[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djura99

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:00

Kan iemand me uitleggen wat een tie down precies is en waarvoor het dient? Kwam het ergens tegen, maar weet niet helemaal waarvoor het dient :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:20

Western tie downs are commonly used in speed events to aid the horse in balancing. Western tie downs in leather, nylon or other synthetic materials. A Tie down is an adjustable strap that attaches to the horse's noseband and breast collar. It can be used to keep the horse from flipping his head up when stopping suddenly or turning sharply. Caution should be taken when trail riding with a tie down as the horse may not be able to recover his balance if he stumbles. A bungee tie down allows a sensitive horse to be introduced to poll pressure.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:10

CubaLibre schreef:
Western tie downs are commonly used in speed events to aid the horse in balancing. Western tie downs in leather, nylon or other synthetic materials. A Tie down is an adjustable strap that attaches to the horse's noseband and breast collar. It can be used to keep the horse from flipping his head up when stopping suddenly or turning sharply. Caution should be taken when trail riding with a tie down as the horse may not be able to recover his balance if he stumbles. A bungee tie down allows a sensitive horse to be introduced to poll pressure.

dankje :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:06

Graag gedaan!

Oew, ik moet dit even showen ;)

Ik was enkele dagen rond aan het kijken op ebay, gewoon eens zien wat er zoal aan western sets te koop was.... Kom ik dit tegen:
Afbeelding
n zilveren showset, handgemaakt en van deze zijn er maar 2 :)

Waarop ik denk: Tja, wel leuk maar niet voor die prijs (stond te koop voor $380,-, winkelwaarde is $525). Dus weggeklikt en telkens als ik mn browser terug opende kwam dat set elke keer terug....
Even nagedacht en toen kwam ik erachter dat op dat set dus een veiling zat. Hm, zal ik of zal ik niet?
Besloten om mee te gaan bieden en gisteravond bleek ik de hoogste bieder te zijn en dus verwacht ik dit set eerdaags te mogen ontvangen :D
En nee, ik heb er imo niet teveel voor betaald! De bridles die ik heb zijn allemaal rond de $150 en mn breastcollar was $100 en nu heb ik een set dat nog ruim onder die prijs (dus $250) zit :D

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:28

Gaaf CubaLibre!

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:38

leeuukkk

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:04

CubaLibre schreef:
Graag gedaan!

Oew, ik moet dit even showen ;)

Ik was enkele dagen rond aan het kijken op ebay, gewoon eens zien wat er zoal aan western sets te koop was.... Kom ik dit tegen:
[ [url=m/Mb1kf0.jpg]Afbeelding[/url] ]
n zilveren showset, handgemaakt en van deze zijn er maar 2 :)

Waarop ik denk: Tja, wel leuk maar niet voor die prijs (stond te koop voor $380,-, winkelwaarde is $525). Dus weggeklikt en telkens als ik mn browser terug opende kwam dat set elke keer terug....
Even nagedacht en toen kwam ik erachter dat op dat set dus een veiling zat. Hm, zal ik of zal ik niet?
Besloten om mee te gaan bieden en gisteravond bleek ik de hoogste bieder te zijn en dus verwacht ik dit set eerdaags te mogen ontvangen :D
En nee, ik heb er imo niet teveel voor betaald! De bridles die ik heb zijn allemaal rond de $150 en mn breastcollar was $100 en nu heb ik een set dat nog ruim onder die prijs (dus $250) zit :D

Wauw! <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:04

Absoluut niet mijn smaak, daar heb ik het paard niet voor. Maar ik denk dat het bij de jouwe echt super sjiek staat!

Even een hele blonde vraag. Maar kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen B, C en D shows van de WRAN? :o?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:39

Me maar weer eens even tonen, naast alleen maar bijlezen :D

Wat ontzettend gaaf CubaLibre!!!, Voor mijn paard zou het niet staan maar bij die prachtige van jou...

Hier gaan we weer een heel klein beetje de goede richting op. Gister is natuurgeneeskundige osteopaat langs geweest en we maken al kleine stapjes. Gelukkig maar want stond/sta op het punt paard te verkopen, omdat ze zo agressief er van is geworden. Het is een paard met een uitgesproken mening, en helaas ook op dat vlak (oftewel, boos zijn op paard naast haar die ze niet kan bereiken, en dan sta ik net in haar ruimte en dus klap en tanden tegen mijn hoofd aan %) ) Dus was het echt goed zat. Maar gister dus meer de probleemzones kunnen vinden inwendig en heeft ze samen met osteopatie lichtjes losgemaakt. ppffff dus misschien zit ik over 3 maanden weer in het zadel.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:39

Amanda schreef:
Even een hele blonde vraag. Maar kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen B, C en D shows van de WRAN? :o?

Bij een WRAN-B show worden alle onderdelen uitgeschreven + een WEM (WRAN Earn Money) klasse. Vaak tellen de punten bij een B show ook dubbel.
WRAN-C wordt alleen SSH, WPL, TRL, WHM uitgeschreven.
WRAN-D alleen SSH, WPL, TRL, WHM in klasse L4 en L3 geloof ik. En er staat me van afgelopen seizoen iets van bij dat deze klasses echt puur 'oefenklasses' zijn en geen punten opleveren.

Uit m'n hoofd is er volgens het regelboek ook nog een WRAN-A, volgens mij hebben die bijzondere bepalingen vanuit het bestuur oid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:46

Ja, ik had het regelboek al een beetje bekeken, maar werd er niet veel wijzer van.
Wordt IHT niet uitgeschreven op een C en D show? Oh en geen punten is dan niet handig, dan gaan we inschrijven voor de C shows in ieder geval.
En hoe zit het met de nieuwe ranchonderdelen? Ook alleen op B shows?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:54

Er staat zoveel info in het regelboek dat je soms door de bomen het bos niet ziet, dat begrijp ik helemaal haha! :')

Volgens mij is Ranchriding inderdaad geheel nieuw aankomend seizoen. Ik 'gok' dat ze dit vooralsnog alleen in B shows gaan uitgeven ja maar dat durf ik je niet met 100% zekerheid te zeggen.

Ik probeer even in mijn berichtengeschiedenis te kijken op welke show ik nou IHT heb gestart, maar dit was inderdaad een SWRN Triple XL show en dat is volgens mij een B-show. :j dus nee, geen IHT bij de C en D shows.

Een D-show starten hebben wij begin van het seizoen gedaan om even te 'meten' hoe paardlief het deed in een nieuwe klasse. Daarna eigenlijk niet meer gestart.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:01

Ik ben 2x W&J bij de DAWRA gestart en dat was goed om te kijken waar we stonden. Dus nu voor het echie, maar dan ook wel echt. Geen D shows dus :D
IHT is wel echt heel jammer. Dat wil ik wel graag doen, maar dan moet dat dus op B shows. En laat nou C en D veel georganiseerd worden op locaties die nog redelijk aan te rijden zijn :')
Ik had in mijn hoofd zeker 3 onderdelen te doen, aangezien we ruim een uur enkele reis moeten rijden met de trailer.

Ik moet nog even gaan puzzelen en nadenken geloof ik :+
En nog even opnieuw het regelboek doorkijken. Ik zie inderdaad door de regeltjes het bos niet meer :')

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:06

Je zou dan ook SSH kunnen starten op de C shows? Wij doen dat ook zo afwisselen :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:13

Ik vind SSH niet zo leuk :o
Maar goed, het zou zeker nog wel een optie kunnen zijn om een 3e onderdeel te pakken. WPL is namelijk echt geen optie :+

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:25

Zoiets had ik begrepen inderdaad uit je vorige posts :')

Wij hebben ons voorgenomen op de dag zelf te kijken of we WPL bijschrijven. In de L4 is het soms echt levensgevaarlijk :=

HMS heb je natuurlijk ook een stukje railwork maar dat is vaak maar eventjes.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:26

Hoezo levensgevaarlijk? :+

Het railwork bij HMS is net kort genoeg om zich niet op te laten naaien. WPL is echt niet aan te raden met die van mij. Wij leggen 3x de afstand van de rest af door zijn hoge tempo :')
Terwijl hij het alleen in de bak echt super goed doet. Daarom vind ik de ranchpleasure wel heel interessant :j

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:32

Omdat er geen L5/walk en jog (meer) is, komen vaak de ongeleide projectielen in een overvolle L4 klasse. Dan heb ik het niet over een hoog tempo, sowieso heb je in de L4 gewoon tempoverschil. Daar is niks mis mee.

Dichtbij inhalen, met z'n alle in een hoekje aangalopperen en afsnijden is echter niet zo tof := je hebt paarden die daar helemaal niks van hebben. Mijn VP heeft daar thuis ook echt geen moeite mee, maar op locatie met spanning is het gewoon geen fijn leermoment op zo'n manier := Hij is al sensibel zat zonder ook nog opgefokt te worden op zo'n manier :+ dat willen we hem gewoon niet (meer) aan doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:36

Oh die van mij zou daar enorm opgefokt van worden. Dat werd hij in de W&J klasse al, laat staan dat we dan ook nog moeten aangalopperen inderdaad. Geen goed plan. Dan lanceren we richting Mars denk ik _O-
We houden het lekker bij TRL en WHM. En liefst ook IHT, maar goed, SSH is een niet-geweldig-maar-acceptabel alternatief. Het is gewoon niet zo ons ding :o

Er werd wel over gesproken dat de L5 terug kwam geloof ik. Lijkt me wel een goed plan.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:37

Wat houdt ranchriding nou precies in?

Je kan bij de wran toch ook een dagpas aanvragen zodat je niet gelijk lid hoeft te worden?

Ik snap er ook vrij weinig van van al die wedstrijden. Wordt er de 12e wel l5 pleasure uitgeschreven?

L4 is met galop? L5 staat nog wel gewoon op de site

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:44

L5 is toch alleen een jeugdklasse nu?
L4 is met galop :j
Dagpas bestaat dacht ik nog wel. En D shows hebben volgens de site een educatief karakter. Dat zou dan wel leuk zijn om eens te kunnen starten om te kijken of je het wat vindt of kijken waar je staat.

Ranch pleasure: http://www.westerntoday.nl/nieuws/item/ ... h-pleasure
Ik heb het 1x gezien en wat patterns bekeken. Het ziet er echt heel leuk en uitdagend uit :j
En gewoon alleen in de bak, niet met een groep. Dat is bij ons wel een dingetje :D
Voorbeeldje van een pattern van de L4 WRAN.
http://www.wran-eu.nl/wp-content/upload ... 15B-L4.pdf

L1/L2 pattern
http://www.wran-eu.nl/wp-content/upload ... -L1-L2.pdf

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:45

Ja klopt, dat heb ik toen ook gelezen in de notulen en ik hoop het echt van harte. Niet dat wij nou al van die supersterren zijn in de L4 maar ik kan me echt heel goed voorstellen dat je met een jong paard/onervaren paard op je eerste wedstrijd gewoon walk & jog wilt starten voor het vertrouwen en de ervaring. Daar is niks mis mee, wij hadden dat ook met alle liefde gedaan.

Al is het maar dat je 1 keer walk & jog 'moet' starten met een nieuw paard om te laten zien dat het goed gaat en dan vervolgens kan kiezen of je naar L4 wilt. Mja we gaan het zien, wij starten waarschijnlijk aankomend seizoen sowieso niet tot amper. Wij gaan buitenrijden oppakken :D maar kom wel graag een keer bij je kijken Amanda. *-:)

Stukje info over ranch riding: http://www.wran-eu.nl/wp-content/upload ... regels.pdf
Als ik het moest beschrijven zou ik het net geen trail, net geen horsemanship en net geen reining willen noemen :') maar het lijkt mij ook een heel leuk onderdeel!

Volgens mij gaan ze dat wel weer invoeren Emma, dat van die dagpas. Dat kon vorig jaar niet iig.

L5 is weg/alleen jeugd t/m 19 jaar.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:47

Zo staat het niet op de site. Ook niet handig

En dagpas zag ik laatst wel op de site staan.

Ik wil graag rustig beginnen dus pleasure walk en jog. Galop zijn we nog niet aan toe. Hij heeft nog nooit een wedstrijd gelopen.

oliebol ben ik net een jaartje te oud voor l5 dan.

Is er een andere vereniging waar ze wel walk en jog uitschrijven?
Laatst bijgewerkt door emmaudb op 07-01-16 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:48

Dan raad ik je aan bij DAWRA te starten Emma, tot er meer zekerheid/duidelijkheid is of we weer een walk & jog klasse krijgen bij de WRAN :j

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:51

Dus dat zou dan 24 april moeten in de all breed klasse?