[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:39

Nee die heeft iets teveel slechte ervaringen. Laatste keren waren natuurlijk naar de kliniek. Dat helpt ook niet. Maar komt goed!
We hadden training van Karel. Daar heb ik alle vertrouwen in :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 05:54

Mijn paard loopt zo de trailer in, zelfs nadat ik een keer een trailer geleend had toen ze nog jong was (nog geen eigen ) en onderweg viel de klep open. Het duurde alleen een paar weken voor ze weer een hoef op de klep wilde zetten, maar van naast de klep een hoef in de trailer was gelukkig nooit een probleem. Daar was ik toen echt bang voor dat ik haar er nooit meer in zou krijgen.

Maar de jonge ruin wordt een uitdaging. Hij is niet gemakkelijk en hulp op stal heb ik dus niet (zit even een verhaal aan vast, zoon veulen gekocht op een markt, bij ouders neergezet en zelf verhuisd naar Amsterdam, paard niet meegenomen, maar paard mag gelukkig ook niet verkocht worden. De ouders zijn prima in staat om te verzorgen, en dat vinden ze leuk, inclusief af en toe borstelen, maar jonge paarden trainen wordt wat anders. Hun bejaarde merrie, de ruin en mijn paard staan daar dus omdat paarden aan huis zo gezellig zijn *\o/* . En dat is het natuurlijk ook. ).
Ik zit er wel eens aan te denken een bijrijder voor hem er bij te zoeken (mag van de eigenaar mits ik alles maar regel), om te helpen met trainen, en te rijden natuurlijk. Ook op buitenrit is hij nog niet geweest. De paar pogingen die ik genomen heb gingen goed totdat hij wat ziet. Dan bouwt hij spanning op en dat er weer af laten vloeien is een dingetje. En vroeger vond ik dat niet zo erg, nu wel. Als er iemand naast loopt is er niets aan de hand. Maar de mensen die nu meegelopen hebben zijn zelf ook zo van als het paard 1 keer het hoofd heft, help, ga maar terug. En dan is er nog niets gebeurd. En als ze dan ook nog gaan schreeuwen, tja, dan denkt het paard ook echt dat er wat is. Dus ik ben maar afgestapt om escalatie te voorkomen, terwijl het paard nog niets gedaan had. Als ik hem aan de hand meeneem is er niets aan de hand. Maar ja, nu dus nog even met ruiter. De trailer heeft hij nog nooit gezien en straks wordt hij 6. Ik hoop nog steeds dat het de opvolger kan worden van mijn merrie, maar zo schiet het niet hard op. De rijtraining zelf gaat eigenlijk gewoon goed. Ik heb een paar westernlesjes met hem gehad, maar train hem maar 'Engels' zeg maar, met wat westernaspecten. L1 klaar is hij al wel, voor de L2 moet wijken net nog wat netter, en de middendraf, dan springt hij nog te snel aan (balansprobleem, jonge slungel), Ik ben ook al begonnen met keertwendingen en achterwaarts zit er al langer in. Balken lopen kan hij ook en ook tussen balken achterwaarts lukt al. Maar goed, dat is allemaal op eigen terrein.
Geen van de bijrijders voor mijn paard heeft tot nu toe de ruin durven rijden zonder dat ik er bij was, terwijl hij echt niet zo vervelend is.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:18

Ik heb gewoon de filmpjes van Tristan Tucker gekeken. Met een uurtje oefenen heb ik het voor elkaar gekregen en kan ik alle passen controleren (dus niet erin of eruit rennen).

Wat voor haar het meest wennen was is dat ze alleen de trailer oploopt en ik buiten blijf staan.

Ik ben er super blij mee. Want ik kan alles zo zelf. Ik zou niet weten hoe ik alleen een paard moet laden wanneer ik de trailer zelf in zou lopen, een paard moet je nooit voor vast zetten als achter nog niet dicht zit in mijn ogen (ik heb ze weleens zien hangen in paniek en los zien schieten :( ).

En eraf is het ook makkelijk, los maken voor, naar achter, stang los, back up commando en ze komt rustig naar achter.

Maar sowieso is voordat je ergens heen gaat oefenen (en dit onderhouden) voor mij echt wel een must.
Ik snap mensen echt niet die denken dat paarden dat zomaar moeten kunnen (en dan met alle stress om ergens - in het ergste geval nog op tijd- te moeten komen zonder dat het paard ooit een trailer ziet staan te foeteren).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:27

Dat laatste vind ik dus ook Corine. Mijn haflinger had al een trailertrauma voor hij bij mij kwam. Het heeft jaren gekost voor hij er op ging. Daarna wel veel gedaan, maar hij heeft het nooit leuk gevonden. En nu de laatste keren naar de kliniek geweest, dat helpt niet. Plus dat altijd alles op dezelfde manier moet. En hij heeft nog niet met 2 paarden op de trailer gestaan en ik zou ze het liefst samen verhuizen. Back up plan is allebei apart. Ook nog een optie als dit niet lukt. Maar het is goed om het wel te oefenen.

Noura is veel makkelijker. Die heb ik van jongs af aan al getraind met laden. Het was nu alweer een tijd geleden en een andere trailer. Maar na een keer snuffelen op de klep liep ze er zo op. Zij is zo makkelijk. Als jij zegt dat het goed is (en er is eten :+), dan is het goed.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:47

Nee, met zo'n trauma is het natuurlijk knudde, maar je bereidt hem in ieder geval wel goed voor!
Ik weet niet hoe ver en wanneer je straks gaat verhuizen, maar ik zou in de tussentijd nog wat korte ritjes proberen te maken, terug naar zijn vertrouwde plekje.
Of naar een plek op loopafstand waar veel eten staat, uitladen, laten eten en weer terug met de trailer, lukt dat niet, geen stress en naar huis lopen en later weer proberen.
Opbouwen en weer leuke dingen aan de trailer koppelen is heel belangrijk bij een paard als Jim.
Gelukkig kun je paarden prima herprogrammeren ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:05

Het is een kwartier met de trailer. Dus dat is gelukkig niet zo ver. Het rijden is het probleem niet gelukkig. Als hij er op staat is hij braaf. Het is het stukje overgang klep-trailer die heel spannend is. Hij moet letterlijk een drempel over. Dus we trainen vooral echt het laden. Wat lekkers in de trailer en er weer uit. Tot de drempel minder hoog wordt.

Leuke dingen doen of thuiskomen maakt voor hem niet uit helaas. In de trailer leuk maken werkt eigenlijk nog het beste.
Het lastige is dat ik altijd een trailer moet lenen/huren. Dus veel oefenen is ook lastig. We hebben er wel 1 op stal, maar die durf ik alleen te gebruiken voor het laden, niet voor het rijden. Maar om het laden te trainen is dat heel prima :j
Zo hebben we het met Noura ook gedaan.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:08

En wat doe je dan?
Laat je hem gelijk helemaal doorlopen?

Of pasje erop, weer terug, weer pasje erbij...
Het Jojo effect kan zijn gedachten over de trailer juist omkeren, dan gaat het om de grondwerk oefening en niet om het laden zelf.

En ik zou toch proberen korte rondjes te doen. Zodat er echt iets anders aan gekoppeld wordt dan gelijk een verhuizing van zijn vertrouwde plekje ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:20

Jojo :j
In beweging houden. Inderdaad meer grondwerk dan richten op de trailer in. Dat is er onderdeel van zeg maar.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:40

Daihyo schreef:
Jojo :j
In beweging houden. Inderdaad meer grondwerk dan richten op de trailer in. Dat is er onderdeel van zeg maar.

+:)+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:16

Ik oefen ook nog steeds met trailerladen. Ze deed het zo makkelijk tot ze alleen nog maar naar de kliniek moest, toe ging het met steeds meer tegenzin -O-
Als ik het lang vind duren is het in feite nog maar 10 minuten. Dus eigenlijk mag ik helemaal niet klagen.
Maar ja het was altijd gewoon erop lopen en dan weg rijden.
Ik ben nu ook aan het oefenen dat ze er zelf op loopt, want het istoch welmakkelijk om het gewoon alleen te kunnen.
Ik heb zelf een trailer dus dat maakt het wel een stukmakkelijker.
Sorry mijn spatiebalkdoethet niet zogoed :roll: :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:21

Ja dat wil ik ook, alleen kunnen laden. Hoe doe jij dat?
Met Noura is dat zeker een doel. Eigen trailer ook. Maar ik moest eerst even sparen :+
Ik wil een aluminium. Humbaur, Cheval Liberté of een Ifor Williams :$

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:17

@Daihyo, je blijft zelf naast de klep staan en "drijft" je paard naar binnen.
Er staan legio filmpjes op yt die uitleggen hoe je dit kunt doen.

Ik gooi het halstertouw over haar rug zodra ze naar binnen stapt.

Vooral een ho is goed om aan te leren, zodat ze niet terug rennen maar stil blijven staan terwijl je de stang dicht doet.
Dan naar voren lopen (ze krijgt bij mij dan een snoepje) en daar vast maken.
Dan de klep dicht en gaan :)

Eraf precies andersom, halstertouw op de rug leggen, en commando back up geven. Je hebt dan als het goed is tijd genoeg om het touw op te pakken.

https://youtu.be/Sy0lZlx8hZA

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 22:18

Bij mij gaat het nognietzo makkelijk hoor.
Wat ze eerst moet leren is dat ze voor me uit mag lopen. Dat oefen ik ook zonder trailer.
Ik gebruik een stick of zweep, ik leer haar ook dat ze met een aanraking met de stick een stapje naar voren zet.
Bij de trailer gebruik ik de longeeerlijn ook om een extra zetje te geven, die sla ik om de voorstang zodat ik een soort hulplijn heb. Dan kan ik dus naast haar blijven staan maar dan snapt ze wel de richting. Ze vindt het meestal leuker om gezellig bij me te blijven staan :) Het is ook makkelijker om zo de stang er achter te doen. Als ik de stang er achter heb zet ik haar vast en daarna doe ik de klep dicht.
Maarhet gaat zeker nog niet vlekkeloos hoor, het is ons nu zo twee keer gelukt. De eerste keer was er niemand om me te helpen, en de terugweg dacht ik nu lukt het ook wel. En dat was ook zo. Kijken of het vrijdag weer lukt.

Kid liep ook met een touwtje op haar rug de trailer op maar die ging altijd mee op buitenrit, dus dat vond ze leuk.Zij is maar een paar keer naar een kliniek geweest.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:19

Yuri is tot nu toe makkelijk te laden hij moet altijd gewoon even kijken en 1 ding wel het voordeurtje moet open anders gaat hij niet hihi maar verders gelukkig loopt hij er zo in. Hij heeft wel tijdens transport een soort masker op met een kussen in verwerkt als hij zijn hoofd stoot doet het niet meteen heftig zeer omdat hij wel eens met naar binnen lopen ineens even naar plafond wil kijken ofozo dus uit voorzorg een masker op :)

gisteren weer fijn gereden hij heeft 1 moeilijke kant galop vind hij lastig dus liefst stopt hij maar nu geleerd om hem met niet te veel poespas erdoorheen te krijgen en gelukt jeej :) uiteindelijk ging hij ontspannen de topper vanavond weer les :):)

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:36

Afbeelding
Foto van z’n masker

Afbeelding
Foto van gisteren

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 05:57

Ik breek ook weer even in! Nike heeft een merrieveulentje gekregen vannacht:
Afbeelding

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 06:11

Ja, ik lees net je anders topic. :D
Gefeliciteerd met deze dame!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 06:51

Wat een dotje! Gefeliciteerd!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:30

Gefeliciteerd! Spikkels <3

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:24

Wauw gefeliciteerd *\o/*

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:32

Wat een mooie kleur en stippen heeft het veulen!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:34

Hoe is het met jouw merrie?

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:09

Afbeelding

Gelukkig beter, ze staat nu zonder pijnstillers en heeft vgl mij geen pijn meer.
Nu veulen er nog even uit, zit al.oo dag 340!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:12

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

Ik hoop dat het allemaal wat vlotter verloopt Symke, dit is ook niets zeg :(

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:41

Wat een knap veulen Juniper <3

Hoe is het met Beeb Denies?