Absoluut NIET perfect! Maar was voor ons de 1e keer en was niet eens echt de bedoeling om te doen maar ja, onze instructrice was weer eens heerlijk bezig (oftewel: had ons gewoon ingeschreven )
En nog een filmpje van onze laatste show, 1e klasse van de dag
Ik ben echt helemaal verliefd op Jill, wauw at een paard!
Nog tips voor paarden die maar niet fatsoenlijk achteruit gaan? Vanaf de grond gaat Free op handgebaar een pistelengte achteruit als het moet, maar onder het zadel gaat ze zo moeilijk achteruit. Zonder zadel gaat ze meestal echt hele lengtes op enkel benen naar voor steken. Maar met zadel lukt het precies niet. Ze gaat uiteindelijk wel een stapje ofzo, soms 2, en dan echt super traag. En ik begin altijd met lichte hulpen en bouw zo op, maar na die 5 maanden dat ik haar nu western rijd, gaat ze nog altijd niet beter.
dieper zitten en benen naar voor steken. Eerst bouwde ik op door te bumpen. Had ik op 2L7 geleerd en dat leek wel wat te werken, maar na een tijdje ook niet meer. Tijdens mijn vorige les zei m'n lesgeefster dat ik gewoon hetzelfde moest doen, maar dan zonder bumpen. Dus eerst op zit en dan druk op de neus. Heb daar op geoefend, maar dat gaat nog minder goed
xxdomiixx
Geplaatst: 11-12-15 09:32
Misschien een idee om 1 stap achterwaarts te doen en direct voorwaarts. Gewoon voor motivatie gaat die stap goed doe je twee stappen. En zo opbouwen uiteindelijk niet meer voorwaarts maar wataanders. Weet niet of dat jou paardje zou motiveren?
Kirrr
Geplaatst: 11-12-15 10:20
Domi, dat vind ik maar niks. Je paard moet achterwaarts denken en dat kan je niet creëren door elke keer terug voorwaarts te gaan. En je leert zo net je paard op de voorhand houden, wat je niet wil in de back-up.
Vaak gaat het bij de back-up al fout in de stop. Als je paard in de stop al op je handen hangt, op de voorhand zit, niet voorwaarts en foutief ruggebruik heeft, ga je nooit een vlotte back-up krijgen. Als je paard correct stopt is het voor hem heel makkelijk om in de back-up te rollen.
Soms is het ook gewoon zoeken met welke hulp je paard het beste achteruit gaat (zoals Amanda ook al schreef volgens mij) Wat soms wil werken is goed opbouwen naar de stop, stoppen, contact houden en wachten. Eventueel een beetje druk met de benen. Doet het paard een stapje, handen los benen los. Dan opnieuw contact nemen, benen errond en wachten. Misschien moet je het zo wel duizend keer doen. En duurt het nog eens honderd keer voor dat ze 2 passen achteruit gaat. Maar vooral belangrijk om een plan te kiezen en daarbij te blijven. Niet elke keer je hulpen veranderen, want dan creëer je alleen verwarring. Zoek hetgeen waarop je de meeste reactie krijgt en werk daarmee verder. Belangrijk is wel van niet te trekken, contact houden en trekken is iets heel anders. Je wilt niet dat je paard op je handen achteruit gaat. Maar het helpt wel om ze vooraan te begrenzen, zodat ze de weg wel achteruit moeten zoeken.
Zoals Kirsten beschrijft heb ik het ook (aan)geleerd met Boy. Ik denk dat ik destijds ook de tip van jou kreeg Kirsten
Wij stoppen met benen er af, beide benen naar achteren en er aan is weer achterwaarts tot de benen er weer af gaan. We begrenzen iets met de teugels maar dat hoeft eigenlijk steeds minder. Bekken licht gekanteld. Hij gaat nu in een prima tempo achteruit
Leuk filmpje cubalibre, in dat laatste filmpje zie he verschillen in tempo van de galop bij ruiters en halen elkaar in. Hoe word de galop en het tempo beoordeeld?
Paint_Lover
Geplaatst: 11-12-15 16:05
@xLaraaj: Hoe bedoel je het doel? Als je bedoelt wat willen ze zien bij de klasse Working Stock horse (en Jill valt hier sowieso onder omdat ze Solid is en dus noemen ze die paarden Stock horses) dan is dat denk ik wel makkelijk uit te leggen:
Vroeger werden de Quarter en Paint horses alleen maar gebruikt op ranches, ze moesten veelzijdig zijn, flink wat conditie hebben en robuust zijn.
Wat ze in de Working Stock horse klasses willen zien is een veelzijdig paard, eentje die in principe alles zo goed mogelijk doet. Het gaat er dus om dat je je paard echt helemaal kent. Je krijgt een vast patroon om te rijden en aan de hand van hoe jij en je paard dat patroon gereden hebben word je geplaatst (in ons geval dus 1e), de onderdelen in dit soort klasses zijn run, slidingstop, rollback, back-up, rest, figure 8 (langzaam of snel), flying leadchange of simple leadchange etc. Als je klaar bent moet je je melden bij de jury en die kijkt je tack en vooral je bit na en daarna ben je klaar.
Wij hadden dit dus nog nooit gedaan, niet kunnen oefenen en tja, was meer voor de lol en had dus niet verwacht dat we n rozet zouden winnen laat staan n 1e plaats
Thanks voor het compliment over mn tack, ik ben er heel blij mee.... Mn zadel hebben we toendertijd onderaan op een berg zadels gevonden, meegenomen, n lading TLC ingestoken en naderhand maar eens gaan opzoeken hoe oud die wel niet was. Als je dan erachter komt dat je zadel 25+ jaren oud is en helemaal met de hand gemaakt is (tegenwoordig maken ze alle zadels machinaal kwa bewerkingen!) en je weet wat ik ervoor betaald heb dan krabben vele westernruiters zich nog wel even achter hun oren denk ik zo
Mn bridle (een van de zoveel) heb ik online gevonden en besteld.... Ook die zijn allemaal handgemaakt en zal je in Nederland vele malen meer voor betalen als dat ik gedaan heb.
@Marlou: In dat filmpje zaten 3 echte pleasure paarden (als het er al niet meer waren), 1 appie die meer meedeed voor spek en bonen en ikke.... Inhalen mag gewoon, oversteken mag niet en word dan ook niet gewaardeerd. Kwa tempo zie je dat er echt veel verschillen inzitten en de judge neemt alle gangen en overgangen mee in haar beoordeling. De klasse op het filmpje was een horsemanship/workmanship klasse en daarbij kijken ze naar het gehele plaatje.
Kwa tempo en galop weet ik iig dat ze ook in Amerika graag willen zien dat de paarden van achter naar voren springen en niet op de voorhand duiken. Niet dat ze allemaal dit beeld willen zien maar ze zijn wel aan het proberen om af te komen van het op de voorhand lopen en met hun neus door het zand gaan (duikboot noem ik dat ). Ze weten dat dat op de voorhand lopen uiteindelijk heel erg schadelijk is voor het paard maar zolang er nog juryleden zijn die dat soort gereden paarden bovenaan zetten zal er ook hier helaas niet heel veel aan gaan veranderen. Jill is niet lang, is erg gedrongen en breed en zal dus nooit zo kunnen lopen als de pleasure gefokte paarden (en daarnaast wil ik dat ook helemaal niet), ze is er niet eens voor gefokt
Hoe ze het precies doen kwa jureren en beoordelen/pinnen moet je me echt niet vragen want zelf snap ik er ook niet altijd iets van Het blijven Amerikanen en deze judge zit in de dressuur en de western dressage en het enige dat ik weet is dat ze ons als combinatie verreweg het beste vond (en das een compliment die ik absoluut niet had zien aankomen maar waar ik dus wel ubertrots op ben).
Ik hoop dat dit wat antwoorden op jullie vragen geeft en zo niet dan vraag gerust door! Ik leer zelf ook nog elke dag iets bij (oke, nu even niet maar ja.... ben dan ook nu even in Nederland dus dat scheelt ook ).
ah oke.... Trail heb ik nog niet echt gedaan hier al hebben we al wel gezellig op n brug gestaan Opzich zou Jill dat wel gewoon doen gok ik zo want ik kan ook hekken openen en dichtmaken en meen dat dat ook n onderdeel van trail is toch?
Graag gedaan! Ik leg het liefst alles zo uitgebreid mogelijk uit en als er dan nog steeds vragen zijn wil ik die ook zo goed als ik kan beantwoorden....
Marlou_
Geplaatst: 11-12-15 17:39
Ja duidelijk dankje! Ja vond het ook leuk on te zien dat er verschillende paarden aan mee doen. Ik zie mezelf dit nog niet zo doen met mijn haflinger. die dendert in galop de bak door en blijf ik iedereen inhalen whaha
Paint_Lover
Geplaatst: 11-12-15 17:42
de klasses hier zijn echt heel divers met heel veel schillende paarden erin
hoe gaat het met jullie? met floor en mij staat het nu op een laag pitje, naast dat het met mij niet lekker gaat is floor ook onwijs hengstig.. hoop van de vakantie weer beetje te kunnen oppakken
xLaraaj
Geplaatst: 15-12-15 14:55
Ooh leuk hengstige merrie's !
Hier alles goed. Zaterdag dat ene paardje geprobeerd. Had een wat schrik van de kerstversiering die knipperde dus 2 x weg geschoten en 2x gebokt omdat hij het op 1 kant moeilijk heeft maar niets stout. Wrss ga ik deze winter 2x per week les nemen met hem en vanaf april ofz huren. Voel mij nog niet zo klaar om in western alleen te rijden want ken nog niet alles.