[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:05

Oh balen zeg :\

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 18:08

Daar zit je niet op te wachten. :\

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:25

Pff nee, zeker niet. Maar vooral de vraag wat het in vredesnaam kan zijn. Iets onschuldigs als een verstapping of toch erger .. Pietjepaniek hierzo .. En waar doe je wijs aan? Eerst paar dagen aankijken met weken/koelen, of gelijk DA/Hoefsmid erbij?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:48

Ah nee arme baby. Ik zou het zelf, behalve als ze stok kreupel is, een paar dagen aankijken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:59

fenijro_tani schreef:
Ah nee arme baby. Ik zou het zelf, behalve als ze stok kreupel is, een paar dagen aankijken.

Ze stapt opzich zuiver, draf wel een mank, galop doet ze ook maar "liever niet". Ik ga het morgen even zelf bekijken, kan nu toch niets meer doen, maar dat frustreert me juist.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:15

Ohnee arme beeb en dus ook arme jij Denies! Zou even d'r been en hoef voelen en goed vergelijken met de andere kant. Warmte, kou, verdikking. Als je iets voelt of ziet wel de smid of DA bellen. Anders even aankijken want beginnende hoefzweer bijv kan de smid nog niks mee als die niet rijp is.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:23

Kimvicious schreef:
Ohnee arme beeb en dus ook arme jij Denies! Zou even d'r been en hoef voelen en goed vergelijken met de andere kant. Warmte, kou, verdikking. Als je iets voelt of ziet wel de smid of DA bellen. Anders even aankijken want beginnende hoefzweer bijv kan de smid nog niks mee als die niet rijp is.

De hoef voelde ietsjes warmer, maar ik moet bekennen dat ik altijd wel iets "warms" voel. Ik ga het morgen op mn gemak bekijken maar tips zijm altijd welkom! De hoefsmid heb ik al een bericht gestuurd of hij in de gelegenheid is.

Ik denk zelf echt dat het uit dr hoef komt, maar morgen alles dubbel checken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:37

Wat een pech allemaal weer in het topic... :(

@sevke: beterschap!

@Denies: hopelijk is het niet erg en is het zo verholpen!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:23

Dankjewel! Vandaag zelf aanschouwd. Warme hoef en net daarboven is het ook wat warm. Andere hoef overduidelijk kouder dus was een mooi verschil. In eerste instantie 20minuten geweekt in betadine en daarna ben ik gaan stappen op het harde. Ondertussen werd ik door de hoefsmid gebeld die mijn filmpjes had gezien. Lastig, maar niet direct al een hoefzweer of kneuzing, wellicht 'gewoon verstapt'. Advies was om te gaan koelen, stappen en niet in de kudde.

Dus daar ging ik. 10 minuten koelen na het stappen en daarna even op stal. Ik ben toen een mini paddockje gaan maken in haar huidige paddock met prikpaaltjes. Daarna speciekuip met water gevuld omdat ze nu niet bij de automatische kan. Ze vond het allemaal wel prima toen ze er in werd gezet, haar vriendin vond het alleen heel gek dat ze nu helemaal daar stond. Op hoop van zegen dat dit afdoende is.

Vanavond wordt er nog een keer gestapt en gekoeld. Morgen ben ik er zelf weer en smiddags hopelijk ook door iemand anders gestapt en gekoeld. Donderdag hoefsmid. Wellicht een zweer die nu aan het rijpen is? Het is zo lastig. Ook zo lekker handig om 45minuten verderop te wonen met dit soort dingen .... Maar we gaan het zien.
Fingers crossed.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:56

Oh wat vervelend xDenies! Een hoefzweer kan zo rottig stiekem veel pijn veroorzaken, en jij ondertussen je rot zoeken naar de oorzaak :( even er vanuit gaande dat Beeb een hoefzweer te pakken heeft
Beterschap!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:01

MissYvette4u schreef:
Oh wat vervelend xDenies! Een hoefzweer kan zo rottig stiekem veel pijn veroorzaken, en jij ondertussen je rot zoeken naar de oorzaak :( even er vanuit gaande dat Beeb een hoefzweer te pakken heeft
Beterschap!

Ja daarom. Stal eigenaar zei al wel dat met een hoefzweer ze anders staan, maar goed .. ik heb nu één keer een hoefzweer meegemaakt en één keer een hoefkneuzing (vermoeden) maar zoveel verschillende kijken erop. Ze loopt niet lekker, na het weken 20minuten wel wat gewilliger. We gaan het gewoon zien. En als het een hoefzweer is moet hij toch eerst rijpen en zijn we er gigantisch snel bij. Fingers crossed.

Dankjewel!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:46

Succes met je beeb, hopelijk heeft ze er snel geen last meer van!

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:44

Hoefzweren zijn altijd lastig. De ene is er stok kreupel van en de ander loopt er net niet lekker van. Afhankelijk natuurlijk van waar en hoe erg. Hopelijk kan de hoefsmid het vinden.

Ik kom weer gezellig mee kletsen. Heb mijn thesis ingeleverd en eindelijk wat meer tijd. Vanavond voor het eerst weer met Flip gewerkt, die vond het heeeel leuk om weer wat te doen. Ik denk dat we deze zomer richting zadel mak maken gaan werken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 07:48

Hopelijk kom je er snel achter wat het is Denies!

Hoe is het nu sevke en Zertab?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 08:10

Gefeliciteerd met je verjaardag Amanda! Y)(^)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:56

Heb je zelf geen visiteertang? Dat zijn van die dingen die ik direct heb aangeschaft nadat ik er al jaren terug mee te maken had. Die tang inmiddels al bij diverse paarden gebruikt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:13

Daihyo schreef:
Hopelijk kom je er snel achter wat het is Denies!

Hoe is het nu sevke en Zertab?

Gefeliciteerd! *\o/*

Met mijn enkel goed, die krijgt nu 100% rust. Maar heb echt nog last van de naweeën van corona

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:29

Gefeliciteerd, Amanda!

Hier al wat beter. Nog steeds been erg dik, dus pillen, poot omhoog en constant koelen. -O-
Kiné heeft het getaped, dat scheelt wel wat.

Denies: hoefzweren zijn een pest. Soms kun je er erg lang mee sukkelen. Gelukkig is het wel het beste wat je paard kan mankeren bij kreupel lopen. @Germie : een diepe zweer vind je niet altijd met een visiteertang. Wat ook kan is met een hamertje (licht!!!) op de hoef tikken. Als ze dan hun hoef wegrukken, kan dat ook aanwijzing zijn van een zweer.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:59

Sterkte zertab en sevke, hoop dat jullie snel helemaal opknappen.

Gefeliciteerd met je verjaardag Daihyo!

Zijn er hier toevallig mensen die bij de wran show zijn aankomend weekend in Woudenberg?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:32

Gefeliciteerd Amanda!

germie schreef:
Heb je zelf geen visiteertang? Dat zijn van die dingen die ik direct heb aangeschaft nadat ik er al jaren terug mee te maken had. Die tang inmiddels al bij diverse paarden gebruikt.

Nee heb ik niet. En zulk soort dingen laat ik toch ook liever aan 'experts' over. Ik met mijn pietjepaniek en googleskills kan dat beter niet doen.

Zertab schreef:
Met mijn enkel goed, die krijgt nu 100% rust. Maar heb echt nog last van de naweeën van corona

Och jeetje, dat zit ook niet mee. Hoor je van meer dat het lang last geeft. Hoop snel op betere tijden!

sevke schreef:
Hier al wat beter. Nog steeds been erg dik, dus pillen, poot omhoog en constant koelen. -O-
Kiné heeft het getaped, dat scheelt wel wat.

Denies: hoefzweren zijn een pest. Soms kun je er erg lang mee sukkelen. Gelukkig is het wel het beste wat je paard kan mankeren bij kreupel lopen.

Jij ook op naar een spoedig herstel Sevke!
Het is nog niet zeker, ben ook benieuwd waar hij zit daar de achterkant en middenstuk meer warm is. Maar goed, er was vandaag een dierenarts en die vermoed (door een pulsering van bloedvat?) dat het ook hoef is. Ik had vandaag wel het idee dat ze wat vlotter wilde lopen maar ze trekt heel erg naar links, en rechts kreupel. Toch zie je stappen tussendoor wel dat het gevoelig is. Verder laat ze alles gedwee toe en staat ze te shinen met haar nieuwe soulmate in haar VIP paddock.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:16

Bedankt voor alle felicitaties :+:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 21:20

Heb je nog cadeautjes gehad?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:26

Van harte Daihyo !

Beterschap voor alle zieke paarden en mensen hier.

Hier vandaag een rondje park gedaan met de staleigenaresse. Het was meer een schriktraining on the road, maar ik heb wel genoten van mijn puppy.

Ze was alleen flink moe aan het eind (rondje was zo'n 9 km) dus we moeten nog even consequent trainen voor de puzzelrit eind april, want die is het dubbele qua afstand :+

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:34

Nou nou wat een ellende. Ik heb helaas geen positief nieuws. Of het is inderdaad een flinke verstapping, maar een hoefzweer of kneuzing is het niet. Voor de hoefsmid lijkt het aan te voelen als het begin van een hele hele lichte hoefbevangenheid. Maar ik mocht me nog niet druk maken, hij was nog positief en met stappen en koelen (en de verbetering die tot nu toe plaats lijkt te vinden) moet het ook positief blijven. Er bovenop blijven zitten zodat er snel actie kan worden ondernomen.

Vraag me niet hoe ze aan een mogelijke hoefbevangenheid komt. Doe niets geks met die pony, krijgt normaal te eten, geen bergen aan extra's (nagenoeg niets), rustig rijden of een buitenritje, geen achterlijke dingen. En dan nog ....

Ik zit alleen mezelf maar de schuld te geven. Zal ook de moeheid en machteloosheid wel zijn. Ik weet wellicht valt het voor sommige mee maar het nieuws komt behoorlijk rauw op m'n dak vallen. Ik voel me er rot om. Gelukkig leek Beeb vandaag wat opgewekter, ook met stappen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:45

Oh maar dat snap ik wel hoor :(:)
Maar je moet jezelf echt niet de schuld geven.
Wel fijn dat Beeb er nuchter onder lijkt te zijn. Hoe oud is Beeb nu?
Als het echt zo out of the blue hoefbevangen is, zou ik het namelijk goed in de gaten houden en mogelijk verder zoeken. Ik denk dan aan KPU, PPID, insulineresistentie, EMS. Dan hebben ze maar zo weinig nodig om klachten te krijgen, omdat er dan een onderliggend probleem is dat hoefbevangenheid veroorzaakt.