[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emmaudb

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:32

Zo zou ik het juist niet doen. Ik weet dat Dj er enorm misbruik van gaat maken en dat afleren is moeilijker dan het aanleren

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:46

Maar hoeveel galoppeer je dan? Toen Jim nog moeite had met de galop en er snel uit viel, galoppeerde ik wel, maar hele korte stukjes en zo rechtuit mogelijk. Blijkbaar had hij de spieren en de kracht niet om in galop te blijven, dan is het ook niet eerlijk om dat te vragen.
Dus in het begin, aanspringen in de 1e hoek van de korte zijde, uit galop na de lange zijde. En dat was soms al teveel. Later kon dat uitgebouwd worden met een volte, een hele ronde hoefslag en zo verder.
En verder sterker maken in stap en draf, zodat galop steeds makkelijker wordt.

Ik rijd overigens ook met spoor omdat Jim wat lui is in de buiging en graag zijn buik tegen mijn binnenbeen gooi. Met spoortje doet hij dit niet, of hooguit 1x :+
Maar verder heb ik mijn spoortje eigenlijk niet nodig.

Als je paard niet aan het been is, kun je beter een zweepje gebruiken en daar fanatiek op trainen dat been reactie wordt.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:49

Klopt Amanda :) maar als het goed is voel je aan wanneer hij terug gaat vallen. Dan kun je hem beter zelf stop zetten. Tenminste dat is hoe ik er over denk

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:53

Ja eens :j
Dan even stappen/draven/wat anders doen en dan weer een keertje doen. Gewoon steeds kleine stukjes pakken. Aanspringen zelf is ook een goede training overigens. Worden ze ook sterk van. Maar doorgalopperen terwijl het eigenlijk niet gaat heeft alleen maar een negatief effect.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:56

Ja en ik ben ook van mening dat belonen beter is dan straffen (wat niet wil zeggen dat je ze af en toe niet wat meer mag aanpakken). Dus wanneer hij het goed doet in galop, wat hij dus waarschijnlijk lastig vindt (door de kracht), is het een beloning als hij dan mag stoppen.

Ik wil zelf weer fanatieker trainen. Maar eerst moet de lamp bij de bak weer aangesloten worden, want kan eigenlijk alleen 's avonds

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:01

Alweer eens :D

Dat probleem ken ik ook. Maar als het goed is komt er deze winter licht in de bak. Nu probeer ik te schuiven met mijn uren, zodat ik de ene dag langer werk en de andere wat eerder weg kan om Jim nog te doen voor het donker wordt. En ik heb vrijdagochtend vrij, dus dan loopt hij 3 dagen in het weekend (vrij, za, zo) en 2 dagen doordeweeks bij mij en hoop ik dat mijn bijrijdster dan 1 van de andere 2 dagen een dag kan en werk ik langer om mijn uren te compenseren. Zo heeft hij toch genoeg beweging in de winter.
Zo doe ik het al een paar jaar en gaat goed. Maar ik ben toch wel blij als we weer in februari zijn en de dagen weer lang genoeg worden :D

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:12

Het galopperen gaat wel tien keer beter als een tijd geleden. Hij houd het langer vol.
Laatst stond er een bit artikel op fb dat het goed was om juist eens langer door te galopperen dan gewend, dat ben ik nu aan het doen en toch werpt het vruchten af.
Hij begint ook echt meer lager en dieper en ronder te lopen maar het scheelt dat ik nu in de bak met trensje rijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:23

Tuurlijk moet je de grens gaan oprekken. Maar als je paard eigenlijk maar een rondje goed kan galopperen en daarna uit balans raakt, moet gaan versnellen, en dergelijke om overeind te blijven, dan moet je niet meteen 5 minuten achter elkaar willen galopperen. Dat werkt niet.
Doe dan een rondje, plus nog een halve volte, kijk of hij zelf zijn balans weer vindt, zo niet, terugnemen en later nog een keer proberen. Doe dit een paar keer tijdens een training en waarschijnlijk kun je dan aan het einde al 1,5 rondje rijden. :j

Artikelen in de bit geloof ik niet meteen, dat werkt niet voor ieder paard. Bij Jim forceerde ik juist als ik te lang door bleef galopperen. En zo heb ik meer paarden gereden.
Maar ik heb er ook (wel veel minder) gereden die zichzelf corrigeerden na onbalans en best nog een rondje extra fijn door konden galopperen.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:26

Ik denk wel dat je de grens op moet zoeken ja. Maar wat Amanda zegt dus :)

Ze hebben er vorig jaar speciaal voor mij een lamp neer gezet. Maar die heb ik van de zomer niet gebruikt. Ze hebben de stroom er dus af gehaald en die moet weer even aangesloten worden. Met uren schuiven gaat niet hier, loop nu full time stage. Ben elke dag om 6 uur thuis en dan is het al donker :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:37

Bij ons hangt er ook een lamp. Maar de laatste keer dat ik die gebruikte sloegen de stoppen door :=
Dat moet aangepast worden :j
En de lamp moet ook verplaatst worden.
Ik werk 32 uur in 4 dagen en kan flexibel werken. Ik begin tussen 7.00 en 7.30u. En dan ben ik tussen 15.30 en 16.00u klaar. Dan red ik het niet of niet niet. Dus ga ik bijvoorbeeld op dinsdag en donderdag rond half 4 naar huis en maandag en woensdag om half 5/5 uur en kan ik zo compenseren. Ideaal :j
En dan maak ik eigenlijk nog meer dan 32 uur :+
Soms komt het ook niet uit door afspraken. Zo heb ik volgende week tot zeker 6 uur een afspraak, maar misschien zelfs later. Dan zorg ik dat ik rond 7 uur op stal ben, half uurtje rijden en dan kan ik met een beetje mazzel om 9 uur op mijn werk zijn. Maar dat is echt als het niet anders kan.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:40

wij hebben sinds een week nieuwe lampen maar als je dan te lang stilstaat vallen ze uit, dus daar stond ik van de week ineens in het donker haha! Rij doordeweeks altijd in het donker, vind het niet erg zolang de lampen dus niet uitvallen :P

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:55

Ik rij ook doordeweeks in het donker. Heeft wel wat, iets gezelligs en winterigs. Dan heb ik het weekend om weer te ontdekken hoe mijn paard er ook alweer uitzag :)) En zo lang de temperatuur redelijk blijft rij ik gewoon door. Ik heb de skibroek al klaar liggen voor als mijn benen het niet meer trekken met een dun spijkerbroekje :') Hoop op net zo'n winter als vorig jaar!

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:59

Nouja ik heb ook geen verlichting of iets van een weg verderop. Het is dus echt gewoon donker. Staan om de bak heen ook nog eens allemaal bomen. Dus zie gewoon vrij weinig

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:08

Ja, bij mij precies zo. Bij een heldere avond gaat het nog wel zonder lampen, maar in ieder geval 1 lamp zou toch wel prettig zijn.
Ik ben vorige week voor het eerst in het donker terug gereden naar stal. Opgetuigd als een kerstboom reden we om half 7 rond :D
Ik was goed zichtbaar. Iedereen stopte om te kijken en fietsers die voorbij kwamen maakten er leuke opmerkingen over :')

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:12

Nouja zelfs bij een heldere avond zie ik vrij weinig in de bak. Dan zie ik meer in het weiland maar die heeft wat kuilen dus daar wil ik dan niet in het donker rijden

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:38

Omg maar ik galoppeer ook niet 5 minuten langer dan ga ik echt dood en Pino ook haha! Nee een rondje extra inderdaad meer niet. Dat hij op mijn tempo in draf mag.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:15

Je moet inderdaad gewoon echt kijken wat werkt voor je paard. Zoals emma zegt voor dj zal t niet werken. Voor zorro is t een uitkomst omdat hij gewoon niet gemotiveerd is om in galop te gaan.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:50

Ja vind het zo zonde on sporen en bandjes te kopen en dan heb ik dat gekocht en dan werkt het nog niet voor ons.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:08

Zorro is verder wel goed aan de hulpen maar toen had ik hem net en dus net manegepaard af, dus die had er echt schijt aan. Nu vind hij het heel leuk omdat het niet meer moet maar mag. En hij is heel makkelijk op zit weer terug te rijden, maar hij is dan wel heel enthousiast.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:23

Kun je niet een keer lenen van je instructrice marlou?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:06

Marlou_ schreef:
Ja inderdaad Joyce, voor mij is het dan ook niet echt duidelijk wanneer ik ze moet gebruiken. Ik doe nog niet echt speciale manoeuvres waarbij ik hele fijne hulpen nodig heb.

Ook merk ik dat ik in draf nog veel aan spoor. Dat is een stukje bewaren van mijn balans maar ook omdat ik dat nog zo gewend ben van het Engels rijden. Toen moest ik dat ook al afleren maar dat lukt nog niet altijd haha. Ik ben een beetje bang dat ik daardoor due sporen ook te vaak gebruik

Zolang je dat nog niet onder controle hebt, zou ik niet aan sporen beginnen. In mijn ogen kan je pas op een juiste manier je sporen gebruiken, als je goede controle over je benen/zit hebt (onafhankelijke zit). Maarja, als je een paard rijdt dat niet voorwaarts is, is het ook heel moeilijk om te oefenen op een goede zit!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:00

Ja klopt zo denk ik er ook over. Ik moet ook nog een beetje mijn zit vinden in het zadel en mezelf er steeds aan herinneren dat ik in draf niet te vaak mijn benen moet gebruiken. Hij is wel goed voorwaards maar omdat ik zo veel aan spoor valt hij stil als ik dat niet doe omdat ik zooo lang zo gereden heb. Maar misschien kan ik dat op een of andere manier afbouwen (dat aansporen in draf).
Jammer dat ik pas 27-11 weer les heb.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:26

Oh ja mee eens joyce, had ik even overheen gelezen

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:43

Van de week weer voor het eerst na 5 weken opgestapt :D Ging echt supernetjes voor na zo'n lange tijd. Leek net of we vorige week nog aan het trainen zijn geweest :D Besloten om haar maandag dan ook maar meteen mee te nemen naar clubles . Ook al is ze nog niet op conditie, maar kan ze rustig wennen om alleen weg te zijn :+

Morgen wedstrijd :D Dat gaat nog heel bijzonder worden :') Trail vorige week nog geoefend in een clinic. En als ik maar rustig blijf gaat het wel redelijk. Pleasure daarentegen............ :Y)
Afgelopen dinsdag had ze er zo'n zin in dat zodra instructrice maar wat zei, paardlief meteen weer in galop ging (ook toen we bijna gingen uitstappen) Dus tijdens oefenen van pleasure scheurden we iedereen voorbij :') Dus beloofd wat morgen.

Ik rijdt trouwens zowel met als zonder sporen. Op manegepaard met, want zonder weet ze dat je niks hebt en kun je been aanleggen tot je een ons weegt (en met spoor raak ik haar vaak niet, dus zodra het wel nodig is ben ik maar aan het manouvreren dat spoortje wel raakt :+ ). Mijn eigen rijdt ik zonder.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:14

Veel succes ladypaard ! (ben je naam vergeten). Hoe ziet jouw paardje er eigenlijk uit ? Foto's op je profiel doen het niet of dan toch niet bij mij :P

diegene die aan het praten waren over rijden in het donker enz: hebben jullie dan de paarden aan huis of staan jullie op een stal met alleen buitenpiste?

ik rij met sporen omdat het moet met de manegepaarden maar heb wel al jaren ervaring met sporen :)