[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:54

xDenies schreef:
Ik denk dat het een combinatie is hoor :)
Jij wilt van het gefriemel en getrek af, maar jouw paard is misschien wel redelijk afgestompt.

Of hij zoekt grenzen .. dat kan natuurlijk ook.

Ik met mijn lekenhoofd denk dat het dat is, de paarden hebben allemaal hun eigen dingentje en dat is, zoals je eerder al zei, niet te vergelijken. Maar wat kan ik dan balen van mezelf.
Ik ben ook nog maar net.. 5? Lessen bezig. Waarvan 3 in de groep. En dan zie ik iedereen z'n best doen op de trail oefening.. En ik? Ik sta te hummussen omdat ik het paardje al niet in z'n achteruit krijg. Dan voel ik me gewoon een beetje banketstaaf en onzeker.. Zit ik hier wel goed, hou ik de anderen niet op, heeft het paard geen ontiegelijke last van me etc etc.
Ik haal mezelf een beeje naar beneden. Maar dat doe ik al jaren. Gevalletje prestatie-angst.

Ik kijk het nog even aan. Ik heb het verder WEL naar m'n zin. Tijd nodig misschien

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:55

Zo heb ik ook gereden in de groeps les hoor!!! Zo voelde ik mij ook. En met privé les voel ik mij ook nog steeds zo. :')

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:58

Ik denk dat je te streng voor jezelf bent Yes. Misschien is het toch iets om af en toe een priveles bij jou (of als je eens een weekend bij mij bent met mij samen bij Marlies) op stal te nemen om je onzekerheden weg te nemen. Want zoals je al eerder bij jou op stal is gezegd je hebt gewoon talent en je zal inderdaad kilometers moeten maken. Bedoel die les die we samen deden bij Marlies ging bij mij eeeeeeeecht niet lekker, ik vond Willy heel lastig terwijl ik de laatste lessen met Fandango echt zo lekker ging! Het moet ook klikken tussen jou en het paard waar je op rijd en wellicht is Tobias geen match maar Bright bv wel :)

Ik moet van Marlies ook af en toe de buitenhand op contact houden (van de hals af richting mn bil) en stelling naar binnen vragen om bijvoorbeeld een rechte zijde netjes te kunnen galopperen. Ik ben overigens wel erg met verzameling en ontspanning bezig tijdens mijn lessen omdat vooral Fandango dan een stuk fijner gaat lopen en veel scherper aan de hulpen wordt waardoor het voor mij weer makkelijker wordt. Wel als ik dan een verkeerde of onvolledige hulp geef kom ik mezelf goed tegen want dan doet Fandango precies wat ik vraag of helemaal iets anders of voor de helft (ipv een stop gewoon rustig gaan stappen omdat ik wel diep ga zitten maar te laat whoa zeg :+ ). Ik begin met ontspanning door mn benen aan te spannen, werkt dat niet of onvolledig dan zoek ik contact door mn handen laag en breed naar achteren te verplaatsen waardoor ik zachtjes aan contact zoek, zodra ze onspant geef ik meer teugel. Naamate dan de les vordert en ze ontwikkelt weer spanning dan is vaak het aanspannen van mn benen voldoende om de ontspanning weer te krijgen. Ze is bij mij nog niet helemaal verzamelt geweest maar we zijn goed op weg :) Marlies zei ook al dat dat lastig is bij haar omdat ze snel af is geleid en snel spanning ontwikkelt.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:36

Tsja. Ik kan bij Does ook nog niet alles zonder trekken. Dat probeer ik wel, alle hulpen leer ik hem op zit en been aan, met teugel alleen om richting aan te geven. Maar soms trekt hij toch echt z'n eigen plan, dan vindt ie het te moeilijk en dan stuitert ie vrolijk de andere kant op. Als ik dan alleen zithulpen geef negeert hij me. Ja, dan pak ik wel eventjes goed door, dan weet hij zelf ook dat dat niet de bedoeling is en moet ik wel streng inkomen, anders doet hij niks. Dan ben ik ook helemaal niet bang om een keer flink door te komen met de teugel. Anders loopt hij inderdaad met me weg.

Dus ik denk; wat je je voor ogen moet houden is dat je er naar streeft om heel rustig te kunnen rijden zonder grote hulpen, maar dat je daarvoor eerst door een periode heen moet waarin je het paard moet LEREN hoe hij dat dan moet doen, en wat er wel en niet mag. Die grenzen moet hij duidelijk kennen voordat je het op kleine hulpen af kan. Zo'n manegepaard krijgt elke dag weer iemand anders op zijn rug, dus die probeert toch altijd even uit wie er op zijn rug zit en wat nu weer de grenzen zijn. Dus probeer vriendelijk te rijden op zo klein mogelijke hulpen als nodig, maar zodra hij daar niet naar luistert, mag je best wat duidelijker aangeven wat je van hem wil.

Maar ik denk echt niet dat je zo onzeker hoeft te zijn hoor. Net wat ik eerder zei, onzekerheid is juist dodelijk met paardrijden, probeer je daar overheen te zetten. Als je twijfelt wat je moet doen, ga dan naar de instructeur toe en vraag gewoon van te voren: "Wat zijn de precieze goede hulpen voor ****?" En dan pas je dat toe. En als je paard het dan niet doet wanneer jij die hulpen geeft, dan mag je dus strenger zijn.

Je bent net 5 lessen bezig, je zegt het zelf. Een kind dat vijf lessen op de (dressuur) manege heeft gereden rijdt ook nog geen grand prix. Je leert dit soort dingen door het te doen en te oefenen. Maak je dus niet druk om dat je mensen op zou kunnen houden. Dat is toch precies waarom je er bent? Om het te leren? ;)

Maar goed, ik vind iig niet dat je moet gaan lopen trekken. Ik vind dat als je paard niet doet wat je wil, dat je de hulp dan in het groot nog een keer moet geven, en dan eventueel de teugels er bij op pakt. Als ik mijn bekken naar voren kantel en hakken uitdruk dan moet paardje halthouden. Doet hij dat bij mij niet, dan sluit ik mijn hand.
Als ik paard achterwaarts vraag geef ik hem diezelfde hulpen, en geef ik been. Doet hij het niet, dan kom ik scherper in met mijn been en begeleid ik hem erbij met mijn hand door die te sluiten.
Ik maak dus de hulpen duidelijker voor hem.
En op het moment dat hij het bit vastpakt en zijn eigen kant oprent dan begrens ik heel sterk met het been en geef ik hele duidelijke grote hulpen voor het sturen de andere kant op. Negeert hij dat, dán krijgt hij van mij een tik met de zweep, want dan is hij gewoon vervelend.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:55

Iolanthe, als iets niet goed voelt voor jou, moet je bij andere kijken en voor jezelf conclusies trekken. Is het nodig en hoort dit erbij of zie je dat het ook anders kan en voel je je daar beter bij?

Wij hebben onze oude merrie van 20 terug die zwaar verwaarloosd was, broodmager, stij en vrijwel niet meer gereden.
We zijn heeeeeeeeeeel voorzichtig begonnen met opbouwen. Ze krijgt natuurlijk ruim eten, maar we willen dat ze ook goed beweegt. In eerste instantie geen plannen gemaakt.
Toen ze ruim een week bij ons was, liep ze 5 min aan de longe. Steeds meer opgebouwd. Na bijna 2 maanden heeft mijn man haar na het longeren even gestapt onder het zadel. Ik ben haar daarna iets gaan bijzetten.
Vanaf de grond zijn we ook wat rek en strek oefeningen aan het doen in die periode.

We zijn meer gaan rijden en dan vooral met een simpele snaffle alleen maar opwarmen en links en rechtsom cirkels.
Ze was enorm stijf en door veel cirkels te rijden en steeds kleiner, wordt het paard door het hele lijf soepeler. Op een juist gereden cirkel brengt het paard het binnenachterbeen onder zijn lijf en moet de rug al iets bollen. Als je dit een tijdje volhoudt en het paard wordt soepeler, kan het paard makkelijker rond gaan lopen.
daarnaast doen we veel schakelen in overgangen.

Vandaag als vb liep ze na goed opwarmen al heel fijn.

Je moet voorkomen dat je alleen met de voorkant bezig bent. Ik zeg altijd; het lijf moet goed zijn, dan komt die kop vanzelf, die is niet het belangrjkste. Ik wil de schouders sturen en meenemen.

Als je bij de basis begint en zo bezig bent lijkt het langzaam te gaan, maar feitelijk zijn we nu van 0 tot fijn rijden in 2,5 maand. Maar we zijn er nog lang niet...............Het is alleen wel heel belangrijk dat je die vooruitgang ziet en er iets gebeurt.
Eigenlijk geldt dat ook voor de ruiter. Als jij ( of elke ruiter ) ergens lessen en er is geen vooruitgang binnen fatoenlijke periode, da gaat er iets mis. Komt dat door jezelf of je trainer? Ergens anders kijken en luisteren kan soms heel veel verklaren dan. Niemand is perfect en iedereen leert en ontwikkelt nog als het goed is. Neem overal mee wat je goed vindt en laat achter je wat je niet aanstaat. Soms heb je er later alsnog iets aan.
Leren is leuk en niet erg. Mensen die niet meer ( willen ) leren zijn juist een probleem :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:14

Ach, een keertje flink doorpakken is niks mis mee, zoals ook al anderen aan hebben gegeven. Ik zat laatst op een paard waar ik zelf gewoon meer op moest werken. Dan zaten we bijvoorbeeld op een cirkel rechtsom en dan sloeg hij ineens links af omdat daar een ander paard stond waar hij wel naartoe wilde. Dan pak ik hem even flink door en gaat hij toch echt rechtsaf. Hetzelfde gebeurde toen ik een stop had gemaakt en hij de volgende ronde bedacht dat hij daar ook wel nog een keer kon stoppen. Toen moest ik hem ook echt een schop geven. En dit was geen manegepaard overigens, hij wilde wel even testen hoe ver mijn grenzen liggen.

Achteruit doe ik door mijn benen naar voren te steken, diep in het zadel te zitten en te klakken met mijn tong. Gebeurt er niks dan breng ik mijn hand omhoog (rijd met shank, dus als ik die naar achteren trek, dan breek ik zijn kaak :')). En gaat het dan niet snel genoeg, dan geef ik nog been extra erbij.

Maar ik voel me ook nog steeds een beginner als ik op het paard stap hoor. Ik heb net 2 lessen gehad, maar ik snap nog lang niet alles. Vooral het voelen vind ik moeilijker, omdat ik eerst natuurlijk veel meer contact met de mond had. Maar ik merkte wel dat ik de dingen die ik al had geleerd ook gebruikte in mijn engels rijden. Je leert meer dan je denkt, ook al voelt dat misschien niet zo.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 23:23

_Cindy schreef:
Eens streng is niet meteen een probleem als een paard echt stout is en niet luistert. Maar in mijn ogen is niet het hoofd omlaag gaan niet stout zijn; maar een rijkundig probleem. Een rijkundig of fysiek probleem bij een paard kan niet opgelost worden met eens een keer streng zijn, dat vergt veel langere training.

Hier ben ik het helemaal mee eens :j En dat is dan een beetje het probleem dat ik ervaar als manegeruiter; het paard en ik kennen elkaar niet helemaal (behalve als ik weken na elkaar met dezelfde rijd, maar dat is meestal niet het geval), en manegepaardjes zijn sowieso moeilijker aand e hulpen. Daar is geen probleem mee, maar ik heb het gevoel dat mijn lesgeefster verwacht dat ik in één les dat paardje goed kan laten lopen 'omdat ze het wel kan'. Bij haar lukt het bijvoorbeeld wel. En ze vindt dat ik nu op een niveau zit om dat ook te leren. Maar het voelt alsof ik het ook op een andere manier kan leren die aangenamer is voor iedereen. Als ik de methodes van sommige mensen hoor, die zeggen dat zij hun leskindjes leren wat nageeflijkheid is door te leren hoe ze hun paard moeten laten ontspannen en van daaruit opbouwen, dan heb ik het gevoel dat je zo veel meer leert voelen, het hele lijf van je paard, ipv alleen te kijken of de hals in de juiste positie zit. Ik weet dat ik veel te veel naar de nek van mijn paard kijk, omdat ik daar wil controleren hoe ze loopt... Maar dat wil ik dus leren voelen :)

superpony schreef:
Iolanthe, als iets niet goed voelt voor jou, moet je bij andere kijken en voor jezelf conclusies trekken. Is het nodig en hoort dit erbij of zie je dat het ook anders kan en voel je je daar beter bij?

Dat is inderdaad dé vraag. En ik denk - voor zover ik het kan weten - dat het ook anders kan...

De filmpjes ga ik in PB sturen naar zij die het graag willen zien en mij tips en commentaar kunnen geven, want er staan ook andere mensen op, dus lijkt het me een beetje delicaat om dat zo openbaar te zetten :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:58

Ik merk het ook heel moeilijk hoor, ik kijk ook nog teveel naar de nek. Maar dat is iets wat je gaandeweg leert, dat is niet van de één op de andere dag (of in 5 lessen) het geval. Ik heb pas na 12 jaar (om en nabij) dressuur te rijden geleerd hoe ik op een correcte manier mijn paard nageeflijk moet rijden. Maar als je eenmaal voelt hoe het voelt wanneer je paard goed loopt, dan kan je ook sneller dat gevoel herkennen. Is het niet een idee om weer privélessen te gaan rijden?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 00:06

Hm, privé-lessen zijn een idee, ja. Maar die zijn ook wel duurder... Tenzij ik me inschrijf op een uur waarop de kans op mederuiters heel klein is :+
Maar als ik bij die andere lesgeefster zou gaan, zijn het in het begin sowieso privé-lessen, omdat zij wil weten waar ze aan toe is, voor ze iemand in een groepsles steekt :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:17

Ik rij ook met contact in het begin met mijn eigen paard. Kwestie van een opwarmer en hem goed bij de les te krijgen. Hij is nogal snel afgeleid en zo kunnen we samen opwarmen en erin komen. Ik geef hem ook niet zomaar een losse teugel als hij dat niet verdiend. Eenmaal hij wakker is aan de hulpen dan geef ik hem meer teugel en kunnen we met een losse teugel en op één hand rijden. Corrigeren door eens wat meer contact te zoeken vind ik best oké. Natuurlijk is trekken uit den boze, maar inderdaad als je paard heel erg gaat testen kan ik er inkomen dat je eens meer op je grenzen gaat staan. Ieder paard is anders en al helemaal manegepaarden.

Ik ben eens benieuwd naar je filmpje Iolanthe. Als je wilt mag je deze even doorsturen. Ik denk dat de tijd wel zal uitwijzen of je al dan niet hier blijft lessen. Als je na enige tijd er toch geen goed gevoel bij hebt dan zou ik idd kijken voor een andere lesgever, het moet leuk blijven en je moet je bij de visie ook goed voelen :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 00:20

Inderdaad, contact om op te warmen, zodat je de rest van de les een paard hebt wat zo licht mogelijk aan de hulpen is. Maar nu ben ik gewoon de hele les bezig met contact houden en mijn paardje leren wat nageeflijk lopen is -O-

Ik stuur je meteen PB, de boel is aan het uploaden :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:20

Ja maar dat moet ik Woody ook nog leren...heb ook heel veel contact hoor...

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 00:22

Ja, maar jij bent geen beginnend westernruiter meer en ik neem aan dat je dat wel doet op een manier die je ligt en waarbij je niet het gevoel hebt niet eerlijk te zijn naar je paard toe :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:23

Ik ben wel beginnend western ruiter hoor. :j Zie mijn ondertitel. _O- En Woody is lespaard geweest dus jan en alleman zat er op en deden allemaal wat anders...veel gepluk...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:24

[quote="Iolanthe"]Inderdaad, contact om op te warmen, zodat je de rest van de les een paard hebt wat zo licht mogelijk aan de hulpen is. Maar nu ben ik gewoon de hele les bezig met contact houden en mijn paardje leren wat nageeflijk lopen is -O-

Ik stuur je meteen PB, de boel is aan het uploaden :)[/quote

Iolanthe en volgens jouw lesgeefster kan dit paard nageeflijk lopen zonder problemen? Wat doet zij dan als ze erop zit? (Heb gelezen dat ze dit zelf ook heeft geprobeerd)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 00:30

@ Bellatrix: Oh, ik dacht dat jij best al lang western reed, sorry :+
Ik bedoel niet dat ik iets tegen contact heb, maar wel tegen getrek en gepluk, waarvan ik nu een beetje het gevoel heb dat het moet...

Ik voel me zo'n drama-queen nu :o maar geloof me, ik wil gewoon bij leren :)

Citaat:
Iolanthe en volgens jouw lesgeefster kan dit paard nageeflijk lopen zonder problemen? Wat doet zij dan als ze erop zit? (Heb gelezen dat ze dit zelf ook heeft geprobeerd)

Niet zonder problemen, maar ze kan het wel, als je veel en lang doorgaat met haar, heb je een super paardje. Toen zij er op zat, was het ook best ruw soms (ik vond het iig geen fijn beeld, maar ik geloof wel dat je soms eens 'ruw' moet zijn), na een tijdje liep ze inderdaad mooi naar beneden, maar naar mijn gevoel niet helemaal ontspannen (ik wil niet zeggen dat ik het beter waat dan zij, integendeel, ik heb veel bewondering voor haar ervaring en de manier waarop ze problemen (rijtechnisch en op andere vlakken met paarden) snel kan oplossen, maar ik vind haar soms een beetje te heftig reageren... Misschien heb ik het fout... Maar ik probeer eerder alles in rust op te lossen en te luisteren naar mijn paard, terwijl ik het gevoel heb dat zij zegt 'Ik wil nu dat mijn paard dit doet, en omdat ik niets aan leiderschap mag inboeten moet dat nu ook, dus ik ga er meteen voor door, hij/zij moet maar luisteren. Snap je het een beetje?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:35

Iolanthe schreef:
@ Bellatrix: Oh, ik dacht dat jij best al lang western reed, sorry :+
Ik bedoel niet dat ik iets tegen contact heb, maar wel tegen getrek en gepluk, waarvan ik nu een beetje het gevoel heb dat het moet...

Ik voel me zo'n drama-queen nu :o maar geloof me, ik wil gewoon bij leren :)

Citaat:

Niet zonder problemen, maar ze kan het wel, als je veel en lang doorgaat met haar, heb je een super paardje. Toen zij er op zat, was het ook best ruw soms (ik vond het iig geen fijn beeld, maar ik geloof wel dat je soms eens 'ruw' moet zijn), na een tijdje liep ze inderdaad mooi naar beneden, maar naar mijn gevoel niet helemaal ontspannen (ik wil niet zeggen dat ik het beter waat dan zij, integendeel, ik heb veel bewondering voor haar ervaring en de manier waarop ze problemen (rijtechnisch en op andere vlakken met paarden) snel kan oplossen, maar ik vind haar soms een beetje te heftig reageren... Misschien heb ik het fout... Maar ik probeer eerder alles in rust op te lossen en te luisteren naar mijn paard, terwijl ik het gevoel heb dat zij zegt 'Ik wil nu dat mijn paard dit doet, en omdat ik niets aan leiderschap mag inboeten moet dat nu ook, dus ik ga er meteen voor door, hij/zij moet maar luisteren. Snap je het een beetje?

Helemaal...ik ben een veel te zachte ruiter in alle opzichten geweest. Tijdens het rijden maar ook op de grond. Ik wilde ook veel luisteren naar het paard en met gevoel rijden. Ik vind dit nog altijd een pluspunt, maar soms is het moeilijk om als beginnende ruiter te weten wanneer je eens wat "ruwer" mag zijn en wanneer niet. Op mijn eigen paard voel ik dit nu wel vlekkeloos aan terwijl ik in het begin niets durfde doen. Ik weet natuurlijk niet of dit voor jou hetzelfde is, maar ik had dit gevoel heel erg als ik mijn lesgeefster zag rijden. Mijn huidige lesgever heeft een zachtere aanpak, maar ook hij kwam soms voor mij ruw over. Het is soms gewoon eens een kwestie van grenzen stellen om daarna weer helemaal zacht te rijden.

Natuurlijk, dit zijn manegepaarden weer iets helemaal anders dan een eigen paard. Ze zijn ten eerste al veel moeilijker om ontspannen te krijgen. Zeker in het begin als je leert rijden en telkens een ander paard onder je kont krijgt. Ik ben eens benieuwd wat het filmpje kan vertellen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:36

Nog even voor de Bokkers uit België: ik zou naar Western Arthur's store gaan, maar mijn lesgever vertelde me dat dit een vrij prijzige winkel is. Hij zei dat Guillemaere in Wetteren ook western spullen te koop zijn in een goedkopere prijsklasse. Zijn er bokkers die deze winkel al bezocht hebben? Alvast bedankt :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:36

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 00:39

Soms weet ik ook wel wanneer ik ruwer mag zijn, er is een pony bijvoorbeeld die iedereen de eerste 5 minuten uitprobeert, bij haar doe ik 1 keer door en de rest van de les is ze een schatje. Maar nu werkt het niet zo (het is wel een andere situatie natuurlijk, uitproberen vs niet nageeflijk lopen), dus ofwel ben ik toch te soft, ofwel werkt deze methode niet...

O, en over Guillemaere, die heeft mijn lesgeefster me aangeraden, ik ga waarschijnlijk na de blok eens gaan kijken voor boots :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 00:41

Jespri: mooi paard! <3
Dat van 'handen te wijd' ken ik. Soms doe ik het gewoon vanzelf, terwijl ik dat bij dressuur bijna nooit deed. Maar de positie van mijn handen is dus ook nog een verbeterpunt...
Leuke foto's anders :) Ziet er kalm en gecontroleerd allemaal :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:42

Iolanthe schreef:
Soms weet ik ook wel wanneer ik ruwer mag zijn, er is een pony bijvoorbeeld die iedereen de eerste 5 minuten uitprobeert, bij haar doe ik 1 keer door en de rest van de les is ze een schatje. Maar nu werkt het niet zo (het is wel een andere situatie natuurlijk, uitproberen vs niet nageeflijk lopen), dus ofwel ben ik toch te soft, ofwel werkt deze methode niet...

O, en over Guillemaere, die heeft mijn lesgeefster me aangeraden, ik ga waarschijnlijk na de blok eens gaan kijken voor boots :)

Hmm...dan is het niet slecht van je om de methode in twijfel te trekken. Als je het bij andere paarden wel aanvoelt wanneer je eens wat scherper uit de hoek kan komen.

Bedankt voor je tip :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:44

Jespri schreef:
Ik was dit topic kwijt! O:)

Mag ik weer terug komen?
Inmiddels mijn eerste les gehad, wel op mijn eigen paard.
[WN-ITP] Onze eerste les is een feit :D

Ziet er fijn uit :) Ik maak heel veel dezelfde "fouten" als jij :) ik zal je dus volgen. Ben eens benieuwd hoe de volgende lessen je zullen bevallen. Het ziet er voor mij uit als héél erg genieten +:)+

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:48

Iolanthe, Dankjewel. :D Ja echt zo vervelend haha. Ik deed het bij dressuur ook minder, ik neig er nu sneller naar omdat ik met zulke lange teugels rijd.

SmartBH, Bedankt! :D Ik ook. De volgende staat 16 januari gepland. Mijn brijrijdster maakt ook (op voeten na) precies dezelfde ''fouten'' echt heel grappig haha. Genieten doen we zeker. :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 08:28

Jespri; wat een leuk paard heb je! Jou lijstje klinkt bekend :+ sommige dingen doe ik ook nog verkeerd. Het ziet er verder erg fijn uit. Ben benieuwd naar les 2!