[WN] [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:45

Idd ik weet niet waar jij je info haalt superpony maar ik zit beetje tussen de nrha wedstrijdruiters en daar is belangrijk
-prestatie/afstamming helaas boven gezondheid
Paneltesten, imm, pssm2, doof, kromme benen, hoefkatrol of spat ed als ze maar 70 of meer bollen zijn ze super.
-maat is wel degelijk belangrijk. Paarden onder de 1.50 verkopen gewoon slechter en niemand wil zo een kleine pony van 1.40m das echt klein hoor.
-karakter is ook zeer belangrijk want die heethoofden of paarden die te vooruit zijn of spookie, zijn moeilijker te rijden en niet betrouwbaar op wedstrijd en gaat ten koste van de prestatie dus niemand wil die.
-kleur is idd onbelangrijk maar vos verkoop je voor de straatstenen niet en dan mogen ze nog een goei papier hebben. Zo een vos dat kopen ze dan wel bij bekende fokkers want is een wereldje op zichzelf en wordt heel veel aan elkaar doorverkocht.
- wat wel is, is dat er een massa geld wordt gespendeerd aan de gezondheid van hun paarden. Osteo, tandarts, voedingsdeskundigen, trainers, ijsmachines, hoefsmid. Rijden is het belangrijkste en daar willen ze hun paarden in topconditie voor houden.

Dus fokken voor wedstrijden als het niet voor jezelf is, zou ik niet aan beginnen. Niemand koopt een smart spook van jou dat kopen ze wel bij bekende fokkers. En al zeker niet als de merrie zelf niet gepresteerd heeft.

En die beginnende ruiters of die de overstap gaan maken naar western gaan geen paard kopen van 20.000 euro (en das nog een klein bedrag) geloof me. Die willen eerst eens proeven en dan ligt het budget veel lager.
Dus fokken voor de reactie ruiter lijkt me meer realistisch en dan is fokken niet op maar met kleur wel veel aantrekkelijker. Hoe specialer hoe sneller verkocht. Men wil dan vooral een mooi gezond paard. Die vinden paneltesten ed dus gezondheid wel heel belangrijk en bouw en karakter. Ze willen ook vooral geen afgedankt wedstrijdpaard maar een betrouwbare lieve knol waar ze op langere termijn geniet van hebben.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 13:57

Met Nova als moeder is er wel een grote kans op een saaie sorrel :+ Maar fokken blijft toch gokken. De hengst die ik heb gekozen - Neeeeee ik ga het nog steeds niet zeggen, jaaaaa jullie horen het zodra de dekking geslaagd is - heb ik gekozen omdat ik zijn bouw heel mooi vind, groter is dan Nova (maar niet TE groot), een mooi show record heeft, genoeg power om te scoren met een Open Ruiter maar braaf genoeg om geshowd te worden door een non pro. En ik vind hem gewoon retegaaf. Mijn gevoel zat goed bij hem en dat vind ik het belangrijkst. Daarnaast heb ik een zwakke plek voor de bloedlijn van deze hengst. De mensen die mij goed kennen weten nu over wie ik het heb :D

Ik hooooop dat Nova haar vlekken goed door geeft. Bij Animal Genetics laat ik haar nog even op kleur & pattern testen en ook voor dominant white, altijd handig om te weten. Ik heb haar nooit OLWS getest omdat ik zeker weet dat ze het gen heeft - anders zou ze er niet zo flashy uit zien - maar ik wil het toch graag op papier hebben staan. En het is ook wel handig om te weten hoe het zit met haar agouti-gen. De paneltest op genetische ziektes heeft ze uiteraard al gehad, toen ik haar kocht en ze is overal N/N op :j

Toevoeging: als mijn budget eindeloos was geweest, dan had ik gekozen voor Best Spook :+ Want die vind ik toch geweldig. Dus wie weet een ander jaar :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:11

Ik vind Best Spook te duur voor hetgeen het is. Voor dat geld koop je een betere dek. Ook hier betaal je weer voor het kleurtje.
En het verhaal over de sorrels: ook niet mee akkoord.
Wij hebben onlangs een nieuwe fokmerrie gekocht. Bloedchique. Smart Spook X Shine On Ruf (jaja, de volle zus van Spook N Perla!) voor heel wat :$
En ja, een gewone sorrel :D
Tis niet omdat er een witte kop opstaat dat het een beter paard is, he! Mij interesseert het kleur helemaal niks. Goede bloedlijn, correcte bouw, producing/performing, maar vooral: GEZOND!
Men zou daar beter wat meer naar kijken, ipv naar een flashy kleurtje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:22

Tinniie schreef:
Maar dan kijk je nog altijd vanuit een ‘wedstrijdbril’ terwijl dat misschien 5% is van alle mensen die een Paint of Quarter hebben. Het showcircuit is echt zo groot niet.. Ik heb daar misschien een ander zicht op met onze hengsten... wij zien alle segmenten hè..

En ik zie toch regelmatig die net-niet showveulens voor 2000-3000 verkocht worden :-/ Dat is het net, die recreatieve ruiters willen dan niet enkel namen, maar ook iets waar ze in de bos beziens mee hebben en heelhuids mee terug thuis geraken.

Die echte recreatieve ruiters hebben dikwijls nog nooit van die namen van trainingsstallen en trainers gehoord..

Nee hoor, ik kijk niet naar de zogenaamde sport paarden.

Wat ik zie in 25+ jaren western dat de markt gewoon steeds verandert. Eerst hadden we veel import. Daar hebben we er ook nog eentje van.

Er is veel op naam en kleur gefokt, vooral voor de reining. Alles wat afvalt, komt altijd in de recreatie terecht natuurlijk. Maar soms mankeert er dan wel wat aan.

In de sportpaarden en paarden met naam wordt wel flink geinvesteerd. Bij de recreant met toevallig een merrie die een keer met een brave goedkope hengst fokt, kopen inderdaad andere mensen. Maar heel veel mensen komen toch eerst in aanraking met western via een stal en trainer. Hier in Nederland wel iig, want je kan amper lessen op lespaarden nog steeds.

De invloed van anderen is echt enorm.

Een paard met goed papier, talent en kleur vinden mensen snel te duur. Het brave onbekende paard dat ook nog eens gezond is, zie je veel minder. De kosten zijn hetzelfde bijna en je verdient er minder aan.
Daarom zie je veel meer paarden in de recreatie die zijn afgevallen voor de sport dan puur voor recreatie gefokt.

Dat sorrels niet verkopen is echt onzin. Dat is puur bij de recreatie ruiter zo die inderdaad vaak erg veel wensen heeft voor erg weinig geld. Heel veel toppers zijn sorrels en daar kijkt echt niemand naar.

Maar zoals ik al zei; Opeens stapten wel veel mensen over van dressuur naar western en die hebben nog steeds een hele andere bril op. Ik snap dat mensen die fokken en verkopen er graag anders naar kijken, maar ik kijk vanuit de kopers en gebruikers.

superpony

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:23

Fotsy, ik ken het wereldje heel goed van dichtbij hoor, hahaha Al eventjes ook :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:33

sevke schreef:
Ik vind Best Spook te duur voor hetgeen het is. Voor dat geld koop je een betere dek. Ook hier betaal je weer voor het kleurtje.
En het verhaal over de sorrels: ook niet mee akkoord.
Wij hebben onlangs een nieuwe fokmerrie gekocht. Bloedchique. Smart Spook X Shine On Ruf (jaja, de volle zus van Spook N Perla!) voor heel wat :$
En ja, een gewone sorrel :D
Tis niet omdat er een witte kop opstaat dat het een beter paard is, he! Mij interesseert het kleur helemaal niks. Goede bloedlijn, correcte bouw, producing/performing, maar vooral: GEZOND!
Men zou daar beter wat meer naar kijken, ipv naar een flashy kleurtje.

Ow leuk!! Zag op fb ook je te koop paardjes voorbij komen :o <3

Het is gewoon heel normaal dat mensen zo goed mogelijk fokken met bekende paarden en de nakomelingen die het niet redden in de recreatie terecht komen. Dat is al eeuwen zo en overal. Ook bij de dressuur en springpaarden.
Fokkers doen hun best en niet elke is die topper, maar moet toch terecht komen.

Ik ken zo bar weinig mensen die zomaar een paard kopen met totaal onbekend papiertje. Wel zoekers die voor niks heel veel willen, maar die zijn vaak ook startend en nog niet bekend in het wereldje.

Het is ook geen ramp allemaal. Als je een goede gezonde merrie hebt en je wil een keer fokken doe je je best. Heb je een leuk recreatie paard zal je die ook zo kunnen verkopen. Is het super talentvol, komt ie misschien in de sport.
Je bent afhankelijk van de markt en die wisselt.

Daarbij reageren mensen uit Belgie en daar is het echt wel anders dan in Nederland, maar dat vergeet men nog weleens. Of ze krijgen daar "bepaalde" nederlanders en zien dus maar slechts een deel.

Weet je hoeveel talentvolle paarden alleen een rondje door het bos lopen omdat een baasje niet meer wil of kan?? En hoeveel showspaarden kapot worden gereden omdat het uiterste eruit getrapt wordt, waar een paard het gewoon niet beter kan??

Je moet alleen als particulier nooit denken dat je winst gaat maken bij het fokken. Je investeerd en neemt risico's.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:35

Gelukkig fokt Emma in principe voor eigen gebruik en is deze hele discussie dus eigenlijk zinloos. Ik ben heel benieuwd naar je keuze, Emma!

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 15:01

Klopt, ik fok in eerste instantie voor mijzelf. Of ik het ga houden, dat weet ik nog niet. Het hangt van heel veel dingen af. Maar ik fok zeker niet om winst te maken, ik vind het ook gewoon leuk om deze ervaring op te doen en ik hoef er geen winst op te maken (al zal quitte spelen wel fijn zijn :D mocht ik tenminste beslissen tot verkoop)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 15:10

Ik vind de bovenstaande discussie overigens wel heel interessant om te lezen :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:20

Ik ben zo benieuwd Em! Het begint bij mij ook wel een beetje te kriebelen hoor :D :+

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:25

Ik denk idd dat er dan een heel groot verschil moet zitten tussen Nederland en België , zeker als je dan ook Wallonië mee bekijkt, das nog een heel andere mentaliteit... sport is echt een heeeel kleine fractie van het geheel. De meeste recreatie ruiters hier zijn echt niet zo hevig voor een platgeshowd sportpaard.. dat zijn dan net de beginners die willen proeven van de sport, die voor zoiets gaan.

Sevke ook jij kijkt met een sport-bril hè .. vind je dan zelf niet dat hetzelfde veulen in een buckskin-jasje pakken beter verkoopt dan vosversie?

We hebben er duidelijk allemaal een ander beeld van :P Ik weet alleen dat ik vandaag alleen al 6 berichten heb aangekregen of ik een leuk paard te koop heb of veulen van onze hengsten te koop weet.. Ze weten goed wat ik fok en dat Arany-veulens een geweldige reputatie hebben.. de vraag is enorm.. diegene die we hier puur voor papier gefokt hebben, heb ik het hardst mee moeten zeulen.. en die waren dan nog origineel gefokt, niet de zoveelste gunner whiz of wimpy

Ik denk dat Emma de ‘discussie’ wel interessant vind, niet ?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:30

Ik zal jullie heel eerlijk zeggen dat als ik wat meer gericht zou zijn op het showen (wat ik een paar jaar geleden wel was) ik niet heel blij zou zijn geweest met Joy. En haar misschien niet eens gekocht zou hebben.

Ze is gewoon zo groot. En daarbij (nu nog) overbouwt. Ze is knap en heeft een mooie bouw, maar ik ben realistisch. Dit is wel een echte merrie voor de recreatie. En zo ga ik ook fokken. Als ik dat ooit zou doen :D

gichke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:29

Ik kruip even vanonder mijn meeleessteen :wave:

Persoonlijk vind ik nova al een leuke lijn hebben (ik ben wel een fan van de like a diamond lijnen).

Zelf heb ik ook een paardje bij Tinniie gekocht, vooral omdat ik weet dat ze over het algemeen veulens fokt met goede karakter, kleurtje erbij echt super leuk maar zeker geen must.

Een leuke sorrel met een goed hoofd erop vind ik ook zeker leuk! Er zijn genoeg mensen die sorrels en bays geweldig vinden.

Nu zijn er natuurlijk lijnen die je tegenwoordig echt overal zier (gunners zijn hier het grote voorbeeld), laatst zag ik nog een veulen te koop dat aan zowel moeders als vaders kant zware gunner lijnen heeft. Dan denk ik ook, waar zijn we de laatste tijd in godsnaam mee bezig := .

En zoals vele hier al gezegd hebben worden er genoeg veulens gefokt waarvan je aan de hand van de bloedlijnen zou zeggen dat het echte toppers worden. Nu is het lang geleden dat ik nog op een echte sportstal geweest ben, maar wat ik me wel kan herinneren is dat er genoeg families zijn die denken dat hun kinderen ook de nieuwe bernard en Ann fonck zijn. Tuurlijk kun je met veel rijden en oefenen al heel ver komen, maar mensen vergeten ook dat er in showen ook veel geld en tijd gestoken moet worden. Als ze dan plots hiervoor komen te staan gaat hun paardje met mega lijnen inderdaad vooral gebruikt worden als recreatief of fokpaard.

Als je dan een merrie hebt met leuke bloedlijnen, dan zou ik ook kiezen om er een hensgt op te zetten die ook interessante bloedlijnen heeft.

Persoonlijk zou ik dan nog naar karakter kijken, liefst een hengst die super dom is _O- .

Ik kruip terug onder mijn meeleessteen :wave:

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:40

Tinnie: eigenlijk niet. Bij de recreant wel, ja. Die willen een buckskin of mooie bonte of een champagne, desnoods een palomino, als het maar geen vos of bruine is. En dan mag het ook nog eens niks kosten.
Mensen die bij mij kopen voor de hogere sport (bijna exclusief buitenlanders), kijken naar het papier. En dat zijn de klanten die ik graag zie komen, want daar heb je dan het minste gezever over de prijs en spreken we toch van getallen met 5 cijfers. Nog nooit gehoord: oh, maar het is een vos, dan hoef ik m niet.
Ik verkoop ze ook regelmatig als embryo, dan weet je al helemaal niet welk kleur er zal uitvallen.
Bij de paardjes die we fokken voor de recreatieruiter, in lagere prijsklasses, is de kleur dan weer wel belangrijk. Als het dan een vos is, wil niemand m. Zeer vreemd vind ik dat.
Maar daarvoor zullen we onze knappe painthengst volgend jaar ter dekking inzetten. Eerst nog laten testen op alle pssm types en IMM.
In de sport is dat kleur echt niet belangrijk. Behalve dan echt extreme dingen zoals bv een extreme splash, die is dan weer niet gewild door de hoge kans op medische problemen. Maar vos of bruin of zwart of groen of paars, dat maakt niemand iets uit. De meeste quarters zijn nu eenmaal sorrel, en dat zie je ook aan de top. Heel veel sorrels en bays. Af en toe eens een palomino of buckskin. Paints zie je bijna nooit.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:45

Onze knapperd is trouwens terug thuis van het dekstation. Lekker vakantie en een jaartje geen shows voor hem. Enkel een buitenritje af en toe.
Afbeelding
Afbeelding

Een ‘gewone’ bay, zelfs geen witte kop, maar hij is zooo knap en lief en vooral: gezond!
Is echt één van de weinige Spooks Gotta Guns zonder splash aftekeningen. :D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:20

Lekker voor Shaggy! Hij staat op mijn lijstje hengsten hoor! Ik denk dat ND Spooks Shaggy Gun X Haidas Magic Joy best een mooie combi is :j . In ieder geval voor een mooie naam :D

Wordt wel een bruin veulen gok ik :o ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:24

@Gimme-Joy : wat saai _O-

Het zijn toch geen shows meer dit jaar, misschien enkel nog de futurity, maar daar houd ik hem geen heel seizoen voor op training. Zeker nu het EK in Denemarken is afgelast. Hij is echt zo makkelijk om hem thuis te hebben, zelfs met al die merries op de weides rond hem. Hij is zo’n schatje <3

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:52

Interessant discussie hierboven. Ik schaar mezelf onder die recreatieve ruiter die net in het wereldje komt kijken. Ik probeer mij zoveel als mogelijk in te lezen. :D
Ik kom uit Nederland en ben inderdaad, zoals superpony zegt, in contact gekomen met de tak van sport door een grotere westernstal. Langzaam aan kijk ik wat om mij heen voor de aanschaf van een paard, maar ik ervaar het als lastig. Waarschijnlijk weet ik er te weinig vanaf, waardoor ik sommige prijzen bij veulens van een paar weken oud niet helemaal begrijp. Dat ligt dan ongetwijfeld aan de bloedlijn die er achter zit, maar daar ben ik nog niet helemaal in thuis :P

Overigens val ik niet helemaal op kleur. Een bruine met een paar witte voetjes (zoals bijvoorbeeld die van sevke), waar ik recreatief leuk mee uit de voeten kan kan is ook helemaal prima. Het is meer de blik in de ogen wat mij aanspreekt en het verhaal wat de verkoper erbij heeft. Ook let ik wel op de schofthoogte, ik zou wel een beetje maat onder m’n billen willen hebben omdat ik mijzelf niet op een kleintje vind passen. Zou daarom wel afhaken bij een kleiner gefokte quarter/paint.

Ontopic:
Benieuwd voor welke hengst je hebt gekozen, ik denk dat ik wel een idee heb welke het is geworden :o
Jammer dat ze net hengstig is geweest, ben benieuwd hoe ver ze volgende week in haar cyclus zit.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:55

Ik weet welke hengst maar ik zeg lekker niks. O:)

Ik rij een koffievos, prima kleur. :Y)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:03

Bellatrix schreef:
Ik weet welke hengst maar ik zeg lekker niks. O:)

Ik rij een koffievos, prima kleur. :Y)

:j ik weet het ook := :D

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:04

Jullie stiekemerds! Haha, de rest een beetje lekker zitten te maken ;( :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:07

Ja natuurlijk! :))

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:36

:o :+

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:41

Dit is oneerlijk. Ik maak bezwaar :Y) :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:47

Bezwaar afgewezen!!