[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:03

Na stoppen komt achteruit gaan. Je brengt ze zo op de achterhand.
Door direct terug vooruit te gaan haal je ze van de achterhand af.
En dat wil je net niet. Je wil net in het hoofd van je paard prenten, stoppen is achteruit, stoppen is de achterhand gebruiken.

Staat een mooi filmpje van youtube van Warwick Schiller in de trailer. Een paard dat altijd overdreven door zijn achterbenen gaat als hij de trailer af moet. Hij lost dit op door elke keer als het paard op de achterhand 'gaat zitten', paard terug een stapje naar voor laat doen.
Tot het paard uiteindelijk achteruit kan gaan zonder te gaan zitten.
Perfect voorbeeld van hoe je dus je stop/back-up verpest door telkens terug vooruit gaan.

Mijn reiningtrainer vindt zelfs dat stoppen achteruit gaan is.
Altijd. paard moet stoppen en direct achteruit beginnen te lopen.
Ik loop hier beetje vast omdat je in de cutting net niet wil dat ie achteruit gaat lopen, want dan ben je je koe kwijt natuurlijk.

Dat is ook waarom meeste reiningruiters hun paard achteruit laten gaan door de benen te openen (ze zijn al open van de stop, dus paard krijgt direct het signaal om achteruit te gaan en stopt pas als ruiter de benen sluit.)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:11

Kirrr nou geef je wel een uitleg die alleen maar voor de reining van toepassing is. Als chriske ooit nog 's horsemanship (bijvoorbeeld) wil gaan rijden dan baal je mooi met een paard dat automatisch achterwaarts gaat na een stop. Is misschien een handige tip voor reiningruiters, maar absoluut niet voor andere onderdelen. Het lijkt mij dus handiger om eerst haar doelen te weten voordat je tips gaat geven die misschien haar doel totaal voorbij schieten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:16

Heb al 2x gevraagd wat haar doelen zijn.
En schrijf zelf dat ik ook niks ben met automatisch achteruit gaan dus ik veronderstel dat ze wel kan filteren wat zij nodig heeft of niet.
Los daarvan blijft achteruit gaan na de stop en wegdraaien ipv vooruit te wandelen wel een manier op het paard op zijn achterhand te krijgen ipv op de voorhand te stoppen zoals nu.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:20

Ik heb het ook geleerd zoals Kirr uitlegt. Maar dat wil niet zeggen dat ik na elke stop achteruit ga.
Het gaat om het principe dat ze leren hun achterhand eronder te zetten met een stop. Een manier is dat te doen door achteruit na een stop te gaan.
Jim stopt nu super netjes met zijn achterbenen er goed onder. Maar omdat ik niet elke keer achteruit gaat blijft hij wel gewoon netjes wachten op mijn hulp of we vooruit, achteruit of welke kant dan ook op gaan. Ook dat is prima te trainen :j

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:41

Wauw bedankt voor de uitleg Kirr! Kan je ook alleen maar gelijk geven, zowel op het babysitten als teveel op de voorhand. Op dit moment doen we tijdens de lessen ook veel dat wat je zegt, stoppen en naar achteren. Ze gaat niet zomaar uit zichzelf wel als ik het vraag ;)

Wil zelf graag richting de reining en horsemanship, hoop ook snel een zadel te vinden want vooral doordat ze nu ook onwijs voorwaards is ga ik haar teveel bij me houden en dat moet ik loslaten.

Nogmaals super bedankt ga er aan werken!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:49

Tuurlijk, het didactisch principe deugt absoluut, maar ik wil alleen waken voor paarden die niks anders meer doen dan automatische manoeuvres omdat hun ruiters dat zo hebben geleerd. Niks ergers dan een paard dat precies weet wat er komt en zich niet meer laat sturen. Afwisseling, in alles. Dus de ene keer back up en turn, daarna back up en vooruit in jog, daarna weer een schijnovergang, en steeds weer wat anders. Paard moet altijd wachten op de ruiter.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:51

Jah vind ik ook, werk ook zoveelmogelijk met afwisseling vooral omdat ze al snel voor mij gaat denken. Dit gebeurd meestel als ze enthousiast word

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:57

Ik doe niks anders dan wachten op mijn paard. Dus ook dat gaat niet op in elke discipline.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:04

Daar heb je idd één van de weinige uitzonderingen te pakken! :D

Basis is hetzelfde zeggen ze altijd, en roep ik zelf ook altijd, maar qua uitvoering verschilt het nogal merk ik. Alleen al de stop, waar we het laatst ook al over hadden. Zo leer ik om altijd been eraan te hebben, ook tijdens de stop en tijdens achterwaarts. Nooit been eraf. En dat is niet babysittend, maar wel in de buurt wanneer nodig. Dus de basis van het paard is wel hetzelfde (over de rug, achterhand erbij, los, etc) maar de weg ernaartoe verschilt behoorlijk per discipline, per instructie en per paard misschien ook wel.

Edit: volgens mij was je bericht net nog iets anders, dus de mijne komt nu beetje out-of-the-blue over...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:08

Daar volg ik je volledig hoor. In de stop gaan mijn benen er even af, maar tijdens het achteruit gaan zitten mijn benen er ook rond. Veel duidelijker voor mijn paard als ik dan mijn been bv rechts open, zodat ze kan draaien.

Ik probeer zoveel mogelijk mee te pikken van zoveel mogelijk trainer in zoveel mogelijk verschillende disciplines en er is inderdaad een immens verschil. Langs de ene kant moet je zoveel mogelijk meepikken wat jij interessant vinden. Aan de andere kant moet je natuurlijk om ook het 'schema/stappenplan' volgen van een bepaalde trainer om een bepaald doel te halen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:09

Ik vind: de weg er naartoe is anders, aangepast aan je paard en jou als ruiter. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
En dat is waar ik in de dressuur zo tegenaan liep. Die oefening moet er zo uit zien en leer je je paard zo aan. Punt. Dat is het.

Alleen het achterwaarts gaan heb ik op verschillende manieren geprobeerd. Waar Jim bij sommige echt in een soort paniek raakte omdat hij het niet snapte. Waar andere paarden weer met gemak op reageren. Kijken en luisteren naar je paard is de sleutel.

Gelukkig heb ik een goede leermeester. Hij doet het gewoon niet als hij het niet snapt. Vaak omdat ik weer teveel aanwijzingen geef en hij zoets heeft van :? :evaw:

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:15

Haha jah das ook handig amanda!

Ik ben met floor vooral nog veel bezig met haar rustig houden want het is nu of stap of vrij hard, de basis en verder zo veel mogelijk van buiten af leren. Zowel van lessen van andere meekijken als uit dit soort dingen. Toen ik met floor begon kende ze alleen stappen in de bak de rest was onbekend, dus ben al erg trots op waar we nu zijn en zullen alleen nog maar groeien!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:17

Precies, die duidelijkheid voor je paard moet je naar streven :j Hoe dan ook. :)

Ik les idd ook bij verschillende instructeurs, maar hou wel mijn vaste instructeur als leidraad aan en zoek daar aanvullende kennis en kunde bij. In allerlei hoeken en gaten :D

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:21

Hoop komt jaar ook een keer ergens anders te kunnen trainen, helaas is floor niet van mij en vinden de eigenaren dat allemaal een beetje veel. Snap ik maar is soms ook wel jammer, niks aan te doen helaas

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:25

Online staan er ook super veel video's. Misschien is dat een fijn alternatief Chriske?

Goede lesgever zijn niet altijd makkelijk te vinden. Ik heb er maar 1 waarbij ik 200% achter zijn manier sta en die is net 200km verderop verhuisd. Dan heb je nog het verschil tussen een goede ruiter en een goede lesgever, vaak zijn ze niet beide. Ik heb echt iemand nodig die op mijn paard stapt, voordoet wat hij me uitlegt en op die manier laat zien dat de fout bij mij ligt.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:27

Owh das ook eot Kirr, dat is een eindje rijden

Jah dat doe ik vaak na een les of als het niet lukt met rijden, zeker een goeie!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:28

Ik heb 2 fijne instructeurs, waarvan ik er 1 eigenlijk veel te weinig zie, maar door de afstand is het gewoon niet mogelijk om vaker te lessen.
En verder sta ik inderdaad ook open voor andere dingen en probeer overal het beste van mee te pikken. Wat ik ook heel leerzaam vind is kijken bij andere lessen.

Als Paulette hier een dag is, ben ik er ook vaak heel de dag bij. Zo ontzettend leerzaam. Ook daar neem je weer van alles van mee.
Chriske: als je het leuk vindt, ben je hier ook zo'n dag van harte welkom hoor! Ook zonder paard :j
Strijen is voor jou een half uurtje rijden denk ik.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:30

Owh jah dat lijkt me leuk! Ik kom vanuit oosterhout kunnen wel eens kijken :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:35

31 januari komt Paulette Zorn weer. En Karel Bauer komt ook regelmatig hier. Wel voor een kleiner clubje, vaak op zondagochtend. Weer een hele andere manier van lesgeven, maar ook zeker zo interessant :j

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:36

Jah precies! Leuk en interessant ;)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:46

Over achterwaarts binnen dressuur: direct voorwaarts is logisch daar omdat ze vanuit een voorwaartse drang naar achteren gaan en dus weer direct voorwaarts moeten als ze geen begrenzing meer krijgen. Wat ze doen is namelijk het paard eerst voorwaarts drijven maar direct begrenzen zodat ze naat achteren gaan.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:24

Duidelijke uitleg kir bedankt!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:25

Het standaard naar achter gaan is hetgeen ik vrij veel problemen mee gehad heb, Jill is zo getraind dat wanneer ze ook maar dacht dat ze iets verkeerd gedaan had ze meteen 90 miles an hour in dr achteruit ging. De 1e paar keer snapte ik er echt geen z*k van maar zo worden de reiners/cutting paarden hier iig getraind..... Don't shoot the messenger want dit is zoals het mij verteld is (heb het zelf niet gezien)!

Nu is dat er nagenoeg uit gelukkig want n paard dat je in een pleasure proef stopt of corrigeert en die meteen in dr achteruit gaat is absoluut niet wat je wil ;)

Jill heeft cutting, reining en nu dus pleasure op dr CV staan, we hebben ook nog n klasse working stockhorse gereden en ik had een mega vrolijk paard onder mn kont (wat dus ook voor wat "foutjes" zorgde ;) )

Voor de liefhebbers heb ik nog wel wat filmpjes van de shows die we het afgelopen show seizoen gereden hebben, de laatste heb ik zelfs nog de huntseat klasses meegereden, gewoon voor de gein :D

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:30

ik wil ze best zien ! heb er wel al veel gezien uit je vorige topics :D maar nog geen working stockhorse gezien :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:42

heb ook niet alles online staan ;)

Moet toch iets achter de hand houden hé.... Zal zo even posten maar moet nu eerst even verder met wat dingen regelen :D