[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:38

Hallo iedereen!! Ik wil mij hier graag even melden! Ik heb onder voor behoud (van goedkeuring) een paardje gekocht. Dit is een fjordx(nrps of newforest etc) En hierbij een western zadel.. Paard is niet officieel western gereden maar ben toch wel van plan richting de western te gaan omscholen. (met tussendoor een keer dressuur :D) Mag ik mij hier dan ook melden? :o

xLaraaj

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:33

Van mij wel .. :)

Volgende week woensdag eindelijk terug eens les , met chris :D

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:31

Super! Iets om naar uit te kijken vind ik meestal hihi :)

Florie liep super vandaag, vooral de overgang van stap naar draf en van draf naar stap weer even geoefend. De bak was nogal een zooitje maar gelukkig was het op midden nog wel te doen :D

Screenshot uit het filmpje, die helaas best mislukt was.. te donker
..
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:46

Gezellig, hoe meer mensen hoe meer vreugd.

Over 1,5 week mijn eerste echte westernles op een westernstal op 1 van hun lespaarden. Ben echt zo benieuwd! Heb er echt zin in en om dan alles wat er verteld word proberen toe te passen op mijn monster.

Ik vroeg me af, reden jullie allemaal meteen met van die grove western sporen? Of reden jullie de basis gewoon zonder? Het westernpaard (3,5 jaar nog niet lang beleerd) bij ons op stal word al wel met sporen aan de laarzen gereden.
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 13-01-16 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:49

Ik ben er mee gestart voor de zomer, omdat ik met mijn been haar net niet genoeg kon begeleiden. Nu heb ik ze eigenlijk niet meer nodig, heb wel hulp gehad van mijn lesgeefster ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:09

Ik rij wel met sporen. Maar dat deed ik al voor ik overstapte (ook wieltjes). Voor mij was het dus niet heel anders.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:38

Ik heb ze gekocht maar Pino is nu veel beter voor het been en ik ben rustiger in het gebruik ervan. En heb nog wel 95 euro voor die rot dingen uit gegeven met riempjes erbij whaha.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 02:06

Ik wel. Moest ook van de leerkracht maar ja manegepaard. Ben er ook niet tegen. Reed in engels ook al met sporen en als je ze correct gebruikt .. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:58

Ik heb ze 2dehands gekocht. Dat scheelde behoorlijk in de prijs :=

Een spoor is zo vriendelijk als jij ze gebruikt. Zeker als je wieltjes hebt met een vlakke afgeronde kant en je rolt er goed mee (dus niet prikken), dan is het meer kietelen wat je doet. Rij maar eens met zo'n wieltje over je hand.
Maar dan heb ik het dus niet over wieltjes met scherpe punten.

Ik gebruik ze, naast het klein maken van mijn hulpen, ook wat voor de buiging. Jim vindt dat lastig en is snel geneigd aan mijn been te gaan plakken met zijn bolle buik. Gooit gerust bijvoorbeeld rechts op de cirkel even zijn buik naar binnen. En dan gebruik ik wel mijn spoor om te zeggen dat hij dat niet mag. Mijn kuit negeert hij dan namelijk :+
Maar voor voorwaarts heb ik ze niet nodig. Dat kan ook niet de bedoeling van spoortjes zijn.

Ik ben dus niet tegen sporen. Maar vind wel dat je ze goed moet gebruiken.

Edit, deze heb ik.
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:49

Ik ben ook niet tegen sporen hoor! Was gewoon benieuwd wat de mensen hier deden. Mijn paard is heel gevoelig en zal bijvoorbeeld heftig reageren er op (en al helemaal als ze gaan klingelen). Maar het lijkt voor mijn gevoel wel alsof het een standaard is om sporen er bij te hebben (zelfs als ze niet nodig zijn en dus gewoon niet gebruikt worden) ook als het paard nog niet verder is in de africhting of gewoon al gevoelig genoeg is voor de kuit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:56

Maar dat zie je in de dressuur vaak ook. Mensen die meerdere paarden rijden, die op elk paard met sporen stappen. Ik ken er overigens ook genoeg die zonder sporen rijden.
Maar dan nog hoef je ze niet te gebruiken. Het gaat erom hoe de ruiter er mee omgaat.
Als ik mijn been af laat hangen, kom ik bijvoorbeeld niet eens in de buurt van zijn buik. Ik moet er zelf moeite voor doen. Dus per ongelijk raken gaat eigenlijk niet.
Soms hoef ik ze in een training niet eens te gebruiken. Maar soms ben ik erg blij dat ik ze om heb :D

Dit is mijn been als hij gewoon naar beneden hangt :D
Afbeelding

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:06

Ik tijd eigenlijk altijd met sporen. (Maar rijd ook maar op 1 paard). Het meeste doe ik met m'n kuit. Bij wat moeilijkere oefeningen kan ik gewoon net wat duidelijker zijn. Daarbij heeft hij soms wel dat hij een beetje strand in z'n oren heeft en denkt ik ga rechtdoor ipv rechts. Dan reageert hij dus niet op kuit maar wel op spoor en dan hoef ik die dus helemaal niet hard te gebruiken. Kan ik gewoon zachtjes doen en dan heeft hij zoiets van oja

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:10

In de dressuur reed ik ook wel wisselend met sporen, maar vaak alleen op de paarden waar ik de basis mee voor elkaar had. Maar zelfs dan niet altijd, liever een zweepje ter ondersteuning. En dan ben ik er wel 1 die de spoor helemaal onderaan mijn hak hangt dat ik 'moeite' moet doen om ze te gebruiken en niet onnodig perongeluk kan prikken als mijn paard verschiet. Ik heb dan wel korte pootjes ook namelijk. Wel nu een paardje waarbij de buik heel stijl afloopt waardoor er veel ruimte is bij mijn onderbenen voor ik bij de buik ben.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:20

Ja Amanda, mooi plaatje. Ik heb het idee dat ik Pino snel onbedoeld raak. Als ik ze ooit nodig heb doe ik dit eerst in een les. Heb ze ooit om gehad en wist niet waar ik mijn benen moest laten om hem niet per ongeluk te raken haha.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:24

Een zweep wordt Jim heel druk en onrustig van. Gaat alleen maar harder lopen en dan komen andere hulpen totaal niet meer door. Spoortje reageert hij heel fijn op. Daarom ook de keuze om een spoortje te gebruiken ipv een zweepje :j

Nog even wat anders: ik heb wedstrijdlaarzen *\o/*
Kon maar niet slagen en ik moest echt wat anders voor show hebben.
En ik heb chaps laten maken. Die worden vandaag of morgen bezorgd *\o/*
Volgens mij is dan echt alles compleet en zijn we klaar voor het showseizoen :D

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:43

Oh leuk! Ik ben benieuwd naar het geheel!

Ja het voordeel van mijn zweep is dat ik heb 1 les even wat meer heb moeten gebruiken en dat ik hem nu bijna niet meer hoef te gebruiken, hoop hem
Snel langs de kant te kunnen leggen!
Maar of ik dan sporen nodig heb? Toen ik ze om had reageerde hij er totaal niet op maar misschien gebruik ik ze niet goed

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:51

Het is vooral zwart :D

Zwarte laarzen (ariats met vierkante neus en turqoise stiksel, maar dat zie je niet), zwarte broek en chaps, zwart met witte cap.
Blousen heb ik nu de keuze uit zwart met wit of zwart met paars/roze. Ik wil eigenlijk nog een zwarte met turqoise erbij.
En Jim heeft een gehele zwarte blanket of een zwart met zilver. Eventueel heb ik nog een pad met zwart/wit/blauw/turqoise.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:30

Oeh ben benieuwd, foto showen als je alles binnen hebt :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:49

Haha, is goed!
Het meeste staat al op de foto overigens. Alleen de chaps en schoenen (en aankomende nieuwe blouse) nog niet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:57

Ik reed in de dressuur ook altijd op elk paard met sporen, ook als dat paard het niet nodig had. Ik had geen zin om ze steeds om en af te doen, je bepaalt zelf of je ze gebruikt of niet. Je kan dat soort "hulpmiddelen" (net als een zweepje) beter bij de hand hebben, zodat je ze kan gebruiken wanneer je ze nodig hebt, dan dat je steeds zit te klungelen.

Overigens gebruik ik met Philo nu geen sporen hoor, we zullen tzt wel zien of dat nodig is, ik ben nu al blij als hij op mijn hulp weg stapt of aandraaft ;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:05

Hier maar heel af en toe Jill gereden met een (al dan niet western) spoor.... Ze heeft ze niet nodig, mss wel als we straks wat verder zijn voor de verfijning maar voorlopig ben ik heel erg blij dat ik niet met sporen hoef te rijden.

Toen ik nog dressuur reed gebruikte ik veel vaker sporen maar ook toen reed ik m af en toe zonder spoor, imo moet een paard gewoon zowel met als zonder kunnen lopen ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:45

Mijn chaps passen *\o/*
Ik heb ze laten maken via Facebook. Materiaal is suedine (dunner dan suede), met wat steentjes er op.
Voorbeeldfoto. Ik heb zwarte (en een dikkere kont :o )
Afbeelding

En laarzen. Ariats, met vierkante neus. En ze glimmen :D

Afbeelding

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:56

gaaf! je ziet de stiksels toch goed hoor, alleen maar mooi heel stoer dat blauw :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:59

Ja maar alleen op de schacht. En daar hangen de chaps overheen. Op de neus zijn de stiksels zwart. Wel jammer. Vind het wel een mooi kleurtje :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:43

Oooooh maar op deze grote foto zie ik ze wel glimmen :Y) B-)