[WN] Help, waar vind ik toch een bijrijder, Western ervaren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:50

Tzja dat is moeilijk, als ik je eerste post heb gelezen heb je het vaak verteld. Als je ergens bijrijder bent neem je opties, suggesties, regels etc. van eigenaar heeeeel diep in je op neem ik aan.
Ik vraag me af hoe vaak je het dan zou moeten zeggen om het duidelijk te maken?
En wat zijn haar beweegredenen om toch naar buiten te gaan, en het nog te komen vertellen ook?

Er is geen excuus voor haar om naar buiten te gaan, op wat voor manier dan ook zonder jouw toestemming. Dus ik vraag me af wat ze dan nog meer kan verzinnen...moet je overal regels voor gaan vastleggen dan? (en stel dat je dat wel doet...verzint ze dan overal een maas voor? )

Ik zou als laatste optie haar nog op gesprek laten komen, kom maar met een dondersgoede reden waarom jij vind dat je naar buiten had mogen gaan. En ik denk dat zodra het excuus 'ik wist het niet' of iets in die trend op tafel komt ik haar alsnog netjes de deur zou wijzen.
Laatst bijgewerkt door Lolleke op 07-06-12 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:51

In ieder geval zou ik niet aan jezelf twijfelen, het eerste wat je als bijrijder/verzorger toch te horen krijgt is wat je wel en niet mag. Als het niet helemaal duidelijk was had ze het moeten vragen.
Wat je voor jezelf duidelijk moet hebben is of je haar nu nog kunt vertrouwen. Is het antwoord ja zou ik nog één maal duidelijk maken hoe het in elkaar zit en dat je dit niet nog eens pikt. Is het antwoord misschien of nee of weet je het niet zeker meer zou ik haar wegsturen.

Misschien kan je haar eens voorleggen met wat voor dilemma jij zit? Haar gewoon de vraag stellen; 'Hoe zou jij het vinden als je in mijn schoenen stond?' En eerlijk vertellen dat je het eigenlijk gehad hebt?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:52

@fanci_mike, dat kan gewoonniet. waarom heeft ze het paard in de bak niet onder controle? Moet ze eerst maar eens flink lessen en km's maken. Naar buiten gaan tegen afspraken in, is respectloos naar jou en je kan zo iemand dus niet vertrouwen. Wie weet wat ze nog meer doet tegen jullie afspraken in? Het is jouw paard en ze mag hem bijrijden, maar wel aan afspraken houden. Als ze het er niet mee eens is, had ze eerst naar je toe moeten komen dat ze toch liever wel anar buiten wil. Als jij dan nee zegt, kan zij ook een ander paard zoeken.
Daarnaast ben jij verantwoordelijk, dus zou het sowieso niet willen. Ze zou echt al mijn vertrouwen beschadigd hebben.
Geen medelijden, ze had een keus om het niet te doen. Wel jammer dat je dan weer zonder bijrijder zit, maar wie weet..........

fanci_mike

Re: Help, waar vind ik toch een bijrijder, liefst Western ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:00

Ja in mijn opinie ben ik erg duidelijk geweest, heb duidelijk uitgelegd dat hij niet altijd braaf is. Omdat ik nu erg moeite heb met mijn eerste weken zwangerschap, is het de bedoeling dat zij wat meer doet. In de bak mocht ze eigenlijk alleen onder toezicht van mijn, mijn instructrice of beste vriendin, omdat ze dit ook lichtelijk weet te verkloten. Nu blijkt dat ze gister ook dat zonder toezicht heeft gedaan, maar ok, ik heb ook gezegd: kijk maar wat je doet. waarbij ik er vanuit ga dat nog wel steeds alle regels gelden. Vandaag heb ik ze gevraagd om een stukje met hem te wandelen, zodat hij de spieren die hij gister heeft gebruikt wat beweging kregen, waarop ik dus een sms krijg over dat buitenritje....
Ook al veranderd de situatie, dan horen de regels toch niet te veranderen? Maar door mijn hormonen (kleredingen ) kan ik niet zo goed objectief en rustig redeneren :o :(

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:05

Hier valt niets objectief aan te bekijken hoor!!
Ze heeft gewoon lak aan jouw wensen over JOUW paard!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:05

Mmm kijk maar is natuurlijk wel een stuk vrijblijvender. Maar als jij eerst duidelijk hebt aangegeven dat je niet wil dat ze op buitenrit gaat dan lijkt me dat toch duidelijk. Dat wandelen moest ze dat op het erf doen of buiten? Want anders heeft ze mss gedacht dan kan ik er net zo goed op gaan zitten?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:10

wandelen buiten is wel iets anders dan rijden buiten. aan de hand heb je vaak toch wat meer te zeggen. je hebt duidelijk gezegd dat het niet mocht. kijk maar betekend in mijn ogen niet in alle regels zijn weg, je doet maar.. maar goed. misschien trek ik wat meer de wensen van een eigenaar aan dan een ander puberaal kindje....

ik zou haar wel nog een kans geven, maar duidelijk stellen te rijden onder toezicht en never nooit niet naar buiten te rijden!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:12

Ik denk daar precies hetzelfde over, maar ik kan me voorstellen dat iemand creatief met die woorden kan omgaan. Ik zou er meteen klaar mee zijn, maar goed ik vind het ook erg lastig om mijn pony's uit handen te geven en ik heb geen bijrijdster nodig. Ik bied mijn pony's enkel aan omdat ik het andere mensen gun om er ook plezier mee te hebben, dus dat is al anders.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:25

Nah, ik heb nochtans heel duidelijk verteld waarom ze niet buiten mag rijden: hij kan op een onverwacht moment besluiten aan de kletter te gaan. Gewoon, omdat hij dat wil. Hij legt dan zijn kin op zijn borst en je mag meeliften. Ik heb er op zo'n moment zelf flink moeite mee, en ik kan inmiddels een aardig stukje rijden :o . Zij komt net kijken, en hij heeft duidelijk nog geen respect voor haar. als hij gaat, gaat hij goed, en zalniet stoppen voor zoiets onnozels als een overstekende bus of caravan ofzo...
Met wandelen zal hij haar hoogstens het gras intrekken om te snoepen.

Daarom ook dat ik zeg: dat "kijk maar" kun je natuurlijk anders interpreteren, maar met bovenstaande wetenschap ga je toch m.i. niet ongevraagd met andermans paard naar buiten?
Ze hoeft niets te betalen, behalve haar eigen lessen, normaal gesproken haal ik haar op omdat het best een eind door unheimisch gebied is. Kortom, mooier kun je het volgens mij niet krijgen?
Als het rijden eenmaal weer wat beter zou gaan mocht dat ook weer meer, ze leert grondwerken etc, wat wil een bijrijder nog meer dan???? Handen in haar....

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:25

Oh, wat bof ik met mijn trouwe bijrijdster.
Al 4 jaar inmiddels!

Ook ik ben zwanger en het paard komt nu ook meer voor haar rekening.
Dat hebben we ook zo afgesproken en is verder ook geen probleem.

Maar als jij van tevoren heel duidelijk hebt aangegeven dat ze absoluut geen buitenrit mag maken, dan vind ik nog steeds dat een opmerking als "kijk maar" niet meteen inhoudt "kijk maar, of je gaat wandelen of buitenrijden!"
Mijn paard is wel braaf buiten, en bijrijdster maakt ook weleens buitenritjes met hem, maar ik wil het wel altijd weten!
Laatst had ze een ritje gemaakt en vertelde ze diezelfde dag "heb een buitenritje met hem gemaakt."
Tóch voel ik mezelf daar dan niet helemaal lekker bij....
Ze kan supergoed met het paard, maar het paard voelt voor mij toch wel als een deel van mijn gezin en ik wil dus graag weten waar hij uithangt. En als dat ergens anders is dan op stal, dan hoor ik dat graag vooraf en niet achteraf.
En dan te bedenken dat zij het paard goed onder controle heeft en eerlijk en verantwoord is!!!
(ik heb er dan ook geen punt van gemaakt, maar merkte dat mijn gevoel er toch niet heel blij mee was. Ik wil wel graag de controle houden zeg maar,... :o
Ze mag overigens verder alles hoor! Strand, bos, wedstrijdje, lessen, whatever, als ik het maar weet.)

In jouw geval zou ik dus een soort van gillend gek worden! Zéker nu je zwanger bent, dat versterkt de boel nog even.
Ik zou eens met haar gaan zitten en nogmaals zéér duidelijk aangeven wat je wel en niet wilt, en dat een buitenrit een absolute NO GO is, totdat jij het duidelijk anders aangeeft.
Ook je andere wensen/eisen aangeven en mocht ze het dan nóg een keer aan haar laars lappen, dan zou ik per direct afscheid nemen!
Mijn paard is mij bijzonder dierbaar, en daar gaat niemand mee lopen sollen!! Ook niet als ik zelf weinig tijd heb door de zwangerschap of wat dan ook. (geen verwijt!!! ;) :D )

Wederzijds vertrouwen en respect is zooooo belangrijk in een dergelijke situatie! :j

Succes!

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:44

Ik zou bijna zeggen amen.

In ieder geval een gesprek aan gaan, niet zomaar laten gaan nu. Of dat gesprek nou het laatste is of om de regels opnieuw duidelijk te maken is aan jou :)
Ik vind het hartstikke normaal dat je hier zo mee zit overigens!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:31

Zo, en weer op zoek naar een bijrijder, graag gevorderd western ruiter, voor een tinker (goed gereden maar wat buiten conditie) en een paint (niet de makkelijkste maar als je hem eenmaal hebt gaat hij voor je door het vuur).........

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:32

fanci_mike schreef:
Zo, en weer op zoek naar een bijrijder, graag gevorderd western ruiter, voor een tinker (goed gereden maar wat buiten conditie) en een paint (niet de makkelijkste maar als je hem eenmaal hebt gaat hij voor je door het vuur).........

heb je gesprek gehad?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:53

Hallo allemaal,

Ik mis het rijden en het omgaan met paarden heel erg na het verkoop van mijn paard een paar maanden geleden.
Dus hier maar eens kijken of er iemand op zoek is naar een betrouwbare westernruiter.

Is er misschien iemand op zoek naar een bijrijder in de omgeving van Zaandam of Beverwijk?

Ik ben Gaby, 36 jaar en ruime ervaring met western gereden paarden.
Ik heb veel interesse in trail en reining, maar vind basistraining bijbrengen ook heel leuk.
Ik werk full time in Zaandam, dus zou 's avonds na mijn werk of in het weekend kunnen.
Moet wel met de scooter komen, want ik heb op het moment geen auto.

Oja ik kan op het moment max 50 euro per maand bijdragen

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 02:17

doske schreef:
fanci_mike schreef:

heb je gesprek gehad?

Ik heb er nog eens goed over nagedacht. Er is gewoon geen excuus om een paard mee te nemen op buitenrit terwijl er meermaals is gezegd dat dit niet de bedoeling is, met de uitleg dat dat een veiligheidsmaatregel is. Nu heeft ze paard, zichzelf en andere medeweggebruikers in gevaar gebracht door niet na te denken. Ik kan daar met de beste wil van de wereld niks mee.
Hoewel ik haar graag nog een kans zou gunnen zou ik inderdaad nooit meer rustig op de bank kunnen zitten omdat ik gewoonweg dus geen inschatting kan maken van wat er blijkbaar met mijn paard gebeurd. Ik baal er echt flink van, ik heb ook nog geen reactie terug gehad.

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:01

Ik vind het een verstandige keuze van je!!!! Je heb groot gelijk, en die reactie komt misschien nog, of niet... maar dan zegt dat genoeg over haar...
Ik hoop voor je dat je snel iemand anders kan vinden.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:04

fanci_mike schreef:
fanci_mike schreef:

Ik heb er nog eens goed over nagedacht. Er is gewoon geen excuus om een paard mee te nemen op buitenrit terwijl er meermaals is gezegd dat dit niet de bedoeling is, met de uitleg dat dat een veiligheidsmaatregel is. Nu heeft ze paard, zichzelf en andere medeweggebruikers in gevaar gebracht door niet na te denken. Ik kan daar met de beste wil van de wereld niks mee.
Hoewel ik haar graag nog een kans zou gunnen zou ik inderdaad nooit meer rustig op de bank kunnen zitten omdat ik gewoonweg dus geen inschatting kan maken van wat er blijkbaar met mijn paard gebeurd. Ik baal er echt flink van, ik heb ook nog geen reactie terug gehad.

Zeer begrijpelijk!
Ik hoop dat je snel een betrouwbaar en fijn iemand vind!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:31

Ik zou wel even voor ene reactie zorgen en bellen. mailen of sms-en is niet echt een handige manier vor dit. Misschien wel makkelijker, maar stal dat ze zegt dat ze het niet gelezen heeft en alsnog gaat?? Stel je stal of stalgenoten ook op de hoogte dat zij niet meer je paard doet. Ik ben misschien wantrouwend, maar juist omdat ze misschien boos is en dat je dan mailt ( weet ik niet, maar lijkt erop als je nog geen reactie hebt gehad ) vind ik dat een risico bij iemand die al lak had aan de regels en veiligheid.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:11

Heb nu wel een reactie teruggehad, en, hoe zal ik het zeggen, zij denkt anders dan ik. Ze deed het echt wel met de beste bedoelingen, maar begrijpt denk ik niet zo goed waarom ik haar beperkingen op had gelegd. We denken dus niet op dezelfde manier. Heel vervelend, maar ook iets wat niet gaat veranderen, waardoor ik dus alleen maar gesterkt wordt in mijn beslissing. Mijn paarden (en dan vooral Mike) zijn me heilig, en als je daarmee knoeit dan knoei je met mij....Ook al doe je het met de beste bedoelingen...

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:13

Dan heb je een goede beslissing genomen, als het was dat ze het niet had begrepen of het een misverstand was zou het een ander verhaal zijn maar als ze er gewoon anders over denkt en het idee heeft dat ze wel naar buiten kan houd het op want dat vind je geen rust meer als ze gaat verzorgen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:26

Goede beslissing hoor Fanci-mike, er zijn ook mensen die denken dat een rondje buiten uitstappen niet hetzelfde is als een buitenrit maken :n Bij mij geldt, erf af = buitenrijden dus je gaat het erf niet af zonder mij, tot ik zeker weet dat je mijn paard aankan en je niet onder de indruk raakt van haar gestuiter. En dat bepaal ik zelf en niet mijn stalgenoten die vinden dat je wel met hun meekunt....

Ik heb nu een Engelse ruiter die ik qua omgang compleet kan vertrouwen maar die qua rijden nog genoeg te leren heeft. Ze heeft wel veel Engelse ervaring, op stallen gewerkt, eigen paarden gehad, maar zo'n cowpony is toch wel effe heel wat anders. Ze is nog niet gillend weggerend en heeft er ondertussen een keer of 8 op gezeten en het gaat best redelijk. Misschien komt het dus toch nog goed met mn nieuwe bijrijder maar ik wacht de kritieke 3 mnd wel even af :D

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:11

cissy schreef:
Goede beslissing hoor Fanci-mike, er zijn ook mensen die denken dat een rondje buiten uitstappen niet hetzelfde is als een buitenrit maken :n Bij mij geldt, erf af = buitenrijden dus je gaat het erf niet af zonder mij, tot ik zeker weet dat je mijn paard aankan en je niet onder de indruk raakt van haar gestuiter. En dat bepaal ik zelf en niet mijn stalgenoten die vinden dat je wel met hun meekunt....

Ik denk er exact zó over!

Ik hoop dat je snel een fijn iemand vind voor je paard TS ! :j

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:34

Ze is gewoon niet eens met iemand meegegaan, ze heeft gewoon zelf besloten dat ze, als ze zijn touwhalster aandeed en een touw meenam wel veilig met hem op pad kon (op zijn snaffle, waar ik al worstel met een correctional als hij gaat..), er op tijd af kon springen als er iets misging (wat je niet gaat redden want reining getraind dus van 0-60 in 3 sec ook al issie tinker). Ze dacht dat ze op die manier extra veiligheden inbouwde... Als dat de denkwijze is dan gaan we het niet redden samen, nee=nee. Ze mocht met hem wandelen buiten, rijden in de bak (1 van de 3! bakken), met en zonder zadel, enige beperking was niet naar buiten....

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:44

Ben het helemaal met iedereen eens. Ik zou, als beginnend bijrijder zijnde, voorlopig niet eens alleen wíllen buitenrijden. Ken de weg niet, ken het paard niet. Pas als de eigenaar zou zeggen, joh, gaat prima, waarom gaan we niet eens naar buiten. En dan nog zou ik het spannend vinden. Gezond verstand voor alles, en dit verhaal lijkt er niet op.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:30

Wat een bijzondere redenatie :? Iedereen die wel eens op een paard heeft gezeten, zou toch moeten weten dat de kans dat je eraf kunt springen erg klein is, en dan nog het paard aan een halstertje tegen willen houden al springende := Zit ze bij de Future Guys soms? :)*