[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:46

Knappe oortjes heb je daar !

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:47

Ja toch? :D

Hier is ie minder charmant. :=

Afbeelding

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:54

Wat een heerlijk snoetje heeft hij <3

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 14:40

Ik ben zo jaloers op die bosritjes van je, Bellatrix!

Ik ging normaal niet rijden dit weekend, ik had iig niets gepland... Maar daarnet merkte ik dat ik toch wel heel veel zin had... dus ga ik vanavond vragen aan mijn zusje of ze eens wil kijken of er nog een uur vrij is zondag :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:42

Rij je dan in de bak Iolanthe? Of kan jij ook naar buiten?

Wij hebben dus een bos naast stal maar het is niet zo groot. Mijn rondje leg ik stappend af en 30 - 45 min. Er is nog een pad maar die heb ik nog niet genomen. Doe ik wel een keer met een stalgenootje. Maar het bos is niet zo heel groot jammer genoeg.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:08

Als je maar lekker kan rijden. Hopelijk ga ik vanavond ook effe rijden. Op de bbp, zadel is er pas over een maand.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:14

Bestaan wel. Maar zijn erg duur ben er voor aan het sparen. Daar hebben we ons nieuwe zadel gekocht voor tjitske. Die komen je paard helemaal meten. Om te kijken welk zadel het nodig heeft qua boom schoft en rug.
die zit in flevoland

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:18

Ik heb deze Continental erop liggen. :D

Afbeelding

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 15:28

Bellatrix schreef:
Rij je dan in de bak Iolanthe? Of kan jij ook naar buiten?

In de bak. Maar het is wel een goed idee om eens te vragen of we gewoon een wandeling kunnen maken, zeker als het zo'n goed weer blijft... Maar ik vrees dat ze het te druk gaat hebben met lessen... Tenzij er wel paarden genoeg zijn voor de lessers en ik iemand vind die met mij mee wil :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:32

I looooovvvvveeee Continentals <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

Hoop er ooit een zelf in eigendom te hebben.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:40

Ken het merk niet, maar is wel mooi

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:42

Ik heb ook een continental maar dan in een roodbruine kleur .. echt een heerlijk zadel :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:19

Ik heb er ook één :)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:06

nog geen westernpaard dus ook geen westernzadel :(

mondy, doe je die wedstrijd in veldhoven?
wilde dan ook komen kijken

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:17

Vandaag voor het eerst les gehad met Ryon. Heerlijk bij de basis begonnen en moet zeggen dat hij het snel oppakte. Ik zat zelf nog wel vaak met mijn handen/reins in de knoei en moet erg wennen aan mijn handhouding/plaatsing.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:50

Gisteren dan die springcarrousselles gehad, was heel leuk. Ik vertelde het meisje die mijn partner was dat ik nu western reed een paar honderd meter verderop. Dat vond ze wel erg leuk, ze had zelf met de studentenvereniging een keer een westernles gehad (bij Wendy van Osch), en ze vroeg of ze daar ook zou kunnen rijden. Dus nu gaan we een keer afspreken dat ze meekomt en dan kan ze zelf iets afspreken met de mensen daar :) Ze wist ook helemaal niet dat er een westernstal in de buurt zat. Toch leuk om mensen mee te krijgen :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:50

Wat leuk. :D

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:41

Hoi allemaal, ik spring weer even in. Ben een hele tijd buitenspel geweest vanwege mijn knie. Gisteren weer eventjes grondwerk gedaan met paardlief. Die was héél enthousiast. Ik had enkele trainingsvideo's bekeken van Stacy Westfall over haar nieuw paard Jac. Mijn paard kan al heel goed grondwerk, ik nog niet helemaal, maar we geraken nu toch al heel goed op elkaar afgestemd. Ik vond het vooral interessant als ze het paard liet naar binnen kijken en het kijken en focussen op haar de beloning was. Ik mis dit soms bij mijn paardje de focus op mij. Hij is erg slim en heeft een oefening dan ook snel door, ik word uitgedaagd om veel afwisseling te vinden in de oefeningen.

Nog even een vraagje voor mensen die met trail starten. Mijn paard heeft deze oefeningen eens gedaan met mijn lesgever. Het zag er heel goed uit, maar naast de training in de bak zijn deze trail oefeningen meestal buiten op locatie. Mijn paard is altijd zo enthousiast als we naar buiten gaan dat de rem en rust soms vaak moeilijk te vinden is. Hoe pakken jullie dit aan? Want er moet natuurlijk rust zijn om zo'n precieze oefeningen uit te voeren. Ik vermoed dat ik mijn eerste "wedstrijd" in een bak zou moeten zijn kwestie van eens te kijken hoe hij reageert als hij op een andere locatie is.

Lees dat er mensen naar de Christmas Sales van Arthur's Westernstore gaan? Leuk! Ik hoop dat ik ook kan gaan, ik heb het geluk dat mijn opa alsvast thuis is nu moet het weer nog meevallen...fingers crossed!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:14

Quibje ja die op de schietberg inderdaad :j
Laat je weten of je komt kijken, altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen :)

Morgen met joker naar een westernstal hier in de buurt. Mag een uurtje de bak gebruiken om te kijken wat ie op vreemd terein doet.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:25

leuk mondy, laat je het zeker weten, maar zit in de planning om te komen

met trail had ik eens bedacht dat ik dat wel met mijn fries kon doen, maar tijdens een weekendje bij pck-eersel bleek dat hem dat niet gaat worden hahaha
hij vond alles te eng
moet dus echt een westernpaardje komen voor mij

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:50

hier spreek ik af met degene die me les wil gaan geven begin januari af. Eerst even afstemmen of het klikt en wat het plan gaat worden. heb erg veel zin in om weer te beginnen met les te nemen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:30

quibje schreef:
leuk mondy, laat je het zeker weten, maar zit in de planning om te komen

met trail had ik eens bedacht dat ik dat wel met mijn fries kon doen, maar tijdens een weekendje bij pck-eersel bleek dat hem dat niet gaat worden hahaha
hij vond alles te eng
moet dus echt een westernpaardje komen voor mij

Ik heb ook zo'n held op sokken, ik denk dat hij ook zo zou reageren. Heb het nog niet uitgeprobeerd. Hoe was jouw paard op wandeling?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:14

mijn paard is op wandeling ...uhm....tja....

aan de ene kant een stoere vent die lekker voor op wil lopen en aan de andere kant ineens iets kan zien wat hij eng vindt, hij draait dan op zijn achterbenen om en probeert er in volle galop vandoor te gaan
alleen weet ik dat en ik weet voortaan vrij goed wat hij eng gaat vinden dus zorg ik dat dat niet gebeurd ( soms lukt het niet en ben ik te laat :D 0

maar eerlijk gezegd, dit doet hij ook in een binnenbak hoor

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 16:56

Ik heb daarnet weer les gehad, en ik vond het eigenlijk niet zo leuk. Het paardje waar ik op reed is sowieso moeilijk om nageeflijk te rijden (soms is het echt een giraffe) (ik weet dat ze rugproblemen heeft gehad, en dat er een osteopaat bij geweest is, maar het fijne ken ik er niet van), maar vandaag ging het echt moeilijk. Mijn lesgeefster zegt dat dan ik mijn hand bij mijn bil moet houden, zodat er constant druk is en zodat ik pas los laat wanneer ze zich geeft. Ik hou hier sowieso niet van, maar ik dacht: wat moet dat moet. Maar het ging nog niet helemaal volgens plan, ze reageerde nauwelijks nog op mijn benen, en ik had het gevoel dat ik constant echt zat te trekken in haar mond, en dat vind ik niet fijn. Bovendien hielp het niet echt, ze liep nog steeds met haar rug volledig weggeduwd en protesteerde tegen het bit. Mijn lesgeefster is er dan opgekropen en heeft haar doen stretchen door haar neus (vh paard) naar haar knie (van mijn lesgeefster) toe te trekken en zo een minuutje te blijven staan. En ze heeft ook nog een stukje gereden, waarin ze soms wel heel hard was.

Nu vraag ik me af, ligt dat aan dit aan mij (moet ik meer durven vragen, harder zijn af en toe, moet dat gewoon), of ligt dat een het feit dat de manier van lesgeven mij niet ligt? Ik weer wel dat je af en toe streng moet zijn en als een paard gewoon dom doet ben ik ook niet bang om hem te straffen. Maar op deze manier (nl met constant trekken en een hoop geklungel) wil ik niet paardrijden! Zouden jullie op zoek gaan naar een andere lesgeefster of gewoon even op de tanden bijten?

(Mijn zus heeft een paar stukjes gefilmd, en daarop zie ik er minder streng uit dan ik dacht/voelde. Eventueel kan ik hier eentje posten...)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:01

Dat is een tactiek die veel mensen gebruiken. Paard laten merken dat als ie niet nageeft hij dus eigenlijk iets naars ervaart (het trekken in de mond, jouw handen naar je billen. Kan ook anders - maar dan zijn je teugels korter) Zodra het paard nageeft, laat jij los en dat is het doel wat je wilt bereiken.

Maar (niet vervelend bedoeld) vind dat voor beginnende ruiters geen 'les' zeg maar. Die moeten op paarden rijden die het al kunnen, omdat je gewoon heel nauwkeurig en direct moet reageren.
Nageven is direct los, en niet vijf seconden later ...

Maar ieder zijn manier. Ben wel benieuwd naar eventuele filmpjes hee! :)