_Cindy schreef:Eens streng is niet meteen een probleem als een paard echt stout is en niet luistert. Maar in mijn ogen is niet het hoofd omlaag gaan niet stout zijn; maar een rijkundig probleem. Een rijkundig of fysiek probleem bij een paard kan niet opgelost worden met eens een keer streng zijn, dat vergt veel langere training.
Hier ben ik het helemaal mee eens
En dat is dan een beetje het probleem dat ik ervaar als manegeruiter; het paard en ik kennen elkaar niet helemaal (behalve als ik weken na elkaar met dezelfde rijd, maar dat is meestal niet het geval), en manegepaardjes zijn sowieso moeilijker aand e hulpen. Daar is geen probleem mee, maar ik heb het gevoel dat mijn lesgeefster verwacht dat ik in één les dat paardje goed kan laten lopen 'omdat ze het wel kan'. Bij haar lukt het bijvoorbeeld wel. En ze vindt dat ik nu op een niveau zit om dat ook te leren. Maar het voelt alsof ik het ook op een andere manier kan leren die aangenamer is voor iedereen. Als ik de methodes van sommige mensen hoor, die zeggen dat zij hun leskindjes leren wat nageeflijkheid is door te leren hoe ze hun paard moeten laten ontspannen en van daaruit opbouwen, dan heb ik het gevoel dat je zo veel meer leert voelen, het hele lijf van je paard, ipv alleen te kijken of de hals in de juiste positie zit. Ik weet dat ik veel te veel naar de nek van mijn paard kijk, omdat ik daar wil controleren hoe ze loopt... Maar dat wil ik dus leren voelen 
superpony schreef:Iolanthe, als iets niet goed voelt voor jou, moet je bij andere kijken en voor jezelf conclusies trekken. Is het nodig en hoort dit erbij of zie je dat het ook anders kan en voel je je daar beter bij?
Dat is inderdaad dé vraag. En ik denk - voor zover ik het kan weten - dat het ook anders kan...
De filmpjes ga ik in PB sturen naar zij die het graag willen zien en mij tips en commentaar kunnen geven, want er staan ook andere mensen op, dus lijkt het me een beetje delicaat om dat zo openbaar te zetten