[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:46

Zodra je geld verdient met lesgeven, ben je prof. Iemand die lesgeeft zou een betere ruiter horen te zijn dan de amateur, dus die horen niet ''tegen'' elkaar te rijden. '

xDenies, het is natuurlijk wel heel goed om beginnende ruiters goed te wijzen op wat goed en wat slecht is. Veel mensen nemen in het begin alles aan voor zoete koek. Pas tijden later als ze op andere stallen komen, op shows mensen zien rijden en andere trainers leren kennen etc, merken ze dat hun eerste ervaring soms niet zo goed was.
Natuurlijk pak je shanks op 2 handen, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je geen shank in een paard hangt wat er niet aan toe is. Het rondlopen is dan ''nep''. Natuurlijk is een paard dan licht aan je hulpen en kun je eraf blijven. Maar een heel stuk basis sla je over als je alleen maar van de mond afblijft. Paard moet wijken voor druk, je moet controle hebben over het paardenlijf etc etc etc Maar goed, is niet even uit te leggen, moeten mensen op de juiste manier ervaren. En daar komt dus goede begeleiding bij kijken.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:54

Ik meng me niet in de discussie, nog te weinig kaas van gegeten haha :D

Mijn les van vanavond is helaas verplaatst naar zaterdag nog langer wachten -O-

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:07

Gelukkig weet ik wel wanneer je pas met een shank kan gaan rijden. En rijd ik fijn verder op mijn snaffle, ondanks dat mijn merrie al op één hand kan lopen. Dat kan ook prima met een snaffle.

Maar het is verder ook niet aan ons om te gaan beslissen of iemand wel of niet klaar is om te rijden met een shank ;)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:52

Ben nu in contact met iemand die zelf in Lelystad woon en die 7de is geworden op de wk in Amerika. Met haar wil ik het er over hebben. Met nu met mailtjes bezig met wat ik perce niet wil en wel wil.

wil mijn vijfjarige op die manier willen rijden over drie jaar wil ik heel goed de basis kunnen. Daarnaast kan ik bij haar ook op jaar paarden leren.

met het veulen wil ik het aan de hand het perfect kunnen voordat ik erop willen.

wil niet spinnen, geen dressuur matig hoog rijden. Zal nooit aan een wedstrijd mee doen. Ben nu voornamelijk bezig om als ik lichamelijk achteruit ga ik gewoon kan blijven rijden door het bos en dat de band zo goed is met mijn paard dat het kan. Mijn vijfjarige gaat over een jaar of drie helemaal van mijn dochter worden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:24

Het continu 'wil niet spinnen', stoort mij nog steeds, het spijt me :P Het komt gewoon nog steeds over alsof de westernsport uit alleen spinnen draait ... xD

En wat wil je je veulen leren? Basis begrippen zoals een halster, stil staan, vast staan, uit jouw weg blijven, voetjes geven etc hoort ie al te kennen en daarna mag ie toch lekker in een opfok genieten? Of zie ik het nu verkeerd?

Een band met je paard heeft nog steeds niets te maken met western rijden. En je hebt ook recreatieve ruiters in een dressuur / veelzijdigheids zadel.
Misschien begrijp ik je verkeerd hoor, maar zo typ je het :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:06

dat kan mijn veulen al. en ze staat in de kudde en heeft het naar haar zin. ik begrijp dat er verschillende takken zijn in de western sport. Ik wil niet spinnen maar dat heeft met mij zelf te maken. zie dat zelf niet zitten en wil niet in die tak verder. vind het leuker om de kant op te gaan van horsmanship western manier. lekker buiten rijden. en als ik dat kan en durf af en toe een hindernis in de natuur of op ons cros terrein te pakken. en aan de hand en erop de trail zeg maar doen. dat lijk me leuk. hoop dat je me nu begrijp. volgens mij heet het zo. vind het spinnen en de noodrem te spannend durf dat niet.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:24

Dat spinnen en 'noodrem'(sliding stop) behoort tot de oefeningen van een Reining ruiter. Dat wil je niet, punt. Gaat niemand je van raar aan kijken.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:27

Nee durf ik niet hahaha. Ben nog niet in de termen van het western

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:27

Doe ik toch ook niet? ;) Niet alle mensen die western rijden doen sliding stops en spins hoor ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:28

Reining hoeft van mij voorlopig ook niet...al is paardlief wel reining gefokt. :+
Ik wil idd eerst de basis kunnen en daarna wil ik met trail oefenen. We hebben balken op stal dus ik wil zij en achterwaarts gaan proberen dan.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:30

En ik heb er de bodem niet voor, dus ik kachel vrolijk verder met mijn merrie. Lekker basis gericht - en dan als ik de kans hebt om een juiste bodem te hebben, dan gaan we verder in de reining :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:04

Voel me een dom blondje met met bruine haar. Vergeet elke keer de naam van wat me leuk leek

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:15

sweetsox, er zijn echt heel veel boeken en dvd's. Veel Engels gesproken, maar ook Nederlands. En als je op youtube gaat zoeken kom je bergen filmpjes tegen. Van shows, maar ook met uitleg. Af en toe op een show kijken of een clinic. Laatste zijn regelmatig gratis voor toeschouwers. Is leuk en leer je al veel van.

XDenies, reining is natuurlijk wel heel leuk :) Basis en voorbereiding tot de oefeningen zijn prima te doen zonder speciale reiningbodem. Als mensen hun grens maar kennen. Heb je een locatie in de buurt? En een fijne trainer? Dan geeft die wel aan wanneer je eraan toe bent en je ook plates nodig hebt. Leuk paardje hebt je iig!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:28

Ik heb net weer heerlijk gereden! :)
Weer op t paardje waar k de 1e 4 westernlessen op reed, heel fijn weer :D
Lekker met rollback geoefend weer en stops. Paard reageerde heel goed.
Reden ook maar met zn 2-en weer dus was lekker veel ruimte!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:44

Ja was al lekker aan het kijken op YouTube. Gr eerst daar kijken en dan boeken kopen. Heb heel veel boeken over horsemanship. Leer van jullie ook al. Vind het in elk geval ook een mooi gezicht mensen die hun paard goed kennen. Zie je in de Engelse dressuur minder vind im. Dat trekken in hun mond en in de krul trekken dat doe ik niet en pas daar voor. Zo zijn er nog wel meer dingen waar ik me dood aan irriteer van sommige ruiters. Kan je na gaan wat andere doen, die beter kunnen rijden dan ik. Wil niet zeggen dat je dit niet in deze tak van sport heb. Maar je heb die tuttige kleding in elk geval niet.hihihi Vind het zadel lekkerder zitten, mooier tuig, zo zie ik al veel voordeel. En heb minder pijn bij het rijden. Wat wil je nog meer. Dit zijn in mijn mening een paar voordelen

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:25

@superpony,

Ze is nu 3.5 dus alles op zn tijd. Ze pikt alles veel te snel op. Staat nu anderhalve maand stil om even weer tot rust te komen en te groeien want ik had examens. Beestje wilt wel heel graag werken.
Ik heb geen trainer, doe alles zoals ik t geleerd heb en gezien hebt en vind daar mn eigen weg in.
zodra ik een fijne trainer en locatie vind komt de rest wel... eerst sparen haha

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:14

sweetsox schreef:
Voel me een dom blondje met met bruine haar. Vergeet elke keer de naam van wat me leuk leek

Zoals ik het lees hoef je nog helemaal geen richting te kiezen.
De basis van western rijden is bij iedere tak hetzelfde, dus dat is waar je begint. Pas als die er goed in zit mag je gaan nadenken over welke tak.
Misschien is de basis al wel voldoende voor je.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:58

ik denk ook dat het een beetje afhankelijk is van wat voor soort instructrice er in de buurt is
zo doe ik dus reining, omdat ik ook geen andere in de buurt hier ken
(gelukkig was dat ook de richting waarvan ik dacht dat ik die het leukste zou vinden)

gister nog bijna extra paar laarzen gekocht..totdat ik er een beschadiging op zag, dus toch maar niet gedaan :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:15

reining is toch het 'dressuur' in de western wereld. Dat leek mij juist helemaal niks. maar hoef niet te kiezen. Ben meer van wat ik praktisch vind.

dus met dat hekken openen, en klein sprongetje te maken. dat soort dingen.
Maar de eerste jaren ben ik bezig met de basis. Neem altijd graag de tijd met de basis. dat is het belangrijkste. Wil graag met sox daar ook veel tijd voor nemen. eerst oefenen op een ander paardje om dat te ervaren. ben eigenlijk best een bangepoeperd en mijn sox is een duiveltje. gisteren gezien....

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:21

Reining is helemaal geen dressuur van de western wereld hoor xD Dat is Western Horsemanship/pleasure
Reining is met sliding stops enzo.

Mij lijkt eigenlijk alles wel leuk van western. (al vind ik de pleasure wel het minst leuk, niet zo heel veel uitdaging ofzo)
K heb nog 3 lessen en dan moet ik stoppen bij de manege waar k nu rijd :\
Maar k wil kijken of ik het ergens anders kan voortzetten. Ligt er ook aan waar k volgend jaar ga studeren, of daar een western manege in de buurt zit. Helaas zijn dr niet zoveel westernmaneges in vergelijking met normale maneges.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:50

Ik ben nog aan het proeven van de westernsport maar vind reining wel erg leuk tot nu toe. Maar ik ben altijd dressuur muts geweest en vermoed dus dat ik pleasure ook wel erg leuk ga vinden :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:54

hmm sorry. horsemanship vind ik de manier waarop je je paard behandeld.
maar slidings bedoelde ik inderdaad niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:07

Horsemanship moet je even opzoeken, is ook een wedstrijdonderdeel. Is verwarrend nu alles horsemanship heet wat te maken heeft met grondwerk etc.

Pleasure is in een groep en moet je doen wat er ter plekke gevraagd wordt even kort door de bocht. Als je alle genoemde onderdelen opzoekt krijg je bergen voorbeelden op youtube.

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:25

Ik voeg mij er ook weer is tussen... :o

Ik heb gister weer eens bitloos gereden met mijn paint horse... Het ging super goed. Mijn paard reageerde juist beter op mijn hulpen dan met bit. Heel allert. Mijn paard is vaak wat gevoelig met het rijden met bit.. ik vind bitloos dan ook super fijn. :)

Weet iemand of er op western wedstrijden bitloos gereden word????? Ik weet dat je een bitloos western hoofdstel hebt... (dacht dat het een bosal heet) :o .. ik heb zelf een barefoot (westernstyle)bitlloos-hoofdstel.

Ik heb dit weekend de 4e westernles zal ook eens een foto maken met me paintje:)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:34

Er zijn heel veel mensen die zeggen dat Reining de dressuur van de westernsport is. Dus zo'n vreemde reactie is het niet hoor. Je doet een hoop vergelijkbare oefeningen en tijdens het trainen ook ;)