[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 08:32

Buitenritjes op zijn tijd zijn toch leuk Sevke?

Artrose is inderdaad vervelend, wel balen dat je dan niet kunt rijden zoals jij het wilt.

Ik heb mijn les van zaterdag afgezegd. Ik kwam na Frankrijk er achter dat mijn paard luizen heeft en dan hebben de andere 2 het natuurlijk ook. Dus direct zondag wat besteld (hondenshampoo en veerust super), en dat was maandag binnen, dus meteen de paarden gewassen. Instructeur wil liever even een weekje of paar weekjes wachten zodat het weg is, want hij moet nu op 12 paarden passen en tja, je wilt het niet meenemen, hoewel de kans niet zo heel erg groot is.
Ik ben wel blij dat ik de laatste weken alleen mijn niet zo fijne sympanova pad gebruikt heb (wegens verharen en ik uit luiigheid dat niet in mijn vilten pad wil hebben), want nu hoef ik geen vilten pads te wassen, en deze kan gewoon eenvoudig met wat shampoo onder een tuinslang en is een dag later weer droog. De 2 dekjes voor Engelse zadels die gebruikt zijn op de paarden zijn al in de wasmachine geweest. Borstels gewassen. En de rest van de dekjes en dekens zijn niet in contact geweest met paarden de afgelopen maand dus die hoef je niet te wassen dan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 08:50

De andere 2 hoeven het niet te hebben. Hier hadden van de winter 2 van de 6 luizen. De andere 4 hadden ze niet. Heeft met weerstand te maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:16

Daihyo schreef:
De andere 2 hoeven het niet te hebben. Hier hadden van de winter 2 van de 6 luizen. De andere 4 hadden ze niet. Heeft met weerstand te maken.

Maar mijn paard is dan juist degene met de meeste weerstand. Dus eigenlijk zou je ook niets kunnen doen en dan gaat het ook over? Ik heb bij de jonge ruin ook wat gevonden hoor. De oude merrie wel gewassen, maar niet gezocht.
Bij schimmel weet ik dat het bij niets doen ook weer overgaat na enige weken bij de meeste paarden.

Maar goed, we zijn dus nu begonnen met wassen en ik wil die rotbeesten kwijt. Geen van de paarden is overigens in contact geweest met andere paarden, we zijn niet bij maneges geweest, dus hoe ze er dan aan komen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:26

Nee, ik zou met een kammetje checken of ze luizen hebben en de paarden met luizen + spullen wassen met spul van de dierenarts. De paarden zonder luizen kun je altijd even insprayen met iets minder agressief spul.
Luizen zitten overigens gewoon in en op de grond. Dus ze kunnen ze gewoon met grazen oplopen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:29

Door bomen of dergelijke, er zijn talloze manieren om aan luizen te komen. Maar preventief behandelen de andere kan ook geen kwaad gok ik zo. Hier is het ook eens in de kudde geweest en toen had Beeb niets, maar toch voor de zekerheid behandelt. In de opfok had ze het ook en heeft toen mijn andere merrie wel ook 'aangestoken'. Ach je weet het toch niet.

Zelf zie ik alleen niet in waarom een instructeur niet kan komen. Tenzij die ook op je paard rijd en aanraakt, dan snap ik het. Maar verder op een afstand kan je gewoon les krijgen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:30

Ik heb er wel voor gekozen mijn 2 paarden niet preventief te wassen. Wij hadden van dat spul van de dierenarts (byemite geloof ik). Dat is zo agressief en met name Noura heeft zo'n kwetsbaar huidje, dat ik het liever niet preventief doe. Wel 2x per week met het kammetje er doorheen om te checken, maar uiteindelijk is het dus niet nodig geweest. Bij ons waren het alleen de 2 oudjes die ze hadden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:31

Ik heb geen flauw idee wat wij hadden maar het was extreem verdund en moest je op de manen deppen, dus niet helemaal wassen. Ondanks Beeb haar gevoelige huid geen last van gehad :)
Jaren terug met advantage moeten behandelen op advies van de dierenarts :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:37

Ja, dat hoor je vaker. Wij hebben vorig jaar ook luizen gehad (Noura toen ook). Toen hebben we gedruppeld met Pour On. Dat werkte ook super.
Nu kregen we byemite mee. Dat moet je ook verdunnen en dan net als imaverol helemaal insmeren en niet uitwassen. Is behoorlijk agressief op de huid. Ik had mezelf voorgenomen dat als Jim of Noura ze zouden krijgen, ik weer een fles Pour On zou kopen. Maar uiteindelijk is dat dus niet nodig geweest gelukkig. Een van de oudjes heeft een injectie gekregen met ik dacht ivermectine. Maar daar reageert niet ieder paard goed op, dus doen ze liever niet. Alleen als er echt niet gewassen kan worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:59

Scheren en een injectie met ivermectine is zeker niet het plan. Als luizen in de grond zitten, krijg je ze dan niet direct weer terug? Ze zijn toevallig een paar dagen voordat de luizen ontdekt werden voor 7*24 naar buiten gegaan. Ik dacht eerst aan bladluis, dus heb het een week aangezien, maar bladluizen gaan wel dood op een paard.

Tectonik Pour on is behoorlijk duur, en officieel ook niet voor paarden. Moest ik volgens de va mee oppassen, maar als het niet anders kan dan moet het uiteindelijk maar. En bij mijn paard zitten de luizen ook op de buik e.d. En vooral in de manen. Je ziet het overigens alleen na het rijden echt, dan komen ze naar buiten. Bij borstelen zie je het niet. Met zo'n netenkam zie je ook niets, alleen wat witte dingen wat dan neten moeten zijn. Maar je krijgt dan ook huidschilvers mee, dus als je het niet zou weten zie je het ook niet. De manen met zo'n kam doen is niet te doen, te dik.

Ik heb 2 dierenartsen gebeld, maar die hebben niets voor paarden, geen byemite. Dus zodoende aan luizenshampoo gekomen voor honden.

En nee, instructeur rijdt niet op mijn paard, maar ik heb het gemeld en hij kwam dan liever even een keer niet. Dan laat je de keuze vrij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:05

Met de netenkam liepen de luizen echt wel over de kam :=
Hier zaten ze ook in de manen en rondom de schoft. Als de weerstand goed is, zou je ze niet direct terug moeten krijgen. En goede shampoo werkt wel even door op de huid en in het haar. Ik moest wel de behandeling minimaal 3x herhalen vanwege het uitkomen van de neten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:51

Daihyo schreef:
Met de netenkam liepen de luizen echt wel over de kam :=
Hier zaten ze ook in de manen en rondom de schoft. Als de weerstand goed is, zou je ze niet direct terug moeten krijgen. En goede shampoo werkt wel even door op de huid en in het haar. Ik moest wel de behandeling minimaal 3x herhalen vanwege het uitkomen van de neten.

Er komt met zo'n kam ook huidvet mee, ik heb het geprobeerd, ja, je haalt wel wat er af, maar niet alles. Maar je kunt inderdaad zo wel neten vinden. Ik vond wel luizen op de natte huid (je moet eerst het paard nat maken en dan de shampoo inwrijven). En die beesten bewegen ook, bleh.

En ja, 3 keer wassen. Ik vond 1 keer al een ellende. Mijn paard werkt wel mee, maar die jonge ruin, die heeft meerdere keren op de achterbenen gestaan. En omdat hij dus vervelend was werd mijn merrie in de wei er naast druk en die sprong over de afrastering (raakt niets, dus je kunt er stroom op zetten wat je wilt, maar een straf krijgt ze niet). En de oude merrie van 27 was ook een echte drammerd, die is niet bang voor wassen, maar als zij wat anders in d'r hoofd heeft, dan moet dat anders gebeuren. Dus die stond ook te draaien en te doen. Ben bijna 2 uur bezig geweest met 3 paarden. En ik had nog hulp ook.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:54

Hij is ook niet bedoeld om alles er af te halen, maar om te checken of er luizen en neten zitten. Je hele paard kammen met zo'n kammetje is geen doen. Dat kan ook helemaal niet.
Maar ik checkte zo op meerdere plekken op het lichaam om te kijken of er iets op zat. En daarna dan de shampoo er op.

Ik moest de byemite oplossen in water en dan wassen. Ik heb ze afgesponsd. Jim vindt dat geen probleem. Maar Noura was echt wel een ding. Daarom heb ik uiteindelijk voor de Pour On gekozen. Want na 2 worstelpartijtjes was ik er ook wel klaar mee :')
Bij ons was het toen overigens wel hartje winter en rond het vriespunt, dus dan is wassen sowieso al niet heel tof en drogen met die wintervacht was echt drama.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:52

Daihyo schreef:
Hij is ook niet bedoeld om alles er af te halen, maar om te checken of er luizen en neten zitten. Je hele paard kammen met zo'n kammetje is geen doen. Dat kan ook helemaal niet.
Maar ik checkte zo op meerdere plekken op het lichaam om te kijken of er iets op zat. En daarna dan de shampoo er op.

Ik moest de byemite oplossen in water en dan wassen. Ik heb ze afgesponsd. Jim vindt dat geen probleem. Maar Noura was echt wel een ding. Daarom heb ik uiteindelijk voor de Pour On gekozen. Want na 2 worstelpartijtjes was ik er ook wel klaar mee :')
Bij ons was het toen overigens wel hartje winter en rond het vriespunt, dus dan is wassen sowieso al niet heel tof en drogen met die wintervacht was echt drama.

Nee, hier is dat wassen dus qua temperatuur geen probleem. En het eerste wat ze doen als je ze loslaat na het wassen is neerploffen in het zand om lekker te rollen. Maar nu kan dat gewoon. Ik heb echter in de 35 jaar dat ik in de paarden zit nog geen luizen meegemaakt, wel van gehoord, maar nooit zelf paarden er voor hoeven wassen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:55

Gelukkig maar. Zeker in de winter is het echt gedoe. Jim heeft al eerder in een kudde gestaan waar het elke winter raak was. Maar eigenlijk altijd de oudere paarden, de jonge paarden of paarden met een verminderde weerstand. De gezonde paarden in diezelfde kudde hadden het eigenlijk nooit. Rotbeestjes.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:29

Even vluchtig alles gelezen, maar kan helaas over weinig mee praten :) (geeft niet hoor haha)
Bedankt voor alle sterkte wensen iedereen!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:09

Als je denkt dat je met een gerust hart aan je eerste werkweek kan beginnen....
Afbeelding

Zucht :') Hoe dit nou weer...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 12:42

Dat rode? Huid eraf?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:35

Verbrand van de zon? Berenklauw?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:14

Ja Baby heeft zwarte neusgaten dus dat rode hoort niet. Gelukkig na een likje vaseline al een stuk rustiger. Zitten ook sneeën in en ze heeft er echt last van. Na het rijden nog eens schoon gemaakt en sudocreme er op. Hoop dat t snel verbetert.

Afbeelding

Nu met d'r seksy vliegenmasker zitten er ook wat slierten voor d'r neus. Verbrand lijkt me heel sterk, maar you never know.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:24

Lijkt inderdaad wel berenklauw. Of processierups icm schuren door de jeuk. Maar ik weet eigenlijk niet of die er al zitten. Ik heb ze nog niet gespot. Maar we hebben ook niet zo veel eiken in de buurt.

Ik heb vandaag weer een rondje met Jim gereden. Wat een woei! Maar het was heerlijk <3
Afbeelding

Toen Noura een flinke poetsbeurt gegeven. Ze wordt al net zo stekelharig als haar grote broer <3
Met zo'n mooie rand om de vlekken heen.
Afbeelding

En toen heb ik gewoon iets geks gedaan. Jims Freemax hing nog over het hek. We hebben al wat geoefend met de pad (en nog meer gekke dingen op en over haar rug, omdat ze dat in het begin nogal spannend vond). Ik heb het er gewoon maar eens opgelegd. Geen singel vast gemaakt.
Paard is zadelmak geboren geloof ik :+
Alleen het er af halen was even raar met die beugel die los hing.
Maar verder boeide het haar niks.
Geen zorgen, er komt voorlopig niemand op en dit doen we zelden of nooit. Ze is nog zo puppy voor haar leeftijd en krijgt alle tijd. Maar het was wel grappig om te zien dat het haar gewoon echt niet boeit, wat je ook doet. Ze vindt het allemaal heel prima en heel gezellig om iets te doen. Zo 1 die echt kan genieten van een uitgebreide poetsbeurt, waar bij Jim even snel een borstel er over vaak genoeg is :+
En graag met je meegaat en meeloopt. En super geconcentreerd is met wat grondwerk.
De fork is nog wat groot en de pad en het zadel nog wat lang, maar daar groeit ze nog wel in.
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:32

Ze staat in een zandpaddock dus kan me niet heugen dat ze daar een berenklauw vind. En het miniscule stukje dat we dinsdag buiten zijn geweest heb ik geen afgesloten stukken voor de processierups ofzo gezien.
Het is aan één neusgat en was al een stuk rustiger na vaseline en met buiten weer sudocreme. Dus even aankijken. Ze jeukt er niet mee, het is wel gevoelig. We gaan t zien.

Heerlijk heh als ze zo makkelijk zijn!! :D

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:04

Wat fijn zeg! Als je zo door gaat kun je er 'straks' op gaan zitten en weg rijden!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:24

Dan weet ik het ook niet Denies. Ook geen teer op de palen of het hek dat warm geworden is?

Ja ze is zo makkelijk. Heerlijk <3

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:28

Nee niet direct. Enige rare was een gebroken plank die wat uitstak waar ze zich wellicht aan heeft open gehaald. Vanochtend had nog niemand het gezien werd er gezegd. Maarja het is stallen open en ze lopen naar de paddock dus het is niet dat je heel specifiek naar zulke dingen gaat kijken.
Maarja gelukkig was ik er vandaag en heb ik het schoon gemaakt en ingesmeerd met vaseline. Ze heeft ooit wel eens een allergische reactie gehad en toen hielp vaseline ook goed. Toen kreeg ik echter de tip dat dit brand in de zon. Dat wist ik oprecht niet. Dus na het rijden weer schoongemaakt en sudocreme erop gedaan. Dat trok tijdens het eten goed in en daarna is ze met haar nieuwe masker naar buiten gegaan. Kreeg net een berichtje dat nog iemand een lik sudocreme er op had gesmeerd toen ze binnen stond, dus kan met een gerust hart aan mijn nieuwe job beginnen maandag :P

Lekker van genieten hoor! Dat is ook wel het profijt dat je nu al lekker met haar aan de gang bent. Wandel je ook in de omgeving? Dat heb ik veel met Beeb gedaan en ik blijf het zeggen; verkeersmak en zadelmak geboren :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:32

Oh super dat er nog een lik op gegaan is. Klinkt als dat het dan wel meevalt gelukkig :j

We wandelen regelmatig. Wel alleen op zondag, want we staan langs een drukke 60km weg. Dat vind ik nooit zo lekker met een jong paard. Dus dat pak ik straks na de verhuizing weer op. Als mijn bijrijdster erbij is gaan we ook samen, dat is ook fijn.
Ze is buiten ook heel braaf. Dat is dan het voordeel van langs die weg gaan: super verkeersmak. Alleen gekke dingen als was aan een waslijn of een groep koeien langs het hek ofzo zijn spannend. Maar na een paar keer zien en kijken is dat ook over.