[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:46

Ik kan je er niet mee helpen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:11

justkid schreef:
Ik kan je er niet mee helpen.

Ik heb de fabrikant gemaild met de vraag aan welke norm ze dan voldoen. Want ik heb geen zin in een discussie als ik 300-400 euro uitgeef voor een hoed.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:38

Ik vind dit vreselijk afschuwelijke dingen :r .Dit is echt zo'n willenmaarnietkunnen ding.
Ofwel gebruik je een cap, ofwel een hoed. En ik bespaar daar niet op. Ik heb een hele fijne westernhoed, die ook rond de 1000€ gekost heeft. Voordeel van een goede hoed is dat je hem niet voelt zitten, en dat hij niet van je hoofd vliegt. Bovendien kun je hem altijd opnieuw laten proper maken en shapen. En voor de hunterklasses heb ik nu geinvesteerd in een eenvoudige en nette Samshield cap.

Trouwens, @germie: op wedstrijd is een hoed nooit verplicht. Het is ALTIJD toegelaten met een cap te rijden ipv een hoed. Zo'n hoedcap ding heb ik nog maar alleen gezien in de short stirrup klasses.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:04

Sterker nog, in de lagere klasses (WRAN) is een cap gewoon verplicht onder het zadel.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:06

ja, en dan een echte cap denk ik, niet zo'n hoedcap ding.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:10

Nee precies. Gewoon een cap.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:52

Het antwoord is dat de hoed dus gewoon mag:
der Helm wurde nach der EN:1384:2017 entwickelt, jedoch ist er noch nicht vom TÜV zertifiziert. Ob er also in Ihrem Fall erlaubt ist, können wir Ihnen leider nicht mitteilen, da sich hier Länder und Versicherungen unserer Erfahrung nach stark unterscheiden.

Für Rückfragen sind wir jederzeit gerne erreichbar.

Liebe Grüße

Anna

EN1384 is nog steeds een toegestane waarde. :D Er is immers nog geen betere klasse, die VG1 is gewoon de overgang voor nieuwere geproduceerde caps, maar de EN1384 is de laatste echte waarde geweest.
Dus je rijdt dan gewoon met een cap in de vorm van een hoed. Dat mag dan dus.
Fijn om te weten. Gaat nadenken. Ik zou hem graag eens willen passen en zien hoe het staat.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:00

Als je dan toch een "western"hoofddeksel/cap wil, zou ik eerder gaan voor een mooie troxel helm. Die hebben echt mooie westernmodellen, niet zo'n schelp met een linedance model hoed erop gekleefd.
Zoiets bedoel ik dan:
Afbeelding

Met zo'n hoedcapding op show ga je jezelf echt belachelijk maken...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:05

sevke schreef:
Als je dan toch een "western"hoofddeksel/cap wil, zou ik eerder gaan voor een mooie troxel helm. Die hebben echt mooie westernmodellen, niet zo'n schelp met een linedance model hoed erop gekleefd.
Zoiets bedoel ik dan:
[ [url=m/reFjPC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dit niet echt mooi. Is gewoon een cap, en daar heb ik er genoeg van zeg maar. Vind er weinig bijzonders aan. Nu is bruin wel een mooie kleur, maar ik heb ook al een bruine cap.

En zo'n losse helm hat brim vind ik ook niet mooi. Die hoeden zien er namelijk nog wel mooi uit.

Een gewone western hoed heb ik al. Maar ja, ik lees dat je er toch meestal niet mee mag starten.

Ik ben er ook nog niet helemaal over uit. Maar vond die helm-cap wel mooi.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:11

sevke schreef:
Zoiets bedoel ik dan:
[ [url=m/reFjPC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze is mooi! <3

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:11

germie, die hoeden uit jouw link zien er linedanceachtig uit. Daar zou ik nog niet dood mee willen gevonden worden op show. Dat is goed om voor de grap eens op te zetten. Ik heb zelf zo'n stroding met kinkoordje (zonder bescherming) dat ik draag voor de grap en om in de Ardennen te gaan rijden tegen de zon. Kostte 15€ of zoiets.
Geloof mij, een zichzelf respecterende westernruiter zou nooit zo'n hoedcapding dragen. Of je kiest voor een hoed, of voor een cap. Met een cap is nog steeds niets mis, dat maakt je niet minder western.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:13

Sevke, de toon mag wel wat minder hoor. Als Germie het toch mooi vindt, laat haar dan?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:17

OK. Ik probeer alleen maar raad te geven. Het zou zonde zijn moest Germie 400€ in zo'n ding investeren, en dan er belachelijk mee zijn op show. Ik heb ook graag als mensen mij advies geven als ik iets niet weet...
Die troxel is mooi, he. Zou hem ook wel willen <3

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:30

Ik heb al een bruine cap. Die vind ik persoonlijk mooier dan de Troxel. Ik heb ook nog een simpele zwarte cap en nog mijn blauwe van de Engelse wedstrijden. Dus caps zat. Daar mee starten kan dus gewoon.

Maar ik kijk toch voorzichtig naar een hoed. En een gewone western hoed heb ik al. Een zwarte. Komt bij Arthurs vandaan. Heb ook een simpele beige, die staat mij minstens net zo mooi. En een strohoed uit Mexico. En als ik heel eerlijk ben, die staat mij werkelijk het beste. Bescherming heeft dat ding niet nee, en zonder koordje blijft die ook niet zitten. Maar daarom kan die wel mooi staan. Koordje heb ik met mijn hoofdvorm toch eigenlijk altijd wel nodig, heb ook voor de lol wel eens hele dure hoeden gepast.

Maar goed, ik kijk dus wel naar zo'n helmhoed. Het is niet dat ik nu niet kan starten met cap, maar tja, het is bij mij net als het dressuurhoedje iets wat er dan wel bij hoort. Dus dat is de reden.

Ik weet niet wat er line dance achtig is aan een hoed. Een hoed is een hoed toch? Je ziet toch ook 100-en soorten caps en verschillende blouses op wedstrijden? Niet elke hoed staat iedereen even mooi.

Ik heb sowieso het probleem dat maat 55/56 meestal er helemaal niet is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:35

sevke schreef:
OK. Ik probeer alleen maar raad te geven. Het zou zonde zijn moest Germie 400€ in zo'n ding investeren, en dan er belachelijk mee zijn op show. Ik heb ook graag als mensen mij advies geven als ik iets niet weet...
Die troxel is mooi, he. Zou hem ook wel willen <3

Ja wel erg prijzig helaas...
Ik moet een nieuwe cap

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:42

HKM, Harry's horse en Covalliero hebben ook bruine caps.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:58

germie: een koordje onder je kin bij een hoed mag ook niet op shows, dus eigenlijk weet ik niet of die hoedcap wel mag. Heb het in elk geval nog maar alleen bij short stirrup klassen gezien.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:24

Ik heb een gewone bruine casco cap laten airbrushen……Afbeelding

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:26

Bij Frans de Weerdt gedaan trouwens. Niet goedkoop maar wel leuk

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:26

sevke schreef:
germie: een koordje onder je kin bij een hoed mag ook niet op shows, dus eigenlijk weet ik niet of die hoedcap wel mag. Heb het in elk geval nog maar alleen bij short stirrup klassen gezien.

Maar dan is het eigenlijk een cap zou je zeggen. Want daar mag een bandje onder de kin wel? Wat is het verschil?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:37

geen idee. ik weet wel dat een hoed met een bandje onder je kin niet mag, maar een cap wel. Omdat een hoed als hoed gezien wordt en een cap als cap. Bij hybrides weet ik niet wat de regels zijn, want niemand gebruikt zoiets. Ik denk dat het onder cap zal geschaard worden qua regels, maar zeker weten doe ik het niet.
@whorse: mooi!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:10

Ik ben het volledig met sevke eens. Bandje mag idd niet onder een hoed. Een troxel cap is gewoon een mooie cap wat veel gedragen wordt op shows. In mijn ogen is een gewone cap 100 maal mooier dan deze hoed alternatief het is gewoon geen hoed het lijkt er niet eens op.maar ja dat is mijn persoonlijke mening.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:10

Ah, oke, duidelijk Sevke!

Wat een gewissel inderdaad Justkid! Maar heb je dan niet liever nu gelijk haar oog eruit, ipv over een paar maanden (of een jaar of zo) alsnog, als je nu al weet dat het sowieso wel te gebeuren staat uiteindelijk?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:03

Neee. Ik vind het echt een hele grote stap. Kan het oog eruit halen maar nooit meer erin zetten.,
Het kan ook zijn dat ze het in het andere oog krijgt. En dan is het meteen einde verhaal.
Dus hoe langer ze het kan houden hoe beter.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:58

Ziet ze er nog wel wat mee?

Ik ben er met die hoed nog niet over uit hoor. Ik kreeg een pb van iemand dat de hoed helemaal niet fijn zit. En tja, mijn caps zitten op zich prima, maar vind ik niet zo mooi.
Airbrush is evt. ook nog een optie. Maar het blijft een cap en geen hoed en dan denk ik van tja, ik heb al een cap, dus die mag en tja, voldoet natuurlijk.
De Ridesafe die ze bij Arthur verkopen vind ik op de foto's en filmpjes er absoluut niet mooi uit zien. Dat is net zo'n plastic hoed. Bij die andere zitten er zeker een paar mooie hoeden tussen. Maar ja, ik heb ze niet in handen gehad en daarmee kunnen kijken of het mij wel staat.

Maar wat is nu het verschil tussen een line dance hoed en een western hoed? Want je ziet zelfs strohoeden bij westernshops.