[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:04

Wat ik was vergeten te vermelden: dit paardje wordt ook wel eens gebruikt in de beginnersles, wat niet echt bijdraagt tot het oplossen van haar stijfheid... Ik zal kijken of ik vanavond een filmpje kan plaatsen (nog nooit gedaan :+ )

edit: xDenies, dit vind ik ook, ik weet wel wat we zoeken, maar heb nog moeite met het vinden, en zij heeft het sowieso moeilijk, ze moet eigenlijk 'gecorrigeerd' worden ipv gewoon goed gereden... Dat maakt het extra lastig voor iemand die zelf nog volop aan het leren is (Ik heb ook wel met haar gereden toen ik nog dressuur reed, dus soms heb ik gewoon het gevoel dat ik in diezelfde lessen van een aantal maand geleden zit ipv dat ik nu een andere rijstijl leer...)
Laatst bijgewerkt door Iolanthe op 22-12-13 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:05

Uploaden via youtube en dan hier de link plaatsen :) Tis heel simpel.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:06

Als het voor jou niet goed voelt zou ik verder zoeken. Mijn lesgeefster zou hier ongeveer het volgende van zeggen: als het paard niet aan het been is, en door aan de teugels te trekken "nageeft" krijg je alleen valse krul. Als het paard daardoor zijn hoofd omhoog doet heeft dit totaal geen toegevoegde waarde voor beter ruggebruik. Paard gaat door het vastzetten van de hand bij de knie juist de rug wegdrukken, vandaar ook het giraffe lopen, paard probeert de pijn te onderdrukken door het hoofd omhoog te steken. Bij correct ruggebruik komt de nagefelijkheid vanuit ontspanning!
Als het paard altijd zo gereden is, is de kans groot dat er spieren vastzitten en het paard onvoldoende spieren heeft op de juiste plekken. Bijvoorbeeld een onderhals, gevoelige rug etc. Daardoor KAN het paard de oefeningen die jij vraagt lichamelijk niet aan, dus waarom straffen?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:09

Ze heeft inderdaad weinig spieren aan haar onderhals en een gevoelige rug. Op sommige plaatsen in het filmpje zie je dat ze gewoon heel haar nek opspant en zo wel een gebogen nek krijgt, maar totaal niet ontspannen is en mooi over de rug loopt. Het was wel duidelijk dat dit totaal anders was dan het gevoel van mijn vorige les.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:53

Persoonlijk kies ik bewust om geen dressuur/western ruiter als lesgever te hebben.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:56

Jammer genoeg ken ik er zo geen in de buurt -O- Maar ik ken wel nog een andere lesgeefster (die dressuur en western geeft), alleen kan ik nu niet bij haar lessen omdat zij haar schouder gebroken heeft. Maar zodra zij weer les geeft, ga ik daar eens kijken :)

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:19

Als het voor jouw gevoel niet eerlijk is naar het paard dan moet je er niet mee doorgaan. Je kunt op z'n minst aan de instructrice doorgeven dat je de vorige les niet leuk vond omdat je teveel met je handen moest doen. Vraag om een andere paard of andere aanpak. Zo niet, stoppen met lessen daar.

Ik krijg met mijn eigen paard absoluut niet zo les.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:28

Dat zou ook niet mijn ding zijn hoor, Iolanthe. Beetje vergelijkbaar met het geen-gelul-in-de-krul zoals je het veel bij dressuur ziet, en dat is juist een van de redenen dat ik daar zo op afgeknapt ben.

Maar het paardje dat ik nu rij heeft ook de neiging om zich helemaal vast te zetten in zijn rug, en hoe mijn instructrice Paulette dat oplost is niet door terug te gaan trekken, maar juist om stelling te vragen (en NIET terug te werken met de hand daarbij) en met hem op de volte met buiging te gaan werken, zonder activiteitsverlies. En zodra hij dan ietsje nageeft om hem dan te belonen door hem weer even rechtuit te laten lopen. Ik moet zeggen dat dat bij die van mij best lekker werkt. Ik doe het niet te veel, wil hem ook niet overvragen, maar gewoon tussendoor af en toe pak ik het als oefening mee.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:51

Er zijn genoeg western ruiters die het zo oplossen hoor ;) Laten we dat even voor op stellen.

Maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen, en die kant kies ik liever. Er zijn meer wegen naar rome, zo ook je paard omlaag rijden.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:39

Ik voeg me hier ook weer even bij.
Ik zit zelf ook een klein beetje in een dilemma. Aan de ene kant vind ik het rijden ontzettend leuk en een stuk fijner maar aan de andere kant twijfel ik soms iets over de les en wat ik leer. Ik rij natuurlijk op manegepaarden en die reageren niet zo fijn en direct of hetzelfde als de getrainde paarden van individuen (zoals bijv. De paarden van Marlies Maathuis waar mijn vriendin les op krijgt) nu zal dit hoogst waarschijnlijk ook voor een groot deel aan mijzelf liggen. Ik begin immers ook nog maar net. Maar ik zit telkens met een knoopgevoel weer in de auto. De les gaat nooit echt zo goed dat ik trots kan zijn op hoe er is gereden door mij. :\

Dat neemt niet weg dat stal zelf hartstikke leuk is en ik kom er graag. Er is in mijn omgeving ook niet veel andere keus. Marlies is een aardig end uit de weg. Ik ga gewoon door, denk ik dan, dat ik met kilometers maken uiteindelijk wel beter zal worden. Maar, meh. Lastig

Toevoeginkje; wat ik dus bedoel is.. Ik ben bang dat ik teveel op het paard aan het letten ben en niet zoveel tijd heb om mezelf te ontwikkelen. :+
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 22-12-13 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:43

Kan je misschien wat specifieker zijn? Waar draait de les om, en wat gaat er dan niet goed?

Mijn aller eerste trainer heeft het toentertijd met mij heel slim aangepakt. Ik wilde natuurlijk als beginner leren spinnen en sliden! Als ik terug kijk, zag het er niet uit als ik door die rijbak ging, haha. Paard liep netjes, ik zat er op - en daar was alles mee gezet.
Hij is toen gewoon met mij aan de gang gegaan. Niet gezegd wat ik mis deed, en ook niet zo zeer wat ik goed deed. Gewoon aan de gang gaan.

Uiteindelijk na vijf lessen reed ik totaal anders, en was mijn basis er netjes in gekomen. Toen gingen we pas verder, en na nog een vijftal lessen kon ik eindelijk zeggen dat het ergens op leek.
Ik kon nog steeds niet sliden en spinnen, maar ik kon wel fatsoenlijk (en op één hand) mijn merrie rond rijden. Daarna zijn we pas verder gaan.

Stapje voor stapje, en ik werd er niet eens ongeduldig van.

Moraal van t verhaal; Onbewust leer je hoe dan ook.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:58

Voorbeeldjes uit de laatste les; paardje aan her losrijden en ga in draf wat kleine voltes maken. Paard heeft er ineens geen zin in en gaat rechtdoor ipv de hulpen op te volgen. Ik leg de hulpen terug en vervolgens weer aan. Opnieuw. (Want misschien was ik niet duidelijk?) maar paard wilt nogsteeds niet. Ik ga twijfelen en vraag wat ik verkeerd doe. Instructrice geeft aan dat ik de binnenhand strakker aan moet trekken om hem van dat rechte pad af te krijgen en dan de western manier weer moet oppakken. Echt even uit zijn 'rechtdoor' trekken dus.

Tweede stukje. Simpele stukjes achteruit als voorbereiding op een kleine trail oefening. Ik krijg hem dus met geen mogelijkheid achteruit. Wat mij geleerd is, is handen breed en naar achter, schouders achter de heup, back up zeggen en iets drijven. geen beweging. Ik moest toen de teugels strak nemen en 'trekken'. En daar zat ik dan iets te doen wat voor mijn gevoel niet echt hoorde.

Het is dus niet zo dat ik baal over trucjes of dergelijke. Integendeel. Ik mis wat aan mijn eigen basis voor m'n gevoel. Fatsoenlijk verzamelen enz

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:07

Even gelijk in gaan op het achteruit. Achteruit is voor mij enkel m'n benen naar voren doen en klakken of zeggen 'back'. Hier komt geen druk of handen aan te pas.
Máár, achterwaarts voor een paard is een teken van onderdanigheid. In mijn ogen is dat iets wat je moet krijgen, als een beloning van je paard. Iets wat voor manegepaarden gewoon heel lastig is. En tja, dan kan je paard er wel eens tegen in gaan.
Jouw hulpen zijn op hun manier dus gewoon goed, maar je hebt duidelijk een paard wat gewoon weigert om zich voor jou open te stellen. Geef hem eens ongelijk :)

Wellicht moet je eerst even goed nadenken 'wat is western'. Ik lees dat je het uit zijn rechtdoor trekken als absoluut niet-western beoordeeld. En nadat je dat moest doen, ga je terug naar de western manier.

Het spijt me heel erg. Maar uit zijn rechtdoor trekken vind ik ook gewoon een 'western-manier'. Het is in de westernsport niet allemaal teugeltjes los, en paardjes lopen wel. Dat weet je zelf ook vast wel.
Ook in de westernsport moet je soms even goed en duidelijk doorpakken, maar daar tegenover staat wel meteen dat je het ook weer 'los laat'. Zeg ik dit duidelijk of klinkt het heel krom? :P

Ik weet even niet hoe ik t anders onder woorden moet brengen.

Je rijdt immers op manegepaarden, dat zal sowieso niet te vergelijken zijn. Kom een keer bij mij langs :D
(ik woon in rotterdam)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:07

Verwacht je niet teveel van jezelf? Verzameling willen terwijl het paard nog niet goed reageert op afwenden voor een volte? Verzameling vind ik geen basis.
Mijn hulpen voor achteruit zijn trouwens echt heel heel anders... Ik moet mijn bekken naar voren kantelen, hakken uitdrukken en dan ietsje been geven. Dus niks met de teugel ofzo - teugel is alleen voor wat extra begeleiding als hij het niet doet.

Heb je privé- of groepsles? Is het niet een idee om aan te geven dat je voor je gevoel de basis mist? Of je daar niet mee aan de slag kan? Communiceren met de instructie wat je hoopt te gaan leren?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:10

Ow en ik vind het klinken (maar dat maak ik alleen op uit zo'n klein stukje :o ) alsof je het misschien moeilijk vindt om eens goed door te pakken als het nodig is :) Daar is niks mis mee hoor!
Wat echt gevaarlijk is is als je aan jezelf gaat twijfelen. Als jij twijfelt, hoe kan je paard dan erop vertrouwen dat hij met een gerust hart naar je kan luisteren? Je weet het immers zelf ook niet ;) Dus dan gaat hij zijn eigen plan trekken.
Je kunt hem gerust een keer streng vertellen wat hij moet doen - een paard vindt duidelijkheid ook heel fijn :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:13

Aleeneh schreef:
Als jij twijfelt, hoe kan je paard dan erop vertrouwen dat hij met een gerust hart naar je kan luisteren? Je weet het immers zelf ook niet ;) Dus dan gaat hij zijn eigen plan trekken.

Heel mooi gezegd!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:19

Thanks voor julliw commentaar meiden. En jullie hebben ook wel gelijk hoor :+ zoals Aleeneh zegt verwacht ik misschien teveel van mezelf. En zoals jij zegt Denies, ik snap dat je soms streng moet zijn, maar vond dat ik zoveel met trekken bezig was laatst dat ik dacht 'is dit nou nodig?'

Blijkbaar wel, maar snappen jullie mijn beredenering?

Ik verwacht zeer zeker niet dat t altijd maar teugeltjes los is, haha! Maar ik probeer van het dressuurmatige gefriemel en getrek af te komen en ben daarom misschien wat twijfelachtig in wat ik doe. Omdat ik bang ben dat ik het verkeerd oplos. Zal er morgen eens op letten

Zoals ik al zei in mijn eerste post; (if bedoelde iig) ik ga er helemaal 300% van uit dat het mijn eigen schuld is. Maar ik twijfel dan of er genoeg basis bij mij in ingebracht. Ik moet denk wat zekerder zijn!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:23

Mijn spelling gaat er op m'n telefoon wel op vooruit zeg :+ excuses dames!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:25

Ik denk dat het een combinatie is hoor :)
Jij wilt van het gefriemel en getrek af, maar jouw paard is misschien wel redelijk afgestompt.

Of hij zoekt grenzen .. dat kan natuurlijk ook.

Ik heb laatst drie dagen achter elkaar Beeb hard moeten aanpakken. Ik deed het niet met plezier, absoluut niet. Maar doordat ik steeds zo voorzichtig was, had ik een merrie die nog net niet haar middelvinger naar me op stak. En wil ik dat? Nee.
Dus eerste dag consequent rijden; Merrie helemaal over de tief omdat ze het niet met me eens is. Uiteindelijk goed afgesloten.
Dag 2: Merrie begon langzaam mee te werken, klein gevecht, maar overwinning was snel. Weer goed afgesloten.
Dag 3: Merrie die liep zoals het hoort, we moesten beide wat inleveren, maar zijn er uiteindelijk samen uit gekomen.

Ik wil niet hoeven trekken en plukken, maar ik wil ook niet dat zij met mij aan de haal gaat. Het moest opgelost worden. Maar ook dat was met pakken en loslaten. Niet snokken in de mond, maar wel even goed vastpakken.
Hoe graag ik het ook allemaal rozenkleur en zonneschijn wil hebben, het kan niet altijd.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:28

Ik vind trekken überhaupt niet bij fatsoenlijk rijden horen. Niet bij Engels en niet bij western. In een heeeeeel enkel geval misschien als een paard kliert maar in principe kan alles op stem en zit.

Nu rij ik altijd op mijn eigen paard dus heb ik misschien makkelijk praten. Maar ik denk dat je gewoon even verder moet zoeken naar fijnere paarden of betere instructie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:29

Ik kan bij Woody echt nog lang niet alles op stem en zit. := Ik moet er ook wel es aanzitten hoor. Net wat Denies zegt. :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:30

Trekken is er gewoon in de hele paardenwereld ingeslopen. ;) Het hoort nergens.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:32

Als ik achteruit wil moet ik ook eerst nog helpen met beenhulpen en teugelhulpen...zodra hij naar achteren gaat doe ik mijn benen naar voren en probeer te helpen met stem. Maar ik moet toch nog bijna altijd de teugels erbij halen, we zijn gewoon allebei nog niet zover dat het 'makkelijk' lijkt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:34

Ik rijd een merrie die precies .. gewoon exact mijn karakter heeft. En die gaat ook niet altijd vrijwillig achteruit.

Ben dan nu wel zover dat ik laatst voor de grap mijn armen als een vliegtuig deed, benen naar voren 'Back', en die merrie van mij ging vrolijk achteruit. Helemaal happy :P

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:45

Ook mijn paard kan nog niet alles op stem en zit maar achteruit inmiddels wel. Heb dit wel eerst vanaf de grond geleerd. Ik ben helemaal met je eens Denies dat trekken net zo min bij western 'hoort' als bij de dressuur.

Eens streng is niet meteen een probleem als een paard echt stout is en niet luistert. Maar in mijn ogen is niet het hoofd omlaag gaan niet stout zijn; maar een rijkundig probleem. Een rijkundig of fysiek probleem bij een paard kan niet opgelost worden met eens een keer streng zijn, dat vergt veel langere training.

Voorbeeldje: mijn paard had moeite met binnenstelling geven in de galop rechtuit, rechtsom. Pony ging schudden met haar hoofd en was er blijkbaar niet klaar voor. Dit los ik op door slecht heeel lichte stelling te vragen, en daarna weer rechtuit. En verder door haar goed los en over de rug te rijden in alle gangen.

Ander voorbeeld: pony schrikt en gaat ineens in galop. Ook al schrikt zij, zij hoort niet zomaar sneller te gaan zonder dat ik het vraag. Ik 'straf' haar door haar achteruit te zetten tot de plek waar ze schrok. Of als ze een keer niet goed reageert op mijn been ben ik een keer wat strenger met been.