[VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:04

Oh zeg wat een nare update.
Vreselijk voor je. Ik hoop dat je het met de tijd allemaal een plaats kan geven.

Leuk dat je wil fokken maar anderzijds ze is nog vrij klein en je weet eens ze een veulen gehad hebben, ze helemaal niet meer groeien.
En is het extra gewicht dan wel niet te belastend voor haar benen?

Ik zou dan vooral een gezonde hengst kiezen met gezonde nakomelingen.
Dus zeker geen gunners want die laten qua gezondheid te wensen over en idd geen heethoofden. En niet al te groot want das zeker niet aangenaam voor je merrie.
Ben benieuwd wat je gaat beslissen.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:09

Tinniie schreef:
Ja zaad kan momenteel nog gewoon op transport door heel Europa, maar ik hoor van iedereen dat het met een merrie of particulier niet mag.. Niet essentieel vervoer = 250€ boete in België momenteel :/

Maar idd, als je contact opneemt met de lokale politie weet je het zeker :)

Via een dekstation mag het wel. Zij sturen dan een document door wat je moet bijhebben.

xLaraaj

Berichten: 3683
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:23

Ik zou ook zeker naar arany kijken. Super qua karakter. Stond gewoon met lostouwtje in mijn handen. Niet te groot en super service :)
Het punt dat Fotsy aankaart vind ik ook wel goed.

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:54

Wat een rottige update zeg :( ik heb geen verstand van hengsten succes!

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 20:14

Fotsy schreef:
Oh zeg wat een nare update.
Vreselijk voor je. Ik hoop dat je het met de tijd allemaal een plaats kan geven.

Leuk dat je wil fokken maar anderzijds ze is nog vrij klein en je weet eens ze een veulen gehad hebben, ze helemaal niet meer groeien.
En is het extra gewicht dan wel niet te belastend voor haar benen?

Ik zou dan vooral een gezonde hengst kiezen met gezonde nakomelingen.
Dus zeker geen gunners want die laten qua gezondheid te wensen over en idd geen heethoofden. En niet al te groot want das zeker niet aangenaam voor je merrie.
Ben benieuwd wat je gaat beslissen.


Dat heb ik nagevraagd aan mijn DA, en hij zei dat ze een dracht gewoon aan moet kunnen :) als hij geen goedkeuring had gegeven dan was ik er ook zeker niet naar op zoek gegaan. Qua niet meer groeien: ze mag niet meer gereden worden, dus als ze niet meer de hoogte in gaat dan vind ik dat ook niet erg. Een grote hengst zou ik sowieso niet uitkiezen want ik houd van kleine quarters :)

Ben vandaag wezen kijken bij Crome Dont Corrode en ik mocht hem ook even rijden. WAT EEN GAVE HENGST <3 heel erg cool en hij zit als een huis. Voelde me meteen vertrouwd op hem. Ook even gespint en gestopt, hij heeft echt zoveel power maar is tegelijkertijd ook zo relaxed. Ik ben verliefd! Hij is zeker een grote kanshebber! Morgen op bezoek bij Chic Surprise

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:50

Ja het is wat je zelf wil inderdaad maar anderzijds verkopen kleine quarters helemaal al niet goed. En alles onder de 1m40 is echt wel zeer klein. Het is gewoon maar even verder denken naar de toekomst dat ik doe. Als je het veulen of nova zelf ooit beslist te verkopen.

Gave ervaring klinkt het. Tof dat je hem ook mocht rijden.

Haarbal

Berichten: 3458
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:21

Hey Emma,

wat een slecht nieuws! Echt supernaar! Ik had een raar idee, kan je de fokker geen voorstel doen om Nova in te ruilen voor het veulen van dit jaar? Dan kan de fokker haar daar weer inzetten en ga jij in de herkansing. Of is dat geen optie?

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 22:21

Daar heb ik ook over nagedacht, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om Nova (nu al) weg te doen. Plus de fokker fokt alleen met haar eigen hengst, de vader van Nova, dus ze zou er niks aan hebben... En dan zou ik haar ook weer helemaal op vervoer naar Italië moeten zetten etc. Dat zie ik gewoon niet zitten :(

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 22:13

Vandaag bij Chic Surprise geweest! Weer een heel ander type hengst, maar wel heel leuk om gezien te hebben! Ik moet even voor mijzelf gaan nadenken wat ik het liefst wil, dus ik geef mezelf nog even de tijd.

Leuk detail: SW Diamonds & Cash staat daar ook, dat is een Like A Diamond. Ik heb even naast hem gestaan. Hij is net zo klein als Nova (misschien 2 cm groter). Het schijnt dat dit formaat een beetje in de Diamond bloedlijn zit dus het is niet heel vreemd dat Nova ook klein is. Dat is wel even fijn om te weten :')

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 10:30

Even een korte update: ik heb een hengst gekozen. Welke dit is houd ik nog even voor me, want ik ben bang dat het me ongeluk gaat brengen als ik het nu bekend maak :')
Op 1 mei gaan we naar de kliniek om te scannen. Als de dracht geslaagd is dan laat ik het weten!

Het is me ook gelukt om Nova te leren lachen op commando. Als ik er vanmiddag ben zal ik wel proberen een video ervan te maken :D

Alvast nog wat foto's van afgelopen week <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xLaraaj

Berichten: 3683
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:20

Is ze dan al gedekt ? :D

joey2010

Berichten: 4359
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:32

Ik ben wel erg benieuwd welke hengst je gekozen hebt..
Maar we moeten nog even geduld hebben.

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 12:43

xLaraaj schreef:
Is ze dan al gedekt ? :D


Nee, ze was vorige week hengstig dus net te laat :+ op 1 mei ga ik kijken hoe ver ze in haar cyclus zit. Dus jullie moeten nog heel even geduld hebben :P

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:56

Ooh het staat er inderdaad een beetje krom, ik dacht ook van wooow dat is snel op 1mei al checken of ze drachtig is :P

Fijn dat je een keus hebt kunnen maken :)

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:57

Emita schreef:
Vandaag bij Chic Surprise geweest! Weer een heel ander type hengst, maar wel heel leuk om gezien te hebben! Ik moet even voor mijzelf gaan nadenken wat ik het liefst wil, dus ik geef mezelf nog even de tijd.

Leuk detail: SW Diamonds & Cash staat daar ook, dat is een Like A Diamond. Ik heb even naast hem gestaan. Hij is net zo klein als Nova (misschien 2 cm groter). Het schijnt dat dit formaat een beetje in de Diamond bloedlijn zit dus het is niet heel vreemd dat Nova ook klein is. Dat is wel even fijn om te weten :')


Wat is klein? Ik let niet op de maat en kies niet snel voor een grote. Mijn max is echt 1.50m. Maar ik heb moeder, zoon en dochter. Die schelen amper wat, maar door hun hele verschillende bouw alle 3 lijkt de zoon bijv groot, terwijl zijn moeder hoger is. Zus lijkt klein, is kleiner, maar ook de helft zo breed als broer.

Gezond is 1, karakter is 2, talent/beweging is 3. Maat en kleur komt ver daarna pas.

Haarbal

Berichten: 3458
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:24

superpony schreef:
Emita schreef:
Vandaag bij Chic Surprise geweest! Weer een heel ander type hengst, maar wel heel leuk om gezien te hebben! Ik moet even voor mijzelf gaan nadenken wat ik het liefst wil, dus ik geef mezelf nog even de tijd.

Leuk detail: SW Diamonds & Cash staat daar ook, dat is een Like A Diamond. Ik heb even naast hem gestaan. Hij is net zo klein als Nova (misschien 2 cm groter). Het schijnt dat dit formaat een beetje in de Diamond bloedlijn zit dus het is niet heel vreemd dat Nova ook klein is. Dat is wel even fijn om te weten :')


Wat is klein? Ik let niet op de maat en kies niet snel voor een grote. Mijn max is echt 1.50m. Maar ik heb moeder, zoon en dochter. Die schelen amper wat, maar door hun hele verschillende bouw alle 3 lijkt de zoon bijv groot, terwijl zijn moeder hoger is. Zus lijkt klein, is kleiner, maar ook de helft zo breed als broer.

Gezond is 1, karakter is 2, talent/beweging is 3. Maat en kleur komt ver daarna pas.


Voor jou wellicht, maar voor mij is maat echt nummer 1. Ik ben 1.82 en pas dus echt niet op een QPA van 1.30. Eentje van krap 1.50 zal ik ook niet zo snel opklimmen. Dus het eerste waar ik naar kijk bij een advertentie is de maat. Is die onder de 1.50, dan klik ik heel snel weer weg. Dus dat is voor iedereen persoonlijk denk ik.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:41

Quarters van 1.30m zie je amper. En 1.82m is helemaal niet lang. Dat zijn de meeste mannen en trainers en die rijden alle quarters. Gaat er ook om dat iemand die de reining in wil een bepaalde bouw wil zien en niet gaat miepen over de hoogte. Niet alle, maar veel hogere paarden zijn niet reining gefokt en loop je tegen dingen aan.

Maar niet iedereen wil reining rijden, dus voor all round of nu de ranch onderdelen zijn grotere prima.

Maar ik weet niemand die bij quarters die op de maat let en heb al heel wat quarters voorbij zien komen de laatste 25+jaren.

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:58

superpony schreef:
Quarters van 1.30m zie je amper. En 1.82m is helemaal niet lang. Dat zijn de meeste mannen en trainers en die rijden alle quarters. Gaat er ook om dat iemand die de reining in wil een bepaalde bouw wil zien en niet gaat miepen over de hoogte. Niet alle, maar veel hogere paarden zijn niet reining gefokt en loop je tegen dingen aan.

Maar niet iedereen wil reining rijden, dus voor all round of nu de ranch onderdelen zijn grotere prima.

Maar ik weet niemand die bij quarters die op de maat let en heb al heel wat quarters voorbij zien komen de laatste 25+jaren.


Had ik maar wat meer op de maat gelet. Dan was dit nooit gebeurt:

Afbeelding
:+ :')

Even zonder gekheid, als ik zou gaan fokken, zou ik fokken om te verbeteren. Dus kijken naar de merrie en daar de geschikte hengst bij zoeken. En of dat te maken heeft met beweging, karakter, bouw of lengte is dus echt afhankelijk van type merrie.

In mijn zoektocht naar een paard 4 jaar geleden heb ik gekeken naar welk ras past bij wat ik wil in de paardensport en welk karakter bij mij past. Binnen dat ras ben ik gaan kijken naar welk type het meest geschikt voor mij is. En heb daarbij erg gelet op onder andere bouw, benen en bloedlijnen. Bij een veulen tast je qua karakter lengte en beweging wat meer in het duister en staan bij mij dus ook minder hoog op de prioriteitenlijst.

Kleur komt echt als laatste. Want he, ik heb een saaie bruine. Haar uitstraling daarentegen maakt haar kleur goed. en als ze in de stront heeft liggen rollen zie je er niets van. Best een leuke bijkonstigheid. :D

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 01:13

Met fokken blijf je gokken. Mijn 13jr merrie is niet groot, maar daar opeens een grote hengst op zetten heeft echt geen enkele garantie op groot of groter dan moeders. Ik heb hier 3 familieleden staan en ken de andere kinderen van mn merrie van 27 ook. Waar ze op gaan lijken is echt per eitje en rietje verschillend.

Als mensen naar een kleur zoeken of nog erger op kleur fokken, haak ik sowieso al af.

Maar..........ooit toen ik jong was en net western begon te rijden zag ik de kleurtjes en wilde een palomino of buckskin. Ik ging naar Best Western Echten, toen een grote importeur en zag er meerdere, maar viel als een blok voor een bay. En ben er nog steeds happy mee incl haar kids.

Ik val niet op vos, maar de eerste zoon is al 4jr bij ons terug en is vos en ik vind hem helemaal perfect. Waar ik bij een zoektocht naar de perfecte reiner zeker een totaal ander paard zou kopen.

En je moet mazzel hebben. Ik zie Gunners die amper kunnen bewegen, maar wel stoppen en spinnen. Tja, de training of toch ergens talent?? Sowieso zie je weleens de typsich zogenaamd eoverbouwde quarters ( zoals mijn oude merrie ) die toch heel hard en diep stoppen, waar je zo een paard misschien niet op zou uitzoeken.

Tegenwoordig heb je veel kenners en vind iedereen wat, maar het ouderwetse driehoeks model vind ik nog steeds een goed uitgangspunt.

Karakter kijk ik dan minder naar. Al meerdere paarden gehad die zogenaamd moeilijk zijn en een dingetje hadden, maar gewoon super lief zijn als je ze paard laat zijn, met respect behandeld, goed voert en de training goed opbouwt.
Dan kan de een je beter passen dan de ander, maar veel karakters die zogenaamd lastig zijn, komt echt door slechte opfok of slecht management en rottige training. Wij vinden die paarden juist leuker eigenlijk.

Voordeel van een veulen kopen en die zien opgroeien is dat je vaak toch verblind wordt door verliefdheid :)

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:17

Hier toch ook de ervaring dat te klein erg moeilijk verkoopt.. bij onze Cromed Out Mercedes merrie van 144 ong, was dat toch altijd het twijfel punt. Ook bij haar veulens had men altijd bang dat ze te klein gingen blijven... Daarom zijn mijn huidige merries ook wat groter :155-160, daar kan je gerust ook kleinere hengsten voor gebruiken , maar toch maat blijven houden.

Verder staat voor mij karakter en gezondheid op 1.

Iedereen kijkt er anders tegenaan. Mensen in het showcircuit vinden dat je alleen maar voor de sport mag fokken, terwijl die markt net heel erg klein is en het aanbod heel hoog.. van al die ‘ sportveulens’ wordt misschien 20% ooit effectief geshowd. En dikwijls wordt er enkel naar papier en showrecord gekeken, en al de rest vergeten... veel van hen zou ik dan nog niet gratis willen :o

Mensen die recreatief een leuk, gezond, braaf paardje zoeken zijn er veeeeel meer. En heel dikwijls komen die paardjes ook beter terecht, in een liefdevolle levenslange thuis waar ze gewoon paard mogen zijn .. maar das dan weer vanuit mijn oogpunt hè, zo zal ieder het zijne hebben..

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:02

Het verschil is dat er ook startende ruiters zijn of mensen die net overstappen en vanuit hun dressuur basis kijken en kiezen. Ik merk dat sinds de sport is gegroeid dat dit heel anders is.

Natuurlijk wordt er veel op naam gefokt en daar komen inderdaad niet veel van in de sport terecht. Maar........die paardjes worden alsnog aardig aan de prijs verkocht. Genoeg recreatie ruiters die denken dat ze dan DE topper in huis halen.
Zeker de invloed van de stal waar ze staan of trainen heeft enorm veel invloed.

Maar weinig trainers of mede pension klanten adviseren onbekende paarden te kopen. Je ziet in de paardensport echt enorm kudde gedrag en mensen willen ergens bij horen. Ze kopen liever een witkop die amper kan galopperen, maar iedereen zegt; oe en aah, dan een goed, gezond en braaf paard die niemand kent.

Er is slechts een kleine groep die realistisch is over wat je kan kopen tegen welke prijs. Ik zie weleens gezocht advertenties dat mensen een paint of gewillig kleurtje zoeken. Als je vraagt wat het budget is, komen ze niet verder dan 1500-3000 euro. Ook een gezond paard koop je daar niet voor. Maar er zullen gerust zo paarden weg gaan die wat mankeren.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:10

Maar dan kijk je nog altijd vanuit een ‘wedstrijdbril’ terwijl dat misschien 5% is van alle mensen die een Paint of Quarter hebben. Het showcircuit is echt zo groot niet.. Ik heb daar misschien een ander zicht op met onze hengsten... wij zien alle segmenten hè..


En ik zie toch regelmatig die net-niet showveulens voor 2000-3000 verkocht worden :-/ Dat is het net, die recreatieve ruiters willen dan niet enkel namen, maar ook iets waar ze in de bos beziens mee hebben en heelhuids mee terug thuis geraken.

Die echte recreatieve ruiters hebben dikwijls nog nooit van die namen van trainingsstallen en trainers gehoord..

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:12

Een 'saaie' solid sorrel met een goed karakter en goeie bouw is vaak beter (en mooier!) dan een flashy kleur met een rotkarakter en een slechte bouw.

En inderdaad meeste mensen doen geen wedstrijden en dan boeit het echt niet wie de ouders zijn. De meesten weten amper de officiele naam van hun paard. En op een trektocht pik je zo de goed gefokte paarden eruit zonder het papier te zien. En dat zijn niet de bekende namen!

Ik denk dat als je succesvol voor de sport wilt fokken echt een goede dam moet hebben met een goeie bouw, goed karakter, veel potentieel in de sport en die je dan met een hengst kan laten dekken die haar slechte punten kan verbeteren. Een naam zegt niets.

En dan nog moet je geluk hebben dat het juist die punten zijn die gecorrigeerd worden. 3x volle siblings zijn niet allemaal gelijk bijvoorbeeld. Als je echt een paard wil zoals je wil kan je beter eentje kopen dan te fokken.

Edit: Vaak zie ik veulens/paarden te koop voor een extreem hoge prijs gewoon omdat ze een kleurtje hebben die leuk oogt. De goed gebouwde paarden verkopen echt zo hoog niet omdat er niet veel mensen nog naar de bouw lijken te kijken :o

xLaraaj

Berichten: 3683
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:24

En dan de saaie sorrels geraak je nog aan de straat niet kwijt :+

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:25

Ja exact!