[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:16

Het is een uitgebreid verhaal. Zal ik morgen gewoon even achter een pc typen lange en ingewikkelde teksten zijn waardeloos op telefoon :))

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:32

14 februari organiseert the cowgirls een onderlinge wedstrijd vlak bij joure waar iedereen aan mee mag doen. Voor meer info kunnenodig jullie op hun Facebook pagina kijken. Ik kwam hem tegen dus ik denk ik laat het hier ook even weten voor de mensen die interesse hebben in een laagdrempelige wedstrijd :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:05

Ik train deze winter nog even thuis door maar thanks voor de uitnodiging!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:25

Zodra ik in NL ben moet ik me maar eens gaan verdiepen in clinics, instructeurs, wedstrijden enz...

Lijkt me zo leuk om dat door te zetten :D

Hier vandaag heerlijk rond gehobbeld in het zonnetje, daarna merrie lekker laten rollen en soezen in de paddock en even vlug wat plaatjes geschoten.

Ze begint nu echt zwaarder te worden en vandaag hadden we weer n heerlijk druk veulen, geweldig al dat getrappel in die buik <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 08:17

Ze krijgt een mooi buikje. :j
Past je zadel nog wel?

Joure is een beetje (veel) uit de richting voor mij, maar bedankt voor de tip.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:28

Super dat jullie beide lessen zo goed zijn gegaan !
Ik heb morgen les :D

Ouh dat buikje :D ben zo verliefd aan het worden op je merrie :P Mijn papa zei altijd als ik klein was: als je ooit een paard koopt moet het een zwarte zijn (door zorro en black beauty :P) Nou ik heb nog nooit een zwarte gehad :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:58

Wat betreft mijn les. Ik had wat foute dingen aangeleerd met mijn benen.
Waar we nu naar gaan trainen: achterwaarts op mijn hand en zit, geen been. Voorwaarts (naar hogere gang of binnen gang) met aanspannen kuitspieren (eventueel met spoortje bij geen reactie) en verder vooral los laten, niet blijven bewaken, pas weer hulp geven bij terug komen. Het bumpen moet hij gaan accepteren.

Wat ik deed: achterwaarts door met mijn been zachtjes zijn buik tikken. Maar bij stappen deed ik hetzelfde. In draf deed ik dit ook bij terugkomen in tempo. En dan wel zo zachtjes dat het dus nog nooit was opgevallen :o
Maar Jim ging het dus met elkaar verwarren. Bumpen werd voorwaarts, wegstappen uit stilstand werd achteruit ipv vooruit, enz.

Mijn instructeur was echt heel streng voor mij zondag :+
Maar wel goed. We hebben er ook hard om gelachen met zijn allen. Maar uiteindelijk ging Jim er dus wel veel beter van lopen. Hij spiegelt zo enorm goed, hij is een fantastisch leerpaard wat dat betreft :')
In galop bijvoorbeeld, als ik wilde versnellen kreeg ik hem nooit terug. Mijn hulp was ook gewoon veel te groot. Nu is het aanknijpen kuit, verruimen (niet versnellen :+ ) en kuit los en zitten is terugkomen. Geen gedram, helemaal gecontroleerd en in balans.

En dat alleen maar door mijn been anders te gebruiken :+

Ik vind het erg lastig uit te leggen zo op papier. Voelen ging makkelijker :+

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:20

Klinkt goed Amanda! Het is ook best lastig om een mooie overgang terug naar draf te timen, dat is een hele kunst!

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:27

Ik rij zaterdag ein-de-lijk mijn clinic, hahaha. Stond gelukkig pas sinds augustus op de planning, maar goed, kreupel paard doe je niets aan.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:31

Interessant Amanda, ik doe sowieso te veel met mijn benen. Dat moet er echt uit bij mij maar zo moeilijk. Hij verliest gewoon snelheid als ik dat niet doe.

En dat achterwaarts deed ik ook met mijn kuiten licht aanraken haha

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:50

Been is niet per se fout hoor. Ligt aan de trainer en trainingsopvattingen. Ik ga bijv. juist achterwaarts zonder hand maar met zit en been.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:03

Ja dat moest ik van Paulette ook. Maar van Karel niet.
Dus we hebben geprobeerd wat het beste bij Jim past. En Jim raakte in de war van been. Dus dan geen been. Jim bepaalt :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:06

Zonder been is sws meer richting reining denk ik. Afsteken en dan met hand terug zie ik daar veel. Maar niet mijn smaak.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:14

Ja inderdaad meer reining achtig. Behalve dat met het paard dat ik nu mee les moet bumpen want anders doet ze het niet. Wat bedoel je met : niet mijn smaak? :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:22

Ik hou niet van afgestoken benen, bumpen en veel handinwerking. Vind ik niet mooi staan en past gewoon niet zo in mijn ideaalplaatje. Ik werk er juist naartoe om ooit alles zonder hand te kunnen doen. Maar dat komt ook doordat ik allround rij en geen reining. Ieder z'n tak van sport :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:21

Nee, niet afsteken :n
Wel gewoon af laten hangen. Ik werk overigens ook niet hard in met mijn hand hoor, daar heb ik ook teveel slechte voorbeelden van gezien. De hulp is eigenlijk op zit en begrenzen met hand. Uiteindelijk zal dat ook steeds minder nodig zijn als het goed is :j

Ik wil ook allround, maar ook reining daarbij. Ik wil vooral kijken wat voor Jim het prettigst en duidelijk is. En dat was met achterwaarts deze manier. Ik pas me wat dat betreft aan mijn paard aan. :j
Dat is het voordeel, maar ook het nadeel van 2 trainers. Karel gaat meer richting de reining, Paulette allesbehalve reining. Maar beiden zijn ook wel van mening dat ik moet doen wat het beste bij Jim past. En beiden kunnen ook heel goed uitleggen wat je met je hulp vertelt en hoe je paard moet reageren.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:24

Elk paard is anders en elke ruiter/instructeur is anders.....

Je moet als ruiter je paard (leren) kennen maar je moet ook het gevoel hebben dat jij als combinatie iets leert bij de instructeur..... Wat ik in de dressuur meegemaakt heb werkt dan weer niet helemaal met wat ik nu heb.

Mijn huidige instructrice geeft al meer dan 30 jaar western (pleasure) les maar wel in de Morgan wereld, van de Paint wereld weet ze lang niet zoveel maar ik heb heel veel van haar geleerd! Imo maakt t ras waarmee je rijdt niet uit, wat wel uitmaakt is dat je een instructeur hebt die weet wat ze zeggen en doen en dat jij je daar goed bij voelt.

Jill heeft voordat ze van mij werd cutting en reining training gehad maar de vorige eigenaresse deed er niet zoveel mee, gebruikte haar meer om gewoon trails te gaan rijden. PRIMA! De eigenaresse daarvoor (en die is wel n apart gevalltje maar dat daargelaten) kon Jill niet langzaam genoeg krijgen voor de pleasure en heeft haar daarom verkocht.

Nu is ze al bijna n jaar van mij en is ze helemaal pleasure bevestigd.... Tja, moet zeggen dat ik soms wel eens wat ???? bij sommige opmerkingen zet die ik nu krijg van n vroegere eigenaar maar goed, wat wss in mijn voordeel heeft gewerkt is het feit dat ik vanuit de dressuur kom, dat ik gewend ben om met hete en vlotte paarden te werken en dat ik dus heel goed weet hoe je op je zit terug moet werken.
Geen idee of dat hetgeen is waarom ik Jill wel gekregen heb waar de rest gefaald heeft.... Maakt ook niet uit ;)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:58

Hoi iedereen,

ik meld mij ook even. aankommende Zaterdag heb ik mijn eerste westerles :D Ben al benieuwd hoe het zou gaan.
Omdat wij reeds naar Deventer zijn verhuisd heb ik een aantal dresser manege geprobeert, maar ik voel mij er niet meer thuis, ik word er niet blij van en naar 2-3 lessen heb ik er ook gen zin meer in. Dus dacht ik, eens iets anders te proberen en omdat ik al vanaf het begin van mijn ruiterjaren geinteresserd was in western en gewoon nooi de mogelijkheid had...nu mijn eerste les *\o/*

Ik hoop dat ik zo weer van het paardrijden kan genieten :)

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:01

Dat gaat vast wel goedkomen Veriye, heel veel plezier!

Zaterdag mijn zadel bij een paardje passen, hopelijk past het kan ik eindelijk opzoek naar een nieuwe!

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:17

Nou is verdorie m'n clinic afgezegd ivm te weinig aanmelden.

Begin bijna te denken dat het universum niet wil dat ik die clinic rij :')
Ben al 3 maanden af en aan aan het regelen

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:20

Super dat je dat kan zeggen Cubalibre ! Zo zie je wat een verschil de ruiter kan maken :j

welkom veriye en succes met je les. Hopelijk bevalt het je

Ouh balen susannah. Zeker als je er al 3maand naar uitkijkt :/

Mijn les is gisteren niet door gegaan dus baal wel echt. een uur naar daar gereden, dan was ik juist pebbles aan het opzadelen dat de staleigenaar bij mij komt om te zeggen dat mijn leerkracht het niet in de agenda had geschreven en dat daardoor ze al 2uur had gelopen dus dat ik haar niet mocht gebruiken.. Mocht wel op de oude hengst waar ik eerst op reed maar is 25jaar en in niets meer zin (wat ik wel begrijp op die leeftijd :P) dus heb gezegd dat ik dat niet wou.. ga geen 50€ uitgeven aan een les waar ik amper bijleer. Dus wel deels door mij dat ik geen les heb gehad..

Mis het wel meer en meer om geen eigen paard meer te hebben en maar 1x per week te rijden :(

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:47

Het is meer dat ik zelf de clinic al 2x af heb moeten zeggen omdat paardlief niet goed liep. Loopt ze eindelijk goed, wordt de clinic vanuit de andere kant afgezegd.

Agh ja, het is balen maar we doen er niets aan. Ga wel een lesje plannen ergens volgende week :)

Dat is ook balen, Lara, maar snap het wel. Lessen is al duur zat :')

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:15

Dit weekend ga ik naar the country store in Zonhoven :D Ben bijna jarig dus we gaan eindelijk om boots *\o/*

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:56

Heb daar 2 maand geleden de mijn gekocht , echt tevreden van de winkel ! Lijkt vanbuiten super klein maar eens je binnen bent .. <3 :~

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:46

Afbeelding
Wohoow, gisteren mijn eerste boots gekocht *\o/* Nou ja, gekregen, moet nog 2 weken wachten en dan krijg ik ze voor mijn verjaardag :D Kan niet wachten om er mee te gaan rijden :D