[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Minimus

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:45

Ik heb les bij Karine Hoed. Erg fijne, enthousiaste en no nonsense aanpak. Mijn bolle is een beetje eigenwijs en samen met haar weet ik hem erdoor te rijden en dan loopt ie als een trein.

Vandaag een beetje geoefend met neckreining, maar hij reageerd niet meteen als ik de teugels tegen zijn hals leg. Kan dat komen doordat ik touwteugels heb en geen tuigleder teugels?

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:55

Mini fries, ik woon dus vlak bij jou :D (Nieuweroord). Je kunt ook net als ik eerst een les bij Paulette nemen op 1 van haar paarden, dat vond ik een bijzondere ervaring en heeft mij echt over de streep getrokken. Ze komt ook wel op locatie lesgeven, maar voor 1 persoon weet ik het niet. Ik ga 6 juni naar haar toe in Koekange met mijn eigen paard.
Verder weet ik het hier niet in de buurt

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:04

Welkom minifries!

Minimus: zou in principe niet uit moeten maken denk ik. Is hij er verder wel bekend mee?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:08

Emma, ik ga toch maar niet vandaag....net even het tijdschema gekeken maar de ochtend is alleen maar in hand en daar vind ik niets aan...de trail ook niet echt en dan zit je al ergens in de middag...vind het dan zonde om te gaan. Maar ik zie je vast nog wel es rijden...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:25

Leuk dat je wil overstappen! Mijn paard is er ontzettend van opgeknapt :j
Ik ga lekker een buitenritje maken vandaag. Het is echt heerlijk weer!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:25

Het is idd super lekker weer. :D
Ga je alleen Amanda?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:26

Ja ik ga bijna altijd alleen. :j
Jim is alleen vaak braver dan samen :+

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:27

Jammer maar snap ik! Ik moet ook pas in de middag. Nu even spullen pakken ontbijten en dan naar stal

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:27

Oh haha! Best jammer toch...met iemand vind ik toch gezelliger...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:32

Succes Emma!

Is ook zo Marlies. Maar stalgenootje is morgen uitgerekend, dus rijdt al een tijdje niet meer. En wil liever nog niet dat haar bijrijdster naar buiten gaat. En kennis van mij woont ook in de buurt met haar arab. Daar heb ik van de winter een paar keer mee gereden. Die was toen niet in vorm en paste qua tempo prima bij Jim. Maar inmiddels is hij snel. Dan moet ik Jim op gaan jagen in draf en zij steeds inhouden. Dat werkt niet. En haar paard accepteert het niet als Jim rustig galoppeert ipv draaft. Dat is dan makkelijker.
Dus ja, dan is het wat lastig samen rijden.
Verder zijn er niet echt mensen die ik ken in de buurt.
Zaterdag ga ik wel met iemand buiten rijden. Maar dan ben ik eerst een half uur alleen onderweg, dan een uurtje samen ofzo en dan weer alleen terug. Niet ideaal, maar dan kunnen we in ieder geval eens samen rijden :+

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:34

@nanda1980, meen je haha, dat is toevallig :) thnx voor de tip, ga haar bellen.

@emmaudb, dank u :)

Wil het nu zsm doorpakken. Heb er een nachtje over geslapen en denk toch eht dat dit is wat ik wil, wacht eerst die ene les nog ff af en een les met mijn apekop ook. Wat ben je bv voor een goed zadel kwijt? Best wel erg haha, er worden termen gebruikt die ik dus echt nog nooit gehoord of gelezen heb. Heb met mijn fryso zadel medium/wijde boom, fit 4

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:36

Ik snap het. :j

Maar dan rij je toch een uurtje samen, dat is in ieder geval al wat. :)

Succes Emma!!

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:45

Dankjewel!
Ik hoop dat de horsemanship goed komt :') hij was echt veel te enthousiast gisteren. We startte rustig en dan rustig naar de jog. Maar de overgang terug ging niet zo. Na het draaien en achteruit weer stappen was ook een beetje overenthousiast. Misschien kwam het ook wel door de vliegjes dat hij geen rust in z'n kont had, ik weet het niet

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:49

Ach, dat komt vast goed vandaag!! Ze zeggen toch altijd een slechte generale....

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:01

Ik hoop het. En anders achja dan niet :+ ik heb geoefend en meer kan ik niet doen

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:02

minifries schreef:
@nanda1980, meen je haha, dat is toevallig :) thnx voor de tip, ga haar bellen.

Wil het nu zsm doorpakken. Heb er een nachtje over geslapen en denk toch eht dat dit is wat ik wil, wacht eerst die ene les nog ff af en een les met mijn apekop ook. Wat ben je bv voor een goed zadel kwijt? Best wel erg haha, er worden termen gebruikt die ik dus echt nog nooit gehoord of gelezen heb. Heb met mijn fryso zadel medium/wijde boom, fit 4

Paulette is niet goedkoop maar je krijgt dan ook fijn les (heb geloof ik voor een uur op een ander paard 50, betaald. Straks met Felix doe ik 45minuten voor 30,-, een uur met je eigen is 40,-). Ik vond haar heel erg duidelijk en de manier hoe ze met paarden (en mensen) omgaat, spreekt mij erg aan.

Dat met die zadels is voor mij ook nog lastig. Voorlopig doe ik het eerst met mijn eigen K&M dressuur-zadel. Daarna is het plan een freemax western of een BM. Beiden boomloos, dat is omdat zijn spieren ws toch gaan veranderen en ik heb begrepen dat met een westernzadel de pasvorm nog nauwer komt. Ook is Felix toch wel zeker 1.70 en om dan zoveel kilo aan zadel erop te krijgen....boomloos is lichter :j

Hoe is het vandaag gegaan Emma?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:20

Ik les ook al een paar jaar bij Paulette. Echt een aanrader :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:14

Ik les bij Alice, maar ik weet niet tot hoe ver ze gaat voor haar lessen. Is 25 euro voor een half uur en 40 euro voor een uur.

Is het mogelijk om filmpjes van FB naar Bokt te linken? Ik heb een filmpje dat ik voor het eerst los met Philo door de bak draaf!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:17

Je kan het linkje van het filmpje hier toch plaatsen?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:56

Emmaudb: hij is er wel bekend mee, maar we hebben ook deels les nodig. Daar wordt zo voor gezorgd :D

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:40

minifries: maak je geen zorgen, je groeit vanzelf in alle termen mee :D En als je iets wil weten staat het je natuurlijk vrij om te vragen ^^

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:14

Dank je
Ben zooo ontzettend benieuwd hoe het zal gaan woensdag

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:35

Ik ben gister ook weer begonnen met rijden :)

Afbeelding

Wel met n extra person of interest erbij maar ach... we hebben lol en daar gaat t om :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:22

Wat heerlijk CubaLibre! Echt een leuke foto ook, met dat kleine grut erbij :D

Ik zit hier een beetje te balen... Rijden van de week met les ging heel erg goed. Dus ik zou zelf 2 a 3 keer per week gaan rijden en oefenen. Maar nu had ik hem van de week opgezadeld, ik ging de bak in en daar begon hij gelijk te draven en een beetje te stuiteren. Dus ik besloot er zelf maar vanaf te stappen toen hij rustig stil stond en hem eerst even te longeren, voor het geval hij misschien even zijn ei kwijt moest. Nou.... Hij heeft gewoon, niet overdreven, 20 minuten alleen maar gebokt. Echt recht omhoog met 4 benen in de lucht, later slaan met zijn benen, piepen tijdens het bokken. Ik kende m'n eigen paard niet meer terug! Nu heeft hij dat, voor we weer even "back to basic" waren gegaan, ook gedaan. Dus ik heb heel sterk het vermoeden dat hij last heeft van het zadel.

Het zadel heb ik te leen gekregen van een vriendin, maar voor ik er mee ben gaan rijden heb ik het uit voorzorg laten nakijken. Het zadel ligt zonder pad heel mooi op m'n paard zijn rug, maar zodra je er mee gaat rijden klappert het aan de achterkant en dat leek me niet goed. Volgens de expert kon dit geen kwaad, had het te maken met dat m'n paard van voren nog niet zoveel body heeft (dus dat zou dan vanzelf opgelost worden na een paar weken rijden) en hadden western zadels dit wel vaker omdat ze zo lang zijn. Ze had ook nog diverse zadels meegenomen en daar zat ook nog een zadel bij dat goed leek te liggen, dus als ik niet tevreden was over m'n huidige zadel, zou ik daar eventueel nog voor kunnen gaan. Maar ze raadde me aan om gewoon eerst met het zadel van m'n vriendin te gaan rijden en dan voor en ander zadel te gaan kijken als m'n paardje een wat meer volwassen body had gekregen.

Ik heb mezelf toen gerustgesteld met de gedachte dat een western zadelpasser wel zou weten waar ze over praat, dus ik ben het geleende zadel gaan gebruiken. Ik wou Philo er niet mee longeren omdat ik dat geklapper heel vervelend vond, maar ik ben er af en toe wel mee gaan rijden. Na 2 of 3x rijden begon hij ongelofelijk te bokken en dachten we aan puberteit, in combinatie met uitproberen, omdat hij aan zijn nieuwe plekje begon te wennen (ik had hem toen net 2 maanden). Vandaar dat ik me toen weer volledig op grondwerk ben gaan focussen, want op een puberend paard rijden waar nog geen rem/stuur op zit, leek me niet handig.

Maar nu heb ik er dus onlangs weer 2x opgezeten en het extreme gebok begint weer. Verder is het een super lief en rustig paard, heeft respect voor me, werkt graag met me samen en hinnikt zelfs als hij 's avonds op stal staat en mij met de longeerspullen aan ziet komen. Ik kan het bokken dus niet plaatsen en kan het alleen maar koppelen aan het zadel. Alleen nu weet ik dus echt niet meer wie ik nu langs moet laten komen voor een zadel, want ik hoor over elke zadelpasser goed en slechte verhalen.

Voor de zekerheid wil ik ook nog de tandarts en iets van een fysio/ostheopaat langs laten komen, omdat ik alle lichamelijke mankementen uit wil sluiten.

Iemand verder nog tips/ideeën/suggesties?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:33

Klapperen is nooit goed :n
Als het echt ontbrekende spieren is van voren, kun je eens kijken naar een buildup pad. Ik heb dit met Jim in de winter ook (alleen geen spieren, maar vetjes die minder worden :o) en heb voor hem een pad waar je inlages in kan doen.
En dan niet van die vakjes, maar een grote vilten inlage. Is gewoon een pad met wol aan de onderkant. En aan de achterkant gaat hij open met klittenband. Ik heb 2 dunne vilten inlages, zoals een onderlegpad eigenlijk, maar dan dunner. En die kun je er in schuiven. Dus ik heb er 1 doorgeknipt en een halve alleen aan de voorkant.

Een simpelere oplossing: pak een dunne handdoek, vouw die een keer dubbel en leg die over je pad en dan je zadel erop. Zodat je dus aan de voorkant iets extra vulling hebt. Maar dat kan alleen als de ruimte niet te groot is.

Dan kun je in ieder geval checken of daar echt het probleem zit.

Wat betreft passers, daar hoor je inderdaad wisselende verhalen over. Ik heb goede ervaringen met Westernspul, maar daar zijn ook zat minder goede ervaringen over te vinden. En dat is met alle passers.