[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chriske

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:34

Alvast een screenshot van het filmpje :)Afbeelding

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:52

Gaaf Chriske! Ben benieuwd naar je filmpje.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:14

Wanneer neem je een zadel ? :P

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:19

Als ik geld heb haha! Hoop mijn oude snel verkocht te hebben en heb al wT geld appart gelegt, wilde bij arthurs christmas sale gaan kijken maar heb dan nog niet genoeg gespaard

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:05

Grootste respect voor jou chriske! Hoe blijf jij zitten? :') Ik bots er al af bij een rustige jog op mij quarterke, laat staan op zo'n fries!
Ik rij meestal met zadel, maar af en toe ook wel eens met barebackpad. In de eerste plaats voor haar rugje. Maar ook omdat ik echt niet kan blijven zitten :')

Wie gaat er btw naar de sale bij Arthurs? >En wanneer? :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:10

Ik ga de woensdag.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:20

Ik ga gelijk de eerste dag, heb speciaal vrij gevraagd (naja, het was meer smeken := ) op mijn werk!

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:41

Ik ga maandag :)

Ben benieuwd naar het filmpje Chriske!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:41

Pff ben een oogje aan het openhouden voor een paardje. Al is het voornaamde plan voor pas in mei ofz maar had 1 gezien stuur ik een mail .. 12500€ .. Beetje teveel voor mij ... :P

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:25

Ik ook weer even op Nederlandse bodem en druk opzoek naar een (western) stalling in de omgeving van Veldhoven.....

Net even een mailtje gestuurd naar Starreiners aangezien die in Sterksel zitten en we hopelijk wel ergens in die omgeving komen te wonen (ik vind het ook niet erg om ong 30min te moeten autorijden), geen idee of ze plek hebben enz maar hopelijk krijg ik vrij snel een antwoord ;)

En jups, jullie lezen het goed..... Zo als het er u naar uitziet zal mijn merrie ergens in Januari op Nederlandse bodem komen te staan en zullen mijn man, ik en onze 2 honden snel volgen.Zoals het er nu naar uitziet is ons Amerika verhaal tot een eind aan het komen en enerzijds vind ik dat heel erg jammer maar anderzijds is het denk ik ook wel goed......

De reden dat ik in Nederland ben is alleen net weer iets minder, mijn oma lag al 1,5 maand heel slecht in het ziekenhuis en in de nacht van maandag op dinsdag is ze overleden.... Dus as maandag ga ik nog naar de crematie en dan vlieg ik woensdag terug naar The States

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:32

Gecondoleerd :(:)

Zaten jullie voor werk in de States?

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:38

gecondoleerd CubaLibre

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:44

Dank je....

We zaten daar voor het werk van mijn man....

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:49

Gecondoleerd! Veel sterkte en jou en je familie in deze moeilijke tijd Y;(

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:14

Gecondoleerd zeg! Weer een hele stap om terug te komen naar Nederland. Starreiners is leuk! Als ik van Hedi hoor hebben ze vaak wel plek. Zijn ook wel consequent in terug mailen.
Ik vind het opzich ook niet zo erg om langer te rijden voor stal maar als er wat is met mijn paard wil ik er toch wel snel kunnen zijn

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:26

Gecondoleerd :(:)

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:23

Filmpje van de training, vooral veel buigoefeningen en overgangen rijden.
opmerkingen van mezelf:
- minder met mijn handen frutten, ookal is ze sterk(ze pakt ook nog veel het bit vast)
- opbouwen met been hulp

ben zelf wel tevreden over mijn zit want dacht echt dat ik alle kanten op ging, maar geloof me is wel eens erger geweest haha!
Be nice met commentaar please ;)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:25

Gecondoleerd! Y;(

Hij staat op privé chriske.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:27

Owh zal hem even op openbaar zetten :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:58

Zit op iPhone, dus het is klein.
Ik zie je weinig nageven... Lijkt alsof je je handen vast zet op je benen.
Je stuurt op de binnenteugel ipv op de buitenteugel, zie dan ook af en toe over de schouder wegvallen omdat je daar niet met je teugel bent. Weet niet wat je doelen zijn, maar ik zie graag wat meer achterhandgebruik in de stop. Nu sta je ineens stil. Geen voorbereiding en geen reactie na de stop.
Hoop dat je hiermee misschien iets kan. Hoop dat je het opneemt als opbouwende kritiek, want erg netjes hoe je hem/haar zonder zadel rijdt hoor!

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:00

Jahzeker, ik neem alles mee als opbouwende kritiek! Dankjewel :)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:07

Ik ga mee in wat Kir zegt, wist niet goed hoe ik het moest verwoorden maar dit is duidelijk. Het halthouden viel mij ook op doordat ze erg op de voorhand stil valt. Ik vind dat ook allemaal hartstikke moeilijk hoor en weet hoe lastig het is zonder zadel.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:08

Ga der aan werken, hebben jullie tips om dit te verbeteren :) ? Heb wel les maar kan ik in de tussentijd oefenen

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:14

Je vraagt je paard om na te geven, wordt ze licht op je handen, dan ga je met je handen naar beneden.
Werken tussen je heup en knie is goed, maar je moet echt goed meegeven met je handen. Nu is het voor je paard onduidelijk wanneer ie goed loopt met zijn hoofd. Je blijft op die manier babysitten, je paard blijft afhankelijk van je handen en blijf niet zelfstandig in die houding lopen. Laat het paard fouten maken. Komt ie terug omhoog neem je hem terug op. Niet vasthouden daar. Net uitdagen en helpen en oplossen als het fout gaat, niet op voorhand.

Sturen doe je met je buitenteugel. Is een beetje zoeken want je moet met je handen steeds van plaats wisselen. Je teugel tegen de nek en dan pas helpen met de binnenteugel. Ook in kleine voltes, altijd de buitenschouder 'blokkeren' met de buitenteugel. Pas dan kan je je paard echt om je binnenbeen laten buigen. Sturen op je buitenteugel is ook noodzakelijk als je ooit op 1 hand wil rijden. Dan kan je namelijk niet 'trekken' met je binnenhand. Is hetzelfde verhaal, niet babysitten. Teugel ertegen, geen reactie, helpen met de binnenhand. Rechtmaken en opnieuw, teugel ertegen, geen reactie, helpen. Hebben ze snel door als je het consequent blijft doen.

Je paard op de achterhand doe je ten eerste door hem goed over de rug te rijden en te zien dat de achterhand er goed onder zit. Dat doe je dan weer door hem goed voorruit te rijden en terwijl vooraan te 'blokkeren'. De hoofdhouding is op zich niet van belang, liefst natuurlijk hoofd onder de schoft, maar veel belangrijk is het gebruik van de achterhand.
Veel overgangen, op de cirkels in galop, benen eraan, binnenbeen eraf en mmmh zeggen, dan is het teken om naar stap te gaan, je houdt je binnenteugel klein beetje omhoog, buitenbeen zachtjes naar achter voor de heup wat naar binnen te brengen. Vooraan werken zodat ie niet op je handen gaat leunen. In het begin vallen ze eerst in draf en zo pas naar stap. Maar als je dat blijft volhouden gaat de overgang netjes over de achterhand ineens naar stap. De stop moet je ook gewoon veel meer voorbereiden.
Ik werk hier het meeste op als ik eerst in cirkels aan het werken ben (stap of draf). Kleine cirkels voor ze los te werken. Als ik een paar keer van kant gewisseld ben maak ik rechte lijnen tussenin. Dus eerst je paard rechtrichten, benen er goed aan, goed over de rug en dan de stop. Je kan how zeggen en achteruit gaan, of je kan je paard laten stoppen door teugelcontact. Doordat je ze eerst zo voorruit duwt en dan laat stoppen gaan ze automatisch meer op de achterhand zitten. Door na te stoppen achteruit te gaan, moeten ze weer op hun achterhand. In het begin is het ook heel belangrijk van niet gewoon weer voorruit te lopen na stoppen(achtergaan). Eerst kwartslag draaien en dan terug voorruit. Anders ga je je paard veel te hard verwarren.

Ga je filmpje nu nog even kijken op laptop.
Ik raap heel veel dingen samen van verschillende trainers en doe wat voor mij het beste werkt. Het ene paard reageert ook beter op dingen van andere trainers dan het andere. Ik kan natuurlijk alleen vertellen wat ik in zulke situaties doe, niet gezegd dat iedereen ermee akkoord is en het voor jullie werkt.

Edit: vooral dat met de buitenschouder valt me heel erg op, daaraan zou ik goed werken. Je paard mag ook meer achter achterhand gebruiken, meer tegen je handen rijden dus. En niet die handen vastzetten op je benen. Nu kom je vaak in de mond als het niet nodig is en op moment dat het wel nodig is komt het redelijk hard aan in de mond. Zou me minder concentreren op waar het hoofd is. Meer op soepel maken, vooruit rijden en niet babysitten, want dat zie ik je eigenlijk heel de tijd doen.

Aan wat werken jullie nu in de les? En welke kant wil je eigenlijk op?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:57

Heldere uitleg Kir. Dat stukje over het halthouden, achterwaarts en kwartslag draaien. Ik heb altijd geleerd (in dressuur) dat na achterwaarts altijd voorwaarts komt. Dit doorbreek je nou door een kwartslag te draaien. Ik begrijp het doel daar even niet van.