[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emmaudb

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:51

Oh leuk! Vaassen is hier ook niet heel ver weg. Ging toen wel eens vanaf Apeldoorn met een vriendin op de fiets naar Vaassen, naar haar paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:53

Ooit ga ik nog eens verhuizen naar de Veluwe. Als ik later groot en rijk ben :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:55

Vanaf Dinsdag werk ik in Vaassen, misschien zie ik jullie langs rijden ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:56

Moet je doen Amanda, dichterbij veel wedstrijden en mooie foto gebieden. O:)

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:58

Hahah ja ik heb ook wel echt geluk.
Zit naast de hoge Veluwe en zou door kunnen rijden tot in ieder geval Kootwijk.

Wedstrijden dichterbij valt wel mee hoor Marlies. Vanaf hier is de wedstrijd die het dichtste bij is (van de wran) een uur rijden.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:33

Hallo! Ik hoop dat ik me hierin mag melden! Na 18 jaar engels gereden en de laatste 6 jaar af en toe wat western voor de afwisseling met mijn huidige paardje, wil ik de definitieve stap maken naar het western. Mijn verzorgster en ik vinden dit veel beter bij mijn paard passen en hij vind het ook veel leuker. Toegegeven, western is duur :p Dus ik moet ook flink sparen voor wat simpel spul en een (goedpassend!) westernzadel.

Gelukkig is hij bekend met natural horsemanship, neckreining en rijden op zit dus ik verwacht dat het omscholen niet heel veel moeilijkheden en verwarring geeft :) Samen met mijn instructie en verzorgster ga ik mijn paardje omscholen. Hij is echt super meewerkend, heel slim en pakt het heel goed op.

Wat raden jullie aan om mee te beginnen qua uitrusting? Ik heb (en kan) al meerdere malen op mijn paardje met een shank gereden, dat doet hij braaf en ik hoef er toch niet veel aan te komen. Instructie zegt dat het geen probleem is, maar is het niet wat te scherp? Of is een dubbelgebroken bitje voldoende om mee te beginnen?

Zijn er nog tips, hints and tricks voor het scoren van goede uitrusting? Ik kan niet heel veel webshops vinden, dus ik zal de lijst bovenaan het forum eens doornemen :)

Ik lees graag mee (al dan niet onder een steen) en als ik weer les krijg zal ik eens een update plaatsen als dat mag :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:02

Leuk mimimus! Wat voor paard is het? En updates zijn altijd leuk! Welke richting binnen de western wil je op?

Qua uitrusting kun je in het begin best een end uit de voeten met Engelse spullen hoor, zelfs met zadel. Persoonlijk zou ik voor omscholen gewoon een snaflletje (of Engels bitje) pakken, maar daar verschillen de meningen over. En als je aan een westernzadel toe bent: een western zadelpasser is echt een must!

Qua uitrusting: ik scoor veel op ebay of in Amerikaanse webshops, veel fijner dan NL'se (web)shop. Sommige westernshops zijn nogal laks met bijv verzendtermijnen, of met het assortiment aanpassen op de website. Dus IRL gaan kijken is met dat soort bedrijven vaak fijner. Dan kun je het ook even echt voelen, is bijvoorbeeld met teugels heel belangrijk want is is echt heel persoonlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:52

Welkom!

Qua spullen: zadel absoluut bij een passer. Maar de rest kun je ook prima van Marktplaats halen. Met een pad wat oppassen dat het een goede is. Ik heb op mijn zadel en pad na ongeveer alles tweedehands gekocht :j

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:54

Ik heb ook pads gehad due minder duur zijn. Je merkt heel goed kwaliteitsverschil en dat je ook in een pad moet investeren. Naast je zadel moet je pad ook echt van kwaliteit zijn en bij je paard en het zadel passen. Het vangt schokken op dus koop geen troep

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:23

Het zadel gaat echt bij een passer wegkomen indd :j Ik wil daar geen fouten bij hebben. Qua pad zoek ik zo'n schuimen pad, heb nu een vilten (gebruik ik als bbp :D ) maar word snel dun. Ik weet nog niet welke richting ik op wil, maar wil de basis er goed in hebben. Ik zou graag een fijn gebruikspaard hebben :)

Amerika dus, check! Zit daar veel verschil qua prijs/kwaliteit in met Nederlandse/Belgische spullen?

Tweedehands trainingshoofdstelletje moet wel te scoren zijn denk ik ergens. Ik heb (nu) geen wedstrijd ambities.

Qua paardje heb ik een newforest kruising, maar hij is heel mooi gebouwd. Niet te smal, maar echt mooi stevig. Rug is mooi recht. Ik zoek even een foto :)

Edit, foto bijgevoegd

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:46

Gaaf paard!! :wow:

Over pads gesproken...ik wil een nieuwe voor mijn bijrijd stippel...ze heeft een fluoriserend (regenboog kleuren) pad die ik giga lelijk vind en een hele oud zwarte die ik eigenlijk te klein vind. Wil dus een andere maar eigenlijk 2e hands mits hij er nog prima uitziet. Liefst eentje met Amerikaanse vlag of anders rood met een wit streepje ofzo. Heeft iemand toevallig zoiets te koop? :')

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:10

Thanks Marlies :D Hij is ook echt zó fijn :+: Zo veelzijdig en doet alles voor je!

Wat zijn qua pads fijne merken? Ik heb nu geloof ik Professionals Choice ofzo :)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:26

Classic equine! Ik heb de vilten met een showblanket er over, zit ook een memorie foam laag onder. PC zijn vaak ook prijziger maar ook goed hoor.
Vilt wat inzakt heb ik nog nooit gehoord, lijkt me geen fijne kwaliteit dan.
Verder zijn de kingsley pads ook erg goed. Is gemaakt van materiaal wat ze in de ruimtevaart gebruiken maar heb er zelf geen ervaring mee.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:43

ik heb ook een classic equine pad. Vind hem erg fijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:53

Wat een leuke pony!
Hier ook Classic Equine. En ik heb een pad van Mayatex. Die is ook super fijn.
Niks te koop overigens. Sorry Marlies :D
Ik heb mijn showhoofdstellen ook 2dehands, via Marktplaats en bokt. Even goed kijken en snuffelen en dan kun je echt leuke dingen vinden in prima staat.

Deze heb ik van bokker Lifaya overgenomen (zonder bit)
Afbeelding

En deze van Marktplaats
Afbeelding

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:57

Kramer (webshop) heeft soms ook hele leuke dingen! Welkom trouwens ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:57

Ik ben door mijn rug gegaan vanochtend met de mestkar legen :=
Damn, ik word oud. Lig heel de middag al voor pampus op de bank. Mag toch hopen dat het morgen over is :=

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:08

Maar kramer heeft qua pads ook een hoop troep. Ik bestel graag bij kramer hoor maar geen pads

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:46

Ik zat vanmiddag op een webshop in America te kijken. Als ik dezelfde spullen bestel zoals een working pad, showblanket, trainingshoofdstel en reins (wat is dat trouwens met die 3/8, 5/8, 3/4..?) is het bij de ene webshop $211 en bij de ander $175... Nouja, het is sowieso goedkoper om in America in te kopen zie ik wel weer. Ik weet alleen niet hoe het met de verzendkosten zit. Als dat ook weer $100 kost dan koop ik wel in NL :')

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:49

Volgens mij zijn dat maten van dikte van de pads, ik gebruik altijd 3/4e maar dat is pp verschillend. Weet niet ik welke context die maten stonden? Gaat over inch maten iig maar ik vind dat ook lastig.

Ik heb ook nog nooit iets uit het buitenland durven bestellen. Wil sommige dingen kunnen zien en voelen van tevoren. Ik koop graag bij eurohorse maar hun assortiment is niet zo heel groot. Wel qua pads

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:59

Het ging geloof ik over de teugels, daar stonden die maten bij. Misschien de dikte van de teugels?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:01

Minimus schreef:
Ik zat vanmiddag op een webshop in America te kijken. Als ik dezelfde spullen bestel zoals een working pad, showblanket, trainingshoofdstel en reins (wat is dat trouwens met die 3/8, 5/8, 3/4..?) is het bij de ene webshop $211 en bij de ander $175... Nouja, het is sowieso goedkoper om in America in te kopen zie ik wel weer. Ik weet alleen niet hoe het met de verzendkosten zit. Als dat ook weer $100 kost dan koop ik wel in NL :')

En houd ook rekening met BTW en invoerrechten die je nog moet bijbetalen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:13

BTW en invoerrechten zijn niet zo heel veel mits je niet voor hele grote bedragen besteld....

Ik heb zo al diverse dingen besteld en kwa invoerrechten moest ik toen iets van $21 extra betalen.

De maten die je op noemt zijn de breedte van de teugels als ik me niet vergis ;)

Ik ga eerdaags ook maar weer eens n bestelling plaatsen bij n Amerikaanse webshop... eerst even m'n am bankpas activeren en dan bestellen maar ;)

Wij hebben natuurlijk 2 jaar daar gewoond dus dat scheelt wel wat :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:47

Ja wat is dan wijsheid. Ik zal toch boven de $175 uitkomen. Hoe hoger het bedrag is, hoe meer je btw en invoerrechten betaald? Ik zal even naar winkels in Nederland gaan en even voelen wat ik hebben wil, dan kan ik het altijd nog in Amerika bestellen. Ik heb gelukkig paypal, dus qua betalen moet het wel goed komen.

Wat vinden jullie fijn qua teugelbreedte? Ik zal even met instructie overleggen hoe breed haar teugels zijn (heb met die van haar gelest, die vond ik fijn) en dan bestel ik dat soort teugels. Het waren split reins en best wel zwaar, paardje merkte meteen dat ie stelling moet geven.

Even offtopic: CubaLibre, jouw merrie en veulen zijn echt prachtig :oo

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:03

Wij bestellen veel vanuit USA (niet alleen paardendingen) en BTW en invoer is toch altijd minstens 20%. Dus dat telt toch wel op als je een paar honderd euros materiaal koopt.