ik had vandaag voor het eerst weer les na drie weken niet rijden. Ik heb alleen maar opnieuw leren zitten. In stap. En ik rij al 20 jaar Echt even weer heeel basic, maar zoooo nuttig. En nu weer lekker zelf aan het werk!